Ereader tijdens reis

30-08-2018 07:59 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben van plan om een ereader te kopen voor vakantie. Deze wil Ik volgend jaar ook meenemen als Ik 3 maanden op reis ga.

Ik zag dat er een digitale bieb is waar je steeds voor 3 weken een boek kan lenen. Dat lijkt me alleen niet zo handig voor op reis van 3 maanden met slecht/geen internet. Weet iemand of ik ergens meerdere (lees: veel) boeken in 1x op mijn ereader kan zetten zonder dat deze na een bepaalde tijd weer verdwijnen?

Los kopen vind ik een beetje te duur, maar downloaden lijkt me ook geen goed plan ivm virussen enz.

Alvast bedankt! :)
DG2015 schreef:
30-08-2018 09:07
Bij de uitgeverij en alles dat daarbij komt kijken. De uitgever, redacteur, bureauredacteur, vormgever, priductiebegeleider, en daarnaast moet gas en licht betaald worden, alle andere overhead, productieprocessen en er zit een deel risicospreiding in, want je weet nooit of je zelfs maar het break-even point haalt.
Als je kijkt naar de jaarcijfers van uitgeefconcerns, zie je hoe schrikbarend weinig er eigenlijk verdiend wordt. De meeste worden overeind gehouden door hun educatieve tak. Zonder de inkomsten uit die bron zouden veel literaire uitgeverijen naast tijdschriftenmakers allang op de fles zijn gegaan.
Ja, en e-books zijn dus een uitstekende manier om allerlei kosten te besparen. Zo'n beetje alle kosten, na het moment dat het manuscript definitief is.
Tenminste, als je je e-books op zo'n manier op de markt zet dat consumenten niet het gevoel krijgen dat ze voor gek of dom worden versleten.
En dat betekent dus kappen met betuttelend gedoe als niet uit mogen lenen, kopieerbeveiligingen en mensen proberen dwingen om op een bepaald apparaat te lezen, omdat je de illusie hebt dat je je bestanden dan kunt beveiligen. En zoeken naar nieuwe distributiemethoden en prijsstellingen, waarbij misschien ook de schrijvers nog een redelijker bedrag overhouden. Want geloof maar niet dat die profiteren van het feit dat een e-book voor een uitgeverij goedkoper is dan een papieren boek.
kadanz schreef:
30-08-2018 08:05
Waarom moet alles gratis? Een niet al te nieuw e-boek kost tegenwoordig minder dan een brood van de bakker. Dat ga je toch niet stelen?
Dit inderdaad. Er zijn zoveel goedkope abonnementen en toch moet het illegaal. Want een e-book kopiëren is illegaal (volledig terecht) en totaal anders dan lenen. Het maakt niet uit hoe je het voor jezelf goedpraat, je dupeert de schrijver die een jaar of langer voor nop heeft zitten schrijven. Zoek voor de gein eens op hoeveel auteurs van hun werk kunnen leven in Nederland. En ja, veel mensen kopiëren of downloaden gratis e-books. Dus? Er zijn ook veel mensen die met een borrel op achter het stuur kruipen en door mazzel veilig thuis komen. Dat maakt het niet oké of legaal.

Als je een boek aan je moeder uitleent, komt het na een poos weer terug. Wat niet gebeurt, is dat je moeder het aan de buurvrouw geeft, die het aan al haar kinderen uitdeelt, die vervolgens een kopie aan hun collega's uitdelen. Daarom is het doorgeven van een e-book alleen legaal als je kunt aantonen dat het niet meer op jouw e-reader/apparaat staat.

En dat kun je stom vinden en alsnog duizend gratis e-books downloaden. Maar weet je wat ook gratis is? Je eens verdiepen in het verdienmodel van de auteurs achter de e-books.
http://maggie-stiefvater.tumblr.com/pos ... tory-about
botanietje wijzigde dit bericht op 30-08-2018 09:33
0.14% gewijzigd
Je moet niet alles geloven wat je denkt
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:40
of een ipad of telefoon
Dat is niet waar hoor! Ik heb een kobo e-reader en daar kun je verbinding met internet mee maken. Vanaf de e-reader heb ik een kobo-plus abonnement afgesloten en er wordt elke maand een tientje van mijn cc afgeschreven. Die heb je dus wel nodig. Als ik ergens ben waar ik op wifi kan, kan ik downloaden wat ik wil. Af en toe zijn er boeken die ik graag wil hebben die niet in kobo plus zitten, die koop ik dan gewoon.
Zolang je je kobo plus abonnement aanhoudt blijven de boeken erop staan. Net zoals ik spotify heb, zie ik dit ook.
Ik vind het wel prettig dat op mijn e-reader alleen boeken staan die ik zelf heb uitgezocht en niet allerlei boeken die ik nooit ga lezen omdat ik van iemand een illegaal stickje met 30.000 titels heb gekregen.
lisbeth schreef:
30-08-2018 08:09
precies, papieren boeken leen ik ook van andere of leen ik uit. dat doe ik met ebooks ok. ik zie daar absoluut niet van in wat er fout aan is.
Dat is heel simpel: je leent je eBook digitaal niet uit, je kopieert/vermenigvuldigt het. En dat is een groot verschil. Ik neem aan dat je met je "oude" boeken ook niet naar de copyrette ging om ze te kopieren voor vrienden?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
S7rin schreef:
30-08-2018 09:45
Dat is heel simpel: je leent je eBook digitaal niet uit, je kopieert/vermenigvuldigt het. En dat is een groot verschil. Ik neem aan dat je met je "oude" boeken ook niet naar de copyrette ging om ze te kopieren voor vrienden?
Precies. En met die abonnementendiensten zijn er genoeg manieren om betaalbaar en legaal aan boeken te komen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Boeken van de online bibliotheek kan je gewoon lezen als je offline bent als ze eenmaal op je apparaat staan, boeken van Kobo Plus ook. Je hebt dus alleen internet nodig als je nieuwe boeken wil en niet elke keer als je een boek wil lezen. Met Kobo Plus kun je heel veel boeken tegelijk op je ereader zetten, dus dan hoef je tussendoor geen nieuwe te downloaden.
Dassie schreef:
30-08-2018 09:15
Want geloof maar niet dat die profiteren van het feit dat een e-book voor een uitgeverij goedkoper is dan een papieren boek.
Het royaltypercentage van een ebook is hoger dan van een papieren boek.

En met illegaal verspreiden/downloaden dupeer je auteurs (en de uitgeverij), hoe je het ook voor jezelf goed probeert te praten.
Het gekke is dat een ebook niet als boek worden gezien maar als elektronische dienst. Daardoor is het prijsverschil tussen een gewoon boek en een ebook veel kleiner dan je zou verwachten. Op een gewoon boek zit namelijk 6% btw en op een ebook 21% btw.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Susan schreef:
30-08-2018 10:08
Het royaltypercentage van een ebook is hoger dan van een papieren boek.

En met illegaal verspreiden/downloaden dupeer je auteurs (en de uitgeverij), hoe je het ook voor jezelf goed probeert te praten.
Het royaltypercentage verschilt per contract. En ik hoop dat met de komst van het e-book de positie van schrijvers gaat verbeteren. Sinds het illegaal downloaden en spotify gemeengoed zijn geworden, zijn de kansen voor muzikanten ook enorm verbeterd, omdat niet bijna alles meer aan de strijkstok van de oppermachtige platenmaatschappij of uitgeverij blijft hangen, en mensen veel meer kanalen hebben om kennis te maken met muziek of boeken.

En het illegaal downloaden en verspreiden zal enorm afnemen als er voldoende uitleendiensten komen, met redelijke voorwaarden. Dat begint langzaam te komen. Uitgeverijen zullen met hun tijd mee moeten.

Verder geloof ik mensen niet die zeggen dat ze hun e-book niet aan hun partner uitlenen, maar er braaf twee kopen. Misschien zijn ze te onhandig om de beveiliging eraf te krijgen, maar dat soort heiligheid komt nogal potsierlijk over.
Poeh wat een discussie!

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik gratis boeken wilde, iets van een abonnement lijkt me ideaal, maar dan wel eentje waar de boeken niet na 3 weken van mijn ereader verdwijnen( ik ga niet naar de zuidpool, maar je zal net zien dat ik op dat moment geen internet heb).

Ik heb nog geen ereader gekocht dus ga me even verdiepen in een kobo ivm het abonnement wat erbij kan.

Bedankt voor de tips allemaal!
Even off-topic, maar ik ben zelf auteur en ik heb totaal niet het gevoel, nooit gehad ook, dat er geld 'aan de strijkstok van de oppermachtige uitgeverij' blijft hangen. Alle andere mensen die meewerken aan mijn boek, onder andere de redacteur, uitgever, bureauredacteur, brandmanager, mensen van afdeling sales, et cetera, et cetera, werken logischerwijs niet gratis.
Susan schreef:
30-08-2018 10:45
Even off-topic, maar ik ben zelf auteur en ik heb totaal niet het gevoel, nooit gehad ook, dat er geld 'aan de strijkstok van de oppermachtige uitgeverij' blijft hangen. Alle andere mensen die meewerken aan mijn boek, onder andere de redacteur, uitgever, bureauredacteur, brandmanager, mensen van afdeling sales, et cetera, et cetera, werken logischerwijs niet gratis.
Ik hoop van harte dat je naar redelijkheid betaald wordt, maar je zou een uitzondering zijn.
Perferator, Kobo Plus heeft volgens mij een gratis proefmaand, dus je kunt het sowieso uitproberen. Die boeken blijven op je ereader staan zolang je abonnement duurt. Wel opletten dat je voor vertrek alle boeken ook daadwerkelijk op je apparaat hebt staan, als je ze alleen hebt uitgekozen staan de titels in 'Mijn boeken', maar dan moet je ze dus nog downloaden om ze te kunnen lezen. Ik zou ze voor vertrek allemaal even openen want het komt ook nog wel eens voor dat er iets misgaat met het downloaden.
Perferator schreef:
30-08-2018 10:38
Poeh wat een discussie!

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik gratis boeken wilde, iets van een abonnement lijkt me ideaal, maar dan wel eentje waar de boeken niet na 3 weken van mijn ereader verdwijnen( ik ga niet naar de zuidpool, maar je zal net zien dat ik op dat moment geen internet heb).

Ik heb nog geen ereader gekocht dus ga me even verdiepen in een kobo ivm het abonnement wat erbij kan.

Bedankt voor de tips allemaal!
Nee, je hebt enkel internet nodig wanneer je de boeken download. Daarna heeft het ding enkel na een bepaalde hoeveelheid leesuren stroom nodig. De boeken blijven op je ereader staat totdat je je abonnement opzegt.
ninanoname schreef:
30-08-2018 10:55
Nee, je hebt enkel internet nodig wanneer je de boeken download. Daarna heeft het ding enkel na een bepaalde hoeveelheid leesuren stroom nodig. De boeken blijven op je ereader staat totdat je je abonnement opzegt.
Bij de digitale bibliotheek werkt het toch wel zo dat je de boeken maar 3 weken leent? Of heb je het hier over het kobo abonnement?
Bij de digitale bibliotheek werkt het inderdaad zo dat je de boeken maar drie weken op je ereader hebt. Na drie weken verdwijnen ze er vanzelf af, en (dat vind ik zelf een groot nadeel) je kan ze niet eerder verwijderen om plaats te maken voor een nieuw boek. Je mag er maar tien tegelijk, dus dat is vrij onhandig als je boeken eerder uit zijn of tegenvallen.

Bij Kobo Plus hou je de boeken tot je ze zelf verwijdert of je abonnement beëindigt. Je kan ook de download verwijderen maar de titel in je lijst houden, dat doe ik nog wel eens uit ruimtegebrek. Als je gaat reizen en geen internet hebt is het dus heel belangrijk dat je controleert dat je niet alleen de titels in je lijst hebt, maar ook echt de inhoud gedownload op je apparaat. En ook voor de zekerheid checkt of het downloaden goed is gelukt. Het komt niet vaak voor, misschien is het twee of drie keer gebeurd op alle honderden boeken die ik al heb gelezen via Kobo Plus, maar heel soms staat een boek er bij mij niet goed op. Dan krijg ik gekke tekentjes of er ontbreken pagina's en dan moet het even opnieuw.
Perferator schreef:
30-08-2018 12:05
Bij de digitale bibliotheek werkt het toch wel zo dat je de boeken maar 3 weken leent? Of heb je het hier over het kobo abonnement?
Digitale bieb is inderdaad maar 3 weken en daarna zijn ze niet leesbaar meer. Je hebt er trouwens wel een laptop of zo voor nodig omdat je ze niet direct op je ereader kunt zetten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Best wel zielig hoe men recht probeert te praten wat gewoon krom is. Diefstal. Hilarisch, die argumenten, alsof een boek van je buurman lenen rechtvaardigt dat je gelijk maar 10.000 boeken gratis en voor niks mag downloaden en doorsturen naar 6 miljoen Nederlanders met een e-reader. Hou toch op. Wat een achterlijke drogreden.

Jullie zijn gewoon gierige boeven. 'Verouderde verdienmodellen'. Je steelt omdat je er mee weg komt. Niet meer, niet minder. Voor tien euro per maand kun je alle boeken lezen. Legaal. Er is geen excuus meer.
kadanz schreef:
30-08-2018 12:30
Best wel zielig hoe men recht probeert te praten wat gewoon krom is. Diefstal. Hilarisch, die argumenten, alsof een boek van je buurman lenen rechtvaardigt dat je gelijk maar 10.000 boeken gratis en voor niks mag downloaden en doorsturen naar 6 miljoen Nederlanders met een e-reader. Hou toch op. Wat een achterlijke drogreden.

Jullie zijn gewoon gierige boeven. 'Verouderde verdienmodellen'. Je steelt omdat je er mee weg komt. Niet meer, niet minder. Voor tien euro per maand kun je alle boeken lezen. Legaal. Er is geen excuus meer.
Hoeveel denk je dat een auteur voor zijn boek krijgt, als het uitgeleend wordt met zo'n spotgoedkoop kobo-abonnementje? Nog heel veel minder dan wanneer het gewoon was gekocht door de lezer, wat anders misschien wel gebeurd was. Wie draait er eigenlijk voor dat verschil op? In de bieb is dat geregeld, maar bij een commerciële organisatie ben ik heel benieuwd wat de auteur overhoudt. Als hij al iets overhoudt.

Ik download trouwens zelden. Ik vind het wel schofterig dat ze het me onmogelijk proberen te maken (lukt niet) om mijn zelf gekochte boeken te back-uppen op de plek van mijn keuze, ze te lezen waar en hoe ik wil, en ze uit te lenen. Ik heb daarover dan ook totaal geen gewetensbezwaren. Integendeel, ik ben verontwaardigd dat dit soort dingen, die vanzelfsprekend zouden moeten zijn, moeilijk worden gemaakt.

Ik vind die verontwaardiging over illegaal downloaden eigenlijk ook een beetje zielig. Alsof die mensen die boeken ooit allemaal gekocht zouden hebben. Het werkt vaak juist verkoopbevorderend: je leest iets moois, en koopt meer boeken van die schrijver. Of, hoe archaïsch, je schaft de papieren versie aan voor in de kast of je geeft hem iemand cadeau.
Er wordt steeds minder gelezen, en veel lezers kochten vroeger ook al nauwelijks boeken (ze leenden ze, of kochten tweedehands of in de ramsj). Alle aandacht voor het boek is meegenomen. Het illegale downloaden kon ooit nog wel eens de redding van het boek blijken, zoals het de redding en de vernieuwing van de muziek is geweest.

Maar goed, de tijd zal het leren.
Perferator schreef:
30-08-2018 12:05
nee, over het kobo plus abonnement. En dan blijven ze er opstaan tot je het abonnement opzegt. :-)
kadanz schreef:
30-08-2018 12:30

Volgens mij verwijzen de meeste mensen gewoon naar de legale kanalen om aan ebooks te komen.
Buiten dat, kan het best zijn dat de verdienmodellen achterhaald zijn. Dat is een andere discussie.
Wat ik mooi vind aan ebooks is dat als je wilt, je veel makkelijker een boek in eigen beheer kunt uitbrengen.

Ik moet wel zeggen dat ik liever een ebook leen van de bibliotheek of bol.com dan dat ik ze koop. Als ik fysiek niets in handen heb, dan leen ik het liever legaal.
ninanoname schreef:
30-08-2018 13:59
nee, over het kobo plus abonnement. En dan blijven ze er opstaan tot je het abonnement opzegt. :-)
Kleine kanttekening is dat je ereader wel 1 keer per maand contact moet maken met het internet om te checken of je het abbonement niet hebt stopgezet. Daar moet to dan wel rekening mee houden.
Dassie schreef:
30-08-2018 13:18
Hoeveel denk je dat een auteur voor zijn boek krijgt, als het uitgeleend wordt met zo'n spotgoedkoop kobo-abonnementje? Nog heel veel minder dan wanneer het gewoon was gekocht door de lezer, wat anders misschien wel gebeurd was. Wie draait er eigenlijk voor dat verschil op? In de bieb is dat geregeld, maar bij een commerciële organisatie ben ik heel benieuwd wat de auteur overhoudt. Als hij al iets overhoudt.

Ik download trouwens zelden. Ik vind het wel schofterig dat ze het me onmogelijk proberen te maken (lukt niet) om mijn zelf gekochte boeken te back-uppen op de plek van mijn keuze, ze te lezen waar en hoe ik wil, en ze uit te lenen. Ik heb daarover dan ook totaal geen gewetensbezwaren. Integendeel, ik ben verontwaardigd dat dit soort dingen, die vanzelfsprekend zouden moeten zijn, moeilijk worden gemaakt.

Ik vind die verontwaardiging over illegaal downloaden eigenlijk ook een beetje zielig. Alsof die mensen die boeken ooit allemaal gekocht zouden hebben. Het werkt vaak juist verkoopbevorderend: je leest iets moois, en koopt meer boeken van die schrijver. Of, hoe archaïsch, je schaft de papieren versie aan voor in de kast of je geeft hem iemand cadeau.
Er wordt steeds minder gelezen, en veel lezers kochten vroeger ook al nauwelijks boeken (ze leenden ze, of kochten tweedehands of in de ramsj). Alle aandacht voor het boek is meegenomen. Het illegale downloaden kon ooit nog wel eens de redding van het boek blijken, zoals het de redding en de vernieuwing van de muziek is geweest.

Maar goed, de tijd zal het leren.
Ik geloof bijna niet wat ik lees hier. Je verdedigt illegaal downloaden door je zorgen te maken over de vraag of KOBO de auteurs genoeg betaalt bij een abonnement van 10 euro :)

En illegaal downloaden bevordert een volle boekenkast met échte boeken volgens jou. Prachtig :)
Zei de winkeldief tegen de rechter: 'juist omdat ik die marsrepen steel kom ik veel vaker in de Albert Heijn waardoor ze uiteindelijk meer aan me verdienen!'

'Alsof ze al die boeken gekocht zouden hebben'. No shit, ze kopen nu helemaal geen boeken. En stelen bovendien.
Ja man, de wereld is slecht :rolling:
gewoon.. boeken downloaden (bedoel ik dus kopen bij bol etc.) en op je e reader zetten..
ik koop regelmatig boeken.. e books zijn lang niet zo prijzig. En ik heb een online dienst bij mijn ereader genomen , spotify voor boeken maar dan van kobo. 10 euro. Je kan dan boeken op je ereader downloaden. Bijna alle boeken heeft kobo wel, de rest koop ik dus bij bol. En laatst had Bruno ook aanbiedingen van ebooks.

ik heb ook wel boeken via via gekregen ik kan op mijn kobo wel 100 boeken zetten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven