Kan ik hem dit aandoen?

15-12-2018 22:42 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik voel mezelf echt ontzettend schuldig en rot. Sinds vier maanden heb ik een relatie met een lieve man. Ik ben 29 en hij 34. Hiervoor heb ik een relatie van tien jaar gehad waarin ik behoorlijk slecht ben behandeld. Er werd veel geschreeuw tegen me en gegooid met dingen. Mijn ex was vaak agressief en ik heb veel ellende meegemaakt met hem. En veel angst en stress. Hij heeft me ruim een jaar gestalkt en bedreigd omdat hij niet accepteerde dat ik weg ben gegaan bij hem.

Hierna ben ik twee jaar alleen geweest. Ik dacht eigenlijk dat ik alles verwerkt had maar ik kom er langzaam maar zeker achter dat dit niet zo is. Mijn huidige vriend is echt wel lief maar het lijkt alsof ik er nog niet aan toe ben. Ik voel me bang en gejaagd en soms voelt het ook alsof hij een vreemde is. Ik voel me slechter dan toen ik alleen was.

Om een lang verhaal kort te maken, ik kan het niet meer. Ik ben er nog niet aan toe of zoiets. Ik krijg als maar meer een chaos in mijn hoofd. Maar ik wil hem geen pijn doen. Hij wilde me met kerst aan zijn ouders voorstellen en ik had al ja gezegd daarop. Ik voel me zo schuldig. Maar ook bang om het uit te maken, straks gaat hij net zo'n hekel aan me krijgen als mijn ex toen ik het uitmaakte.

Ik voel me heel naar en schuldig en bang. Kan iemand me helpen wat ik kan doen?
Weet hij ervan?
Heb je hulp gezocht voor de verwerking?

Ja, je kan hem dit aandoen.
Want het gaat om jou. En om weer stabiel te worden.
Kan jij jezelf dit aandoen?

Wat weet jouw vriend van jouw verleden? Hoe reageert hij hierop?

Bespreek met hem hoe jij je nu voelt. Of als je dit lastig vind, schrijf hem een brief. Als hij echt om je geeft en met je verder wil, dan heeft hij hier alle begrip voor.

Wat zou jij het liefste willen? Zonder dat je rekening houd met een ander.

En wat kerst betreft, zeg tegen je vriend dat je graag (alleen als dit echt zo is, niet gaan liegen) zijn ouders wilt ontmoeten, maar dan in het nieuwe jaar bijvoorbeeld. Als alle drukte en hectiek van de feestdagen eraf zijn.

En wat Doreia zegt, heb je hulp gehad om je vorige relatie te verwerken?
viva-life22 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 23:27
4.58% gewijzigd
Kan je er met hem over praten? Ik vind het zelf lulliger voor jou en voor hem als je niet eerlijk bent over je gevoel.
En 10 jaar is niet niets.. Misschien dat er meer ruimte nosig is voor verwerking?
Zoek snel hulp voor het verwerken van je problemen.

Misschien is het wel goed heel open en eerlijk aan hem te vertellen wat er is. Als dit wel de man van je dromen is is het misschien beter om de relatie wat rustiger op te bouwen.

Het is aan hem of hij een stap opzij kan doen en je ruimte kan geven. Dit is namelijk ook een optie die je kan overwegen.

Laat kerst in elk geval even voor wat het is. Met vier maanden relatie al bij zijn ouders aan tafel vind ik persoonlijk ook wat snel. Maar Thats me... en ik ben echt een slak als het gaat om relaties op te bouwen.
Als je hem echt geen pijn wil doen ben je eerlijk en zet je er een punt achter.
Draai het eens om, zou jij willen dat hij eigenlijk de kriebels van je krijgt om wat voor reden dan ook maar net doet of alles koek en ei is?

Heel begrijpelijk dat je alleen wil zijn na alles wat er gebeurt is.
Ik vind dat je hem niet aan kan doen om gewoon kerst te gaan vieren bij zijn ouders terwijl je al weet dat het einde verhaal is. Nu kan je zijn ouders er nog buiten laten.
Heel veel sterkte en neem je tijd om weer te helen van die vreselijke tijd met je ex.
Ik heb het hem inderdaad wel verteld van mijn vorige relatie. Niet alles natuurlijk maar wel in grote lijnen. Hij zei daar niet zoveel op, begreep ik ook wel. Hij zei wel dat hij me wou helpen om het te verwerken.

Ik ben wel bij een psycholoog geweest maar dat hielp niet echt. Het zit gewoon nog zo erg in mijn hoofd wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik heb helaas genoeg aan mezelf, het maakt me alleen maar onrustig en gejaagd dat ik nu weer een relatie heb. Hoe erg ik dat ook vind. Ik voel me er zo moe door.
Je hebt de eerste keer te laat voor jezelf gekozen, als je geleerd hebt van die periode dan doe je het nu sneller. Inherent aan de liefde is afwijzing, je neemt beide dat risico en hij dus ook. Liefdesverdriet hoort bij het leven,er is niets verkeerd aan om tegen iemand te eerlijk te zeggen dat je gewoon nog niet toe bent aan een relatie.
Monika2929 schreef:
15-12-2018 23:31
Ik heb het hem inderdaad wel verteld van mijn vorige relatie. Niet alles natuurlijk maar wel in grote lijnen. Hij zei daar niet zoveel op, begreep ik ook wel. Hij zei wel dat hij me wou helpen om het te verwerken.

Ik ben wel bij een psycholoog geweest maar dat hielp niet echt. Het zit gewoon nog zo erg in mijn hoofd wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik heb helaas genoeg aan mezelf, het maakt me alleen maar onrustig en gejaagd dat ik nu weer een relatie heb. Hoe erg ik dat ook vind. Ik voel me er zo moe door.
Dan zit er weinig anders op dan de relatie te verbreken. Het is pas vier maanden... sterkte.
Maar ik durf het niet face to face te zeggen dat ik niet verder wil met hem. Ik ben ontzettend bang dat hij dan boos word. Ik kan het echt niet, word misselijk van angst als ik eraan denk.
Bellen hebben we nog nooit gedaan en via app kan ik niet maken toch?

Ik heb zo'n chaos in mijn hoofd dat ik niet meer helder kan nadenken.
Ik heb ook zo'n relatie gehad. Dat hakt er gewoon ontzettend in. Na hem heb ik meerdere korte relaties gehad voor ik mijn man trof. Die tussenliggende relaties waren allemaal oefen relaties. Om weer te helen.

Ga op zoek naar therapie gericht op herstel na huiselijk geweld.
Monika2929 schreef:
15-12-2018 23:35
Maar ik durf het niet face to face te zeggen dat ik niet verder wil met hem. Ik ben ontzettend bang dat hij dan boos word. Ik kan het echt niet, word misselijk van angst als ik eraan denk.

En hier praat je tegen je ex en vecht je tegen verbreken van de relatie met je ex.

Dit gaat niet over je huidige vriend. Dit gaat over de angst van toen.
Heb je familie of vrienden met wie je dit kan delen? Waar jij je veilig voelt?

Als je het face to face wil doen, neem iemand mee. Als het bij hem is, laat diegene in de auto wachten. Als het bij jou is, laat diegene in een andere ruimte zitten. Mocht er iets gebeuren, dan sta je er niet alleen voor.

En ga terug naar je huisarts en laat je opnieuw doorverwijzen. Soms heeft het even tijd nodig om een passende therapie te vinden. Daarnaast is het ook belangrijk dat je je op je gemak en vertrouwd voelt bij de hulpverlener zelf.

Nu eerst voor jezelf zorgen!
Het klinkt alsof je getraumatiseerd bent. Niet zo raar natuurlijk na wat je hebt meegemaakt.

Ga inderdaad op zoek naar hulp, of, als je daar nog een beetje huiverig voor bent, kijk eens online naar soortgelijke verhalen en dan zie je dat je niet raar bent (en waarschijnlijk ook dat je professionele hulp nodig hebt).

:hug:
:hug:

Een paar jaar geleden heb ik ook op ong zo'n punt gestaan: we zouden kerst met beide families gaan vieren. Vlak ervoor kon ik echt niet meer en besloot het uit te maken. In de tussentijd bleef zijn familie nog allerlei berichten en mailtjes sturen met vragen over kerst, omdat mijn ex het nog niet verteld had (hij was gebroken). Ik vond het afschuwelijk, maar moest kiezen om de pleister er in een keer af te trekken of nog een tijdje mooi weer te spelen en het daarna uit te maken. In beide gevallen doet het pijn, maar gelijk handelen en dit niet langer verbergen is wel eerlijker. Hoe je het wendt of keert, je besluit ligt al vast.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst :)
Met de dag geef je hem ook steeds meer hoop dat jullie iets blijvends zijn. Over een jaar breek je zijn hart nog meer als nu. En vooral ook jezelf. En je mag gewoon voor jezelf kiezen dat ben jij altijd waard en moet je jezelf ook gunnen. Hoeveel je ook om hem geeft, je bent niet geboren om hem bij te staan maar om zelf geluk te vinden. Ik zou hem vriendelijk en oprecht bedanken voor de mooie tijd. Heel goed juist dat je zo bewust met jezelf bezig bent. :hug:
Uitmaken, pijnlijk wordt het toch wel, maar je moet voor jezelf kiezen.
Je kan rustig kennis gaan maken hoor. En daarna de verkering uitmaken. Je kan zelfs op het altaar rechtsomkeert maken. :proud:

Maar je bent bang om je te laten horen denk ik. Wat zullen de mensen niet allemaal van je denken als je van gedachten verandert? Nou ze kijken er even van op en daarna gaan ze verder met hun eigen besognes.

Kennelijk zegt je intuïtie "nee" tegen deze man dus is hij niet de juiste voor jou. Maar proberen staat vrij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar ik wil hem geen pijn doen.
Jij kan een ander geen pijn doen. De ander doet zichzelf pijn door zijn eigen denkproces, dus door zijn verwachtingen te hoog te stellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Monika2929 schreef:
15-12-2018 23:35

Face tot face. Kom op zeg. Wees volwassen en behandel die man met respect.
Zeg het face to face, duidelijk kort en bondig. Sluit het op een eervolle manier af. Mijn ex was achteraf gezien ook niet over haar vorige vriend heen en begon eerst met bindingsangst, toen kuste ze met een andere man en toen ging ze nog eens met een andere man naar bed.. Tja dat is ook een manier om het uit te maken natuurlijk maar dan breek je hem helemaal, en zo’n persoon wil je niet zijn vermoed ik. Heb het zelf ook wel eens uitgemaakt omdat ik er nog niet klaar voor was, omdat ik haar teveel vergeleek met mijn ex. Een relatie beëindigen is nooit leuk maar het kan wel op een volwassen manier. Wees wel duidelijk wat jij voelt en dat je er nog niet klaar voor bent.

Samengevat, kort, duidelijk en respectvol dan kan je jezelf niets kwalijk nemen, tijd zal voor hem de wonden helen, zoals bij iedereen, als je maar eerlijk bent, tov jezelf en tov hem. Fijne zondag nog!
Natuurlijk snap ik dat het normaal, respectvol en volwassenen is om face to face de relatie te beëindigen. Mijn angst kan ik wel opzij zetten, hij is inderdaad niet zo als mijn ex. Maar waar ik me zorgen om maak. Hij woont 25 kilometer verderop en hij is echt een hardrijder, heeft ook een hele snelle auto.
En ik weet als hij zich rot voelt dan gaat hij racen als een gek.

Stel dat hij overstuur en verdrietig of kwaad de auto in stapt en weg scheurt en hij krijgt een ongeluk? Dat vergeef ik mezelf nooit.
Dan ga je naar hem toe?
Monika2929 schreef:
16-12-2018 16:32
Natuurlijk snap ik dat het normaal, respectvol en volwassenen is om face to face de relatie te beëindigen. Mijn angst kan ik wel opzij zetten, hij is inderdaad niet zo als mijn ex. Maar waar ik me zorgen om maak. Hij woont 25 kilometer verderop en hij is echt een hardrijder, heeft ook een hele snelle auto.
En ik weet als hij zich rot voelt dan gaat hij racen als een gek.

Stel dat hij overstuur en verdrietig of kwaad de auto in stapt en weg scheurt en hij krijgt een ongeluk? Dat vergeef ik mezelf nooit.
Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn rijstijl en zijn reactie op jouw bericht. Niet jij, ook al is de boodschap misschien niet fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven