Verjaardagskaart

22-03-2009 22:28 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb jullie advies nodig. Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een man van 52, ben zelf 42 en we hebben allebei al een huwelijk achter de rug. Ben van mijzelf onzeker en heb een verleden achter de rug met een vader die meerdere keren vreemdging. In het begin van mijn nieuwe relatie ben ik heel duidelijk geweest in wat ik wel en niet wil. Er zijn ook bepaalde afspraken geweest, klinkt misschien kinderachtig maar dat heb ik nodig, in bijvoorbeeld contact met vroegere vriendinnen van hem. Daar zijn dus afspraken over gemaakt. Hij zou het contact verbreken en mocht er toch iemand contact opnemen dan zou ik op de hoogte gesteld worden. Het is voor mij wel een heel gevoelig onderwerp en dat weet hij ook. Nu was mijn vriend afgelopen week jarig, en ik had zomaar het gevoel dat er wat was. Afgelopen weekend was ik bij hem, en ik heb, ik weet dat het helemaal verkeerd is, in zijn werktas gekeken. Daar vond ik dus een verjaardagskaart van een vrouw, of een ex-vriendin of collega, dat weet ik dus niet. Verder geen rare kaart, er stond wel boven: lieve....en aan het eind stond liefs.....Ik heb dus moeite met vertrouwen, dat is mijn manko, en daar hebben we het natuurlijk ook best wel eens over gehad, hij vindt het dus ook erg dat ik heb eigenlijk, diep in mijn hart, moeilijk kan vertrouwen en wil dat wel graag. Nu heb ik deze kaart gevonden in zijn tas waar ik natuurlijk helemaal niet in mag zitten, en nu weet ik niet wat ik er mee moet. In het begin hebbben we dus bepaalde afspraken gemaakt waar hij zich blijkbaar niet aan houdt. Is dit om zichzelf en mij te beschermen tegen iets wat verder toch niks voorstelt en wil hij geen gezeur of vinden jullie dit iets waaruit blijkt dat ik hem dus niet kan vertrouwen?

Groetjes
Je topictitel is niet erg duidelijk. Ik dacht aan verjaardagstaart, to be honest.

On topic: vertrouwen werkt beter dan dwang. Je weet nu niet of er iets heel vreselijks is gebeurd, of iets heel onschuldigs dat hij je niet durfde vertellen vanwege je wantrouwen.
Ehm, eerst en vooral zou ik je titel veranderen.

Ik vind het onrealistisch wat je 'geeist' hebt van jouw vriend. Het is niet omdat jouw vader vreemdgegaan is dat alle mannen dat doen eerst en vooral. En verder is hij jarig, krijgt hij een verjaardagswens van iemand (wat me heel normaal lijkt) en dat doet je al flippen? En in zijn werktas kijken, is natuurlijk helemaal not done.

Hij moet niet boeten voor jouw onzekerheid. Dat kan alleen jijzelf.
Ik krijg de titel niet veranderd, wel het bericht maar niet de titel. Weet iemand hoe dat moet?
pop1 allereerst werd ik even op het verkeerde been gezet omdat in je topictitel verHaardagsjaart staatn en ik dacht dat er verhaardagsTaart stond Toen ik je eerste zinnen las waarin jullie leeftijden staan, dacht ik dat je een taart voor hem wilde bakken omdat hij jarig was en zijn haar had verloren. Sorry, moest het even kwijt.

Nu serieus: pop1 acht je het mogelijk dat jij op jezelf leert te vertrouwen zodat je die 'afspraken' niet meer nodig hebt? Je zegt dat je 42 bent en het lijkt mij nog jong genoeg om jezelf binnenste buiten te keren en met het verleden af te rekenen. Je naasten 'ketenen' met afspraken zodat jij maar geen last hebt van een oude continue opspelende wond, houdt niemand vol. Jij niet en zij niet. Dus stel je zelf eerlijk de vraag of het niet tijd wordt dat jij aller eerst moet leren om jezelf te vertrouwen. Echt, dat is het enige vertrouwen dat je hebt en zelfs die is fragiel. Laat staan het vertrouwen in een ander waar je nooit 100% invloed op hebt. De kaart en de vrouw zijn niet interessant. Dat zijn triggers die bij jou iets oud laten opspelen. Zoek de wortel van dat wantrouwen en snijd 'm eruit.
quote:pop1 schreef op 22 maart 2009 @ 22:35:

Ik krijg de titel niet veranderd, wel het bericht maar niet de titel. Weet iemand hoe dat moet?Aan de moderator bovenaan lijst berichtje sturen, dan maakt zij dat in orde.
quote:pop1 schreef op 22 maart 2009 @ 22:35:

Ik krijg de titel niet veranderd, wel het bericht maar niet de titel. Weet iemand hoe dat moet?Dat kan een Angel voor je doen. Je kunt een verzoek indienen op het Moderatortopic (bovenaan de lijst met topics)
Stom dat je vriend akkoord is gegaan met die afspraken. Had ie gewoon nooit moeten doen.
Je titel is veranderd!
Tsja, het is natuurlijk ontzettend mosterd, maar ook hier gaat het spreekwoord op, wie zijn billen brand moet op de blaren zitten

Je bent zelf gaan snuffelen op plekken die niet voor jouw ogen bestemd zijn.

Maar goed daar heb je dus net niets aan.

Ik vind het kaartje nou ook zeker niet de moeite waard om je zo druk over te maken

Het is waarschijnlijk gewoon een verjaardagskaart van een collega.

Ik moet ook zeggen dat de eisen die jij gesteld heb echt eisen zijn waar niemand aan kan voldoen

Want eigenlijk zeg je, ik wil niet dat je met andere vrouwen contact hebt behalve mij

Das toch voor je vriend geen leven?

Die loopt constant op zijn tenen nu

Een wijze les die ik ook heb geleerd

Vertrouwen vind je niet in een ander maar in jezelf.

Door hem dingen te gaan verbieden zorg je alleen maar dat je zelf continu aan het controleren bent of hij niet over de schreef gaat.

Je maakt het jezelf dus alleen maar moeilijker

Want wat weet je nu eigenlijk....

Dat hij een kaart heeft gekregen, meer niet

Maar in jouw hoofd spoken de meest vreselijke scenario;s rond.

Heb je wel eens met iemand gesproken over je ontzettende onzekerheid?

Want dat is het hoor meis

Niets niet vertrouwen van je vriend, maar het niet vertrouwen van jezelf...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Als je jarig bent kun je kaarten krijgen. Niets geks aan. De manier waarop het geschreven is vind ik ook doodnormaal. Zo verzend ik mijn digitale kaarten of echte kaarten ook. Lieve.... en liefs of zelfs lieve groetjes.....

Ik vind het onredelijk wat je van je vriend vraagt omdat jij een ervaring hebt met je vader. Niet alle mannen gaan vreemd! Dat jouw kijk op mannen gekleurd is kan ik me wel voorstellen maar eerlijk is het niet. Op deze manier heeft geen enkele man een kans om met jou een relatie aan te gaan. Het zit hem in vertrouwen in elkaar en vertrouwen hebben in wie jij bent. En als je elkaar vertrouwt blijf je van elkaars spullen af. Als je maar zoekt dan vind je wel wat je wilt vinden.
quote:Viva Angel5 schreef op 22 maart 2009 @ 22:42:

Je titel is veranderd! Thanks Vievke, leest stukken makkerlijker
ehm to be honest ik denk dat ie die kaart verzwijgt omdat jij zo overgevoelig op dit onderwerp reageert. En getuige het feit dat je je er zo druk over maakt, geef ik hem er nog gelijk in ook.

Dat jij een probleem hebt met vertrouwen van je partner, kun je hem niet verwijten. Voor zover ik begrijp heeft hij niets fout gedaan, maar is het jouw (jeugd)trauma. Misschien had hij niet in moeten stemmen met het geen-contact-indien-toch-dan-melden... want nu komt hij zijn afspraak niet na en ik begrijp wel dat je dat niet leuk vindt.

Maar als je zo overgevoelig bent, denk je niet dat het een goed idee is om hieraan te werken ipv in de slachtofferrol te gaan zitten? Al dan niet met professionele hulp?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Dus.... eigenlijk denk ik dat je dit beter voor je kunt houden ipv te gaan flippen tegenover vriend. Dan zou dit nl best es de laatste verjaardag samen kunnen zijn. Denk niet dat een man op die leeftijd (hm, welke leeftijd eigenlijk wel?!) zit te wachten op iemand die haar frustraties uit haar verleden op hém botviert.
Jouw probleem, dat je het moeilijk vindt om je geliefde te vertrouwen, heb je bij je vriend geparkeerd, hij moest het voor je oplossen door geen contact te hebben met ex-vriendinnen. Misschien is dit een goede aanleiding om de oplossing voor je probleem zelf te gaan zoeken: jij moet meer vertrouwen krijgen in je geliefde. Los dat probleem uit je verleden op en val je vent verder niet lastig met jaloerse trekjes zoals dit. Ik kan me voorstellen dat je hiermee een leuke man wegjaagt in plaats van hem bij je te houden, zoals je zo graag wilt.

