Problemen jongste zoon

09-02-2019 19:17 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben een moeder van vijf kinderen (vier dochters en een zoon). Mijn zoon is de jongste en dit gaat over hem. Ik merk dat ik het lastig vind om het te begeleiden. Hij is erg druk en snel afgeleid. Ook van de school krijg ik dit terug. Hij zit momenteel in groep zeven. Ik vind het nu toch wel belangrijk om hem meer te stimuleren zodat hij na groep acht ook op het vwo kan starten. Bij zijn zussen is dit nooit nodig geweest. Zij deden altijd het huiswerk zelf en ook op de middelbare school gaat het prima. Hoe stimuleren jullie jongens met het maken van schoolwerk? Ik wil namelijk niet elke dag de strijd aangaan. Het is niet dat hij het niet kan. Hij wil gewoon niet. Heeft iemand tips om schoolwerk leuker te maken of zodat hij minder snel afgeleid is? Alvast bedankt.

Groetjes,

Linda
JollyRider schreef:
09-02-2019 20:16
Jongens zijn een ziekte die met therapie en medicijnen bestreden moet worden!
niet grappig Jolly :hamer:
JollyRider schreef:
Leuk om te horen als ouder van een adhd’er.
Ik heb mijn kind laten onderzoeken toen hij er last van kreeg. Toen hij de pispaal van de klas werd omdat hij gewoon oncontroleerbaar druk was, geen remmingen had. Hij had om de haverklap straf omdat de kinderen hem deden uitdagen en hij dan net wat te ver ging.
Met medicatie is hij normaal jongensdruk. Hanteerbaar voor hem
JollyRider schreef:
Heb zomaar het idee dat je echt niet weet waar je het over hebt.... :nope:
Wauw bedankt voor alle reacties! Zowel de herkenning als kritische opmerkingen! Dit herken ik heel erg bij mijn zoon: "Huiswerk is saai en onnodig. Nu had hij het geluk dat hij eigenlijk nooit iets hoefde te doen. Ook zonder leren haalde hij hoge punten." Het is een heel slim kind, maar hij geeft zelf ook aan last te hebben van zijn concentratie. Hij zei gister bij het leren van topo dat hij zich niet kon concentreren omdat de kat aan het rondrennen was. Goede tip ook om eens met mijn eigen ouders te overleggen. Het is verder een ontzettend leuke en lieve jongen! Hij is heel gevoelig en heel sportief. Altijd bezig met iets! Toch wil ik dat hij ook zich fijn kan voelen mbt schoolwerk. Naar de huisarts gaan wil ik meer omdat hij zelf aangeeft 'druk in zijn hoofd' te zijn. En als daaruit komt dat hij beter via een lager niveau tot zijn recht komt, dan ga ik daar natuurlijk direct in mee. Ik wil alleen niet dat hij straks op een middelbare school zit en afzakt omdat hij niets hoeft te doen en volledig opgaat in 'puber zijn' zonder nog aandacht te hebben voor school. Ik wil gewoon het beste voor hem! En de tips die ik hier krijg ga ik zeker over nadenken!
Jolly heeft wel een punt. Ik lees ook geen problemen in de OP anders dan dat het een jongen is.
Probeer al eens te werken met hulpmiddelen die je ook bij een adhd’er zou gebruiken.
Geluidsremmende koptelefoon bijvoorbeeld. Als hij leert alles en iedereen de kamer uit. Naast hem zitten
Ik moest bij oudste gewoon ernaast zitten. Hoefde niks te doen behalve te zeggen. Daar is je boek, nee laat de kat met rust, focus je nou
Belangrijk om uit te zoeken of hij niet wil, of dat hij niet kan. Dat maakt namelijk voor de aanpak mss wel uit.

Maar, dan nog, hoe erg is het als hij niet wil? 6 jaar (of langer) vwo, terwijl je niet wil, dat is echt een martelgang.
Voor vwo heb je niet alleen hersens nodig, maar ook bijv motivatie, de wil om die hersens te gebruiken, studievaardigheden en nog zo wat eigenschappen.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
ouwewijsneus schreef:
09-02-2019 20:20
niet grappig Jolly :hamer:
Nee, om te janken zoals normale jongens tegenwoordig als afwijking worden gezien
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik ken natuurlijk niet jou privé situatie niet. Sommige jongens missen gewoon een vader in hun leven, een onmogelijke taak om aan een moeder over te laten. Als je een goede band hebt met je vader en het is mogelijk: laat ze eens vaker met elkaar optrekken. Ik heb het vaker gezien in mijn omgeving dat dit zeer positief werkt.
Phineas schreef:
09-02-2019 20:28
Jolly heeft wel een punt. Ik lees ook geen problemen in de OP anders dan dat het een jongen is.
Dat is toch ook een riskante uitspraak wat mij betreft, want hetzelfde gedrag zou bij een meisje wel problematisch zijn?
Daarmee loop je dus het risico dat je problemen bagatelliseert uitsluitend op basis van het geslacht van het kind.
Of juist problemen uitvergroot op basis van geslacht.
Daarmee kun je een kind enorm tekort doen.
solomio wijzigde dit bericht op 09-02-2019 20:35
5.78% gewijzigd
moizer schreef:
09-02-2019 20:23
Heb zomaar het idee dat je echt niet weet waar je het over hebt.... :nope:
Heb zomaar het idee dat alles voor jou uitgelegd moet worden of onbegrijpelijk is
(Dead Kennedys)
ouwewijsneus schreef:
09-02-2019 20:32
Ik ken natuurlijk niet jou privé situatie niet. Sommige jongens missen gewoon een vader in hun leven, een onmogelijke taak om aan een moeder over te laten. Als je een goede band hebt met je vader en het is mogelijk: laat ze eens vaker met elkaar optrekken. Ik heb het vaker gezien in mijn omgeving dat dit zeer positief werkt.
Nee hè, das wel een heel ouderwets standpunt hoor.
Solomio schreef:
Dat is toch ook een riskante uitspraak wat mij betreft, want hetzelfde gedrag zou bij een meisje wel problematisch zijn?
Daarmee loop je dus het risico dat je problemen bagatelliseert uitsluiten op basis van het geslacht van het kind.
Je kan ook een te grote behoefte aan etiketjes, controle, beheersing, therapie en medicijnen hebben
(Dead Kennedys)
Solomio schreef:
Daarmee loop je dus het risico dat je problemen bagatelliseert uitsluiten op basis van het geslacht van het kind.
Ik wil hier niet mee zeggen dat er niks aan de hand is. Ik kan dat alleen niet uit de OP afleiden. Het enige wat ik lees, is dat het om een jongen gaat en dat hij snel afgeleid is.
JollyRider schreef:
Nee, om te janken zoals normale jongens tegenwoordig als afwijking worden gezien

er zijn Smilies uitgevonden om jou vorm van humor te laten begrijpen aan forummers :thunder:
meerdere hebben het niet begrepen dat dit humor is zoals je kan lezen.
JollyRider schreef:
09-02-2019 20:34
Je kan ook een te grote behoefte aan etiketjes, controle, beheersing, therapie en medicijnen hebben
Ja, maar waar ligt de grens?

Ik ben echt allergisch voor het idee dat bepaald gedrag er nu eenmaal bijhoort bij jongens danwel meisjes.
Als je bepaald gedrag bij het ene geslacht normaal vindt en bij het andere geslacht niet moet je je wat mij betreft nog eens achter je oren krabben.
ouwewijsneus schreef:
09-02-2019 20:36
er zijn Smilies uitgevonden om jou vorm van humor te laten begrijpen aan forummers :thunder:
meerdere hebben het niet begrepen dat dit humor is zoals je kan lezen.
Ja, en?
(Dead Kennedys)
Ik heb een druk kind met slechte concentratie dat fluitend de mavo doet. Daar krijg ik echt regelmatig opmerkingen over dat ik haar beter meer kan begeleiden (pushen) of vier dagen huiswerkbegeleiding inhuren, zodat ze naar de havo had gekund. De reacties hier gaan precies de andere kant op, heel frappant.
Ik heb gekozen voor rust in huis, de makkelijke weg dus. Met kind afgesproken dat ze me dit niet mag verwijten als ze straks met een mavo-diploma zit terwijl het ook havo had kunnen zijn :proud:
Solomio schreef:
09-02-2019 20:37
Ja, maar waar ligt de grens?

Ik ben echt allergisch voor het idee dat bepaald gedrag er nu eenmaal bijhoort bij jongens danwel meisjes.
Als je bepaald gedrag bij het ene geslacht normaal vindt en bij het andere geslacht niet moet je je wat mij betreft nog eens achter je oren krabben.
Leg mij vooral geen woorden in de mond en dicht me geen mening toe ajb. Daar ben ik dan weer echt allergisch voor. Feit is dat het hier over een jongen gaat die volgens de OP niets bijzonders doet
(Dead Kennedys)
Ik zie dit gedrag bij jongens en bij meisjes. Je zegt dat het een aardig kind is, dat het goed doet op school. Dat lijkt me alleszins fijn.
MinkeDeWit schreef:
09-02-2019 20:39
Ik heb een druk kind met slechte concentratie dat fluitend de mavo doet. Daar krijg ik echt regelmatig opmerkingen over dat ik haar beter meer kan begeleiden (pushen) of vier dagen huiswerkbegeleiding inhuren, zodat ze naar de havo had gekund. De reacties hier gaan precies de andere kant op, heel frappant.
Ik heb gekozen voor rust in huis, de makkelijke weg dus. Met kind afgesproken dat ze me dit niet mag verwijten als ze straks met een mavo-diploma zit terwijl het ook havo had kunnen zijn :proud:
Hier precies hetzelfde. Havo-advies, mavo is makkelijk voor hem, maar hij haat school. Dat moet wel ADHD zijn, medicijnen! Pushen! Therapie!

Maar nee hoor, wij, slappe ouders gunnen hem een fijn leven. Sufferds zijn we
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
09-02-2019 20:38
Ja, en?
wat een heerlijke positieve bijdrage aan dit topic
TO kan hier echt leering uit trekken
ik draag je bij deze voor als forummer van de maand!
graag je adres om de gouden beker heen te sturen
Jollyrider je punt is duidelijk ;-)
ouwewijsneus schreef:
09-02-2019 20:44
wat een heerlijke positieve bijdrage aan dit topic
TO kan hier echt leering uit trekken
ik draag je bij deze voor als forummer van de maand!
graag je adres om de gouden beker heen te sturen
Stel je eens niet zo aan, lijkt me verfrissend. Er zijn mods genoeg
(Dead Kennedys)
Marigold1986 schreef:
09-02-2019 20:46
Jollyrider je punt is duidelijk ;-)
Dacht ik ook.
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven