Bindingsangst

14-08-2018 13:43 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 51jr, sinds 2012 single daarna wel twee korte relaties gehad. Beide relaties zijn na een jaar gestopt. Ik herken in mijn eigen gedrag het aantrekken en afstoten. Op de een of andere manier val ik op mannen die hetzelfde gedrag vertonen. Ze zijn of emotioneel onbereikbaar, of ze hebben ook bindingsangst, of een alcoholprobleem. Voor deze mannen voel ik een diepe liefde maar ik heb er geen fysieke klik mee. Ik heb een jeugd gehad waarin moeder emotioneel onbereikbaar was, mijn vader een alcoholist. Als ik een zo"n relatie heb dan probeer ik iemand altijd maar te helpen, ik red graag. Inmiddels heb ik wel zoveel zelfkennis dat ik weet dat het probleem bij mij ligt, dat de enige die er iets aan kan veranderen ik zelf ben, graag zou ik wat advies en tips krijgen hoe ik dat kan bereiken. Het boek Liefdesbang heb ik gelezen, er is al geconstateerd dat ik een hechtingsprobleem heb dus daar hoef ik het niet te zoeken.
Bij vrienden en familie sta ik bekend om mijn stabiele karakter, heb ook een extraverte persoonlijkheid, vind altijd snel aansluiting bij andere mensen.
Maar als ik dan weer uit een voor mij verkeerde relatie stap, gaat wel een hele lange tijd voorbij dat ik er uiteindelijk uitstap. Hoe kan ik dit gedrag veranderen. Ook ik wil graag weer iemand om mee te delen. Dus heb je een tip of advies, graag...
Ik herken mezelf in jouw bericht, ook al ben ik een stuk jonger.
Altijd relaties gehad met "hulpbehoevende" mannen, zoals jij ook aanhaalt: vaderproblemen, alcohol- en driftbuien. Ook ik kende een moeilijke jeugd met een jaloerse en driftige vader (met alcoholmomenten) en een moeder die moeilijk affectie kon tonen en geven.
Het is heel makkelijk - en ergens ook logisch - om dit "ideaalplaatje" door te trekken naar je volwassen leven. Alleen is het fout gelopen bij mijn ouders, en als dusdanig ook steeds foutgelopen bij mij.

Ik ben mijn ventje tegengekomen op een heel nieuwe weg. Een weg die ik bewust ingeslagen ben toen ik achter mijn falend liefdespatroon kwam. Zoek een nieuwe hobby, maak een nieuwe vriendenkring in het milieu waarvan je zou willen dat je nieuwe partner komt.

Weiger, schrap, vermijd "hulpbehoevende" mannen die je "moet" redden. Hou je daar niet meer mee bezig !! Focus op wat JIJ wil, wat jij nodig hebt om voor jezelf te zorgen. Wat je uitstraalt, trek je aan ... Nooit vergeten!!

Veel plezier !!
Je bent minder stabiel dan je vrienden denken.

Therapie heeft mij heel veel gebracht, wellicht ook iets voor jou?
Cognitieve gedragstherapie.
Oifa..Denk persoonlijk niet dat therapie overal de oplossing voor is, maar misschien heb ik het mis. En dan is het fijn dat je deze raad geeft, daarnaast heeft bindingsangst in mijn ogen niets te maken met stabiliteit maar ja jij kan het weten, jou heeft het geholpen, Jammer dat er gelijk een waardeoordeel moet komen, je zou ook kunnen aangeven wat voor een therapie bijv...
Perkele, dankjewel hier kan ik iets mee, weet ik in ieder geval welke kant ik het moet zoeken.
Ik vond de boeken Verslaafd aan Liefde en Bevrijd door liefde van Jan Geurtz zinvol om te lezen in dit kader (na Liefdesbang)
Geen fysieke aantrekkingskracht zeg je? En de mannen die je fysiek wel aantrekkelijk vindt, hoe redeneer je daarbij dan naar jezelf toe? Ga je dan emotioneel als het ware bij voorbaat op slot?
Trust66 schreef:
14-08-2018 14:02
Oifa..Denk persoonlijk niet dat therapie overal de oplossing voor is, maar misschien heb ik het mis. En dan is het fijn dat je deze raad geeft, daarnaast heeft bindingsangst in mijn ogen niets te maken met stabiliteit maar ja jij kan het weten, jou heeft het geholpen, Jammer dat er gelijk een waardeoordeel moet komen, je zou ook kunnen aangeven wat voor een therapie bijv...
Ik heb veel therapie gehad, ik kom uit een geweldadig huwelijk. En je hoeft niet perse gek te zijn om in therapie te gaan.

