Werk & Studie alle pijlers

Virtual assistant- ervaringen/hoe aanpakken

01-02-2019 11:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier dames werkzaam als virtual assistant? Zo ja hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik overweeg de overstap te maken vanuit een kantoorbaan die op dit moment helaas lastig te combineren is met jonge kinderen. Ik zit er tevens niet meer op mijn plek dus een goed moment om eens wat anders te doen.

Ik werk in een administratieve/secretariële functie en beschik over een groot aantal eigenschappen die gevraagd worden voor virtual assistant.

Kan deze functie alleen als zzp-er? Ik zie eigenlijk nergens vacatures om bij werkgevers in dienst te gaan. Ergens wel logisch natuurlijk.

Hoe hebben jullie het aangepakt? Hoeveel uur werk je gemiddeld en hoe flexibel is het werk echt?

Hoe hebben jullie werkgevers gevonden om voor te werken en hoe bepaal je je tarief als je als zzp-er aan de slag bent gegaan?

Wat zijn de valkuilen of waar moet ik echt opletten?

Op internet heb ik uiteraard al veel gelezen maar al die verhalen zijn zo positief, dat kan niet kloppen :-) , vandaar dat ik graag van jullie hoor hoe het echt bevalt.

Alvast veel dank voor de moeite van het antwoorden!
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 01-02-2019 11:53
Reden: Titel aangepast.
0.18% gewijzigd
Sorry, wellicht wat bot, maar ik zou eens beginnen met het juist te spellen.
Je hebt gelijk. Kan het niet wijzigen in de titel.

Heb je ook inhoudelijke tips?
sparoodislekker schreef:
01-02-2019 11:32
Je hebt gelijk. Kan het niet wijzigen in de titel.

Heb je ook inhoudelijke tips?
Het is niet alleen in de titel, je gebruikt de term tweetalig.

Ik maak zelf af en toe gebruik van een virtual assistant, dus ik weet er alleen iets van als klant.
Heb het in de rest van het topic al gewijzigd.

Wat zijn je ervaringen als klant? Via welke kanalen schakel je een va in?
Ik heb een va, ben er erg blij mee. Het viel mij op dat ze een erg laag tarief vraagt, dus dat heb ik verhoogd. Maar kennelijk zijn lage tarieven normaal
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
01-02-2019 11:45
Ik heb een va, ben er erg blij mee. Het viel mij op dat ze een erg laag tarief vraagt, dus dat heb ik verhoogd. Maar kennelijk zijn lage tarieven normaal
Dank je voor je reactie.

Hoeveel gebruik maak jij van de va? En wat valt voor jou onder laag tarief?

Hoe ben je aan je va gekomen?
Ik ken iemand die virtual assistants ontwerpt. Hij is een programmeur.
parbleumondieu schreef:
01-02-2019 11:52
Ik ken iemand die virtual assistants ontwerpt. Hij is een programmeur.
:D de mijne is stukken minder virtueel
(Dead Kennedys)
sparoodislekker schreef:
01-02-2019 11:47
Dank je voor je reactie.

Hoeveel gebruik maak jij van de va? En wat valt voor jou onder laag tarief?

Hoe ben je aan je va gekomen?
Beperkt, maar we zoeken nog naar wat ze meer kan doen. Vooral secretarieel/administratief, zaken als agendabeheer, facturatie, etc.

Ze vroeg iets van 30,- geloof ik, dat vond ik gekkenwerk, dus daar heb ik 50,- van gemaakt. Maar ze meende zelf dat die 30,- marktconform was, tot zelfs aan de hoge kant. Dus ik weet niet wat anderen betalen.

Ik heb haar bij een collega aan het werk gezien, en haar gevraagd of ze nog ruimte had. Dat had ze.
(Dead Kennedys)
sparoodislekker schreef:
01-02-2019 11:28

Ik overweeg de overstap te maken vanuit een kantoorbaan die op dit moment helaas lastig te combineren is met jonge kinderen.

[knip]

en hoe flexibel is het werk echt?

Deze 2 zinnen vallen me erg op in je OP. Het klinkt alsof je dit werk thuis wilt gaan doen terwijl de kinderen er ook zijn, lees ik dat goed?
Jolly, in 'mijn' sector (je weet welke dat is) is €27,50 ex BTW ook vrij standaard (en dat voor mijn functie). Snap zelf ook niet waarom, maar is 'gewoon' marktconform
Pergamon schreef:
01-02-2019 12:21
Jolly, in 'mijn' sector (je weet welke dat is) is €27,50 ex BTW ook vrij standaard (en dat voor mijn functie). Snap zelf ook niet waarom, maar is 'gewoon' marktconform
Dat is belachelijk laag zeg! Geen idee van jouw sector maar daarmee kun je niet voorzien in je pensioen, een AOV, acquisitietijd, representatiekosten, compensatie voor 'dode' tijd tussen opdrachten in, etc etc.
Pergamon schreef:
01-02-2019 12:21
Nou ja, daarom noemde ik het. Als TO denkt dat het makkelijk verdienen is, dat is het absoluut niet. Ik betaal mijn va meer, omdat ik reken vanuit de tijd die ze mij bespaart en het tarief dat ik in die tijd kan realiseren. Als ik haar mijn tarief zou betalen, doe ik het liever zelf, maar ik vind 30,- echt onaanvaardbaar. Als je met een heel mild fiscaal tarief rekent, gaat er toch al snel 30% naar de fiscus. Aangenomen dat je niet al te veel kosten hebt, en dat je aardig productief bent, laten we zeggen 80%, dan hou je van een volle werkweek toch maar pakweg 2600,- netto over per maand. Haal daar pensioen en AOV van af, vakantiegeld en vakantiedagen, en je mag blij zijn als je besteedbaar inkomen de 2000,- per maand aantikt. Dus of ik reken niet goed, of het is knap hard werken voor weinig.
(Dead Kennedys)
Marana-- schreef:
01-02-2019 12:22
Dat is belachelijk laag zeg! Geen idee van jouw sector maar daarmee kun je niet voorzien in je pensioen, een AOV, acquisitietijd, representatiekosten, compensatie voor 'dode' tijd tussen opdrachten in, etc etc.

Eens, mijn sector betaald sowieso belachelijk laag. Ook als je CAOs, functies en schalen vergelijkt, dan kan dat zomaar opeens € 500 per maand schelen tussen de ene sector en de andere (vergelijkbare) sector. Veel aanbod, weinig vraag en veel vakidioten met passie zeg maar.
JollyRider schreef:
01-02-2019 12:28
Nou ja, daarom noemde ik het. Als TO denkt dat het makkelijk verdienen is, dat is het absoluut niet. Ik betaal mijn va meer, omdat ik reken vanuit de tijd die ze mij bespaart en het tarief dat ik in die tijd kan realiseren. Als ik haar mijn tarief zou betalen, doe ik het liever zelf, maar ik vind 30,- echt onaanvaardbaar. Als je met een heel mild fiscaal tarief rekent, gaat er toch al snel 30% naar de fiscus. Aangenomen dat je niet al te veel kosten hebt, en dat je aardig productief bent, laten we zeggen 80%, dan hou je van een volle werkweek toch maar pakweg 2600,- netto over per maand. Haal daar pensioen en AOV van af, vakantiegeld en vakantiedagen, en je mag blij zijn als je besteedbaar inkomen de 2000,- per maand aantikt. Dus of ik reken niet goed, of het is knap hard werken voor weinig.
Knap hard werken voor weinig :) Daar stroomt mijn sector in elk geval van over.
JollyRider schreef:
01-02-2019 12:28

Ik vind 80% productief zijn behoorlijk hoog ingeschat. Een ervaren VA zoals die van jou, met een vaste klantenkring, komt daar wellicht aan, maar dan moet je al veel opgebouwd hebben.
Pergamon schreef:
01-02-2019 12:30
Knap hard werken voor weinig :) Daar stroomt mijn sector in elk geval van over.
I know :)
(Dead Kennedys)
Marana-- schreef:
01-02-2019 12:31
Ik vind 80% productief zijn behoorlijk hoog ingeschat. Een ervaren VA zoals die van jou, met een vaste klantenkring, komt daar wellicht aan, maar dan moet je al veel opgebouwd hebben.
Eens. Ik denk dat TO er rekening mee moet houden dat het echt op een houtje bijten wordt de eerste jaren. En veel zzp-erg lossen dat op door geen AOV en pensioen te regelen. Levensgevaarlijk imho.
(Dead Kennedys)
Ik lees graag mee. Ik zit eigenlijk precies op hetzelfde punt als TO.
JollyRider schreef:
01-02-2019 12:33
Eens. Ik denk dat TO er rekening mee moet houden dat het echt op een houtje bijten wordt de eerste jaren. En veel zzp-erg lossen dat op door geen AOV en pensioen te regelen. Levensgevaarlijk imho.

Broodfonds is ook nog een optie. AOV hebben de meeste die ik ken niet (ivm onbetaalbaar) , maar Broodfonds + 3 bruto jaarsalarissen op een rekening + verder goed verzekerd zijn kan een (haalbare) oplossing zijn. Met dien verstande dat er geen kinderen zijn, dan vind ik dat ook niet toereikend.
Marana-- schreef:
01-02-2019 12:18
Deze 2 zinnen vallen me erg op in je OP. Het klinkt alsof je dit werk thuis wilt gaan doen terwijl de kinderen er ook zijn, lees ik dat goed?
Snap je verwarring. De kinderen gaan gewoon naar school en opvang. Werken met kinderen om me heen gaat niet lukken :-)

Ik wil af van de stress van het op tijd moeten halen en dan bv net een deadline hebben op werk en het probleem dat ontstaat bij ziekte etc.

En voor mensen het gaan vragen, ja er is een vader en die doet gewoon zijn deel ;-)
27,50 dat is echt bizar weinig.

Ik verwacht zeker geen vetpot, maar de €50 die jolly noemt lijkt me zeker geen abnormaal bedrag. Maar zo te lezen vragen va’s dat dus niet.

Goed punt om me eens goed in te verdiepen iig!
sparoodislekker wijzigde dit bericht op 01-02-2019 12:50
0.88% gewijzigd
sparoodislekker schreef:
01-02-2019 12:47
Snap je verwarring. De kinderen gaan gewoon naar school en opvang. Werken met kinderen om me heen gaat niet lukken :-)

Ik wil af van de stress van het op tijd moeten halen en dan bv net een deadline hebben op werk en het probleem dat ontstaat bij ziekte etc.

En voor mensen het gaan vragen, ja er is een vader en die doet gewoon zijn deel ;-)
Aan de andere kant, juist van een va verwacht ik (en ik vermoed de meeste mensen die van een dergelijke dienst gebruik maken) punctualiteit tot het bot. Mijn deadline is haar deadline.
(Dead Kennedys)
Hier een recente vacature voor 27,50 ex btw (projectmedewerker, niet VA)

https://nam05.safelinks.protection.outl ... reserved=0
pergamon wijzigde dit bericht op 01-02-2019 12:52
3.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven