Professioneel mentorschap
donderdag 7 maart 2019 om 17:31
Goedemiddag,
Met plezier werk ik al jaren in de gehandicaptenzorg als coördinerend begeleider. Bij de meeste cliënten krijgen we te maken met een mentor. Deze functie/taak heeft mij altijd geïnteresseerd en ik ben dan ook mentor van iemand buiten mijn werklocatie. Ik begreep dat er mensen zijn die professioneel mentor zijn en dat ook als enigste baan hebben. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? En zo ja; werk je als ZZP’er of voor een organisatie? Er is op internet zo weinig over te vinden. Wie weet kom ik hier verder!
Alvast bedankt voor het lezen.
Met plezier werk ik al jaren in de gehandicaptenzorg als coördinerend begeleider. Bij de meeste cliënten krijgen we te maken met een mentor. Deze functie/taak heeft mij altijd geïnteresseerd en ik ben dan ook mentor van iemand buiten mijn werklocatie. Ik begreep dat er mensen zijn die professioneel mentor zijn en dat ook als enigste baan hebben. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? En zo ja; werk je als ZZP’er of voor een organisatie? Er is op internet zo weinig over te vinden. Wie weet kom ik hier verder!
Alvast bedankt voor het lezen.
donderdag 7 maart 2019 om 18:03
Veel bewindvoerderskantoren werken gewoon met kantoortijden. Dus hoezo 24/7?minnimouse schreef: ↑07-03-2019 17:59Ik werk bij een bewindvoerder en mijn collega is naast bewindvoerder ook mentor.
Je moet wel aan de opleidingseisen voldoen. En je moet 24/7 bereikbaar zijn.
donderdag 7 maart 2019 om 18:09
Wij werken wel gewoon tijdens kantooruren, maar als mentor moet je ook buiten de kantoortijden beschikbaar/bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld als iemand overlijdt en jij moet beslissingen nemen of als iemand op straat gezet wordt bijvoorbeeld. Kan vanalles zijn.gizzmo-returns schreef: ↑07-03-2019 18:03Veel bewindvoerderskantoren werken gewoon met kantoortijden. Dus hoezo 24/7?
donderdag 7 maart 2019 om 18:11
Ik werk binnen mijn werk in de gehandicaptenzorg met mentoren, bewindvoerders maar ook curators. Deze doen het mentorschap en bewind in 1.
Er zijn speciale bureaus waarvoor deze mensen werken maar ook zzp.
Mentoren en curatoren waarmee wij werken zijn inderdaad 24/7 bereikbaar voor ons als organisatie.
Als de client in crisis raakt, bijv opgepakt wordt of naar een crisisopvang moet hoort de mentor of curator daarvoor ook ingeschakeld te worden.
Dit is wel bij maar een aantal gevallen waarbij het gaat om zeer specifieke clienten.
De rest is overdag telefonisch bereikbaar.
Er zijn speciale bureaus waarvoor deze mensen werken maar ook zzp.
Mentoren en curatoren waarmee wij werken zijn inderdaad 24/7 bereikbaar voor ons als organisatie.
Als de client in crisis raakt, bijv opgepakt wordt of naar een crisisopvang moet hoort de mentor of curator daarvoor ook ingeschakeld te worden.
Dit is wel bij maar een aantal gevallen waarbij het gaat om zeer specifieke clienten.
De rest is overdag telefonisch bereikbaar.
donderdag 7 maart 2019 om 18:12
Volgens mij komt mentorschap echt weinig voor en is bewind de hoofdmoot. En daar hoef je niet zo voor bereikbaar te zijn. BIJ mentorschap dan inderdaad wel, zoals Minniemouse het beschrijft.
Bij mij komen mensen vooral klagen dat hun bewindvoerders niet bereikbaar zijn en nergens op reageren...
Maar dat gaat dan inderdaad over bewind en geen mentor.
Bij mij komen mensen vooral klagen dat hun bewindvoerders niet bereikbaar zijn en nergens op reageren...
donderdag 7 maart 2019 om 18:15
Wij hebben best wel wat clienten die een mentor hebben. Zijn bijna allemaal beperkt.gizzmo-returns schreef: ↑07-03-2019 18:12Volgens mij komt mentorschap echt weinig voor en is bewind de hoofdmoot. En daar hoef je niet zo voor bereikbaar te zijn. BIJ mentorschap dan inderdaad wel, zoals Minniemouse het beschrijft.
En onderbewindgestelden klagen wel vaker dat er niks gebeurt of dat ze niks krijgen, terwijl ze niet zien hoe hard er gewerkt wordt en dat niet alles mogelijk is
donderdag 7 maart 2019 om 18:17
Dat is ook eigenlijk altijd mijn eerste reactie. Vaak is het een kwestie van ik wil geld hebben voor dit of dat, maar dat dat gewoon niet kan. Het is vaak gewoon een lastige doelgroep.minnimouse schreef: ↑07-03-2019 18:15Wij hebben best wel wat clienten die een mentor hebben. Zijn bijna allemaal beperkt.
En onderbewindgestelden klagen wel vaker dat er niks gebeurt of dat ze niks krijgen, terwijl ze niet zien hoe hard er gewerkt wordt en dat niet alles mogelijk is![]()
donderdag 7 maart 2019 om 18:22
Zeker. Wij hebben hele leuke clienten, maar er zitten ook draken tussen die geen ‘nee’ accepteren.gizzmo-returns schreef: ↑07-03-2019 18:17Dat is ook eigenlijk altijd mijn eerste reactie. Vaak is het een kwestie van ik wil geld hebben voor dit of dat, maar dat dat gewoon niet kan. Het is vaak gewoon een lastige doelgroep.