Ereader tijdens reis

30-08-2018 07:59 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben van plan om een ereader te kopen voor vakantie. Deze wil Ik volgend jaar ook meenemen als Ik 3 maanden op reis ga.

Ik zag dat er een digitale bieb is waar je steeds voor 3 weken een boek kan lenen. Dat lijkt me alleen niet zo handig voor op reis van 3 maanden met slecht/geen internet. Weet iemand of ik ergens meerdere (lees: veel) boeken in 1x op mijn ereader kan zetten zonder dat deze na een bepaalde tijd weer verdwijnen?

Los kopen vind ik een beetje te duur, maar downloaden lijkt me ook geen goed plan ivm virussen enz.

Alvast bedankt! :)
Hoi, ik heb ook een ereader en heb er oa met vakanties al zoveel plezier van gehad. Is er niemand in jouw omgeving die er eentje heeft en die voor jouw boeken heeft die je via een USB stickje erop kunt zetten?
Ik zou inderdaad eens in je omgeving gaan vragen. Ik hier in mijn directe omgeving al 3 mensen opnoemen die duizenden boeken hebben op hun computer.
Vraag het inderdaad eens na. En zet calibre op je computer, dan ben je van het uitleenprobleem af.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Waarom moet alles gratis? Een niet al te nieuw e-boek kost tegenwoordig minder dan een brood van de bakker. Dat ga je toch niet stelen?
Bij bol kun je een soort abonnement nemen voor 10€/maand (1ste maand gratis) waarbij je onbeperkt boeken kunt afhalen uit een selectie van 225.000 boeken.

https://www.bol.com/nl/m/boeken/kobo-pl ... lsrc=aw.ds
kadanz schreef:
30-08-2018 08:05
Waarom moet alles gratis? Een niet al te nieuw e-boek kost tegenwoordig minder dan een brood van de bakker. Dat ga je toch niet stelen?
Niets hoeft gratis, maar leende jij nooit een papieren boek van een vriend? Dat kun je met e boeken ook doen. En voor mijn bibliotheek abonnement betaal ik overigens gewoon.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
precies, papieren boeken leen ik ook van andere of leen ik uit. dat doe ik met ebooks ok. ik zie daar absoluut niet van in wat er fout aan is.
Drie maanden geen internet? Ga je op reis naar de Zuidpool ofzo? ;-D

Afgezien daarvan, kun je her en der abonnementen afsluiten waarmee je een x-aantal boeken kunt lezen.

Of gewoon kopen inderdaad. Zorg dat je dikkere boeken koopt (met 500 pagina's doe je langer dan een boek voor dezelfde prijs van 150 pagina's).
Ik zou voor de online bibliotheek (10 boeken in 3 weken) of kobo-plus (15 boeken tegelijkertijd) gaan. Het abonnement bij kobo kun je gratis 30 dagen gebruiken en daarna is het 10 euro per maand en maandelijks opzegbaar. Bibliotheek online is 42 euro per jaar. Beiden een koopje lijkt mij.
Er zijn ook legale gratis epubs, zoals bij het project Gutenberg (?) dit zijn oude boeken waar geen copyright meer op zitten. Of mensen die hun zelf geschreven boeken in epub gratis aanbieden.
Maar als je recente boeken legaal wilt lezen, dan zul je er gewoon voor moeten betalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Vraag inderdaad aan vrienden of collega's of zij een e-reader hebben en of ze wat boeken voor je hebben.

Het is een ideaal ding om mee te nemen op vakantie, scheelt veel ruimte en gewicht in je bagage.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:09
precies, papieren boeken leen ik ook van andere of leen ik uit. dat doe ik met ebooks ok. ik zie daar absoluut niet van in wat er fout aan is.
Ebooks vallen onder een andere wetgeving. Je mag ze dus niet doorgeven. Het enige wat mag is je ereader met ebook uitlenen. Zodra jij een goed boek doormailt aan je moeder, ben je dus al verkeerd bezig.

To, aangezien je pas volgend jaar gaat, kan je al sparen. Er zijn verschillende boekabonnementen te vinden op internet. Hou je bv van trillers, kijk dan eens bij bookchoice. Hier krijg je elke maand 8 ebooks die je kan downloaden en bewaren. Je zal ze niet allemaal willen lezen, maar over een paar maanden heb je er zo toch een aantal boeken bijeen. Verder heeft bol ook vaak aanbiedingen van ebooks. Niet het nieuwste van het nieuwste maar ze hebben er zoveel voor een paar euro, dat er vast wat voor je bij zit. Hou je van de echte klassiekers dan zit je helemaal goed, deze zijn overal op internet rechtenvrij te downloaden.
Don't get high on your own supply.
*** schreef:
30-08-2018 08:24
Ebooks vallen onder een andere wetgeving. Je mag ze dus niet doorgeven. Het enige wat mag is je ereader met ebook uitlenen. Zodra jij een goed boek doormailt aan je moeder, ben je dus al verkeerd bezig.

To, aangezien je pas volgend jaar gaat, kan je al sparen. Er zijn verschillende boekabonnementen te vinden op internet. Hou je bv van trillers, kijk dan eens bij bookchoice. Hier krijg je elke maand 8 ebooks die je kan downloaden en bewaren. Je zal ze niet allemaal willen lezen, maar over een paar maanden heb je er zo toch een aantal boeken bijeen. Verder heeft bol ook vaak aanbiedingen van ebooks. Niet het nieuwste van het nieuwste maar ze hebben er zoveel voor een paar euro, dat er vast wat voor je bij zit. Hou je van de echte klassiekers dan zit je helemaal goed, deze zijn overal op internet rechtenvrij te downloaden.
ja en ik vind het een belachelijke wetgeving. als ik een ebook bij bol koop dan krijg ik het voor mijn gevoel in bruikleen. mijn man kan het in feite nog niet eens lezen. hoewel daar ook weer omwegen voor zijn.
voor mij is een boek ene boek. ik wil met een ebook op dezelfde manier kunnen omgaan als met gewone boeken. dus kunnen kopen en uitlenen maar ook gewoon van andere kunnen lenen.
dianaf schreef:
30-08-2018 08:14
Ik zou voor de online bibliotheek (10 boeken in 3 weken) of kobo-plus (15 boeken tegelijkertijd) gaan. Het abonnement bij kobo kun je gratis 30 dagen gebruiken en daarna is het 10 euro per maand en maandelijks opzegbaar. Bibliotheek online is 42 euro per jaar. Beiden een koopje lijkt mij.
Er zijn ook legale gratis epubs, zoals bij het project Gutenberg (?) dit zijn oude boeken waar geen copyright meer op zitten. Of mensen die hun zelf geschreven boeken in epub gratis aanbieden.
Maar als je recente boeken legaal wilt lezen, dan zul je er gewoon voor moeten betalen.
Jammer van kobo is alleen dat je hier een kobo ereader voor nodig hebt :-(
Don't get high on your own supply.
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:09
precies, papieren boeken leen ik ook van anderen of leen ik uit. dat doe ik met ebooks ok. ik zie daar absoluut niet van in wat er fout aan is.
Volgens de preciezen mag dat alleen als je het boek dan op je eigen e-reader wist.
Volgens de rekkelijken is het prima.

Het is alleen zo dat je met e-books zo gemakkelijk al je boeken "uitleent" en dan is het toch eigenlijk geen uitlenen meer.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
*** schreef:
30-08-2018 08:32
of een ipad of telefoon
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:31
ja en ik vind het een belachelijke wetgeving. als ik een ebook bij bol koop dan krijg ik het voor mijn gevoel in bruikleen. mijn man kan het in feite nog niet eens lezen. hoewel daar ook weer omwegen voor zijn.
voor mij is een boek ene boek. ik wil met een ebook op dezelfde manier kunnen omgaan als met gewone boeken. dus kunnen kopen en uitlenen maar ook gewoon van andere kunnen lenen.
Het verschil met papieren boeken is dat als je dat uitleent je het niet zelf tegelijkertijd kunt lezen, en je beste vriend en de buurvrouw... Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die er op een normale manier mee omgaan, maar het feit dat er zoveel mensen zijn die duizenden ebooks hebben, blijkt dat dat voor heel veel mensen toch lastig is. Schrijvers hebben het enorm moeilijk om in hun inkomen te voorzien, mede doordat de techniek het mogelijk maakt om aangeschafte boeken te kopiëren. Iedereen denkt namelijk dat dat ene kopietje niks uitmaakt. (Ik weet dat het een veelvoud aan oorzaken heeft, maar dit is er wel een van.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:31
Inderdaad. Een e-book is heel veel goedkoper om te produceren en te distribueren dan een papieren boek. Eén keer de opmaak doen, en dan het kan eindeloos verkocht blijven worden. Niks drukker, grondstoffen, opslag, transport, winkelruimte enz. En toch zijn nieuw e-books vaak nauwelijks goedkoper dan de papieren versie.
Echt niet dat ik me dan laat vertellen dat ik dat e-book niet mag uitlenen. Helemaal gek geworden, met hun onredelijke en hebberige wetgeving en veel te hoge prijzen.

En dus sloopt iedereen de beveiliging eraf (geen kunst) en is het bijna makkelijker om boeken illegaal te downloaden of aan vrienden te vragen dan om ze te kopen. Je zou denken dat de uitgeverijen iets geleerd zouden hebben van wat er met de platen/cd-verkopen gebeurd is na de opkomst van internet, maar dat kwartje lijkt niet te vallen.
Die abonnementen zijn al een stap in de goede richting, maar soms wil je een boek gewoon hebben. En dan maak ik zelf wel uit of ik het uitleen.
Dassie schreef:
30-08-2018 08:44
Inderdaad. Een e-book is heel veel goedkoper om te produceren en te distribueren dan een papieren boek. Eén keer de opmaak doen, en dan het kan eindeloos verkocht blijven worden. Niks drukker, grondstoffen, opslag, transport, winkelruimte enz. En toch zijn nieuw e-books vaak nauwelijks goedkoper dan de papieren versie.
Echt niet dat ik me dan laat vertellen dat ik dat e-book niet mag uitlenen. Helemaal gek geworden, met hun onredelijke en hebberige wetgeving en veel te hoge prijzen.