Je kunt jezelf op deze manier niet beschermen tegen een gebroken hart. Als je van iemand houdt, word je kwetsbaar: helaas, het is niet anders.
Ben het ermee eens dat vertrouwen de basis is voor een goede relatie.

In mijn relatie is het wel zo, dat er geen spullen bij ons bestaan waar een ander niet in mag "snuffelen".

Ik zou wat doen aan de vertrouwenskwestie, dat zal vast ook tijd kosten, maar geef de man een kans. En als je zo over die kaart (en het vertrouwen) inzit, zou ik dit gewoon bespreken met je partner zonder directe beschuldigingen! Ik ken hem wel niet, maar het lijkt mij niet dat hij boos kan worden omdat je in "ZIJN" spullen hebt gesnuffeld, eerder dat je hem niet vertrouwt maar dat weet hij waarschijnlijk toch al....dus wat heb je te verliezen. Maar het is natuurlijk aan jou om een goede afweging te maken wat je doet.

Succes!
Wow, dat je dat van je vriend durft te vragen! En dat hij ermee instemt vind ik nog veel gekker. Ook als je een relatie hebt hoeft toch niet zijn hele leven om jou te draaien? Er is meer in de wereld. Dat jij met je onzekerheid moet leven lijkt me al vervelend genoeg. Waarom moet hij meedoen?
Ik had misschien hetzelfde gedaan als ik zo'n kaart had gekregen. Een collega van mij sluit ook alles af met 'xxx' of 'big love' en zo (ze is Engels). Dus ook in gewone emails naar mij, of anderen, of een rondzendmail voor als ze na het werk met z'n allen naar de kroeg wil. Als ik jouw vriend was en dus een kaart vandit type collega zou krijgen, zou ik em misschien ook misschien gewoon in mijn tas laten zitten. Want ik zou bang zijn dat je er dan toch wat achter zou zoeken, hoe open ik ook zou zijn.

Natuurlijk kun je rekening houden met iemands zwakke plekken. Maar goed, op deze manier heb je dus eigenlijk gecreeerd waar je bang voor bent: iemand die dingen verzwijgt of stiekum doet.

Overigens ben ik zelf nogal respectvol (vind ikzelf) naar andersmans privacy. Ik heb in vorige relaties nooit gesnuffeld, nergens in. Ik weet niet, thuis keek er ook nooit iemend in mijn post ofzo, en we bleven ook uit elkaar tassen en kasten, zonder te vragen. Ik vind dat eigenlijk heel normaal.
Oei je klinkt wel zeer jaloers. Is niet gezond. Je maakt je zelf er te gek mee.

Ik denk niet dat dat vol te houden is voor je vriend. Het is niet ongewoon dat een man ook nog contact heeft met een vrouw. Een verjaardagskaart met liefs zegt helemaal niets.

Als ik heel eerlijk ben dan denk ik niet dat je op deze manier een langdurige relatie kan opbouwen te veel stress te veel regels
Ik herken je probleem. Heb ook een vader die een notoir schuinsmarcheerder was en nog steeds (ouders al lang gescheiden) er meerdere vriendinnen tegelijk op nahoudt. In vroegere relaties speelde dit bij mij ook een grote rol. Regels heb ik nooit opgelegd, zou ikzelf ook niet fijn vinden. En ik had natuurlijk ook altijd vriendjes die charmant waren. En dus zwermen vrouwen aantrokken. Menig ruzie om gehad.

Soms terecht, vaker onterecht. Maar het leverde met name mij erg veel stress en gedoe op.

Mijn huidige vriend is ook iemand die veel vrouwen om zich heen heeft. Die kaarten sturen met 'hey lieverd', met wie hij op stap gaat etc. Zijn vriendinnen zijn nu eenmaal zo. De meesten van hen hebben zelf ook allemaal een partner. Dit weekend hadden we een feestje. Een vriendin van hem legde haar hand op zijn been, vond ik niet leuk om te zien en ook ongepast. Maar in plaats van boos op hem te worden of jaloers te zijn, had ik eerder zoiets van dat hij dat niet eens doorheeft of er zelf geen raad ermee weet (hand wegleggen bijvoorbeeld). Dat dus in plaats van te denken dat hij haar leuk of zo vindt.