Ik heb geen waardeoordeel gegeven, ik heb gezegd dat je minder stabiel bent dan je vrienden denken. Je valt namelijk om een bepaalde reden op de verkeerde mannen, en als je heel stabiel zou zijn dan doe je dat niet of minder snel. Maar goed dat is mijn mening en geen feit.
Inderdaad als ik een man wel fysiek aantrekkelijk vind, dan ga ik emotioneel op slot, in mijn ogen omdat fysiek de relatie nog complexer maakt en ik mezelf dan nog kwetsbaarder vind. Daarnaast vind ik nog steeds niet dat je gek moet zijn om in therapie te gaan, alleen is het prettig om te weten wat voor een therapie. EMDR en gesprekken bij een psycholoog hebben tot nu toe niet het resultaat opgeleverd dat ik "stabieler" daar keuzes in maak. Gelukkig heb ik weinig te maken gehad met geweldadige relaties.
even heel erg basic, stel dat het zou gaan om een andere gewoonte afleren.

Je wil een gezonde lifestyle maar je valt toch steeds voor chips, wat ga je dan doen? Kasten ruimen, weggooien/geven niet opeten!
Je gaat jezelf systematisch blootstellen aan gezond voedsel, volgt op instagram alleen de salade-eters enzo, mijd het gangpad van de supermarkt waar het ligt en je zorgt dat je veel lekker fruit in huis hebt en goede hartige dingen als ongezouten nootjes bij de hand. Vind je dat moeilijk laat dan een vriendin wat boodschappen/internetbestellingen voor je doen tot je het onder de knie hebt.
Je leert vanzelf andere smaken waarderen, het kan even duren alleen.

Zo moet je het met kerels ook aanpakken;

Je mijd je energiezuigende kennissen/vrienden met slechte vrienden voortaan zoveel mogelijk, je probeert wel nieuwe mensen te leren kennen die een stabiel en gezellig leven hebben met bijbehorende vrienden en kennissen. Exen blokkeer je op socialmedia en in je telefoon en je laat een verstandige vriendin even voor je tinderen (of wat voor medium dan ook) zodat ze alvast haar gezondere eikel-radar kan loslaten op je matches. Wed wel op meerdere paarden tegelijk maar investeer minimaal, je houd normale gesprekken luchtig gaande en de moeilijkerds waar je hart wel van gaat kloppen die gooi je eruit. Na een tijdje ga je anders kijken, anders lezen. Je pikt rode vlaggen op en je gaat de 'saaierds' waarderen. Het kan even duren...
Lorem Ipsum
Ik denk dat er geen oplossing is.
Mijn broer heeft ook bindingsangst, en heeft nu een uit/aan relatie met een partner die ook bindingsangst heeft.
Zou je het boek van Jan Geurtz ook aanraden.
Oifa schreef:
14-08-2018 14:32
Ik heb veel therapie gehad, ik kom uit een geweldadig huwelijk. En je hoeft niet perse gek te zijn om in therapie te gaan.

Ik heb geen waardeoordeel gegeven, ik heb gezegd dat je minder stabiel bent dan je vrienden denken. Je valt namelijk om een bepaalde reden op de verkeerde mannen, en als je heel stabiel zou zijn dan doe je dat niet of minder snel. Maar goed dat is mijn mening en geen feit.
Mooi gezegd.
Ergens diep van binnen vind je jezelf dit soort personen "waard" waardoor je iedere keer hetzelfde soort man treft. De enige die je moet redden ben je zelf, van dit soort man.

Probeer eens voor jezelf op papier te zetten welke eigenschappen je in je partner zou willen zien. En maak dan eens een lijstje van de eigenschappen die je huidige partner bezit. Komt dat overeen dan zit je waarschijnlijk voor jou gevoel in een fijne relatie. Ligt dat teveel uit elkaar dan ontstaan er waarschijnlijk problemen.

Patronen doorbreken is lastig. Dat je het patroon al ziet is iets om trots op te zijn!
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 17:49
Reden: Toevoeging
8.00% gewijzigd
Wil je niet langer aan symptoombestrijding doen, dan zul je dat pijnpunt uit je jeugd moeten aanpakken. Wat voor therapie je ook gaat volgen, wees heel duidelijk dat je alleen daaraan wilt werken. Ga er niet omheen draaien. Zorg dat je in de therapie handvatten aangereikt krijgt en ga er vervolgens thuis in je veilige omgeving emotioneel mee aan de slag, door de angst los te koppelen van het verlangen naar geborgenheid.

En hopelijk kun je dan in een volgende relatie (met een man waar je echt op valt!) de vanzelfsprekendheid ervaren dat een partner er emotioneel ook voor jou is, en ervaar je dat niet langer als onveilig maar als geborgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven