Kind (net 1) en melk

01-11-2018 13:51 38 berichten
Ik weet soms even niet meer wat wijsheid is.

Zoon is net 1 en komt 's nachts nog 1 of 2 keer voor een fles melk. Ik heb weleens geprobeerd om hem water te geven ipv melk maar dat werd huilen.

Hij dronk tot voor kort nog wel 5 flessen (150/180 cc) per dag. Ik heb dit nu teruggebracht naar 3 (in de loop van de ochtend, voor het naar bed gaan en 's nachts) maar sindsdien zijn de nachten drama. Ik weet niet of dat komt door de minder flessen overdag trouwens, maar hij drinkt dan 's nachts zijn fles leeg, gaat in zijn bedje liggen maar het moment dat ik de kamer uit loop gaat hij hartverscheurend huilen. Eindstand lig ik ruim een uur op het kleed naast zijn bedje en als ik dan geluk heb kan ik heel voorzichtig naar mijn eigen bed.

Overal hoor of lees ik over doorslapen etc. Nou hoeft dat van mij niet per se. Maar het zou wel lekker zijn. En die nachtvoedingen zijn ook niet goed voor zijn tandjes.

Wat zijn jullie ervaringen met cold turkey de nachtfles stoppen? Is het de moeite waard? Ik vind het zo zielig om hem te laten huilen, ik wil hem niet het gevoel geven dat hij om ons kan roepen maar dat we toch niet komen. Aan de andere kant, als hij (en wij) beter gaat slapen....

Afijn, ik weet dus even niet wat wijsheid is. Wat zijn jullie ervaringen? Ideeën? Gingen ze bij jullie overdag meer eten na het stoppen van de nachtvoeding? Moet ik dit doen? Of beter gewoon nog de tanden op elkaar en doorgaan totdat hij er zelf mee stopt?
Waarom heb je de flessen overdag omlaag gebracht? Kan je ze niet herintroduceren?

Je zou de flessen evt kunnen verdunnen met water.
Alle reacties Link kopieren
slaap is heilig!
Ik zou gewoon een fles blijven geven, en kun je zijn bedje (een kinderwagen oid) niet naast dat van jou zetten? Lig je lekker zacht & warm
Morgenstond_ schreef:
01-11-2018 13:55
Waarom heb je de flessen overdag omlaag gebracht? Kan je ze niet herintroduceren?

Omdat hij op een gegeven moment toch minder flessen zal moeten drinken. De flessen zijn vervangen voor extra vaste voeding. 's middags stop ik er makkelijker een extra boterham in dan 's nachts.
Als hij na een flesje water blijft huilen en na een fles melk niet dan is het dus echt honger.

Ik vind het zielig om je kind te laten huilen van de honger.

Mijn kind heeft ook heel lang om 04:00 's nachts een fles gehad. Hij had dan echt honger.

Wil je echt van de flessen af dan zou je ook een banaan of zo kunnen geven.
Mijn jongste heeft tot net na zijn 2e verjaardag nog een nachtvoeding gehad. Was ook echt honger.
Morgenstond_ schreef:
01-11-2018 13:55

Nee natuurlijk niet.
Het kind is geen baby meer maar een dreumes die zal toch moeten leren overgaan van melk naar vast voedsel.

Maar er is niks mis met nog een fles voor het slapen gaan of 's nachts wanneer je kind dat nodig heeft.

En het is een inkoppertje maar je biedt overdag toch wel eerst vast voedsel aan en pas daarna nog 1 van die drie flessen?

Want als je eerst een fles geeft zit dat maagje nog vol en zal je kind minder eten en dan snel weer honger hebben.
sugarmiss schreef:
01-11-2018 14:02
Nee natuurlijk niet.
Het kind is geen baby meer maar een dreumes die zal toch moeten leren overgaan van melk naar vast voedsel.

Maar er is niks mis met nog een fles voor het slapen gaan of 's nachts wanneer je kind dat nodig heeft.

En het is een inkoppertje maar je biedt overdag toch wel eerst vast voedsel aan en pas daarna nog 1 van die drie flessen?

Want als je eerst een fles geeft zit dat maagje nog vol en zal je kind minder eten en dan snel weer honger hebben.
Ja precies, hij krijgt de fles na zijn fruithap. En dan 's avonds na het avondeten/voor het slapen gaan.
Krijgt hij ‘s avonds gewoon melk of een papfles? Hij heeft ‘s nachts honger dus dan zal er overdag meer in moeten. Hij is ook nog een beetje klein om bijv een boterham naast zijn bed te zetten, en de hele nacht melk neerzetten lijkt me niet zo fris.
Ik zou dus proberen om hem na avondeten en een toetje, voor het slapengaan nog een papfles te geven.
MinkeDeWit schreef:
01-11-2018 14:18
Krijgt hij ‘s avonds gewoon melk of een papfles? Hij heeft ‘s nachts honger dus dan zal er overdag meer in moeten. Hij is ook nog een beetje klein om bijv een boterham naast zijn bed te zetten, en de hele nacht melk neerzetten lijkt me niet zo fris.
Ik zou dus proberen om hem na avondeten en een toetje, voor het slapengaan nog een papfles te geven.
Papfles hebben we vaak geprobeerd maar lust hij helaas niet.

Avondeten krijgt hij net zo veel totdat hij niet meer wil.
Wij zijn cold turkey gestopt met de nachtfles met 9 maanden ofzo. Wel nadat we op het cb bevestigd hadden gekregen dat zoon goed groeit enzo. In een vakantie heeft man er 1 nacht aan gewaagd, wel een nacht uitgekozen na een dag waarop hij echt goed had gegeten. En kind die nacht niet uit bed gehaald, wel de hele tijd naast bed gezeten. Duurde 3 uur, toen sliep ie.

En, halleluja, na die ene nacht heeft ie altijd doorgeslapen :cheer: het was dus echt gewenning, die nachtfles
Lonkaa schreef:
01-11-2018 14:23
Wij zijn cold turkey gestopt met de nachtfles met 9 maanden ofzo. Wel nadat we op het cb bevestigd hadden gekregen dat zoon goed groeit enzo. In een vakantie heeft man er 1 nacht aan gewaagd, wel een nacht uitgekozen na een dag waarop hij echt goed had gegeten. En kind die nacht niet uit bed gehaald, wel de hele tijd naast bed gezeten. Duurde 3 uur, toen sliep ie.

En, halleluja, na die ene nacht heeft ie altijd doorgeslapen :cheer: het was dus echt gewenning, die nachtfles
Dit lees ik dus heel veel! Maar ik kan bijna niet geloven dat dat kan na 1 nacht doorbijten. Troostten jullie je zoon dan wel?
En hoe laat eet hij zijn avondeten? Vriendin gaf dreumes om half 5 al avondeten. Dan vind ik het niet gek dat ze s'nachts weer komen.
Als hij echt honger heeft gewoon melk geven. Misschien een groeispurt nu. Hopelijk is deze fase snel voorbij.
Allebei mijn kinderen hebben tot 1 1/5 's nachts nog een fles gekregen. Water hielp niet en laten huilen ook niet, dus het was echt honger. Ze stopten er allebei vanzelf mee rond anderhalf.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
sugarmiss schreef:
01-11-2018 14:02
Nee natuurlijk niet.

Dat kan je wel zo stellig zeggen, maar als het inderdaad honger is, waarom dan niet meer drinken geven overdag? Onderaan de streep maakt het per 24 uur qua hoeveelheid niet uit. Blijkbaar ging het eerder beter met slapen. En melk drinken na het tandenpoetsen wordt toch niet aangeraden.
hier kreeg jongste ook tot ze 2 jaar was elke avond voor het slapen gaan een flesje melk. Oudste sliep na 1 maand al door dus het verschilt echt per kind. Ik heb wel altijd gevoed op verzoek, nooit laten huilen van de honger.
Wij zijn ook cold turkey gestopt met de nachtfles. Achteraf denk ik wel:”hoe heb ik dat kunnen doen” maar toen had ik alles over voor een nacht ongestoorde slaap en het heeft wel geholpen
Eerste nacht heeft hij 3 uur achter elkaar gehuild, tweede nacht 3 kwartier, derde nacht 10 minuten en toen was het over.
Klinkt wel heel hard maar toendertijd was dit in overleg met een slaapcoach gegaan.
Kind is nu 13 en heeft er volgens mij niks aan overgehouden verder.

Aanvulling: ik had van tevoren de buren ingelicht en die week vrij genomen
Mijn kinderen zijn snachts nooit wakker geworden voor een fles maar aangezien het alle 3 nogal lichtgewichtjes zijn maakte ik ze altijd rond een uur of 23.30 wakker en gaf ik ze nog een fles. Daarna sliepen ze weer verder, deed het wel in het donker en zei ook niks tegen ze ofzo. Echt fles erin en als die leeg was weg sluipen.
Morgenstond_ schreef:
01-11-2018 14:27
Dat kan je wel zo stellig zeggen, maar als het inderdaad honger is, waarom dan niet meer drinken geven overdag? Onderaan de streep maakt het per 24 uur qua hoeveelheid niet uit. Blijkbaar ging het eerder beter met slapen. En melk drinken na het tandenpoetsen wordt toch niet aangeraden.
Hij heeft altijd nachtvoedingen gekregen hoor, maar dat huilen als ik weg ga is wel nieuw. Daardoor is hij niet vaker wakker, maar duurt het vooral veel langer voordat hij weer slaapt.
Wij hebben nachtvoedingen afgebouwd met 1,5. Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder maar de nachten zijn er niet beter op geworden.
Als dreumes ook ná de fles nog blijft huilen vraag ik me af of het echt honger is. Een flesje melk is een soort comfort-food, een fles water natuurlijk niet. Wij vinden eten ook vaak prettig als we ons rot/alleen voelen.

Als dreumes echt honger heeft, dan eet/drinkt hij waarschijnlijk niet genoeg overdag. Als zoon verder gezond is en goed groeit zou hij in principe wel moeten kunnen doorslapen zonder honger te krijgen.

Mijn beide kinderen hebben ook periodes gehad van veel 'snachts wakker worden. Bij oudste is het vanzelf overgegaan met een jaar of 2/3.
Bij de jongste heeft mijn partner bij 8 mnd voorgesteld om slaaptraining te doen.
Ik was erop tegen, maar na de zoveelste nacht doorhalen toch geprobeerd.

Uiteindelijk was het 2 nachten doorbijten. En daarna nooit meer snachts wakker geweest.
Het zal vast niet bij elk kind werken- maar het is wel het proberen waard.
Whatsinaname1988 schreef:
01-11-2018 14:47
Mijn kinderen zijn snachts nooit wakker geworden voor een fles maar aangezien het alle 3 nogal lichtgewichtjes zijn maakte ik ze altijd rond een uur of 23.30 wakker en gaf ik ze nog een fles. Daarna sliepen ze weer verder, deed het wel in het donker en zei ook niks tegen ze ofzo. Echt fles erin en als die leeg was weg sluipen.
Grappig, dit noemen wij thuis gewoon de late fles. Een nacht fles is bij ons alle stussen 00:00 en 06:00 uur.

TO, je geeft aan dat hij 's nachts huilt ná zijn fles. Dat kan dan toch bijna geen honger meer zijn? Denk je zelf dat het honger is?
Toen onze dochter rond 14 maanden in een groeispurt zat kwam ze ook weer voor een nachtfles. We gaven haar toen voor het slapen gaan (tussen avondeten en fles) een banaan. Extra dus, naast het fruit dat ze overdag kreeg. Makkelijk te eten en vult goed. Hierdoor sliep ze wel door.
Die nachtvoedingen zijn pure gewenning. Zorg dat je kind overdag genoeg eet en drinkt, dan kun je 's nachts zonder voeding te geven troosten. Steeds troosten en dan 5 min de kamer uit, terugkomen, even troosten (zonder optillen, geen lichtje aandoen, alleen met je stem een beetje gerust stellen, eventueel speentje indoen) en weer 5 min weg.

De eerste nacht zal zwaar zijn en misschien de tweede en derde ook nog, maar je zal zien dat het steeds beter gaat.
eenhoorn schreef:
01-11-2018 15:54
Grappig, dit noemen wij thuis gewoon de late fles. Een nacht fles is bij ons alle stussen 00:00 en 06:00 uur.

TO, je geeft aan dat hij 's nachts huilt ná zijn fles. Dat kan dan toch bijna geen honger meer zijn? Denk je zelf dat het honger is?
Toen onze dochter rond 14 maanden in een groeispurt zat kwam ze ook weer voor een nachtfles. We gaven haar toen voor het slapen gaan (tussen avondeten en fles) een banaan. Extra dus, naast het fruit dat ze overdag kreeg. Makkelijk te eten en vult goed. Hierdoor sliep ze wel door.
Oh haha, ik heb het geluk gehad dat ik alleen de eerste 2 weken nachtflessen heb moeten geven en daarna sliepen ze snachts hewoon door haha dus coor mij was dit al echt een nachtfles.
Ons zoontje van 13 maanden is laatst flink ziek geweest en toen amper gegeten of gedronken, dus afgevallen. Sindsdien heeft hij helaas weer een nachtfles. Hier is t wel echt zo dat hij na de fles direct weer verder tukt, dus ik ga niet moeilijk doen des te sneller slapen we allemaal weer. Overdag er meer in krijgen lukt niet, als hij niet meer wil is het echt klaar.
Als ik even google lees ik trouwens dat het met 13 maanden vaker voorkomt dat ze weer onrustiger gaan slapen 's nachts, dus zal wel weer gewoon een fase zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven