Moderne CV
woensdag 15 augustus 2018 om 22:58
Hi, ik wil graag mijn cv wat oppimpen, want het is tijd voor een nieuwe leuke baan. Een rondje google leert mij dat dat tegenwoordig kan met een modern cv of een infographic.
Nu valt mij op dat eigenlijk nergens meer plek is om te beschrijven wat de taken zijn geweest bij je werkervaring. Hooguit ruimte voor 1 a 2 zinnen. Is het tegenwoordig uit om dat er bij te vermelden? Want dat je voor werkgever x hebt gewerkt in functie y is mooi, maar het zegt de P&O'er natuurlijk helemaal niks.
Idem voor opleiding/trainingen, ik heb er wel wat meer gevolgd dan dat ik op zn cv kwijt kan, laat ik dat dan maar weg? En voor skills moet je jezelf tegenwoordig punten geven?
Ik heb nu een traditioneel cv van 3 pagina's en dat is al erg beknopt, ik heb gewoon veel gedaan in 20 jaar werkervaring. En mn eerste vakantiebaantjes staan er echt niet op. Het lijkt me bijna dat de moderne cv's meer voor schoolverlaters zijn, maar niet als je aardig wat ervaring hebt.
En dan heb je een super gepimpte cv, doe je er dan nog wel een brief bij? In dezelfde stijl, of gewoon op een wit A4tje.
(voelt zich een beetje nitwit nu)
Nu valt mij op dat eigenlijk nergens meer plek is om te beschrijven wat de taken zijn geweest bij je werkervaring. Hooguit ruimte voor 1 a 2 zinnen. Is het tegenwoordig uit om dat er bij te vermelden? Want dat je voor werkgever x hebt gewerkt in functie y is mooi, maar het zegt de P&O'er natuurlijk helemaal niks.
Idem voor opleiding/trainingen, ik heb er wel wat meer gevolgd dan dat ik op zn cv kwijt kan, laat ik dat dan maar weg? En voor skills moet je jezelf tegenwoordig punten geven?
Ik heb nu een traditioneel cv van 3 pagina's en dat is al erg beknopt, ik heb gewoon veel gedaan in 20 jaar werkervaring. En mn eerste vakantiebaantjes staan er echt niet op. Het lijkt me bijna dat de moderne cv's meer voor schoolverlaters zijn, maar niet als je aardig wat ervaring hebt.
En dan heb je een super gepimpte cv, doe je er dan nog wel een brief bij? In dezelfde stijl, of gewoon op een wit A4tje.
(voelt zich een beetje nitwit nu)
donderdag 16 augustus 2018 om 23:29
Dat is echt enorme onzin. Je hebt dat artikel niet gelezen.yoshe schreef: ↑16-08-2018 22:11Je weet dat bedrijven en recruiters niet zo maar meer je online social media profielen mogen bekijken? Ook niet als je ze daar voor uitnodigd? Sinds de invoering van de nieuwe privacywetgeving is dat veranderd. (bron: https://www.randstad.nl/werkgevers/kenn ... cial-media) en ik zou het dan ook raar vinden dat je aangeeft dat ze maar op je Linkedin moeten kijken voor meer informatie. Ik gok dat zij de regels ook kennen en dat ze dat wel laten omdat het verboden is.
Als ik op mijn CV een link zet naar mijn LinkedInprofiel dan heb ik er blijkbaar geen bezwaar tegen dat iemand dat bekijkt. Bovendien geef ik daarmee aan dat het blijkbaar een aanvulling is op mijn CV die meer inzicht geeft in mijn historische werkervaring en netwerk. Nogal relevant dus voor de functie en zodra het relevant is mag je als werkgever wel degelijk naar social media zoeken.
Er wordt bovendien als toets geopperd om te kijken of een social media profiel bedoeld is voor zakelijk of privé gebruik. Dus ja, iemand zijn facebookfoto's door gaan spitten om te kijken of hij 10 jaar geleden een keer dronken was, is een wellicht een inbreuk. Maar een zakelijke linkedinpagina bekijken natuurlijk niet.
vrijdag 17 augustus 2018 om 07:59
Er wordt de laatste tijd over weinig zoveel onzin verteld als over de AVG. Zo ook hier door jouyoshe schreef: ↑16-08-2018 22:11Je weet dat bedrijven en recruiters niet zo maar meer je online social media profielen mogen bekijken? Ook niet als je ze daar voor uitnodigd? Sinds de invoering van de nieuwe privacywetgeving is dat veranderd. (bron: https://www.randstad.nl/werkgevers/kenn ... cial-media) en ik zou het dan ook raar vinden dat je aangeeft dat ze maar op je Linkedin moeten kijken voor meer informatie. Ik gok dat zij de regels ook kennen en dat ze dat wel laten omdat het verboden is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrijdag 17 augustus 2018 om 08:28
zaterdag 18 augustus 2018 om 12:43
De eerste rechtszaak over een werkgever die tijdens een sollicitatieprocedure een google-search heeft gedaan moet denk ik nog gevoerd worden. Hoe ga je dat überhaupt bewijzen?
En ik denk dat de meeste bedrijven het wel degelijk als voldoende belangrijk kunnen beargumenteren. Immers zijn werknemers veel meer actief op social media en wordt daar ook de werkgever op vermeld. Als een werknemer zichzelf in zijn of haar vrije tijd misdraagt, kan dat wel degelijk negatief uitstralen op een bedrijf. En als bedrijf wil je natuurlijk geen mensen in dienst hebben die een negatieve uitstraling op het bedrijf kunnen hebben.
Dus nee, ze zullen je niet googlen om moedwillig je priveleven bloot te leggen, maar wel om te kijken of er niet naar boven komt dat je bij je vorige werkgever eruit bent gegooid omdat je de boel had belazerd.
Ik raad je sowieso aan om een google search op je eigen naam te doen en te kijken wat er omhoog komt. Check ook wat mensen kunnen zien. Facebookprofielen e.d. zouden per definitie afgeschermd moeten zijn. Ik kan er niet bij dat mensen volledig openbaar foto's van hun kinderen in een zwembadje online zetten. Dat zou trouwens door de wetgever aan banden moeten worden gelegd. Daar ga ik maar een topic over openen ben wel benieuwd wat men daar van denkt
En ik denk dat de meeste bedrijven het wel degelijk als voldoende belangrijk kunnen beargumenteren. Immers zijn werknemers veel meer actief op social media en wordt daar ook de werkgever op vermeld. Als een werknemer zichzelf in zijn of haar vrije tijd misdraagt, kan dat wel degelijk negatief uitstralen op een bedrijf. En als bedrijf wil je natuurlijk geen mensen in dienst hebben die een negatieve uitstraling op het bedrijf kunnen hebben.
Dus nee, ze zullen je niet googlen om moedwillig je priveleven bloot te leggen, maar wel om te kijken of er niet naar boven komt dat je bij je vorige werkgever eruit bent gegooid omdat je de boel had belazerd.
Ik raad je sowieso aan om een google search op je eigen naam te doen en te kijken wat er omhoog komt. Check ook wat mensen kunnen zien. Facebookprofielen e.d. zouden per definitie afgeschermd moeten zijn. Ik kan er niet bij dat mensen volledig openbaar foto's van hun kinderen in een zwembadje online zetten. Dat zou trouwens door de wetgever aan banden moeten worden gelegd. Daar ga ik maar een topic over openen ben wel benieuwd wat men daar van denkt
zaterdag 18 augustus 2018 om 13:37
Wat gaaf!Lady_Day schreef: ↑16-08-2018 20:14Ik heb ooit een CV ontvangen van iemand die maar 1 A4-tje had gebruikt. Zag er superkeurig uit en ook een tikje creatief (op een goede manier). Zij had daarop een link gezet naar een website waar ze ook vertelde (text, foto, filmpje) en liet zien wat voor soort persoon ze was, een uitgebreid CV, referenties, ook een stukje over hobbies en haar bijzondere woonsituatie. Allemaal heel origineel gedaan en toen ze op gesprek kwam had ik al een heel goed beeld van haar. Ook meteen aangenomen![]()