En dus sloopt iedereen de beveiliging eraf (geen kunst) en is het bijna makkelijker om boeken illegaal te downloaden of aan vrienden te vragen dan om ze te kopen. Je zou denken dat de uitgeverijen iets geleerd zouden hebben van wat er met de platen/cd-verkopen gebeurd is na de opkomst van internet, maar dat kwartje lijkt niet te vallen.
Die abonnementen zijn al een stap in de goede richting, maar soms wil je een boek gewoon hebben. En dan maak ik zelf wel uit of ik het uitleen.
Drukken, binden en distribueren vormen maar een klein deel van het kostenplaatje van het maken van boeken. Je koopt geen pak papier hè, het gaat om de inhoud van het boek.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
30-08-2018 08:42
Het verschil met papieren boeken is dat als je dat uitleent je het niet zelf tegelijkertijd kunt lezen, en je beste vriend en de buurvrouw... Natuurlijk zullen er genoeg mensen zijn die er op een normale manier mee omgaan, maar het feit dat er zoveel mensen zijn die duizenden ebooks hebben, blijkt dat dat voor heel veel mensen toch lastig is. Schrijvers hebben het enorm moeilijk om in hun inkomen te voorzien, mede doordat de techniek het mogelijk maakt om aangeschafte boeken te kopiëren. Iedereen denkt namelijk dat dat ene kopietje niks uitmaakt. (Ik weet dat het een veelvoud aan oorzaken heeft, maar dit is er wel een van.)
Het verdienmodel van schrijvers en uitgeverijen is gewoon verouderd en ze proberen er toch wanhopig aan vast te houden.
Sinds muziek gestreamd kan worden krijgen muzikanten daar ook inkomsten van. In de periode daarvoor ging de cd-verkoop onderuit omdat iedereen alles kon downloaden. Sinds er alternatieven zijn als Spotify en Deezer blijkt dat de consument best bereid is om te betalen, alleen naar redelijkheid.

Als je als uitgeverij denkt dat mensen twee keer hetzelfde boek gaan aanschaffen binnen één huishouden leef je in een sprookjeswereld en kun je je faillissement wel vast gaan aanvragen. Het zijn andere tijden.
DG2015 schreef:
30-08-2018 08:46
Drukken, binden en distribueren vormen maar een klein deel van het kostenplaatje van het maken van boeken. Je koopt geen pak papier hè, het gaat om de inhoud van het boek.
Een schrijver krijgt gemiddeld tussen de 5 en 10% van de (netto) verkoopprijs van een papieren boek. Waar blijft de rest, denk je?
*** schreef:
30-08-2018 08:32
Dat had ik gemist. o_o Ik dacht dat het wel mogelijk was met een ander merk. Excuus. Online bibliotheek kan wel met andere merken én is ook benaderbaar vanuit het buitenland. Denk dat dát dan de beste optie is.

Het punt is dat ebooks niet gewoon geleend worden, maar gekopieerd. Dus eerder te vergelijken met ik leg een boek op het kopieerapparaat en geef die kopietjes door.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb van een ex-collega een paar jaar geleden ruim 10.000 e-books gehad, die zal ik gedurende mijn leven niet meer allemaal lezen. Zet je vraag uit op je facebook en je krijgt vast genoeg boeken in jouw favoriete genre aangeboden van familie, vrienden en kennissen.
Dassie schreef:
30-08-2018 08:55
Een schrijver krijgt gemiddeld tussen de 5 en 10% van de (netto) verkoopprijs van een papieren boek. Waar blijft de rest, denk je?
Bij de uitgeverij en alles dat daarbij komt kijken. De uitgever, redacteur, bureauredacteur, vormgever, priductiebegeleider, en daarnaast moet gas en licht betaald worden, alle andere overhead, productieprocessen en er zit een deel risicospreiding in, want je weet nooit of je zelfs maar het break-even point haalt.
Als je kijkt naar de jaarcijfers van uitgeefconcerns, zie je hoe schrikbarend weinig er eigenlijk verdiend wordt. De meeste worden overeind gehouden door hun educatieve tak. Zonder de inkomsten uit die bron zouden veel literaire uitgeverijen naast tijdschriftenmakers allang op de fles zijn gegaan.
ik leen echt niet wekelijks boeken uit of leen van andere maar zo 1 keer per jaar, inderdaad vlak voor een vakantie wordt er nogal eens heen en weer geschoven met boeken. maar ik koop er dan ook.
ik denk dat ik per jaar honderden euro's uitgeef aan boeken. ik ben al ruim 1 jaar lid van koboplus. dan wil ik daarnaast ook vrij zijn om een paar boeken uit te lenen of te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven