Ervaringen fibronectine test

28-12-2018 20:38 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel 28+2 weken zwanger en heb afgelopen vrijdag voorweeën gehad die ongeveer 3kwartier duurden. Dacht zelf aan indalingsweeën dus alarmbellen gingen niet direct rinkelen. Zaterdag middag toch weer 2x een halfuur weeën gehad en de VK gebeld en die wilde dat ik bij de HAP getest zou worden op een UWI. Helaas kwam er niks uit en bloedtesten waren ook goed. Toch wilde de VK dat ik even langs ging op de praktijk en ging ze me toucheren. Hieruit bleek dat mn baarmoedermond week was en kon ze er met 1 vinger in. Direct zkh gebeld voor een cervix meting en een fibronectine test. De eerste meting was 2,66 en de test was heeel positief helaas :(. Toch had ik geen weeën meer maar heb ik twee dagen in zkh gelegen ter obs. De cervix meting van zondag was 3,08 (was op de poli ipv kraamafdeling en apparatuur was beter). Donderdag ben ik weer voor controle geweest en was de bmm meting nog steeds 3,08 en vondt de gyn het niet noodzakelijk om de meting wekelijks te herhalen. We zijn enorm geschrokken en brieven voor het VU lagen al klaar. Momenteel heb ik alleen stevige krampen maar die test blijft toch aan mij knagen. De kans dat ik vroegtijdig bevallen zal is aanwezig en ik weet dat het ook anders kan, maar toch..

Zijn hier vrouwen die deze test hebben gehad? Wat was jullie bevallingservaring?
Niemand?
Hi Sunshine,

Geen eigen bevallinsverhaal maar vanuit beroep wel veel ervaring met vroeggeboortes. En dan krijg je toch enige reactie op je oproep ;-)

Het is enorm schrikken en snap dat die test lastig is om los te laten. Er is iets gaande, maar of dat betekent of je kindje binnenkort echt geboren gaat worden is lastig te voorspellen. Ik zou er vertrouwen in hebben dat als ze je niet hebben verwezen naar een academisch centrum of je longrijping/remming hebben gegeven, het voor nu ok is. Als ze verwachten dat het wel snel gaat gebeuren laten ze je niet zomaar gaan.

Maar spannend is het! Ik zou bij twijfel of onzekerheid gewoon je verloskundige weer bellen. Het kan zijn dat er geen medische indicatie is om baarmoeder mond wekelijks op te meten, maar als extra controles jou meer zekerheid geven dan is dat ook de moeite waard. Dus bespreek dat!

Succes en sterkte in de komende spannende weken, ik duim dat de kleine nog even blijft zitten!
StellaMara schreef:
29-12-2018 20:05
Hi Sunshine,

Geen eigen bevallinsverhaal maar vanuit beroep wel veel ervaring met vroeggeboortes. En dan krijg je toch enige reactie op je oproep ;-)

Het is enorm schrikken en snap dat die test lastig is om los te laten. Er is iets gaande, maar of dat betekent of je kindje binnenkort echt geboren gaat worden is lastig te voorspellen. Ik zou er vertrouwen in hebben dat als ze je niet hebben verwezen naar een academisch centrum of je longrijping/remming hebben gegeven, het voor nu ok is. Als ze verwachten dat het wel snel gaat gebeuren laten ze je niet zomaar gaan.

Maar spannend is het! Ik zou bij twijfel of onzekerheid gewoon je verloskundige weer bellen. Het kan zijn dat er geen medische indicatie is om baarmoeder mond wekelijks op te meten, maar als extra controles jou meer zekerheid geven dan is dat ook de moeite waard. Dus bespreek dat!

Succes en sterkte in de komende spannende weken, ik duim dat de kleine nog even blijft zitten!
Bedankt voor je reactie!! Het is zeker heel moeilijk om los te laten en heb dan ook het advies mee gekregen om direct aan de bel te trekken mocht het nogmaals gebeuren. Durf hierdoor ook amper iets buiten onze eigen omgeving te doen of dingen te ondernemen die iets zouden kunnen triggeren
Hier met 31 weken na vijf dagen ziekenhuis naar huis gestuurd met een bijna vrijwel volledig verstreken baarmoedermond en de mededeling 'het kan nog acht weken duren maar het kan ook morgen zover zijn'.
Het werd helaas het laatste want nog geen 24 uur later was ik bevallen, nadat ik overigens van alle kanten succesverhalen had gehoord van mensen bij wie het kind netjes tot de uitgerekende datum was blijven zitten.
Het kan dus inderdaad alle kanten op; ik hoop voor je dat het bij jou wel goed gaat - zet hem op!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
29-12-2018 22:36
Hier met 31 weken na vijf dagen ziekenhuis naar huis gestuurd met een bijna vrijwel volledig verstreken baarmoedermond en de mededeling 'het kan nog acht weken duren maar het kan ook morgen zover zijn'.
Het werd helaas het laatste want nog geen 24 uur later was ik bevallen, nadat ik overigens van alle kanten succesverhalen had gehoord van mensen bij wie het kind netjes tot de uitgerekende datum was blijven zitten.
Het kan dus inderdaad alle kanten op; ik hoop voor je dat het bij jou wel goed gaat - zet hem op!
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn! Hor was de periode erna voor jullie als ik vragen mag? Na hoeveel weken mocht jullie kindje weer naar huis?

Het knaagt zo erg aan me dat ik echt een hou vast probeer te zoeken overal wetend dat het inderdaad alle kanten op kan gaan
sunshine-joy schreef:
29-12-2018 22:44
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn! Hor was de periode erna voor jullie als ik vragen mag? Na hoeveel weken mocht jullie kindje weer naar huis?

Het knaagt zo erg aan me dat ik echt een hou vast probeer te zoeken overal wetend dat het inderdaad alle kanten op kan gaan
De periode erna was niet leuk, ook omdat onze dochter nog vier weken in het ziekenhuis moest blijven en daarna nog vaak terug moest en daarna liep het thuis ook nog niet zo lekker, maar uiteindelijk is alles wel goedgekomen!

En ik was er toch niet goed op voorbereid, ondanks dat ik natuurlijk beter had kunnen weten, maar een halve dag voorbereidingstijd bleek toch een beetje te kort... ;-)

Maar als ik een advies moet geven: probeer je rustig te houden, laat niet gek maken met allerlei verhalen op internet en bel bij twijfel de gynaecoloog - beter een keer te veel dan een keer te weinig in dit geval!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven