Nederlandse taal
donderdag 25 oktober 2018 om 22:47
Ik kom weleens woorden tegen -vooral anglicismen- waarvan ik denk: daar hebben we toch een mooi gangbaar woord voor?
Het is niet zo dat ik me per definitie erger aan anglicismen. Taal verandert nu eenmaal, en sommige uitdrukkingen van buitenlandse origine hebben in mijn ogen wel een meerwaarde. Ik zou bijvoorbeeld niet zo gauw een Nederlands alternatief weten voor 'sowieso'.
Wie 'ergert' zich ook wel eens aan bepaalde woorden?
Het is niet zo dat ik me per definitie erger aan anglicismen. Taal verandert nu eenmaal, en sommige uitdrukkingen van buitenlandse origine hebben in mijn ogen wel een meerwaarde. Ik zou bijvoorbeeld niet zo gauw een Nederlands alternatief weten voor 'sowieso'.
Wie 'ergert' zich ook wel eens aan bepaalde woorden?
vrijdag 26 oktober 2018 om 12:35
Klopt, vandaar mijn vraagtekens.-Darkside- schreef: ↑26-10-2018 12:23Kan....maar andersom kan ook. Het is niet zo dat de Nederlandse taal geen enkele invloed in het buitenland heeft gehad.
vrijdag 26 oktober 2018 om 13:07
nou heb ik me laatst laten uitleggen dat er een verschil is tussen onrespectvol en respectloos. Onrespectvol is iets dat tegen het algemeen geldende respect ingaat, respectloos is iets dat er niet perse tegenin gaat maar gewoon helemaal zonder respect is.
Het is dus dezelfde redenering als het verschil tussen onlogisch en alogisch. volgens de persoon die het mij uitlegde.
Voor degenen die het verschil tussen onlogisch en alogisch niet kennen:
onlogisch betekent dat het tegen de logica in gaat: al het gras is groen omdat mijn gras groen is (in plaats van: mijn gras is groen omdat al het gras groen is)
alogisch betekent dat er uberhaupt geen logica was: gras kun je eten en daar vliegt een vogel.
vrijdag 26 oktober 2018 om 13:16
Eerder van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen”Birdynumnum schreef: ↑26-10-2018 11:01Deze mededeling wordt u aangeboden door de vereniging "De open deur".![]()
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
vrijdag 26 oktober 2018 om 14:22
JollyRider schreef: ↑26-10-2018 13:16Eerder van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen”
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
vrijdag 26 oktober 2018 om 14:50
JollyRider schreef: ↑26-10-2018 13:16Eerder van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen”
Dan wordt het dringend tijd dat men de statuten eens aanpast en een nieuwe voorzitter kiest. Denk dat de meeste mensen in dergelijke topics zelf ook wel weten dat ze een beetje aan het zeuren zijn, en dat ze zelf ook niet vrij van fouten zijn. Maar dan zijn er toch altijd mensen die dit even moeten komen melden. Heet die voorzitter van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen” toevallig Captain Obvious?
(Om maar eens een goede Nederlandse naam te gebruiken).
vrijdag 26 oktober 2018 om 14:54
Ik ga vol voor kado.yette schreef: ↑26-10-2018 10:28Ik bedenk naar aanleiding van dit topic dat ik 'cadeau' een prachtig geïmporteerd woord vind. Ook 'geschenk' (uit het Duits) vind ik stukken beter dan het inmiddels geaccepteerde vernederlandste 'kado'.
Een van oorsprong Nederlands synoniem voor cadeau kan ik niet bedenken. Iets als 'aardigheidje' komt in de buurt, maar dat is kleiner en goedkoper. Zou dat beeld van gierige Hollanders dan toch kloppen?![]()
Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
En waarom?
Al die overbodige klinkers uit het Frans skip ik liever.
zondag 28 oktober 2018 om 20:48
Ha daar heb je me, had ik inderdaad niet in de gaten. Ik doe het zelf dus ookJollyRider schreef: ↑26-10-2018 08:41The most irritating, in het Nederlands: het irritantst. Maar dit anglicisme vind je niet zo irritant?.
zondag 28 oktober 2018 om 20:56
zondag 28 oktober 2018 om 21:02
De taalkunde is tegenwoordig niet meer normatief. Taal verandert nu eenmaal. Ik weet dat natuurlijk en meestentijds accepteer ik dat ook. Toch erger ik me ook weleens (net zoals mensen zich ergeren aan mijn malle taalgebruik), vooral wanneer mensen "letterlijk" gebruiken als ze "figuurlijk" bedoelen, of wanneer mensen mits en tenzij verwisselen.
zondag 28 oktober 2018 om 21:11
Dat is gewoon fout. Zo erger ik me aan zinnen als 'de man waarmee ik getrouwd ben'. In de goede oude tijd was dat 'met wie'.vrouwjagersma schreef: ↑28-10-2018 21:02De taalkunde is tegenwoordig niet meer normatief. Taal verandert nu eenmaal. Ik weet dat natuurlijk en meestentijds accepteer ik dat ook. Toch erger ik me ook weleens (net zoals mensen zich ergeren aan mijn malle taalgebruik), vooral wanneer mensen "letterlijk" gebruiken als ze "figuurlijk" bedoelen, of wanneer mensen mits en tenzij verwisselen.
zondag 28 oktober 2018 om 21:11
Zoals dat letterlijk en figuurlijk door elkaar gehaald worden, zo werd vroeger direct en indirect vaak door elkaar gehaald. Tegenwoordig hoor je direct en indirect niet meer zo vaak.
Oh en die reclame voor tandpasta of een elektrische tandenborstel "Hij zei me een expert te worden." En in nieuwsberichten van die duidelijk uit het Engels vertaalde berichten.
Oh en die reclame voor tandpasta of een elektrische tandenborstel "Hij zei me een expert te worden." En in nieuwsberichten van die duidelijk uit het Engels vertaalde berichten.
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 28-10-2018 21:15
32.84% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 28 oktober 2018 om 21:20
zondag 28 oktober 2018 om 21:24
Nou, dan schaffen we het vak Nederlands ook maar gewoon af?vrouwjagersma schreef: ↑28-10-2018 21:15Als heel veel mensen het zeggen is het vanzelf niet meer fout.
Zonder gekheid, ik heb er op zich geen moeite mee dat taal verandert, hoewel ik sommige veranderingen makkelijker te accepteren vind dan andere. Maar ik vind niet dat het dan maar om het even is hoe we spreken en schrijven.