Drukke Kerst met baby
zaterdag 3 november 2018 om 17:01
Hallo allemaal (ik ben af en toe wel eens op het forum maar heb voor herkenbaarheid even een andere nick genomen).
Ik wilde graag even jullie meningen horen.
Ik heb een dochtertje dat tegen Kerstmis een dikke 5 en een halve maand zal zijn.
Maar nu zitten we met een dilemma. Kerstmis komt er aan. Andere jaren gaat dat altijd als volgt: Dag 1 is overdag in een feestzaal met een hele bende (ongeveer 40 man, kinderen kleinkinderen...grote familie). Heel druk.
Dag 2 is overdag bij de andere familie in huiselijk sfeer, 10 man inclusief enkele kleuters.
De broer van mijn man woont op bijna 3 uur rijden en andere jaren houden we dan ook nog een dag 3 waar we nog eens met hem en zijn vrouw gezellig samen zijn, dit ook hier.
Alleen dit jaar komen ze opeens met het idee dat ze Kerst bij hun willen vieren en dat wij naar daar moeten komen. Ze staan er echt op dat we erbij zullen zijn. Maar ik weet zelf niet of dat een goed idee is. Dat wil zeggen dat onze dochter eerst een dag op een drukke onbekende plaats (feestzaal) met heel veel mensen die ze eigenlijk nauwelijks tot nooit ziet en een drukke kinderbende moet vertoeven, dan de dag erop nog eens van 's middags tot de vroege avond naar een feestje, en dan zouden we ofwel diezelfde dag nog 's avonds moeten vertrekken voor een 3 uur durende autorit, ofwel na die dagen 's morgens in de vroegte vertrekken om daar nog eens aan tafel te gaan(waar trouwens ook drukke kinderen en vreemd volk zal zitten). Teruggaan dezelfde dag is vrij zot, dus dan zal ze ook nog eens voor het eerst op een vreemde plaats moeten overnachten.
Ik vind dat veel voor een kleintje van 5.5 maanden. Maar mijn schoonfamilie ziet er geen graten in, zegt ook dat ze tegen dan weer wat ouder is dan nu en dat het allemaal wel makkelijker zou gaan.
En ik zou dan denken, als het misloopt en ze wordt lastig dan lossen jullie het maar op, maar wij hebben laatst nog een feest gehad. Dat ging eigenlijk wel goed maar ze werd op den duur ook wel wat lastig. Ik had op voorhand alles netjes gepland dat iemand anders het zou kunnen overnemen en ik eens lekker zou kunnen dooreten, maar uiteindelijk was ik nog degene die ze voedde en mee rondliep omdat ze zich alleen door mij liet troosten, zelfs mijn man was geen succes. Ik vrees dus dat ik moest dit mislopen weer de dupe ben die het kan gaan oplossen.
Maar dus om een lang verhaal kort te maken
: Denken jullie dat zo'n feestschema met een baby van 5.5 maand eigenlijk wel gemakkelijk te doen is? Misschien ben ik gewoon echt even de overbezorgde moeder en is dit doorgaans gewoon goed te doen...
Ik wilde graag even jullie meningen horen.
Ik heb een dochtertje dat tegen Kerstmis een dikke 5 en een halve maand zal zijn.
Maar nu zitten we met een dilemma. Kerstmis komt er aan. Andere jaren gaat dat altijd als volgt: Dag 1 is overdag in een feestzaal met een hele bende (ongeveer 40 man, kinderen kleinkinderen...grote familie). Heel druk.
Dag 2 is overdag bij de andere familie in huiselijk sfeer, 10 man inclusief enkele kleuters.
De broer van mijn man woont op bijna 3 uur rijden en andere jaren houden we dan ook nog een dag 3 waar we nog eens met hem en zijn vrouw gezellig samen zijn, dit ook hier.
Alleen dit jaar komen ze opeens met het idee dat ze Kerst bij hun willen vieren en dat wij naar daar moeten komen. Ze staan er echt op dat we erbij zullen zijn. Maar ik weet zelf niet of dat een goed idee is. Dat wil zeggen dat onze dochter eerst een dag op een drukke onbekende plaats (feestzaal) met heel veel mensen die ze eigenlijk nauwelijks tot nooit ziet en een drukke kinderbende moet vertoeven, dan de dag erop nog eens van 's middags tot de vroege avond naar een feestje, en dan zouden we ofwel diezelfde dag nog 's avonds moeten vertrekken voor een 3 uur durende autorit, ofwel na die dagen 's morgens in de vroegte vertrekken om daar nog eens aan tafel te gaan(waar trouwens ook drukke kinderen en vreemd volk zal zitten). Teruggaan dezelfde dag is vrij zot, dus dan zal ze ook nog eens voor het eerst op een vreemde plaats moeten overnachten.
Ik vind dat veel voor een kleintje van 5.5 maanden. Maar mijn schoonfamilie ziet er geen graten in, zegt ook dat ze tegen dan weer wat ouder is dan nu en dat het allemaal wel makkelijker zou gaan.
En ik zou dan denken, als het misloopt en ze wordt lastig dan lossen jullie het maar op, maar wij hebben laatst nog een feest gehad. Dat ging eigenlijk wel goed maar ze werd op den duur ook wel wat lastig. Ik had op voorhand alles netjes gepland dat iemand anders het zou kunnen overnemen en ik eens lekker zou kunnen dooreten, maar uiteindelijk was ik nog degene die ze voedde en mee rondliep omdat ze zich alleen door mij liet troosten, zelfs mijn man was geen succes. Ik vrees dus dat ik moest dit mislopen weer de dupe ben die het kan gaan oplossen.
Maar dus om een lang verhaal kort te maken

zaterdag 3 november 2018 om 23:29
Ik ben altijd erg makkelijk geweest. Nam mijn kinderen ook overal mee naartoe en sliepen op de meest vreemde plekken. Maar zelfs ik vind dit programma een beetje teveel van het goede.....Ik zou dag 1 gaan en kijken hoe lang het leuk is. Dag 2 zou ik doen. Dag 3 niet. Dan kunnen jullie allemaal lekker bijkomen. Maar zou dat wel nu al aangeven.... op de dag zelf vind ik niet zo netjes.
zondag 4 november 2018 om 00:16
Maakt het wat uit hoe je het noemt? Als je kind verdrietig, moe of overprikkeld is, is dat toch ook lastig? Heb nog nooit een ouder horen zeggen dat dat fijn is....Hetismogelijk schreef: ↑03-11-2018 23:41Het valt me wel op dat je heel vaak het woord 'lastig' gebruikt. Kind is/ was lastig. Wij noemen dat eerder verdrietig of moe of overprikkeld. Ervaar je het zelf ook als lastig?
zondag 4 november 2018 om 06:43
Oh nee ik denk dat dat inderdaad gewoon dialectvorm is dan. Ik bedoel er mee te zeggen dat het voor haar ook wel een kleine beproeving was. Maar ook niet in de zin van, kind zit hysterisch te huilen en ik zit wanhopig op en neer te schudden en sussen en trek mijn man aan de mouw van "nu moeten we toch echt doorgaan hoor dit gaat niet zo.", maar eerder kind is wel tevreden zolang ik maar de borst kan geven of het wordt rondgedragen, en ik en in het verlengde mijn partner dus weinig te relaxen heb op het feest ondanks alle op voorhand "maar ik pak haar wel van je over als je wilt eten hoor!". Ja leuk maar als ze alleen stil is aan mijn borst werkt dat niet
. In principe was die keer op dat feest best te doen met haar, ik kreeg achteraf zelf complimenten dat ze toch heel braaf was en er waren andere jonge kinderen die veel moeilijker deden, maar ik denk moest het 3 dagen na elkaar zijn, was ze wel compleet gesloopt geweest. Alleen krijg ik hier dan door sommigen te horen, maar dat is nu en over een paar maanden is ze weer hélemaal anders hoor...
Maar wat Paggy zegt klopt ook, het is uiteraard als moeder altijd "lastig" om te zien dat je baby niet meer blij is, het liefst wil je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de 24 uur een gerust en blij gezicht
.

Maar wat Paggy zegt klopt ook, het is uiteraard als moeder altijd "lastig" om te zien dat je baby niet meer blij is, het liefst wil je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de 24 uur een gerust en blij gezicht

zondag 4 november 2018 om 07:37
Als JIJ de enige bent die haar 3 dagen na elkaar kan rustig houden ben jij ook gesloopt, alleen denkt niemand van die afzonderlijke 3 dagen daar aan.

zondag 4 november 2018 om 08:20
Als moeder weet je in elk geval dat jij geen fijne kerst gaat hebben, want je bent vaak alleen maar bezig om met de baby rond te lopen, rustig te krijgen, te voeden, te verschonen etc.
Andere mensen kan dat niks schelen, die vinden het vaak wel schattig zo'n babytje en ze zitten zelf wel lekker te bunkeren, dus hen heb je er niet mee.
Denk aan jezelf, want jij bent degene die alles weer moet gaan lopen organiseren en doen.
Ik zou lekker thuis blijven en in de buurt ergens een uurtje op de koffie gaan, of een etentje meepikken, maar verder niet. Dan kun je naar huis gaan als het een drama wordt.
Andere mensen kan dat niks schelen, die vinden het vaak wel schattig zo'n babytje en ze zitten zelf wel lekker te bunkeren, dus hen heb je er niet mee.
Denk aan jezelf, want jij bent degene die alles weer moet gaan lopen organiseren en doen.
Ik zou lekker thuis blijven en in de buurt ergens een uurtje op de koffie gaan, of een etentje meepikken, maar verder niet. Dan kun je naar huis gaan als het een drama wordt.

zondag 4 november 2018 om 08:25
Of het voor de baby te doen is of niet: ik zou er zelf helemaal geen zin in hebben, 3 van die dagen. Zelfs zonder baby niet. Dus heb je er zelf überhaupt zin in?
Daarbij bepaalt jouw schoonfamilie niet wat jullie doen met kerst, dus gewoon doen waar je zelf zin in hebt. En het lijkt me sowieso voor je dochter erg druk.
Daarbij bepaalt jouw schoonfamilie niet wat jullie doen met kerst, dus gewoon doen waar je zelf zin in hebt. En het lijkt me sowieso voor je dochter erg druk.
zondag 4 november 2018 om 09:18
redbulletje schreef: ↑03-11-2018 18:40Aangezien dit je eerste kerst met kind is is het NU de juiste tijd om eigen tradities in 't leven te roepen en het als gezin te vieren ipv van hot naar her te rijden voor allerlei massale toestanden. Anders blijf je daar nog jaren tegen heug en meug al dit soort verplichtingen aflopen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

zondag 4 november 2018 om 11:12
Jullie kunnen als ouders zorgen voor rust en regelmaat en een blije en gezonde baby door niet op alle uitnodigingen in te gaan en te doen wat jullie zelf willen en zelf het beste vinden voor jullie kind en gezin.
zondag 4 november 2018 om 11:32
Oke, dit is het moment om voor jezelf te beslissen of je de komende jaren op deze manier kerst wil vieren. Want als je er nu mee doorgaat als je kind klein is vindt men het vanzelfsprekend dat het de komende tig jaar ook zo gaat.
Het ideale moment nu om te bepalen hoe jij in het vervolg de kerstdagen wil gaan doorbrengen. Nu kun je je baby als excuus gebruiken om het anders te doen en tegen de tijd dat je kind groter is, is de rest eraan gewend dat je je je eigen plan trekt.
Ik zou het wel weten hoor.
Het ideale moment nu om te bepalen hoe jij in het vervolg de kerstdagen wil gaan doorbrengen. Nu kun je je baby als excuus gebruiken om het anders te doen en tegen de tijd dat je kind groter is, is de rest eraan gewend dat je je je eigen plan trekt.
Ik zou het wel weten hoor.
maandag 5 november 2018 om 13:29
Bedankt voor de reacties!
Over het leuk vinden, aan onze kant wordt Kerst gevierd met alleen mijn ouders en mijn siblings. Dat kan dus gewoon in huiselijke sfeer. Aan zijn kant echter is zijn eigen oma eigenlijk het "hoofd" en zijn al zijn ooms en tantes en diens kinderen en diens kinderen erbij..en hij heeft een grote familie. Leuk? Ja aan de ene kant wel want het is zowat het enige moment dat iedereen samen is en het is fijn om iedereen nog eens te kunnen zien. Gelukkig valt zijn familie wel heel goed mee. Niet fijn omdat het druk is en ik toch wel de echte gezelligheid mis. Maar dat komt misschien ook omdat ik natuurlijk meer band heb met mijn eigen familie.
Dag 3 is eigenlijk nog eens met zijn ouders (zoals ik dus eigenlijk dag 2 doe), omdat de broer in kwestie wel heel erg gehecht is aan mijn man en zijn ouders, maar voor de rest totaal geen familiemens is en eigenlijk ieder jaar wel en excuus heeft om er niet bij te zijn op dag 1. Ironisch genoeg is de persoon die zelf niet eens familiefeesten bezoekt juist degene die het moeilijkst doet over andere mensen die uitnodigingen van hem afslaan.
Maar dit jaar is hij er dus gewoon bij op dag 1 dus van ons niet zien is geen sprake.
Wij gaan dag 1 gewoon gaan om iedereen te groeten, misschien een hapje te eten en dan dadelijk door. En als ze het niet tof vindt zijn we nog eerder door.
Dag 2 doen we hetzelfde maar daar verwacht ik iets minder problemen, dat is in een huis dat ze kent, met allemaal mensen die ze vaak ziet en daar heeft ze ruimte genoeg om even een dutje te doen.
Dag 3 gaan we nu zeker cancelen. Wij waren een beetje zoals de schoonzus van Petita. Ergens dachten we wel dat dit niet goed ging komen, maar als anderen rond je roepen dat het heus wel allemaal meevalt en doen alsof wij overbezorgde ouders zijn, dan ga je wel twijfelen...nu is mijn twijfel helemaal weg.
Over het leuk vinden, aan onze kant wordt Kerst gevierd met alleen mijn ouders en mijn siblings. Dat kan dus gewoon in huiselijke sfeer. Aan zijn kant echter is zijn eigen oma eigenlijk het "hoofd" en zijn al zijn ooms en tantes en diens kinderen en diens kinderen erbij..en hij heeft een grote familie. Leuk? Ja aan de ene kant wel want het is zowat het enige moment dat iedereen samen is en het is fijn om iedereen nog eens te kunnen zien. Gelukkig valt zijn familie wel heel goed mee. Niet fijn omdat het druk is en ik toch wel de echte gezelligheid mis. Maar dat komt misschien ook omdat ik natuurlijk meer band heb met mijn eigen familie.
Dag 3 is eigenlijk nog eens met zijn ouders (zoals ik dus eigenlijk dag 2 doe), omdat de broer in kwestie wel heel erg gehecht is aan mijn man en zijn ouders, maar voor de rest totaal geen familiemens is en eigenlijk ieder jaar wel en excuus heeft om er niet bij te zijn op dag 1. Ironisch genoeg is de persoon die zelf niet eens familiefeesten bezoekt juist degene die het moeilijkst doet over andere mensen die uitnodigingen van hem afslaan.
Maar dit jaar is hij er dus gewoon bij op dag 1 dus van ons niet zien is geen sprake.
Wij gaan dag 1 gewoon gaan om iedereen te groeten, misschien een hapje te eten en dan dadelijk door. En als ze het niet tof vindt zijn we nog eerder door.
Dag 2 doen we hetzelfde maar daar verwacht ik iets minder problemen, dat is in een huis dat ze kent, met allemaal mensen die ze vaak ziet en daar heeft ze ruimte genoeg om even een dutje te doen.
Dag 3 gaan we nu zeker cancelen. Wij waren een beetje zoals de schoonzus van Petita. Ergens dachten we wel dat dit niet goed ging komen, maar als anderen rond je roepen dat het heus wel allemaal meevalt en doen alsof wij overbezorgde ouders zijn, dan ga je wel twijfelen...nu is mijn twijfel helemaal weg.
maandag 5 november 2018 om 17:15
maandag 5 november 2018 om 21:19
Oh zo herkenbaar, zo'n drukke kerstplanning met baby. Ik voelde me een enorme zeur vorig jaar met 5 maanden oude baby. Mijn schoonfamilie is ook zo, ik denk altijd maar dat ze makkelijke baby's hadden ofzo. Uiteindelijk wel voor onszelf opgekomen en alleen 's middags geweest, ik heb de hele tijd gevoed en nog een stuk gereden dus ik heb echt niemand gesproken. Was voor mij dus niet zo gezellig, maar dit was een goed compromis. Blij dat we verder niet meegingen en voet bij stuk hielden! Gaan we dit jaar lekker weer doen

dinsdag 6 november 2018 om 08:49
Dit inderdaad, het is niet alleen voor jullie dochter druk maar voor jullie zelf ook! Geen idee hoe jullie nachten zijn en hoe je je verder voelt maar ik zou daar uberhaupt niet op zitten te wachten, laat staan met een baby van net een half jaar.pamelacourson schreef: ↑04-11-2018 08:25Of het voor de baby te doen is of niet: ik zou er zelf helemaal geen zin in hebben, 3 van die dagen. Zelfs zonder baby niet. Dus heb je er zelf überhaupt zin in?
Wees assertief en geef je eigen grenzen aan. Ziet je man het wel zitten om te gaan?
dinsdag 6 november 2018 om 09:03
Ooit bedacht voor kinderen, maar ook zo belangrijk voor volwassenen. Het hele programma is voor jullie zelf al een zwaar schema, die onrust geef je sowieso mee. Leer ontspannen en tijd voor jezelf en je gezin te maken.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
woensdag 7 november 2018 om 07:11
Ik had vorig jaar kerst een baby van 3 weken en werd ook geacht bij schoonfamilie een of ander vullend programma te komen volgen met logeren erbij. Dácht het niet. Kind was uiteindelijk van de zeer ingeperkte versie al zwaar overprikkeld.
In eerste instantie vond men mij een beetje een zeur, achteraf kreeg ik van velen toch wel gelijk dat het wel erg veel was voor zo’n humpie. Goed dat je je programma aanpast naar jullie wensen dus!
In eerste instantie vond men mij een beetje een zeur, achteraf kreeg ik van velen toch wel gelijk dat het wel erg veel was voor zo’n humpie. Goed dat je je programma aanpast naar jullie wensen dus!
Natte tosti..

woensdag 7 november 2018 om 07:22
Meid, wat is dit? Je valt uit je rol!
Was je even vergeten dat het bij jou ALTIJD goed gaat, alles alleen maar leuk is, want je doet uiteraard alles samen enz, enz?

woensdag 7 november 2018 om 20:59
Zo, ik word al moe als ik die hele planning lees.
Toen mijn kind 5,5 maand was, zou ik hem ook zeker geen plezier doen met zo een druk schema. Rond de Kerst is hij ruim 10 maanden en hij blijkt inmiddels een echt feestbeest.
Volgend jaar dus weer een nieuwe kans en dit jaar lekker doen waar jullie je nu fijn bij voelen. Gelukkig hebben jullie al besloten om het op jullie manier te doen.
Toen mijn kind 5,5 maand was, zou ik hem ook zeker geen plezier doen met zo een druk schema. Rond de Kerst is hij ruim 10 maanden en hij blijkt inmiddels een echt feestbeest.
Volgend jaar dus weer een nieuwe kans en dit jaar lekker doen waar jullie je nu fijn bij voelen. Gelukkig hebben jullie al besloten om het op jullie manier te doen.

woensdag 7 november 2018 om 21:13
Bij een pasgeboren baby is dat anders, zeker als je borstvoeding geeft. Dan komt toch veel neer op jou als moeder. Het eerste half jaar - jaar gaat een gelijke rolverdeling niet op.
En ja, bij mij gaat het wel redelijk goed meestal, maar dat komt mede omdat ik ervoor pas om een soort rondtrekkend circus te vormen met mijn kinderen en overal op te zitten en pootje te geven. Dat raad ik TO ook aan.

donderdag 8 november 2018 om 12:57
Ikigai schreef: ↑07-11-2018 21:13Bij een pasgeboren baby is dat anders, zeker als je borstvoeding geeft. Dan komt toch veel neer op jou als moeder. Het eerste half jaar - jaar gaat een gelijke rolverdeling niet op.
En ja, bij mij gaat het wel redelijk goed meestal, maar dat komt mede omdat ik ervoor pas om een soort rondtrekkend circus te vormen met mijn kinderen en overal op te zitten en pootje te geven. Dat raad ik TO ook aan.
Haha, ik lach me suf om je bericht. Het is maar net hoe het je uitkomt.