Bij mij speelt het dus niet meer zo, mijn jaloezie. Ik weet dat hij gelukkig met mij is. En niet snel iets zal doen om dat op het spel te zetten. En anders heeft hij pech. Het kan dus echt over gaan, maar dan moet je wel iets aan je zelfvertrouwen doen. En zeker die controleneigingen (zo herkenbaar) aanpakken. Jij concludeert dat hij niet te vertrouwen is, omdat iemand anders een verjaardagskaart naar hem heeft gestuurd. Dat is natuurlijk wel heel erg krom he. Mensen sturen elkaar kaarten als ze jarig zijn. Dat doen ze nu eenmaal. En nu was het een kaart, wat is het de volgende keer? Een lach naar iemand? Doe iets aan je wantrouwen, want het verpest een heleboel op deze manier. Op een bepaald moment moet je toch over je verleden heen stappen. Dit is je vader niet. Dit is je partner.
Lieve Pop1,

Misschien is het, zoals andere posters al zeiden, er iets aan om aan je zelfvertrouwen te gaan werken. Je legt het probleem nu bij je vriend, maar helemaal terecht is dat natuurlijk niet. Mensen hebben exen, maar willen niet persé ook weer iets met die exen beginnen. Jij bent voor hem belangrijk, hij heeft met jou een relatie. En stel je nou voor dat hij wél iets met een ex wil beginnen, dan mag 'ie toch snel ophoepelen? Je kunt iemand niet aan je vastbinden. Dus: je gaat er gewoon vanuit dat hij van jou houdt en bij jou wilt zijn. Mocht dat het niet het geval zijn, dan is hij jou niet waard. Ik snap dat het doodeng is allemaal door je verleden, maar als je doorgaat zoals je nu doorgaat, heb je eerder een burnout dan een fijne, ontspannen relatie.
Hoelang denk je dit te kunnen volhouden? Je kunt je vriend onmogelijk 24uur per dag in de gaten houden.Is ook niet gezond.En waar ben je precies zo bang voor? Een beetje jaloezie is gezond maar het moet niet de overhand krijgen.

Hier bereik je niks mee,alleen dat ie het op den duur zo zat wordt. En dan niet om een andere vrouw weggaat maar omdat ie het claim en controle gedrag van jou niet meer aan zou kunnen.
Leuk toch, als je zo'n aardige kaart krijgt? Ik zou me er absoluut niet druk om maken. De kaart zelf geeft geen enkele aanleiding voor wantrouwen. Al zou hij van een van zijn exen komen, met de inhoud die jij beschrijft, is er niks dat wijst op dingen die niet door de beugel kunnen. Wie weet komt hij wel van zijn tante. Zo'n kaart is gewoon leuk, hou het ook zo!
Kijk, rondneuken kan ie ook wel zonder zo''n kaart te krijgen. Heb je 'm? Als je je dit voorhoudt, kun je er dan misschien wat relaxter in staan?
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ben al een wat langere tijd in therapie. O.a. ook voor dit soort dingen en ik weet dat het al stukken beter gaat dan eerder. Hij heeft al heel wat te verduren gehad! Als ik jullie berichtjes lees, dan is het allemaal ook zo logisch, dan lijkt het allemaal zo makkelijk en begrijp ik ook niet waarom ik er zo mee bezig ben, hij is echt vreselijk lief en zorgzaam, belt vaak, is er altijd voor me enz...Maar, het is op een of andere manier zo moeilijk om meer zelfvertrouwen te krijgen. Heb het idee dat ik op dit moment alleen maar bezig ben om dit soort jaloerse gevoelens te onderdrukken i.p.v. zelfvertrouwen op te bouwen en de gevoelens niet meer te hebben. En, natuurlijk Yette is het leuk dat hij een kaart krijgt, maar als het nu niks voorsteld zo'n kaart, waarom zet hij 'm dan niet gewoon tussen de andere verjaardagskaarten? Waarom wordt het verborgen gehouden? Waarschijnlijk inderdaad omdat hij geen zin heeft in gezeur, maar dan denk ik, beter gezeur en eerlijk laten zien dan dit! Marahbloem, hoe heb jij jouw zelfvertrouwen gekregen met zo'n vader?

Dank je wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven