Werk & Studie alle pijlers

Tone of voice interne e-mails

26-10-2018 14:38 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wordt er op jouw werk altijd beleefd gecommuniceerd in interne e-mails?

Ik heb enkele collega’s die antwoorden in bevelen: vraag Piet even. Plan dit anders een week later. Etc.

Anderen (of dezelfde) slaan leestekens en hoofdletters over, schrijven geen aanhef boven hun mail of sluiten niet af.

Dan is de enige reactie dus:
vraag piet even

Herkenbaar? En kom je er bij jou op het werk mee weg?
De cursus omgaan met teleurstellingen gaat vanavond wederom niet door.
Stuur een plaatje van een kwijlende hond terug. Met het e-mail adres van Piet erbij. Lieve baas, je hebt het verkeerde hondje per ongeluk gemaild.

Zij kunnen piet toch mailen: Beste Piet, kun je voor mij even ...grt,

Jou mailen duurt toch net zo lang als Piet mailen?

Dit heeft alles met macht uitoefenen te maken en niets met adequate communicatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zie het op mijn werk niet. Ik schrijf altijd met leestekens dus op mijn werk ook. Dingen zoals jij bevelen omschrijft zou ik via skype in gesprek Nog wel kunnen zeggen maar in mails gewoon correct Nederlands.
Als het een soort conversatie is vind ik dit niet raar, als ik 3 mails heen en weer stuur blij ik niet steeds 'Hi Piet, ...... Thanks, Apple' schrijven.
Al ligt het ook wel aan je bedrijfscultuur.
Van heel directe collega's met wie ik een goed contact heb vind ik dat prima. Geen bevel maar gewoon kort en efficiënt. Anders vind ik het vrij lomp.
viva-amber schreef:
26-10-2018 14:46
Stuur een plaatje van een kwijlende hond terug. Met het e-mail adres van Piet erbij. Lieve baas, je hebt het verkeerde hondje per ongeluk gemaild.

Zij kunnen piet toch mailen: Beste Piet, kun je voor mij even ...grt,

Jou mailen duurt toch net zo lang als Piet mailen?

Dit heeft alles met macht uitoefenen te maken en niets met adequate communicatie.

Context is alles. Als iemand mij vraagt "hoe maak ik een gastaccount aan?" en ik heb daar niks mee te maken maar Piet wel, zou ik niet weten waarom ik het op me zou moeten nemen Piet te gaan mailen.
AnAppleADay schreef:
26-10-2018 14:49
Als het een soort conversatie is vind ik dit niet raar, als ik 3 mails heen en weer stuur blij ik niet steeds 'Hi Piet, ...... Thanks, Apple' schrijven.

Dit.
En daarnaast heb ik een schurfthekel aan lange epistels, dus als het antwoord op de vraag 'vraag Piet even' is, dan zal ik daar niet meer woorden aan vuil maken.
Als ik een vraag krijg en ik denk dat een ander dat beter kan oppakken dan ik, dan stuur ik inderdaad de vraag: Vraag Pietje even. Daar ga ik geen hele mail aan vuil maken.

Als ik iets van iemand nodig heb, dus als ik wil dat iemand even wat aan Piet vraagt, dan zal ik het uitgebreider doen.
Fluithaas schreef:
26-10-2018 14:50
Van heel directe collega's met wie ik een goed contact heb vind ik dat prima. Geen bevel maar gewoon kort en efficiënt. Anders vind ik het vrij lomp.
Eensch.

Als een directe collega (met wie ik goed overweg kan) vanuit de trein nog een reply naar me geeft:
"Deze pak ik morgen op."
dan is de boodschap aan mij duidelijk.
Wie (hij). Wat (mijn verzoek oppakken). Wanneer (morgen).

Stel, ik mail:
"Johan, kan je een gastaccount voor Sia Bernaud aanmaken? Zij werkt tot 31 december als uitzendkracht bij ons."
Er komt een mail terug: "Beste Caitrona, Bedankt voor je mail. Ja hoor, ik heb gisteren kennisgemaakt met Sia. Ik ga straks naar de meeting over klantwaardering. Warme groeten van Johan."
Dan denk ik: gaat Johan dat account aanmaken? Of heeft hij het al gedaan? Snapt hij überhaupt dat dit verzoek op zijn bordje ligt? Moet ik het verzoek nu nog eens herhalen? :-[

Onduidelijke mails vind ik storender dan korte mails.
Korte mails zijn trouwens vaak onduidelijk.
Bijvoorbeeld: "Hé Cait, is de planning er al? " Welke planning? De cateringplanning? De uitzendkrachtenplanning? De bedrijfsjaarplanning 2019?
Ik ben ook niet van de lange epistels, maar alleen 'vraag piet even' zal ik niet snel doen. Dan toch 'Dat kun je beter aan Piet vragen'.

Ik sta overigens wel als een beetje een botte boer bekend op mn werk. Ik ben vrij direct. Nadat ik een secretaresse aan het huilen had gemaakt (uiteraard per ongeluk) ben ik daar wat meer op gaan letten.
Ligt eraan met wie ik mail

Sommigen spreek ik gewoon aan met:

He vuile paardenlul
viva-amber schreef:
26-10-2018 14:46
Dat zou bij ons dan weer als agressief ervaren worden. :proud:
WP, ik geloof je niet. Dat mail je niet naar je collega's.

LW, wat had je dan gezegd tegen de secretaresse?
Ik kan kort en bondig wel waarderen. Ik probeer zelf altijd mijn vraag of wat ik kwijt wil in de onderwerpregel te zetten.
Caitriona* schreef:
26-10-2018 15:14

Ik zweer het.
AnAppleADay schreef:
26-10-2018 14:49
Mee eens, in de loop van de conversatie is het prima om de aanhef weg te laten.
kindrebel schreef:
Ik kan kort en bondig wel waarderen. Ik probeer zelf altijd mijn vraag of wat ik kwijt wil in de onderwerpregel te zetten.
Ja!

He gozer stuur ff dat beleidsstuk op.

(en dan in de mail niks zetten)
Caitriona* schreef:
26-10-2018 15:09
Eensch.

Als een directe collega (met wie ik goed overweg kan) vanuit de trein nog een reply naar me geeft:
"Deze pak ik morgen op."
dan is de boodschap aan mij duidelijk.
Wie (hij). Wat (mijn verzoek oppakken). Wanneer (morgen).

Stel, ik mail:
"Johan, kan je een gastaccount voor Sia Bernaud aanmaken? Zij werkt tot 31 december als uitzendkracht bij ons."
Er komt een mail terug: "Beste Caitrona, Bedankt voor je mail. Ja hoor, ik heb gisteren kennisgemaakt met Sia. Ik ga straks naar de meeting over klantwaardering. Warme groeten van Johan."
Dan denk ik: gaat Johan dat account aanmaken? Of heeft hij het al gedaan? Snapt hij überhaupt dat dit verzoek op zijn bordje ligt? Moet ik het verzoek nu nog eens herhalen? :-[

Onduidelijke mails vind ik storender dan korte mails.
Korte mails zijn trouwens vaak onduidelijk.
Bijvoorbeeld: "Hé Cait, is de planning er al? " Welke planning? De cateringplanning? De uitzendkrachtenplanning? De bedrijfsjaarplanning 2019?

Wat hiervoor helpt is mails in bullits/heldere opsommingen, al staan die soms ook een beetje bot, het is wel lekker duidelijk. Zo van: Hi Tom, kun je mij voor maandagmiddag de volgende informatie sturen: (i) rapporten van de catering van Q3 (ii) overzicht van uurtarieven van uitzendkrachten in oktober en (iii) overzicht van afspraken met Jantje van 2018. Tnx

Dan kan de ontvanger gewoon n lijstje afwerken en zonder bot te zijn gewoon een mail terug sturen: hierbij gaan (i), (ii) en (iii).
Westerpaviljoen schreef:
26-10-2018 15:12
Ligt eraan met wie ik mail

Sommigen spreek ik gewoon aan met:

He vuile paardenlul
Dat houd je niet lang vol, vrees ik, totdat je zelf de lul bent.
_CarmiggelT_ schreef:
26-10-2018 15:17
Dat houd je niet lang vol, vrees ik, totdat je zelf de lul bent.
Alleen collega's die ik goed ken als mannen onder elkaar
Caitriona* schreef:

Ze had een doos met vertrouwelijke documenten naar de verkeerde ontvanger gestuurd. Ik had gezegd dat dat verstrekkende consequenties zou hebben voor het bedrijf, vertrouwelijkheid, data etc en dat ze onmiddellijk moest zorgen dat deze actie werd teruggedraaid. Het gaat natuurlijk niet alleen om de inhoud van wat ik heb gezegd, maar ook om de toon. Ik was verbaasd dat dit had kunnen gebeuren, geschrokken en boos. En dat mocht ik ook wel zijn.
Caitriona* schreef:

O hier spreken sommigen elkaar ook aan met bokkelul via de mail.
Star² schreef:
26-10-2018 14:57
Dit.
En daarnaast heb ik een schurfthekel aan lange epistels, dus als het antwoord op de vraag 'vraag Piet even' is, dan zal ik daar niet meer woorden aan vuil maken.
Ik ook, maar dan zou ik het dus niet in een commando formuleren.
Ligt denk ik aan hierarchie en werkcultuur. Zag dat collega dat ook deed, nu wordt ze teamleidster. Misschien zelf ook eens zo gaan schrijven, kijken of het iemand opvalt?
(Schijnt trouwens dat mannen eerder reageren op 'willen', en vrouwen op 'kunnen'.)
anoniem_638f50d5dfb6b wijzigde dit bericht op 26-10-2018 15:23
19.53% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:
26-10-2018 15:18
Alleen collega's die ik goed ken als mannen onder elkaar
Ja, ik had ook zon collega. Die sprak mij aan met 'ouwe ruklaaf', terwijl ik een vrouw ben. Ik vond t vrij lollig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven