Zorgverzekering zwangerschap

01-03-2019 09:38 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik nog een keer, voel me net een dom iemand hahaa.

Ik heb een vraag over de zorgverzekering als je zwanger bent.
Ik ben CZ verzekerd met een aanvullende jongeren verzekering. Ik ben 25 jaar als ik beval eind augustus.
Zijn er meer mensen die deze aanvullende verzekering hadden en zwanger raakte? En hebben jullie iets laten veranderen, dus bijvoorbeeld een andere aanvullende verzekering vanwege wensen tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld?
En kan iemand vertellen wat een niet-medische ziekenhuisbevalling ongeveer kost en of het dan goedkoper is om zelf te betalen of je extra te verzekeringen.

Mijn wensen in de zwangerschap zijn als volgt:
-(niet medische) ziekenhuisbevalling (paar honderd euro?)
-kraamhulp na de bevalling (eigen bijdrage 4,40 euro per uur)
Nu is natuurlijk niet te voorspellen of het wel of niet een 'medische'bevalling wordt.....

Volgens mij wordt een bevalling in het ZH gewoon vergoed. Ongeacht of het wel of niet medisch is?

Wijzigingen van een zorgverzekering kan alleen per de 1 jan. Dus zou je iets willen wijzigingen....dan kan dit niet.

Vragen bij CZ neerleggen lijkt mij meer verstandiger. Dan weet je waar je aan toe bent.
.....
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik had niet die verzekering, maar je kan je het best bij de verzekeraar informeren. Iedere situatie is weer anders. Zie ook de website van CZ, https://www.cz.nl/vergoedingen/bevallin ... rtecentrum en https://www.cz.nl/vergoedingen/kraamzorg. Je kan het best voor jezelf nog berekenen of het goedkoper wordt om een aanvullende verzekering af te sluiten, zo heb ik dat wel gedaan. Ook heb je soms weer aanvullende vergoedingen voor bijv een cursus of lactatiedeskundige.
Ik weet niet of het mogelijk is bij CZ om door het jaar heen te switchen qua aanvullend pakket.
Bel de zorgverzekeraar en stel hen deze vragen. Zij kunnen je alle antwoorden geven. Makkelijk hè?
I told you walking was idiotic.
Niet medische bevalling in het ziekenhuis heeft eigen bijdrage van een paar honderd euro. Wordt de bevalling toch medisch dan worden alle kosten uit de basisverzekering vergoed.

Of je extra verzekert hangt van je eigen situatie af. Ik heb dat niet gedaan, maar had voldoende eigen middelen om extra kosten te betalen (bleek niet nodig, want medische bevalling)
Hier alle 3 de keren gewisseld naar het gezinnen pakket, het kost iets meer dat het jongerenpakket maar met vergoeding van eigen bijdrage van de kraamzorg, polikinisch bevallen, zwangerschapscursus, bekkenfisio en lactatiekundige was het er zo weer uit.
Bij cz mag je trouwens vanwege de zwangerschap wisselen naar het gezinnen pakket gedurende het jaar dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Mmaartje schreef:
01-03-2019 09:47
Nu is natuurlijk niet te voorspellen of het wel of niet een 'medische'bevalling wordt.....

Volgens mij wordt een bevalling in het ZH gewoon vergoed. Ongeacht of het wel of niet medisch is?

Wijzigingen van een zorgverzekering kan alleen per de 1 jan. Dus zou je iets willen wijzigingen....dan kan dit niet.

Vragen bij CZ neerleggen lijkt mij meer verstandiger. Dan weet je waar je aan toe bent.

Nee, dan is een eigen bijdrage verplicht en die is ruim €350,-. Dus het is zeker de moeite waard om te kijken naar een aanvullende verzekering.

Daarnaast is het ook slim om te kijken of bijv een lactatiedeskundige vergoed wordt als je bv wil geven, en check ook of een zwangerschapscursus eventueel vergoed wordt. Ook vergoed mijn aanvullende verzekering de eigen bijdrage bij de kraamzorg. Al deze dingen bijelkaar kunnen een duurdere aanvullende verzekering erg interessant maken voor dit jaar.
Ziekenhuisbevalling zonder medische reden kost je sowieso je volledige eigen risico (kijk even hoe hoog je die hebt gezet; als je het bijgesteld hebt naar bijvoorbeeld €750 betaal je €750).
Verder moet je je eigen bijdrage voor kraamzorg zelf betalen (valt niet onder eigen risico), houd rekening met om en nabij de €300. Kan het alleen maar meevallen.
Verder zit lactatiedeskundige er niet bij en ook cursussen worden niet vergoed.

Let ook even op dit; fysiotherapie (bekken bijvoorbeeld) ben je ook niet standaard voor verzekerd. Mocht je er tijdens je zwangerschap of daarna last van hebben/krijgen, betaal je alle behandelingen zelf.
Het is natuurlijk totaal onvoorspelbaar hoe je zwangerschap, bevalling en nazorg verloopt/nodig is, maar ik ben blij dat ik mijn pakket uitgebreid heb.
De beste tip heb ik hierboven al gelezen; Als ik jou was zou ik je verzekeringsmaatschappij even bellen en je laten voorlichten:) stel daar al je vragen.
Stephanie05 schreef:
01-03-2019 10:21
Ziekenhuisbevalling zonder medische reden kost je sowieso je volledige eigen risico (kijk even hoe hoog je die hebt gezet; als je het bijgesteld hebt naar bijvoorbeeld €750 betaal je €750).
Verder moet je je eigen bijdrage voor kraamzorg zelf betalen (valt niet onder eigen risico), houd rekening met om en nabij de €300. Kan het alleen maar meevallen.
Verder zit lactatiedeskundige er niet bij en ook cursussen worden niet vergoed.

Let ook even op dit; fysiotherapie (bekken bijvoorbeeld) ben je ook niet standaard voor verzekerd. Mocht je er tijdens je zwangerschap of daarna last van hebben/krijgen, betaal je alle behandelingen zelf.
Het is natuurlijk totaal onvoorspelbaar hoe je zwangerschap, bevalling en nazorg verloopt/nodig is, maar ik ben blij dat ik mijn pakket uitgebreid heb.
De beste tip heb ik hierboven al gelezen; Als ik jou was zou ik je verzekeringsmaatschappij even bellen en je laten voorlichten:) stel daar al je vragen.
Er wordt geen eigen risico berekend voor een bevalling, medisch of niet-medisch. Wel een eigen bijdrage als de bevalling niet-medisch is.
Stephanie05 schreef:
01-03-2019 10:21
Huh? Waar haal je die info vandaan? Je betaalt, als je er niet aanvullend voor verzekerd bent, een eigen bijdrage (bovenop de standaard vergoeding van 210 euro) en die is rond de 360 euro. Een ziekenhuisbevalling zonder complicaties kost dus niet eens 750 euro!

Voor kraamzorg is de eigen bijdrage zonder aanvullende verzekering 4,40 per uur, keer de 49 uur waar je normaal gesproken recht op hebt.

En je moet een kraampakket regelen, die wordt door veel aanvullende verzekeringen vergoed en kost anders ongeveer 25 euro.

En dan heb je inderdaad nog mogelijk fysiotherapie nodig voor je bekken voor of na de bevalling.

Maar TO, het is maart, je bent een beetje laat om over te stappen he? Heb je één van deze aanvullende verzekeringen van CZ? https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/zi ... sbevalling, dan heb je geluk. De jongerenverzekering zal het denk ik allemaal niet dekken maar daar moet je CZ even voor bellen.
Ik zit bij DSW en de eigen bijdrage voor de kraamhulp kreeg ik volledig vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering.

Een niet medische ziekenhuisbevalling gaat NIET van je eigen risico af, dat moet je gewoon zelf betalen. Wel krijg je mogelijk een deel vergoed. Ik was 2 jaar geleden 350 euro kwijt voor een ziekenhuisbevalling. Die factuur heb ik gedeclareerd bij DSW en ik kreeg toen ongeveer 150 euro terug. Geen idee of dat inmiddels veranderd is.
Suzan_1991 schreef:
01-03-2019 11:18
Ik zit bij DSW en de eigen bijdrage voor de kraamhulp kreeg ik volledig vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering.

Een niet medische ziekenhuisbevalling gaat NIET van je eigen risico af, dat moet je gewoon zelf betalen. Wel krijg je mogelijk een deel vergoed. Ik was 2 jaar geleden 350 euro kwijt voor een ziekenhuisbevalling. Die factuur heb ik gedeclareerd bij DSW en ik kreeg toen ongeveer 150 euro terug. Geen idee of dat inmiddels veranderd is.
Ik kan je garanderen dat dat dus wel vergoed is, en dat je alleen je eigen bijdrage moet betalen. Een bevalling is veel duurder dan 350 euro namelijk (dat is die eigen bijdrage).

Ik ben vorig jaar bevallen, en heb niks veranderd. Inderdaad eigen bijdrage van 350 voor een niet-medische ziekenhuisbevalling en eigen bijdrage kraamzorg. Mijn bevalling werd op het allerlaatst toch medisch (in vruchtwater gepoept, niks spannends), en ik kreeg maar beperkte uren kraamzorg ivm drukte, dus dat was uiteindelijk 112 euro. Om deze dingen mee verzekerd te krijgen, moest ik naar een hele uitgebreide aanvullende verzekering van 50 euro/maand. Dat zou voor mij dus veel duurder uitpakken (en helemaal toen de bevalling ook nog medisch werd, maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren). Dus extra bijverzekeren heeft niet altijd zin. Hangt echt van de voorwaarden en kosten af van jouw specifieke verzekering.

Je ‘gewone’ eigen risico (wat dus iets anders is dan een eigen bijdrage) geldt niet voor alles wat verloskundig is, inclusief bevalling, evt controles gynaecoloog, echo’s etc. Maar bijvoorbeeld wel voor bloedonderzoeken en andere klachten die ‘misschien wel misschien niet’ door de zwangerschap komen. Ik zou er in het jaar dat je zwanger bent/bevalt altijd maar van uit gaan dat je je eigen risico kwijt bent, die kans is best heel groot en dan kan het alleen maar meevallen.
nausicaa schreef:
01-03-2019 11:39
Ik kan je garanderen dat dat dus wel vergoed is, en dat je alleen je eigen bijdrage moet betalen. Een bevalling is veel duurder dan 350 euro namelijk (dat is die eigen bijdrage).
Ik bedoelde de rekening van de eigen bijdrage, niet de gehele bevalling.
Bij DSW heb je de standaard verzekering en daarbij kun je een aanvullende verzekering nemen voor allerlei dingen, er zijn dus geen aparte pakketten. Dat heb ik sowieso al, dus het ging me niets extra kosten. Daardoor nog wel 150 euro extra terug kunnen krijgen van de eigen bijdrage van de bevalling en alle kosten van de kraamzorg (ook de kosten voor eigen bijdrage).
Zodra je kiest voor pijnstilling tijdens je bevalling, wordt deze sowieso medisch. Heb je er al over nagedacht of je dit wel of niet wil?

De eigen bijdrage voor niet medisch staat als goed is gewoon op de site van de zorgverzekering.

Als het alleen voor de vergoeding kraamzorg is zou ik even berekenen wat je meer aan premie betaald als je de zorgverzekering van juli tot december verhoogd. Met maximale aantal uur ben je aan kraamzorg ongeveer 200 euro kwijt.

Ik zou ook vergelijken hoeveel fysio je nu hebt, en in hoger pakket.

Edit: Ik heb zelf gekeken en premieversxhil is 30 euro per maand. Stel je zet dit in juli aan betaal je 210 euro meer. Hierop krijg je met kraamzorg 200 terug. Je hebt 3 fysio behandelingen meer en 100 euro brilvergoeding. Ik zou hem dus wel aanzetten als je ook nog uitgaat van niet medische ziekenhuisbevalling. Ik zou hem wel pas aanzetten vlak voor de bevalling want als je voor 37 weken bevalt is het sowieso medisch.
1-Aapje schreef:
01-03-2019 12:22
Zodra je kiest voor pijnstilling tijdens je bevalling, wordt deze sowieso medisch. Heb je er al over nagedacht of je dit wel of niet wil?
Ik blijf dit zo krom vinden. Gebruik je extra middelen en apparatuur, dan hoef je niet te betalen. Doe je dat niet, krijg je een rekening.
Suzan_1991 schreef:
01-03-2019 12:49
Ik blijf dit zo krom vinden. Gebruik je extra middelen en apparatuur, dan hoef je niet te betalen. Doe je dat niet, krijg je een rekening.
Als je plastische chirurgie wil terwijl je gezond bent moet je het zelf betalen. Als je plastische chirurgie krijgt omdat je bijvoorbeeld ernstige verminkingen hebt door brandwonden wordt het vergoed. Die tweede kost waarschijnlijk veel meer. Zo beredeneerd vind ik het zo scheef niet, dat een ziekenhuisbehandeling alleen vergoed wordt als het medisch noodzakelijk is. En in geval van een bevalling krijg je ook nog een flink deel sowieso vergoed, zelfs zonder je eigen risico aan te spreken.
Mik* schreef:
01-03-2019 13:46
Als je plastische chirurgie wil terwijl je gezond bent moet je het zelf betalen. Als je plastische chirurgie krijgt omdat je bijvoorbeeld ernstige verminkingen hebt door brandwonden wordt het vergoed. Die tweede kost waarschijnlijk veel meer. Zo beredeneerd vind ik het zo scheef niet, dat een ziekenhuisbehandeling alleen vergoed wordt als het medisch noodzakelijk is. En in geval van een bevalling krijg je ook nog een flink deel sowieso vergoed, zelfs zonder je eigen risico aan te spreken.
Maar pijnstilling tijdens een bevalling is niet per se medisch noodzakelijk, dat is eigenlijk m'n punt. Zonder pijnstilling bevallen is al erg genoeg en als straf krijg je er een rekening voor, terwijl je die niet krijgt als je wel voor pijnstilling gaat, al is het maar lachgas.
Suzan_1991 schreef:
01-03-2019 14:35
Maar pijnstilling tijdens een bevalling is niet per se medisch noodzakelijk, dat is eigenlijk m'n punt. Zonder pijnstilling bevallen is al erg genoeg en als straf krijg je er een rekening voor, terwijl je die niet krijgt als je wel voor pijnstilling gaat, al is het maar lachgas.
Ze gaan toch zeker niet zomaar pijnstilling geven als er geen medische indicatie voor is? Ja omdat pijn subjectief is kan je je natuurlijk gaan lopen aanstellen, zodat ze eerder geneigd zijn er een ruggenprik in te zetten terwijl je eigenlijk best zonder had gekund, zodat je maar niet de eigen bijdrage of de aanvullende verzekering hoeft te betalen. Maar alle mogelijke vormen van (medische) pijnstilling zijn niet zonder bijwerkingen en risico's voor jou en je baby he! Als het nodig is dan is het nodig, maar ga je die risico's echt lopen voor die paar euro? Ben blij dat het niet nodig is! Ik hóóp tenminste dat ik in aanmerking kom voor de eigen bijdrage (ik ben ervoor verzekerd maar ook als ik dat niet was had ik het liever betaald dan complicaties).
Mik* schreef:
01-03-2019 15:18
Ze gaan toch zeker niet zomaar pijnstilling geven als er geen medische indicatie voor is? Ja omdat pijn subjectief is kan je je natuurlijk gaan lopen aanstellen, zodat ze eerder geneigd zijn er een ruggenprik in te zetten terwijl je eigenlijk best zonder had gekund, zodat je maar niet de eigen bijdrage of de aanvullende verzekering hoeft te betalen. Maar alle mogelijke vormen van (medische) pijnstilling zijn niet zonder bijwerkingen en risico's voor jou en je baby he! Als het nodig is dan is het nodig, maar ga je die risico's echt lopen voor die paar euro? Ben blij dat het niet nodig is! Ik hóóp tenminste dat ik in aanmerking kom voor de eigen bijdrage (ik ben ervoor verzekerd maar ook als ik dat niet was had ik het liever betaald dan complicaties).
Jahoor, je kunt gerust pijnstilling aanvragen, ook als er geen medische grond voor is.
suuz393 schreef:
01-03-2019 15:24
Jahoor, je kunt gerust pijnstilling aanvragen, ook als er geen medische grond voor is.
Inderdaad. Zodra jij aangeeft pijnstilling te willen tijdens je bevalling (en dat mag je al in je zwangerschap aangeven) word je medisch. Ongeacht of er iets anders speelt of niet.
Bij mij was het een meevaller dat ik pijnstilling vroeg en daardoor medisch werd (ivm weeënstorm die ik niet meer kon opvangen). Ik had het prima gevonden om die 300-400 euro te betalen, kon nog wel erbij op je grote hoop baby kosten.
bessss wijzigde dit bericht op 01-03-2019 20:18
0.35% gewijzigd
Mik* schreef:
01-03-2019 15:18
Je mag tijdens je zwangerschap al bepalen of je pijnstilling wil, ze geven je dus inderdaad zomaar pijnstilling als je dat wil, daar heb je helemaal geen medische indicatie voor nodig. Voordat je een ruggenprik krijgt, moet je eerst een half uur aan de ECG, dus dat moet allemaal vooraf gepland worden. Je hoeft je dus niet aan te gaan stellen, het is je eigen keus. Daarnaast vallen die complicaties 9 van de 10 keer ook wel mee.

Mocht ik ooit nog een 3e kind krijgen, ga ik de ergste pijn niet eens afwachten en laat ik er inderdaad direct een ruggenprik in zetten. Twee horrorbevallingen gehad met alleen maar rugweeën. Sterker nog, ik voelde de weeën niet eens meer opkomen, het was constante pijn van begin tot eind en mocht daarna nog 5 dagen nagenieten van de naweeën. Lachgas geprobeerd en dat haalde niets uit.
Tijdens de zwangerschap aangeven dat je pijnstilling wilt is geen garantie voor een medische bevalling. Bij mij ging het zo snel, dat pijnstilling qua tijd gewoon absoluut geen optie was, dus ook al had ik het gewild, dat ging niet door (gelukkig was het ook niet nodig, maar ik had echt de optie niet gehad). Dus je kunt niet bij voorbaat een medische indicatie met 100% zekerheid afdwingen.

(En ja, gelukkig geven ze pijnstilling gewoon op verzoek tegenwoordig. Het is helemaal niet nodig om urenlang weeen op te vangen en dan uitgeput te zijn voor het persen. En die risico’s zijn echt minimaal. Een moeder in slechte conditie door veel pijn is een groter risico, dus ik ben blij dat het in het algemeen gewoon een optie is, al kon het voor mij niet).
nausicaa schreef:
01-03-2019 18:53
Tijdens de zwangerschap aangeven dat je pijnstilling wilt is geen garantie voor een medische bevalling. Bij mij ging het zo snel, dat pijnstilling qua tijd gewoon absoluut geen optie was, dus ook al had ik het gewild, dat ging niet door (gelukkig was het ook niet nodig, maar ik had echt de optie niet gehad). Dus je kunt niet bij voorbaat een medische indicatie met 100% zekerheid afdwingen.

(En ja, gelukkig geven ze pijnstilling gewoon op verzoek tegenwoordig. Het is helemaal niet nodig om urenlang weeen op te vangen en dan uitgeput te zijn voor het persen. En die risico’s zijn echt minimaal. Een moeder in slechte conditie door veel pijn is een groter risico, dus ik ben blij dat het in het algemeen gewoon een optie is, al kon het voor mij niet).
Ik heb tijdens mijn bevalling verzocht om pijnstilling en ben dus naar het ziekenhuis gegaan. Daar werd ik overgedragen aan de verloskundige ter plaatse en werd ik automatisch medisch. Ook bij mij ging het te snel en de enige pijnstilling die ik uiteindelijk heb gehad was de verdoving tijdens het hechten. Maar omdat mijn bevalling dus door de klinisch verloskundige is begeleid en mijn 'eigen' verloskundige weer naar huis ging, is het evengoed als medisch gedeclareerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven