Het leeftijdsverschil van je kinderen

16-03-2009 11:33 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zoontje van inmiddels 2 jaar en willen graag voor een 2e gaan.

Toch is er ergens ook die grote maar.......

We hebben nogal een heftige periode achter de rug met hem en momenteel is 'alweer' een half jaar gewoon echt lekker genieten.

Het wordt allemaal steeds leuker en wat makkelijker.

Ergens zou ik deze zomer alweer zwanger willen worden, aan de andere kant heb ik zoiets van dat ik nog een jaartje wachten ook niet erg zou vinden.

Wat eigenlijk de grootste rol speelt is het leeftijdsverschil.

Voor ik ons zoontje kreeg is er 2 jaar aan miskramen vooraf gegaan en die angst heb ik nu weer.

Het leeftijdsverschil is natuurlijk al wat 'groot' aangezien mijn zoontje nu net 2 jaar is.

Kan iemand mij vertellen hoe het is om de leeftijden ertussen wat ruimer te hebben en hoe reageert een kindje van 3 jaar en ouder op een broertje/zusje? en hoe vind je het zelf? ideaal of toch liever minder verschil ertussen gehad?

(dat zal ongetwijfeld anders zijn dan een jong kindje wat een broertje of zusje krijgt)
Parel, wat maakt het uit? Je moet aan kinderen beginnen als jíj dat wilt. Je kunt geen rekening gaan houden met het leeftijdsverschil als er belangrijkere factoren zijn.
Ik bedoel: iedereen kan wel gaan roepen dat 12 maanden hét ideale leeftijdsverschil is, maar dat is al onhaalbaar voor jullie én je hebt geen énkele garantie dat dat voor jullie ook zo is.
Parel: ben net zwanger van de tweede... en zometeen zit er 19 maanden verschil tussen. Ik werd zwanger, terwijl we nog niet officeel bezig waren (om het zo te zeggen). De vorige keer duurde het negen maanden voor ik zwanger was en nu was het 'zomaar' gebeurd.... M.a.w. je voorgeschiedenis zegt volgens mij helemaal niets over hoe snel je nu zwanger wordt... (of er moeten echt medische redenen zijn).

Als jullie graag voor een tweede willen gaan, zou ik gewoon beginnen net als Eowynn aanraadt.
Wij hebben 'gewacht' tot we er weer helemaal zin in hadden, er zit toevallig bijna 4 jaar tussen de 2 kinderen (2e wordt over 2 weken geboren). Wat ik er erg leuk aan vind, is dat mijn dochter de baby helemaal betrekt bij ons dagelijks leven, we gaan nooit meer ergens met z'n 3en heen volgens haar, want de baby is er toch ook nog? Veel kusjes op mijn buik, brainstormen over de naam en het geslacht... Zijn wel allemaal dingen die het heel speciaal maken!

En verder verbaas ik me over alle dingen die veranderd zijn in die 4 jaar, nieuwe uitvindingen, veel leukere zwangerschapskleding enz... Vooralsnog zie ik nog geen nadelen met een groot leeftijdsverschil...

Maar wat Eowynn ook zegt, begin er als ji er zin in hebt en je er goed bij voelt...
Hier 3,5 jaar verschil, maar spelen alsof er geen leeftijds verschil in zit en maken ook ruzie op dezelfde manier.
Het is ook niet zo dat ik het persé daarvan af laat hangen hoor maar ik vraag me weleens af wat 'makkelijker' is.

Het zal ongetwijfeld allemaal wel vanzelf gaan als er eenmaal een 2e is.

Wij beginnen er steeds meer zin in te krijgen dus daar zal het niet aan liggen.

Bij mij speelt ook mee dat we een hele slechte start hebben gehad en ik niet weet of ik daar wel weer doorheen zou willen of kan gaan als het zo ver zou komen.

In principe willen we ook dit najaar ervoor gaan hoor.

En zoals eowynn ook al zegt, het leeftijdsverschil is geen belangrijke factor.
Volgens mij is er geen ideaal leeftijdsverschil. Bij mijn vriendin zit iets meer dan een jaar tussen haar meiden. Zij is er helemaal gelukkig mee...ik had er niet aan moeten denken. Het ligt ook helemaal aan je kindje. De oudste dochter van mijn vriendin was een heel gemakkelijk kindje. Ze liep al op haar eerste verjaardag en was ook als baby heel gemakkelijk.

Mijn oudste dochter daarentegen spuugde veel, had last van de heupjes, huilbaby, niet kunnen poepen, vertraagde grove motoriek etc. Pas toen zij iets meer dan een jaar was en zij helemaal lekker ging hebben wij nagedacht over een tweede kindje. Mijn jongste van 3 maandjes doet ons regelmatig verbazen hoe makkelijk het eigenlijk tot nu toe gaat. Nu kan ik me pas voorstellen dat mensen snel kinderen achter elkaar krijgen.

Het is echt per kind en gezin verschillend.
Mijn oudste was een behoorlijke handerbinder, veel driftbuien en weinig slapen, zat vaak met mijn handen in mijn haar.

Bewust voor gekozen om er iets langer tussen te hebben, al was het maar om even bij te slapen.

Toch werd ik direct zwanger (eigenlijk wilde ik er 4 jaar tussen hebben) maar daar ben ik wel blij mee eigenlijk.

Ze spelen reuze leuk samen, de oudste is sociaal emotioneel gezien nog wat kinderlijker en de jongste is een echte wijsneus dus ze vullen elkaar goed aan.
zusenzo, hoe oud zijn je kindjes nu?

En vanaf welke leeftijd vond je ouste het 'leuk' om samen te gaan spelen?

Sanmi, hier zo'n soortgelijk verhaal hoor.

Zoon is best een 'moeilijk gevalletje' maar ondanks dat moeilijke een heerlijk gezellig jongetje en ik begin steeds vaker

te verlangen naar nog een kindje.
Ik ben zelf 11 maanden jonger dan mijn broer. We waren altijd de dikste vrienden, altijd samen spelen en later gingen we samen uit met onze vrienden er gewoon bij. Ik heb daarom altijd geroepen dat ik heel weinig leeftijdsverschil wil tussen mijn kinderen.

Maar nu zie ik mijn broer bijna niet meer. En mijn vriend heeft een broer die 4 jaar jonger is en zij zijn twee handen op 1 buik. Je weet het gewoon niet. Ligt aan de kinderen, aan het gezin... begin eraan als het voor jullie gevoel goed is.
Mijn oudste is in Mei 9 en de jongste 5,5.
Meespelen eigenlijk vanaf 1,5 / 2, maar nou is mijn jongste al erg vroeg wijs hoor.

Bouwt nu al beter lego dan zijn broer (tot frustratie ook van broer)
.Ik heb het als ideaal ervaren. Wanneer de oudste naar school was,had ik alle tijd voor de kleine.Verder nooit geen ruzie om speelgoed e.d omdat beide in een andere belevingswereld zaten en andere interresse's. Vroeger ging dit tussen mijn zus en ik wel anders .
Ik had 'vroeger' altijd een ideaal plaatje in mn kop, 2 kindjes met zo'n 2 jaar ertussen.

Nu weet ik dus dat die ideaalplaatjes niet altijd te realiseren zijn..

Snaak is ruim 4, en voordat er een broertje of zusje bij komt zijn we ook alweer een jaar (of nog meer verder). Ik woon momenteel nog samen met Snaak, wel een relatie met samenwoonplannen, maar goed, huizenmarkt, crisis etc. Duurt dus even voor de plannen concreet kunnen worden, en dan zouden we het erg leuk vinden dat Snaak niet enigst kind blijft. Maar goed, leeftijdsverschil doe ik dus niet meer aan, we zien het wel.

Op zich denk ik dat weinig of veel verschil ook wel weer zn voors en tegens heeft, en ach, je hebt zulke dingen toch vaak niet voor het zeggen!
ik heb 2 meiden die maar 18 maanden schelen ze zijn nu 12 en 13 en hebben echt wat aan elkaar, wel een drukke babytijd gehad, maar ik was toch thuis, (veeeeel luiers!!!!!!!)

nu is het echt enig, die twee.
Tja, iedereen is anders en het is allemaal een beetje moeilijk te plannen natuurlijk, maar bij mijn nu tieners zit er 1 jaar en een paar dagen tussen. Heb geen nadelen ervaren en kinderen zitten altijd in dezelfde leeftijdsfase. Is nu ook heel erg leuk als pubers. Ze begrijpen elkaar beter met hun nukken en puberprobleempjes.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
parel, het leven loopt zoals het loopt en je kan je druk gaan maken om een leeftijdsverschil, maar je kan beter kijken naar wat goed voor jullie is. En als je nog even wil wachten, wacht je nog even. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen, misschien begin je nu en duurt het een jaar, misschien wacht je een jaar en ben je meteen zwanger. En wat leuk is, zoveel verhalen, zoveel ervaringen. dicht op elkaar en de dikste vrienden of juist niet. Daar kan je geen rekening mee gaan houden. Als ik jullie was, met jullie verhaal in mijn achterhoofd, zou ik mooi even genieten van de rust en de goede tijd met z'n drieen....
Parel, kinderen krijg je omdat je het zelf leuk vindt, en omdat je het zelf volledig ziet zitten. S. heeft het er maar gewoon mee te doen; als er een broertje of zusje komt.. Onze kids schelen op 2 maanden na, 9 jaar en het is ge-wel-dig. Maar toch was onze overweging om nog een tweede te krijgen, dat wij het wilden. Dat moet je belangrijkste overweging zijn, de rest komt toch wel goed (zo niet, dan toch ;) )
Trouwens ik en mijn zus schelen 1.5 jaar en hebben altijd ruzie gehad.

Nu zijn we beste maatjes maar toen konden wij elkaars bloed wel drinken.
Ik vind het leeftijdsverschil helemaal niet belangrijk. Ons zoontje wordt over 2 weken 5 jaar en we zijn nu bezig voor een 2e.
quote:arwen173 schreef op 16 maart 2009 @ 14:34:

Als ik jullie was, met jullie verhaal in mijn achterhoofd, zou ik mooi even genieten van de rust en de goede tijd met z'n drieen....

Dat is ook absoluut onze reden waarom we iig wachten tot het najaar....

We willen sem en onszelf eerst de rust geven om van elkaar te genieten na alle moeilijke tijden.

Bedankt voor de reacties! ik vind het erg leuk om te lezen hoe iedereen het weer anders ervaart.

Ik ben ook niet op zoek naar een bevestiging in de zin van;

wil ik wel een 2e? hoor, ik wil heel graag een 2e en ben gewoon benieuwd hoe het is als een kindje dan wat ouder is want jonger gaan we idd niet redden hihi.

Wel twijfel ik een beetje of we niet nog een jaartje zouden wachten maar dit najaar duurt natuurlijk ook nog wel even en ws zijn mijn twijfels dan zeker wel weg en zo niet dan wachten we zeker nog!
quote:Mirjam762 schreef op 16 maart 2009 @ 15:32:

Parel, kinderen krijg je omdat je het zelf leuk vindt, en omdat je het zelf volledig ziet zitten. S. heeft het er maar gewoon mee te doen; als er een broertje of zusje komt.. Onze kids schelen op 2 maanden na, 9 jaar en het is ge-wel-dig. Maar toch was onze overweging om nog een tweede te krijgen, dat wij het wilden. Dat moet je belangrijkste overweging zijn, de rest komt toch wel goed (zo niet, dan toch ;) )

We laten de keuze ook niet afhangen van het feit dat het 'leuk' moet zijn voor sem hoor.

Hij is een heerlijk kind en een broertje of zusje zou leuk zijn voor hem maar toch vooral voor onszelf!

Tussen mij en mijn oudste en jongste zus (ik ben middelste) scheel ik beiden 6 jaar en dat ging prima.

Tuurlijk, ik vind mijn jongste zus leuker maar ik heb zeker geen hekel aan de oudste....(en zo is het andersom ook) kwestie van karakter.
(Parel, is er nog iets uit de onderzoeken gekomen? S. zou toch getest worden op coeliakie?)
Ja dat klopt, hij is ook getest en zijn wat onderzoeken geweest

maar kwam helemaal niets uit.

Gekke is dat het opeens heel goed met hem gaat.

Hij heeft nu wel chronische medicijnen voor zijn darmen want met afbouwen blijkt dat het meteen weer mis gaat.

Ook het eczeem is behoorlijk goed onder controle nu maar wel ziet hij nog heel vaak spierwit en is hij veel moe.

Hij blijft wel onder controle bij de kinderarts want volgens haar zit er ergens een allergie die zich in de bloedtesten (nog) niet laat zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven