Slaapprobleem dochter 6
woensdag 15 augustus 2018 om 22:14
Mijn dochter heeft een maand geleden een hele enge horrorfilm gezien bij een vriendin thuis (ik ben daar uiteraard zeer boos om, was op de telefoon van de oudere zus). Sindsdien is ze panisch om te slapen (in de film worden kinderen in hun slaap vermoord) en om alleen te zijn. Als we niet bij haar blijven liggen tot ze slaapt, raakt ze compleet in paniek. Sowieso valt ze echt pas heel laat in slaap en liggen we dus al een maand lang elke avond zowat een uur bij haar in bed.
Daarnaast wordt ze ook elke nacht wakker. In het begin brachten we haar steeds terug naar bed, maar dan kwam ze rustig 4x per nacht. Na verloop van tijd werden we steeds moeier en ging ik maar bij haar in bed liggen slapen bij de eerste keer dat ze wakker werd. Maar dat slaapt voor mij niet echt lekker, dus nu heb ik maar standaard een matras naast mijn bed liggen, waar ze dus elke nacht naartoe komt. De ene nacht is het al om 1 uur, soms pas om 6 uur, maar ze wordt elke nacht wakker en is dan dus bang.
We zijn nu begonnen om niet meer bij haar in bed te blijven tot ze slaapt, maar op de gang voor haar deur te wachten tot ze slaapt. In de hoop dat ze weer leert om alleen in slaap te vallen. Tot nu toe heeft dit geen enkel resultaat.
Wat kunnen we nou doen om er voor te zorgen dat ze weer zelf inslaapt en ook doorslaapt. Of in ieder geval als ze wakker wordt, zich omdraait en weer verder slaapt in haar eigen bed. We worden echt wanhopig langzamerhand. Naast dat het echt heel zielig is dat ze zo bang is, willen wij ook wel weer eens een avond samen op de bank zitten of een nacht doorslapen... dus kom maar door met al die goede tips
Daarnaast wordt ze ook elke nacht wakker. In het begin brachten we haar steeds terug naar bed, maar dan kwam ze rustig 4x per nacht. Na verloop van tijd werden we steeds moeier en ging ik maar bij haar in bed liggen slapen bij de eerste keer dat ze wakker werd. Maar dat slaapt voor mij niet echt lekker, dus nu heb ik maar standaard een matras naast mijn bed liggen, waar ze dus elke nacht naartoe komt. De ene nacht is het al om 1 uur, soms pas om 6 uur, maar ze wordt elke nacht wakker en is dan dus bang.
We zijn nu begonnen om niet meer bij haar in bed te blijven tot ze slaapt, maar op de gang voor haar deur te wachten tot ze slaapt. In de hoop dat ze weer leert om alleen in slaap te vallen. Tot nu toe heeft dit geen enkel resultaat.
Wat kunnen we nou doen om er voor te zorgen dat ze weer zelf inslaapt en ook doorslaapt. Of in ieder geval als ze wakker wordt, zich omdraait en weer verder slaapt in haar eigen bed. We worden echt wanhopig langzamerhand. Naast dat het echt heel zielig is dat ze zo bang is, willen wij ook wel weer eens een avond samen op de bank zitten of een nacht doorslapen... dus kom maar door met al die goede tips
donderdag 16 augustus 2018 om 03:55
Mijn dochter heeft op haar 7e de trailer van een horrorfilm gezien en was ook maanden doodsbang. Wat wel hielp, was zorgen dat ze zich in haar bed veilig voelde. Ik heb het vol gezet met knuffels die haar konden “beschermen”, een dromenvanger gekocht een een lapis lazuli steen, die beschermt tegen enge dromen. Ook lieten we de hele nacht het overlooplicht aan. Ze was toen nog steeds bang om ergens in huis alleen te zijn, maar in bed ging het toen best wel goed.
donderdag 16 augustus 2018 om 06:23
Op mijn 10de lieten ze the Blair witch project zien in de klas. Ik was toen ook ontzettend bang in het donker en om te slapen. Mijn moeder heeft er toen ook voor gezorgd dat m'n bed een veilige plek was. Ik kreeg toen ook een dromenvanger. Ik durfde niet uit bed zonder licht, maar in bed was ik veilig.
donderdag 16 augustus 2018 om 08:24
Wat een goede tips komen er voorbij! Oké, bij deze besloten dat het proberen weer te leren zelf in te slapen door op de gang te gaan zitten i.p.v. bij haar in bed, weer wordt afgeschaft. Wordt gewoon weer in bed of idd een goede stoel naast haar bed.
Het matras blijft standaard naast mijn bed liggen, voor zolang ze het nodig heeft.
De dromenvanger hebben we al, net als een stoere knuffel die ze van haar broer heeft gekregen die haar beschermt.
Ik vind de kluis en de veilige plek hele goede ideeen, die ga ik zeker proberen!
Haar fantasie gebruiken door de enge gedachten uit haar hoofd te zuigen/blazen, met een toverstok (Harry Potter is hot hier in huis bij haar broer haha) de enge gedachten wegtoveren enzo werkt allemaal niet.
Een psycholoog vind ik (nog?) niet nodig. Gewoon de tijd geven. Ze is inmiddels wel zover dat ze overdag weer even alleen iets op haar kamer durft te pakken. Dat is al vooruitgang.
Het matras blijft standaard naast mijn bed liggen, voor zolang ze het nodig heeft.
De dromenvanger hebben we al, net als een stoere knuffel die ze van haar broer heeft gekregen die haar beschermt.
Ik vind de kluis en de veilige plek hele goede ideeen, die ga ik zeker proberen!
Haar fantasie gebruiken door de enge gedachten uit haar hoofd te zuigen/blazen, met een toverstok (Harry Potter is hot hier in huis bij haar broer haha) de enge gedachten wegtoveren enzo werkt allemaal niet.
Een psycholoog vind ik (nog?) niet nodig. Gewoon de tijd geven. Ze is inmiddels wel zover dat ze overdag weer even alleen iets op haar kamer durft te pakken. Dat is al vooruitgang.
donderdag 16 augustus 2018 om 12:22
Ik ken de ouders van die kinderen niet: we woonden toen dit gebeurde pas een week in dit huis, zijn van de andere kant van het land verhuisd. Was er wel al 2x aan de deur geweest maar het zijn niet echt mensen die lekker contact maken, zeg maar. En sowieso niet mijn type mensen. Heb ze hier dus ook niet over gesproken.
Wel heb ik dochter verboden om nog met ze te spelen de afgelopen weken. Als ze met de jongste wil spelen, dan alleen zonder de oudste zus erbij en alleen hier in huis onder mijn toezicht. Dat mag nu sinds een week weer.
Wel heb ik dochter verboden om nog met ze te spelen de afgelopen weken. Als ze met de jongste wil spelen, dan alleen zonder de oudste zus erbij en alleen hier in huis onder mijn toezicht. Dat mag nu sinds een week weer.
zondag 26 augustus 2018 om 21:55
Het is nu inmiddels 10 dagen later en ook met behulp van de tips is er geen verbetering. Hoe lang moeten we dit zo door laten sudderen? Elke nacht is ze meerdere keren wakker, kan dan niet zelf inslapen. Ook in de avond zelf inslapen lukt nog niet. We moeten op de gang blijven zitten tot ze slaapt. Leren we haar juist niet ook een verkeerd patroon aan op deze manier?
dinsdag 28 augustus 2018 om 22:30
Ik vond het bij het openen van dit topic al tijd voor hulp. Waarom niet? Wat kan er gebeuren? Natuurlijk kun je het af doen als een normale kinder-angst, en dat is het misschien ook wel, maar het beïnvloed duidelijk meer dan jullie willen. Dus waarom geen extra hulp? Speltherapie, emdr, of iets dergelijks... Klinkt als een heftige actie op zoiets 'kleins' maar je zit er duidelijk mee. Je dochter is ongelukkig, jullie weten niet meer wat te doen, raken gefrustreerd, vermoeid. Dat helpt natuurlijk allemaal niet mee.Lente19251003 schreef: ↑26-08-2018 21:55Het is nu inmiddels 10 dagen later en ook met behulp van de tips is er geen verbetering. Hoe lang moeten we dit zo door laten sudderen? Elke nacht is ze meerdere keren wakker, kan dan niet zelf inslapen. Ook in de avond zelf inslapen lukt nog niet. We moeten op de gang blijven zitten tot ze slaapt. Leren we haar juist niet ook een verkeerd patroon aan op deze manier?
Ik heb al meerdere momenten in mijn leven meegemaakt waarin ik (vaak om onduidelijke redenen... Angst? Schaamte? Trots?) hulp vragen maar bleef uitstellen. Uiteindelijk had ik daar alleen mezelf mee omdat ik langer pijn had.
Als je dochter haar teen had gestoten (een ogenschijnlijk klein ongelukje) en iedere keer als ze er op ging staan zou ze kermen van de pijn dan zou je het misschien een dag aan kijken maar daarna zou je bij een arts zitten. Je zou om hulp vragen. Je dochter heeft nu ook pijn, psychisch weliswaar maar waarom zou je haar daar zo lang mee laten lopen?
woensdag 29 augustus 2018 om 10:03
Aangezien jullie nog maar net in het nieuwe huis wonen (1 week voor ze de film had gezien), lijkt het me aannemelijk dat haar slaapkamer ook nog niet als vertrouwd en veilig aanvoelt waardoor de angst misschien sterker is dan dat ze het zou ervaart hebben in haar oude slaapkamer.Lente19251003 schreef: ↑16-08-2018 12:22Ik ken de ouders van die kinderen niet: we woonden toen dit gebeurde pas een week in dit huis, zijn van de andere kant van het land verhuisd. Was er wel al 2x aan de deur geweest maar het zijn niet echt mensen die lekker contact maken, zeg maar. En sowieso niet mijn type mensen. Heb ze hier dus ook niet over gesproken.
Het lijkt me dan ook niet abnormaal dat ze nog steeds de aanwezigheid van haar ouders wil hebben tijdens de nacht.
woensdag 29 augustus 2018 om 11:31
Mijn 8 jarige zag iets over Nightmare on Elmstreet op youtube en kon daarna ook niet meer slapen.
Bij ons hielp het om foto's te kijken van de acteur zonder schmink en hem op te zoeken op wikipedia en daar te lezen/zien dat hij echt alleen een acteur is en verder een hele normale rustige man.
En maar blijven benadrukken dat het niet echt is.
Maar wat nog het beste hielp: vertellen dat dit een serie films is, en dat in de laatste film de moordenaar eraan gaat.
En er veel over praten dat sommige mensen het leuk vinden om enge films te kijken en aan het schrikken gemaakt te worden.
Ondertussen zijn we een half jaar verder en slapen gaat nu goed (met een nachtlampje) maar hij heeft het soms nog over.
Bij een 6 jarige zal het nog heftiger binnen komen. Goed dat je er mee aan de slag gaat!
Bij ons hielp het om foto's te kijken van de acteur zonder schmink en hem op te zoeken op wikipedia en daar te lezen/zien dat hij echt alleen een acteur is en verder een hele normale rustige man.
En maar blijven benadrukken dat het niet echt is.
Maar wat nog het beste hielp: vertellen dat dit een serie films is, en dat in de laatste film de moordenaar eraan gaat.
En er veel over praten dat sommige mensen het leuk vinden om enge films te kijken en aan het schrikken gemaakt te worden.
Ondertussen zijn we een half jaar verder en slapen gaat nu goed (met een nachtlampje) maar hij heeft het soms nog over.
Bij een 6 jarige zal het nog heftiger binnen komen. Goed dat je er mee aan de slag gaat!
donderdag 30 augustus 2018 om 07:10
Ik denk dat dat echt gaat helpen. Succes!