Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Hou je er rekening mee dat je bijvoorbeeld in een hotel niet met zijn cc kan betalen Drackie? 1 rekening, gemeenschap van goederen: Dat maakt allemaal niet uit. Je mag de kaart van een ander niet gebruiken.
Wat ik exact uitgeef aan boodschappen weet ik niet. Wel ongeveer natuurlijk. Maar hoeveel er uitgegeven is met de cc weet ik echt wel. Net zoals ik weet op welke datum welke rekening/incasso afgeschreven worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Maar ik ga niet zonder mijn man naar een hotel, dus dat maakt niet uit, en als ik in mijn uppie ergens heen ga neem ik de creditcard niet eens mee. Ik gebruik hem alleen voor online betalingen.
drackie wijzigde dit bericht op 29-01-2019 15:45
46.21% gewijzigd
Ik kreeg trouwens nog 100 euro terug, maar die is naar de oude creditcard overgemaakt. Dat gaat nu naar mijn rekening, dat scheelt weer. En ik bedacht me dat 200 euro (herstel, bijna 250) van het creditcardbedrag ook bedragen zijn die ik van andere mensen terug heb gekregen.

Ik kan eindelijk inloggen op de site van de creditcardmaatschappij (zal vast ook niet mogen...) dus ik ga het nu beter in de gaten houden.
Ik ben ook toe aan een nieuwe auto, wat ik nu heb is een 12jaar oude diesel, en vertoont al een hele tijd wat keuren.

Mijn volgende auto wordt een benzine en een kleiner model. Mijn autokosten zijn momenteel zo’n €225. Ik hoop deze kosten te verlagen naar €175,- per maand.
Ik weet alleen nog niet welk model ik moet kiezen. Mijn budget is €3500,- met inruil oude auto ongeveer €4500,-
Leuk kumiko, ms kunnen we elkaar een beetje stimuleren in het sparen! Ik heb dus ook een diesel, van 20 jaar oud en woon in dld dus voor mij zijn de dieselverboden ook echt een realistisch probleem als ik ergens heen wil, dat zal voor jou minder gelden neem ik aan? Maar je hebt natuurlijk sowieso net zo goed met waardeverlies te maken als ik..
Op zo'n autoverkoopsite bieden ze mij wel 200 euro op het moment,Dus ik verkoop hem toch nog maar ff niet geloof ik :lol:
Weet jij ook al welke auto je wilt of alleen dat het er een op benzine moet zijn?
Ik had in december 800 euro met mijn creditcard betaald. Sinterklaascadeaus etc., veel teveel. Van januari was het 150 euro en nu ga ik hem alleen nog maar gebruiken als het echt niet anders kan. Zo zonde als dat bedrag meteen alweer van je salaris af gaat!

Net in het winkelcentrum geweest en voor mijn dochter een broek en een trui gekocht met 50% korting. Ik heb zelf een dure smaak, maar zij wil altijd alleen maar naar de Coolcat, dus het was toch al niet zo duur. En ze kon het goed gebruiken.
Verder die Chanel foundation gekocht en van die chocolate chips om chocolademelk mee te maken, dat laatste was wel echt overbodig.
Ik ga toch ook regelmatig naar het buitenland en ook buiten Europa en heb nog nooit een cc nodig gehad.
Ik zie nu dat je mijn laatste vraag al beantwoord had in je laatste bericht, daar heb ik overheen gelezen..
Vixxen schreef:
29-01-2019 17:12
Ik ga toch ook regelmatig naar het buitenland en ook buiten Europa en heb nog nooit een cc nodig gehad.
Wij hebben er sowieso altijd een nodig als we een auto huren op vakantie. En aangezien ik ook wel eens zonder mijn man ga, heb ik er gewoon een nodig. In hotels vragen ze er ook wel om.
Hotels boek ik vaak bij sites zoals Agoda, kan gewoon via Ideal betaald worden. Zo ben ik een maand lang Thailand doorgetrokken. Als ik eens een vliegtuigticket moet boeken zonder Ideal vraag ik een vriend of vriendin en maak ik even wat over maar komt echt zelden voor.
Heerlijk de activiteit op dit topic, ik kan er echt van genieten :)

Niet echt iets toe te voegen op dit moment, behalve dat ik vandaag echt zin had in die brownies... € 1,- dus geen probleem, paste nog in het budget :proud:
nokie wijzigde dit bericht op 29-01-2019 21:08
56.31% gewijzigd
Nokie schreef:
29-01-2019 21:04
Heerlijke de activiteit op dit topic, ik kan er echt van genieten
Ik ook en ik vind het ook echt een stok achter de deur.
pamelacourson schreef:
29-01-2019 21:06
Ik ook en ik vind het ook echt een stok achter de deur.
Jij maakt ook wel echt hele grote stappen zie ik!!!
Knap hoor!!!! Van niet sparen naar zo'n 750 per maand :applause:
Nokie schreef:
29-01-2019 21:09
Jij maakt ook wel echt hele grote stappen zie ik!!!
Knap hoor!!!! Van niet sparen naar zo'n 750 per maand :applause:
Dank je! Ik ben wel een beetje bang dat ik de 750 niet ga redden deze maand. Ik heb mijn ouders een bedrag gegeven omdat ze altijd oppassen, koken en vaak taxichauffeur spelen voor onze kinderen, dat was niet voorzien maar vond ik wel een keer nodig. En met de extra sport van mijn dochter erbij denk ik dat ik de lat iets lager moet leggen. Maar 600 euro sparen zou ook al prima zijn, zolang ik geen onnodige dingen koop.

Vandaag een trui laten liggen die ik normaal gesproken zeker gekocht zou hebben :cheer:
Nokie schreef:
29-01-2019 21:04
Heerlijk de activiteit op dit topic, ik kan er echt van genieten :)

Niet echt iets toe te voegen op dit moment, behalve dat ik vandaag echt zin had in die brownies... € 1,- dus geen probleem, paste nog in het budget :proud:
Heerlijk! En voor die ene euro...
Op dit moment ben ik al heel blij als ik gewoon uitkom met mijn geld en niet de tweede helft van de maand elk dubbeltje hoef om te draaien. Nu worden de komende maanden ook weer wat krapper vanwege minder salaris (terugbetalen van onbetaald verlof in termijnen) maar het helpt natuurlijk heel wat als ik verder goed oplet.
Hier nog niets extra’s uitgegeven van het budget dat ik normaal heb voor leuke dingen (€250) :cheer: Ik ben op 1 januari begonnen, dus er is bijna een maand voorbij zonder iets te kopen. Ik heb nog nooit zo lang goede voornemens volgehouden. Januari vind ik meestal zo’n saaie, lange maand na de gezellige feestdagen. voorheen had ik juist de neiging iets meer uit te geven om het wat leuker te maken.

Ik lees het topic ook graag, zonder had ik het denk ik allang opgegeven. Allemaal in hetzelfde schuitje :euro:
Mij helpt het ook echt!
Wij hebben meerdere creditcards. Ik boek er al onze hotels mee voor onze reizen. En inderdaad autohuur, online aankopen etc. En in het buitenland kun je bijna niet zonder (Amerika). Die van mij betaal ik elke maand in 1x terug.
Oudblond schreef:
29-01-2019 15:06
Drackie: Officieel mag jij de cc van een ander niet gebruiken. En € 600!!! aan uitgaves???? Als mijn man zoveel uitgeeft met de cc dan ben ik daar toch echt van op de hoogte. Wat betalen jullie dan allemaal met cc?
Ik betaal bijvoorbeeld echt veel met mijn cc. Ik ben nu op budget, maar normaal zou ik er zo €600 mee uit kunnen geven. Alles wat ik online koop doe ik met mijn cc.
Nitflex schreef:
29-01-2019 22:44
Ik betaal bijvoorbeeld echt veel met mijn cc. Ik ben nu op budget, maar normaal zou ik er zo €600 mee uit kunnen geven. Alles wat ik online koop doe ik met mijn cc.
Ik had dat ook altijd wel, toch zeker 500 euro elke maand. Viel dan steeds weer tegen als het afgeschreven werd aan het einde van de maand.
Bij Bol.com koos ik altijd voor achteraf betalen, dan was ik het allang weer vergeten en kwam er achteraf weer zo’n rekening waar ik niet meer op had gerekend. Nou ben ik nooit in de problemen geraakt en betaal ik altijd al mijn rekeningen, maar toch.

Het is zo fijn om overzicht te hebben en te kunnen sparen, dat ik dit denk ik echt wel vol ga houden. Mijn ouders reageerden wel sceptisch op mijn spaarplannen, die kennen mij goed :mrgreen: Des te meer reden om nu door te zetten.
Hoeveel spullen koop je dan, naast boodschappen en dingen die terug komen dat je 500 euro vergeet? Gaat dat op aan dingen (kleding? boken? prulletjes?), of meer aan diensten/uitjes? Niet als oordeel bedoeld hoor, maar als ik veel heb uitgegeven (of dat nou een tripje is of de electricien die langs moest komen) zit dat eigenlijk altijd in mijn achterhoofd.

Bij mij is de bankpas een Visadebit card die ik als creditcard kan gebruiken, wordt meteen afgeschreven. Heb al tijden geen creditcard meer waar ik ook krediet heb (heb hem iet vernieuwd toen hij was kwijtgeraakt). Rood staan kan ik op mijn betaalrekening ook niet, wel via een andere die ik amper gebruik.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
30-01-2019 08:58
Hoeveel spullen koop je dan, naast boodschappen en dingen die terug komen dat je 500 euro vergeet? Gaat dat op aan dingen (kleding? boken? prulletjes?), of meer aan diensten/uitjes? Niet als oordeel bedoeld hoor, maar als ik veel heb uitgegeven (of dat nou een tripje is of de electricien die langs moest komen) zit dat eigenlijk altijd in mijn achterhoofd.

Bij mij is de bankpas een Visadebit card die ik als creditcard kan gebruiken, wordt meteen afgeschreven. Heb al tijden geen creditcard meer waar ik ook krediet heb (heb hem iet vernieuwd toen hij was kwijtgeraakt). Rood staan kan ik op mijn betaalrekening ook niet, wel via een andere die ik amper gebruik.
Het bedrag van de creditcard weet ik altijd wel, maar soms koop ik iets bij Bol.com en krijg ik een bericht om te betalen nog voor ik het pakketje ontvangen heb. Dan wil ik even wachten met betalen tot het er is en vergeet ik het weer tot de herinnering. Nou moet ik erbij zeggen dat ik ADD heb, dus het is nogal een chaos in mijn hoofd en ik vind het al heel wat dat ik het nu zo netjes op een rijtje heb.

Met mijn creditcard betaal ik ook wel online aankopen als kleding en huishoudelijke apparaten, maar ook heb ik bijvoorbeeld wat duurdere apps gekocht (TomTom en een app om een taal te leren voor een heel jaar), dat wordt ook allemaal via de cc betaald.
Allemaal heel makkelijk, maar dat ga ik nu dus niet meer doen. Die apps worden overigens wel intensief gebruikt, dus het is niet dat ik zomaar iets aanschaf.
Rood staan op mijn betaalrekening heb ik een paar jaar geleden eraf gehaald. Ik stond toen bijna standaard maximaal rood (had toen ook minder inkomsten) en was dat zat. Toen ik geld terugkreeg van de belastingdienst, heb ik het in één keer afgelost en meteen gezorgd dat ik niet meer rood kon staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven