Groepsapp werk
donderdag 7 maart 2019 om 08:08
Goedemorgen allen,
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.
Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.
Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
donderdag 7 maart 2019 om 11:00
Als je er graag heibel over maakt: datalek melden bij je FG.
Als jever graag kolossaal heibel over maakt: melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zullen ze fijn vinden.
Persoonlijke visies dien er niet zoveel toe, dit is gewoon een datalek, met meldplicht en wat daar bij hoort
Als jever graag kolossaal heibel over maakt: melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zullen ze fijn vinden.
Persoonlijke visies dien er niet zoveel toe, dit is gewoon een datalek, met meldplicht en wat daar bij hoort
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 11:01
Toch wel, want dan staat er 'x' heeft de groep verlaten. Dat blijf je zien. Dus uiteindelijk kun je wel achterhalen van wie dat nummer is.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 10:24Als ze geijk zodra ze het zag uit de groepsapp is gegaan, hebben collega's haar nummer vast nog niet kunnen opslaan.
donderdag 7 maart 2019 om 11:05
Wij hebben ook een groepsapp met alle collega's, die de ene periode alleen voor belangrijke dingen gebruikt wordt en de andere periode 24/7 in gebruik is.
Ik heb hem op "altijd dempen" staan. Als ik op de werkvloer ben en er is iets dringend hoor ik het vast wel en als ik vrij ben kan ik zelf kiezen wanneer ik de app open.
Ik heb hem op "altijd dempen" staan. Als ik op de werkvloer ben en er is iets dringend hoor ik het vast wel en als ik vrij ben kan ik zelf kiezen wanneer ik de app open.
donderdag 7 maart 2019 om 11:07
Maar dan ben je wel de zeiksnor van het bedrijf en kun je zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan.JollyRider schreef: ↑07-03-2019 11:00Als je er graag heibel over maakt: datalek melden bij je FG.
Ondanks dat het helemaal waar is wat je schrijft, is dit gebied toch nog wat grijs als het gaat om werkelijk gebruik. WhatsApp groepen worden op het werk vaak gebruikt voor korte snelle informatieberichten. Mail kan blijven liggen, een berichtje komt direct aan. Als je bv op een woongroep werkt en je bent ziek, dan is het makkelijk om op deze manier snel een vervanger te regelen. Iedereen weet dan dat je ziek bent en iedereen weet dan ook of er vervanging kan komen. Lekker snel en efficiënt, maar helaas volledig tegen de AVG regels. Het positieve bijt het negatieve.
donderdag 7 maart 2019 om 11:14
Waarom denk je dat ik zei “als je graag heibel maakt”?jazekerenof schreef: ↑07-03-2019 11:07Maar dan ben je wel de zeiksnor van het bedrijf en kun je zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan.
Ondanks dat het helemaal waar is wat je schrijft, is dit gebied toch nog wat grijs als het gaat om werkelijk gebruik. WhatsApp groepen worden op het werk vaak gebruikt voor korte snelle informatieberichten. Mail kan blijven liggen, een berichtje komt direct aan. Als je bv op een woongroep werkt en je bent ziek, dan is het makkelijk om op deze manier snel een vervanger te regelen. Iedereen weet dan dat je ziek bent en iedereen weet dan ook of er vervanging kan komen. Lekker snel en efficiënt, maar helaas volledig tegen de AVG regels. Het positieve bijt het negatieve.
Als WhatsApp nodig is voor werk kan dat probleemloos onder de AVG geregeld worden. Overigens, het verschilt nogal per organisatie of een melding van wetsovertreding als zeiken wordt gezien. En als je hierom op zoek moet naar ander werk is daar ook een boeiende zaak van te maken
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 11:21
Waarschijnlijk denken nog te veel mensen dat dit niet hoeft of dat dit juist uitermate lastig is. Hier zou voorlichting een hele goede zijn.JollyRider schreef: ↑07-03-2019 11:14Waarom denk je dat ik zei “als je graag heibel maakt”?
Als WhatsApp nodig is voor werk kan dat probleemloos onder de AVG geregeld worden. Overigens, het verschilt nogal per organisatie of een melding van wetsovertreding als zeiken wordt gezien. En als je hierom op zoek moet naar ander werk is daar ook een boeiende zaak van te maken
Vwb de heibel: ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet verder denken dan heibel maken. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak twee verschillende dingen op de werkvloer.
donderdag 7 maart 2019 om 11:26
Een professionele organisatie zou de AVG hebben moeten bestuderen, of zich laten adviseren. Dus als TO niet voor een mkb-er met drie medewerkers werkt, vind ik het vrij verwijtbaar als werkgever die moeite niet gedaan heeft. Ik weet heus wel dat veel bedrijven en particulieren hun kont afvegen met de wet, maar dan ook op de blaren zitten als bijvoorbeeld een werknemer de bescherming van diezelfde wet inroept. Er is voorlichting genoeg beschikbaar, meer dan genoeg.jazekerenof schreef: ↑07-03-2019 11:21Waarschijnlijk denken nog te veel mensen dat dit niet hoeft of dat dit juist uitermate lastig is. Hier zou voorlichting een hele goede zijn.
Vwb de heibel: ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet verder denken dan heibel maken. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak twee verschillende dingen op de werkvloer.
En ja, ik weet dat gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde is. Ik weet ook dat ik niet zou willen werken voor een werkgever die zo onprofessioneel is dat je bang moet zijn voor je baan als je wijst op je recht.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 11:47
Als ze zo achterlopen op het gebied van privacy en iemand die daar waarde aan hecht afschilderen als zeiksnor moet je er ook niet willen werken.jazekerenof schreef: ↑07-03-2019 11:07Maar dan ben je wel de zeiksnor van het bedrijf en kun je zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan.
donderdag 7 maart 2019 om 11:48
Dat is wel op afstand de eenvoudigste oplossing
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 11:54
Het was je ontgaan dat TO dat niet fijn vindt?
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 11:55
Het is toch raar dat jouw telefoonnummer ongevraagd wordt gedeeld met een hele groep?
donderdag 7 maart 2019 om 12:00
Tja, als je baas aan je tieten zit.jazekerenof schreef: ↑07-03-2019 11:07Maar dan ben je wel de zeiksnor van het bedrijf en kun je zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe baan.
Kun je denken: Ik ben geen zeiksnor, en ik wil mijn baan houden.
Of je denkt: Nu Gaat Hij te Ver!!
donderdag 7 maart 2019 om 12:02
Wow, wat een hoop berichten!
Ik heb ondertussen met mijn manager gesproken en gezegd dat ik uit de groepsapp stap omdat ik het niet prettig vind mijn privénummer daarvoor te gebruiken en niet van groepsapps hou in het algemeen. Ze zei dat ze het begreep en ondertussen ben ik ook uit de groep gestapt. Ik heb het er net met een collega over gehad en hij vond vooral het tijdstip van aanmaken redelijk bizar...
Ik werk voor een internationaal bedrijf en we hebben zelfs een bedrijfsupdate over de privacywetgeving gehad... Dus ze had inderdaad wel beter moeten nadenken (hoewel veel mensen misschien niet beseffen hoeveel daar onder valt). Melden ga ik dit niet - zo ernstig vind ik het nou ook weer niet en die boetes voor een bedrijf zijn niet mals. Dan staat iedereen hier op straat.
Ik heb ondertussen met mijn manager gesproken en gezegd dat ik uit de groepsapp stap omdat ik het niet prettig vind mijn privénummer daarvoor te gebruiken en niet van groepsapps hou in het algemeen. Ze zei dat ze het begreep en ondertussen ben ik ook uit de groep gestapt. Ik heb het er net met een collega over gehad en hij vond vooral het tijdstip van aanmaken redelijk bizar...
Ik werk voor een internationaal bedrijf en we hebben zelfs een bedrijfsupdate over de privacywetgeving gehad... Dus ze had inderdaad wel beter moeten nadenken (hoewel veel mensen misschien niet beseffen hoeveel daar onder valt). Melden ga ik dit niet - zo ernstig vind ik het nou ook weer niet en die boetes voor een bedrijf zijn niet mals. Dan staat iedereen hier op straat.
donderdag 7 maart 2019 om 12:03
Mooi opgelostCeridwen91 schreef: ↑07-03-2019 12:02Wow, wat een hoop berichten!
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 7 maart 2019 om 12:05
Ik vind het niet bijzonder fijn om om 12 uur ‘s nachts een bericht te krijgen dat mijn manager de volgende ochtend wat laat is eigenlijk. We hebben hier flexibele begintijden, dus zo gek zou ik niet staan te kijken als ze wat later was en sowieso heb ik mijn manager niet nodig om mijn werk te doen. Een werkmailtje dat ik meteen de desbetreffende ochtend zou lezen, zou voor mij meer dan voldoende zijn.
donderdag 7 maart 2019 om 12:07
Dit zou echt perfect zijn!redbulletje schreef: ↑07-03-2019 10:40Ik vind het toch vreemd dat die optie er op zit. Je zou een melding moeten krijgen van "X wil jou toevoegen aan groep Y, ga je daarmee akkoord?"
donderdag 7 maart 2019 om 12:09
Daar zijn ze mee bezig, bij de eerst volgende update zou dat er moeten zijn.
donderdag 7 maart 2019 om 12:18
Jouw LG zal waarschijnlijk nu achter zijn oor krabben en blij zijn dat jij geen heibel maakt....en daardoor alleen al zo begripvol reageren. Als je zou willen zou je namelijk best wel wat heisa kunnen creëren. Dus tel je zegeningen. Eind goed, al goed in deze. Waarschijnlijk lering voor LG, zal dit niet snel nogmaals doen.
En ik zou het ook niet meteen hogerop spelen. Wel heel resoluut aangeven dit niet te willen.
En ik zou het ook niet meteen hogerop spelen. Wel heel resoluut aangeven dit niet te willen.
donderdag 7 maart 2019 om 12:21
Goed gedaan toch?Ceridwen91 schreef: ↑07-03-2019 12:02Wow, wat een hoop berichten!
donderdag 7 maart 2019 om 12:26
Waarschijnlijk is op kantoor op je mail lezen dat ze er vandaag niet is, vroeg genoeg om het te weten. Als TO degene was geweest die in haar plaats de toko moest openen of zo, dan was een privéberichtje net zo goed. Het is geen verhaal van leven of dood, dus later was ook prima geweest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.