Ik kan niks...
dinsdag 12 februari 2019 om 14:14
Twee en een half jaar geleden ben ik begonnen met mijn studie. Tijdens deze studie heb ik alles altijd netjes behaald. Alle taken, tentamens, assessments, projecten, ga zo maar door. Soms haalde ik voor iets een 8,4, soms had ik een herkansing nodig om dan met een zesje aan te komen. Ik zie mezelf niet als een topstudent, bij verre van... Maar alles is me tot dusver wel redelijk gemakkelijk afgegaan, met pieken en dalen uiteraard. Nu ben ik twee weken geleden begonnen met mijn stage. In tegenstelling tot veel studies is er bij mijn studie geen sprake van een meeloopstage maar ben ik fulltime bezig met een onderzoek. Nu slaat de realisatie echter in als een bom. Ik kan en ik weet helemaal niks. Het onderzoek leek op voorhand leuk en uitdagend, maar nu ik een week bezig ben besef ik me dat ik de afgelopen 2,5 jaar niks tot vrij weinig geleerd heb. Ik ben daarom ook bang dat ik mijn stage en vervolgens dus ook mijn studie niet ga halen. Momenteel ben ik echt een beetje radeloos… Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij adviseren wat ik moet doen.
dinsdag 12 februari 2019 om 14:21
Theoretische kennis is echt wat anders dan de praktijk. Veel, vooral vrouwen, lopen hier tegen aan. Hoe kan je de kennis die je hebt verkregen toepassen in de praktijk. En daar heb je dus een stage voor.
Ga dit bespreken met je stagebegeleider, op je stage eventueel met een studiecoach.
De kennis zit echt nog wel ergens in je hoofd. Nu een goede manier vinden om deze kennis te gebruiken.
Ga dit bespreken met je stagebegeleider, op je stage eventueel met een studiecoach.
De kennis zit echt nog wel ergens in je hoofd. Nu een goede manier vinden om deze kennis te gebruiken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 12 februari 2019 om 14:28
To, ik was een beetje zoals jij, haalde netjes mijn projecten en tentamens en toen was er die stage...
De praktijk was nogal anders dan de theorie! Dingen waren meer of minder belangrijk, bedragen waren groter en echter! Als dit mijn werk zou worden, zou het nooit goed komen! Enfin, je kent het wel.
Het voordeel als stagiair is dat je ongestraft heel veel kunt vragen, ook als het geen gewone meeloopstage is. Overleg met je begeleider, vraag het aan anderen! Je bent niet de enige hoor! En bedenk, je hoeft alleen je stage door. Daarna is het weer theoretisch.
De praktijk was nogal anders dan de theorie! Dingen waren meer of minder belangrijk, bedragen waren groter en echter! Als dit mijn werk zou worden, zou het nooit goed komen! Enfin, je kent het wel.
Het voordeel als stagiair is dat je ongestraft heel veel kunt vragen, ook als het geen gewone meeloopstage is. Overleg met je begeleider, vraag het aan anderen! Je bent niet de enige hoor! En bedenk, je hoeft alleen je stage door. Daarna is het weer theoretisch.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 12 februari 2019 om 14:33
Adem in, adem uit. Ik herken het. Je leert op je studie een bepaalde manier van denken, van problemen aanpakken. In de praktijk sluit dat niet altijd 1 op 1 aan. Dan lijkt het alsof je niks kan, maar dat is niet zo. Je bent er net twee weken en nu moet je schakelen van je theorie naar de praktijk. Ik ging destijds ook vanuit mijn collegebanken zo naar een stage voor een onderzoek. Dat was echt even slikken want ik had geen handboek of handleiding. Oh nee! Maar het is gelukt en het was een leerzame tijd.
Kortom, maak een opzet, zet je vragen op papier en kijk of je je antwoorden kan vinden, hetzij door vergelijkingsmateriaal te bestuderen, hetzij door ervaringsdeskundigen aan te schieten. Lees je in over het onderwerp. Het komt goed, echt.
Kortom, maak een opzet, zet je vragen op papier en kijk of je je antwoorden kan vinden, hetzij door vergelijkingsmateriaal te bestuderen, hetzij door ervaringsdeskundigen aan te schieten. Lees je in over het onderwerp. Het komt goed, echt.
dinsdag 12 februari 2019 om 14:36
Mijn eerste stage was een soort bonusstage voor de beste 5% van de studenten. Ik had geen idee wat ik deed, en terugkijkend vind ik dat ik nauwelijks iets nuttigs heb gedaan.
Tweede stage bestond eerst uit wekenlang studeren, want ik had geen benul wat ik zat te doen.
Eerste weken, maanden, van mijn eerste baan: ik wilde alleen maar in een stil donker hoekje wegkruipen met een dekentje en een teddybeer en heel hard huilen. Ik had geen idee wat ik deed, en waarom anderen wel leken te begrijpen wat dat werk in hemelsnaam inhield. Ik voelde me alleen intens dom.
Dat is nu pakweg 30 jaar geleden. En sinds kort heb ik de indruk dat ik best deskundig ben in mijn werk. Opleiding heeft daar verdomd weinig aan bijgedragen, praktijkervaring alles.
Tweede stage bestond eerst uit wekenlang studeren, want ik had geen benul wat ik zat te doen.
Eerste weken, maanden, van mijn eerste baan: ik wilde alleen maar in een stil donker hoekje wegkruipen met een dekentje en een teddybeer en heel hard huilen. Ik had geen idee wat ik deed, en waarom anderen wel leken te begrijpen wat dat werk in hemelsnaam inhield. Ik voelde me alleen intens dom.
Dat is nu pakweg 30 jaar geleden. En sinds kort heb ik de indruk dat ik best deskundig ben in mijn werk. Opleiding heeft daar verdomd weinig aan bijgedragen, praktijkervaring alles.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
dinsdag 12 februari 2019 om 15:13
Oh dit is zo herkenbaar van toen ik net begon met werken. Man oh man, wat was ik ongelukkig. Ik was úren bezig met überhaupt het maken van een agenda voor een vergadering of het voorbereiden van een telefoongesprek. En dan nóg had ik geen flauw idee waar ik het over had en kreeg van van iedereen opmerkingen. Terwijl ik toch echt geen slechte student was.
De meeste studies bereiden je gewoon absoluut niet voor op wat daarna komt.
De meeste studies bereiden je gewoon absoluut niet voor op wat daarna komt.
dinsdag 12 februari 2019 om 16:42
Wat zijn zaken die je moeilijk vindt?
Er zijn altijd een heleboel dingen die je gewoon in de praktijk moet leren. Office management bijv. Interne bedrijfsprocessen met hun soms ook weer eigen specifieke software oplossingen. Dat zul je ook niet op school leren.
Daarna merk je dat je op school wellicht alleen maar de basisprincipes hebt gehad van wat het onderwerp waar je mee verder gaat. Dus zul je je nog veel meer moeten inlezen in de materie. Of bijv. vaardigheden moeten opdoen.
Je moet ook vaak ook een balans zien te vinden in wat je kan vragen en wat je zelf zou moeten weten. Wees niet te bang om te vragen! Natuurlijk moet je niet je stagebegeleider met TE voor de hand liggende vragen bestoken. Als je bij je eerste stagedag een uitgebreid personeelshandboek krijgt of een gebruiksaanwijzing van een software programma, probeer het dan ook zelf op te lossen.
Vraag in het begin liever teveel dan te weinig. Of verzamel een lijst met vragen waar je bij wijze van spreken elke dag met je stagebegeleider doorheen gaat.
Er zijn altijd een heleboel dingen die je gewoon in de praktijk moet leren. Office management bijv. Interne bedrijfsprocessen met hun soms ook weer eigen specifieke software oplossingen. Dat zul je ook niet op school leren.
Daarna merk je dat je op school wellicht alleen maar de basisprincipes hebt gehad van wat het onderwerp waar je mee verder gaat. Dus zul je je nog veel meer moeten inlezen in de materie. Of bijv. vaardigheden moeten opdoen.
Je moet ook vaak ook een balans zien te vinden in wat je kan vragen en wat je zelf zou moeten weten. Wees niet te bang om te vragen! Natuurlijk moet je niet je stagebegeleider met TE voor de hand liggende vragen bestoken. Als je bij je eerste stagedag een uitgebreid personeelshandboek krijgt of een gebruiksaanwijzing van een software programma, probeer het dan ook zelf op te lossen.
Vraag in het begin liever teveel dan te weinig. Of verzamel een lijst met vragen waar je bij wijze van spreken elke dag met je stagebegeleider doorheen gaat.