Bruiloften, Daggasten etc

06-03-2019 22:54 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic,

Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??

In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Wij hadden zelfs 2 gasten op onze bruiloft die wij helemaal niet kenden. Daar kwamen we een jaar of 15 later pas achter. Wij waren het fotoalbum aan het bekijken samen met onze zoon. Onze zoon wees 2 mensen aan en vroeg wie dat waren. Ik zei van dat zijn collega's van ons pa. Nee zei mijn man dat zijn toch collega's van jou. Toen bleek dus dat wij beiden geen idee hadden wie deze mensen waren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 09:34
Blijft een feit dat ik niet van de massaliteit hou en daar krijg je nu eenmaal mee te maken. Tel daar de herrie bij op van iedereen die elkaar probeert te overschreeuwen om boven de muziek uit te komen en ik ben wel uitgeblust.
Mensen die jou uitnodigen weten dat toch ook van je? Het zit er dik in dat je alleen maar gevraagd wordt als formaliteit, omdat ze nou eenmaal alle neven & nichten uitnodigen, of hun beste 10 vrienden.
Ik heb ook mensen in mijn vriendenkring en familie die ongelukkig worden van een feestje. En sommige feestjes sla ik zelf liever over. No problem. Dan prik je nav zo'n uitnodiging een ander moment om samen iets te doen dat voor beiden veel leuker is. Ik heb laatst nog tweedehands boekwinkels afgestruind en in een piepklein Indiaas restaurantje gegeten met een vriendin omdat we elkaars verjaardagen hadden 'gemist'. Veel leuker voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden 1 trouwkaart en iedereen was de hele dag welkom, in ons huis in de ochtend, gemeentehuis, receptie, feest. Was een man of 60/70, dus prima te doen. Je directe naasten blijven toch wel de hele dag bij je en anderen kiezen wat ze graag willen. Vrienden van ons hadden wel 4 verschillende uitnodigingen, heel gepuzzel en gedoe.
Blondie456 schreef:
08-03-2019 10:05
Wij hadden zelfs 2 gasten op onze bruiloft die wij helemaal niet kenden. Daar kwamen we een jaar of 15 later pas achter. Wij waren het fotoalbum aan het bekijken samen met onze zoon. Onze zoon wees 2 mensen aan en vroeg wie dat waren. Ik zei van dat zijn collega's van ons pa. Nee zei mijn man dat zijn toch collega's van jou. Toen bleek dus dat wij beiden geen idee hadden wie deze mensen waren.
:rofl:
Ik had wel eens gehoord/gelezen dat er mensen zijn die dat doen, puur om een avond te kunnen eten en drinken en dan afspeuren waar er huwelijksfeestjes zijn, maar nog nooit van iemand zelf gehoord bij wie dat gebeurd was.
Orangetree schreef:
08-03-2019 10:03
in Engeland was het (vroeger iig) doodnormaal dat de gasten een aantal consumptiebonnen kregen en de overige drankjes waren voor eigen kosten. Ik weet niet of dat nu nog zo is.

Ja, dat is nog steeds zo. Al gebruiken steeds meer mensen geen consumptiebonnen meer, maar lossen ze het op een andere manier op. Maar er zijn ook genoeg mensen waar ze dit helemaal niet meer doen en de drankjes voor de rekening van het bruidspaar zijn.

Ik ben naar meerdere bruiloften geweest waar alleen de drankjes tijdens de receptie en tijdens het diner niet zelf betaald hoefden te worden. De drankjes op het avondfeest moest je zelf betalen. Dat vond ik de eerste keer heel vreemd en absoluut niet gastvrij. Nu ben ik eraan gewend.
Alle reacties Link kopieren
Supersas09 schreef:
08-03-2019 10:12
Wij hadden 1 trouwkaart en iedereen was de hele dag welkom, in ons huis in de ochtend, gemeentehuis, receptie, feest. Was een man of 60/70, dus prima te doen. Je directe naasten blijven toch wel de hele dag bij je en anderen kiezen wat ze graag willen. Vrienden van ons hadden wel 4 verschillende uitnodigingen, heel gepuzzel en gedoe.

En eten?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nectarinepit schreef:
08-03-2019 10:44
Ja, dat is nog steeds zo. Al gebruiken steeds meer mensen geen consumptiebonnen meer, maar lossen ze het op een andere manier op. Maar er zijn ook genoeg mensen waar ze dit helemaal niet meer doen en de drankjes voor de rekening van het bruidspaar zijn.

Ik ben naar meerdere bruiloften geweest waar alleen de drankjes tijdens de receptie en tijdens het diner niet zelf betaald hoefden te worden. De drankjes op het avondfeest moest je zelf betalen. Dat vond ik de eerste keer heel vreemd en absoluut niet gastvrij. Nu ben ik eraan gewend.
Dat zei ik ook al eerder ergens hier, maar dat was niet zo volgens een aantal.
Orangetree schreef:
08-03-2019 10:03
in Engeland was het (vroeger iig) doodnormaal dat de gasten een aantal consumptiebonnen kregen en de overige drankjes waren voor eigen kosten. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
Oh ja! Ik ben in Engeland ook eens op een cash bar wedding geweest (ook op diverse bruiloften waar dat juist niet zo was, en waar zelfs verblijf in hotel op kosten van het bruidspaar was). Maar dat werd wel als een beetje tacky gezien. Maar goed, daar trakteer je als jarige ook niet zelf natuurlijk.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 10:52
12.26% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 10:47
Dat zei ik ook al eerder ergens hier, maar dat was niet zo volgens een aantal.

Toch wel dus. Afgelopen december nog meegemaakt.
Eigen drank betalen tacky? Niet in de UK en Ierland hoor.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
08-03-2019 10:52
Eigen drank betalen tacky? Niet in de UK en Ierland hoor.
heb het echt nooit meegemaakt (wellicht heb ik drank gejat???) niet in NL, niet in de UK, nergens
lilalinda schreef:
08-03-2019 10:54
heb het echt nooit meegemaakt (wellicht heb ik drank gejat???) niet in NL, niet in de UK, nergens

Dan ben je naar een bruiloft met een 'open bar' geweest, oftewel de drank is voor rekening van het bruidspaar.

Bruiloften met een 'cash bar' vinden echt plaats hoor en het wordt duidelijk aangegeven, dus je weet dat je voor je eigen drank moet betalen.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 10:57
12.58% gewijzigd
lilalinda schreef:
08-03-2019 10:54
heb het echt nooit meegemaakt (wellicht heb ik drank gejat???) niet in NL, niet in de UK, nergens
Nee hoor, als het een cash bar is merk je dat snel genoeg!
Star² schreef:
08-03-2019 10:52
Eigen drank betalen tacky? Niet in de UK en Ierland hoor.

Inderdaad. Dat is hier heel normaal.
lilalinda schreef:
08-03-2019 10:54
heb het echt nooit meegemaakt (wellicht heb ik drank gejat???) niet in NL, niet in de UK, nergens

Ik in NL ook niet, wel dat er alleen bepaalde drank werd geschonken en bijvoorbeeld geen sterke drank.
Nectarinepit schreef:
08-03-2019 10:57
Inderdaad. Dat is hier heel normaal.

Snel rondje Google leert dat (artikel uit 2017) maar 21% in de UK een open bar heeft. Het wordt echter wel steeds populairder.
Consumptiebonnen of mensen zelf drank laten betalen vind ik echt vreemd. Zou mijn keuze niet zijn. Als de reden daarachter de oplopende kosten zijn dan zou ik kiezen voor een minder lang feest (en dat hoeft echt niet 21.00 te zijn zoals bij ons, maar bijv tot 23.00 of 0.00) dan dat ik het feest tot 4.00 laat doorgaan maar de genodigden maximaal 3 drankjes op onze kosten krijgen).
NYC schreef:
08-03-2019 11:05
Consumptiebonnen of mensen zelf drank laten betalen vind ik echt vreemd. Zou mijn keuze niet zijn. Als de reden daarachter de oplopende kosten zijn dan zou ik kiezen voor een minder lang feest (en dat hoeft echt niet 21.00 te zijn zoals bij ons, maar bijv tot 23.00 of 0.00) dan dat ik het feest tot 4.00 laat doorgaan maar de genodigden maximaal 3 drankjes op onze kosten krijgen).

Men weet hier niet anders en vind het heel normaal. De reden erachter zijn vaak inderdaad de oplopende kosten. Maar ook het feit dat bruiloftlocaties vaak een pakket aanbieden dat uit het boeken van de locatie en eten bestaat. Een drankenpakket is vaak ontzettend duur, ook voor weinig gasten. Daarom kiest men er voor om dan een 'cash bar' te openen.

Ik vond het bij mijn eerste Engelse bruiloft ook heel vreemd, maar inmiddels ben ik eraan gewend. Het hoort nu eenmaal bij de cultuur.

En een bruiloft die om 21:00 uur afgelopen is, vind ik ook erg vreemd overigens. Sowieso vind ik het vreemd om een eindtijd aan te geven, maar dat is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
08-03-2019 11:02
Snel rondje Google leert dat (artikel uit 2017) maar 21% in de UK een open bar heeft. Het wordt echter wel steeds populairder.
ik heb even de trouwbladen gecheckt (hoop dat ons systeembeheer meekijkt, wat ik doe :hyper: ) als Country Bride etc, en die gaan allemaal uit van: bruidspaar (&ouders) betalen alles
lilalinda schreef:
08-03-2019 11:12
ik heb even de trouwbladen gecheckt (hoop dat ons systeembeheer meekijkt, wat ik doe :hyper: ) als Country Bride etc, en die gaan allemaal uit van: bruidspaar (&ouders) betalen alles

Wat er in die tijdschriften staat, is geen weerspiegeling van de realiteit he. De grote meerderheid van bruidsparen kiest voor een cash bar.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 11:21
20.97% gewijzigd
lilalinda schreef:
08-03-2019 11:12
ik heb even de trouwbladen gecheckt (hoop dat ons systeembeheer meekijkt, wat ik doe :hyper: ) als Country Bride etc, en die gaan allemaal uit van: bruidspaar (&ouders) betalen alles

Ik verzin het niet hoor ;-) Jij hebt recentere bladen denk ik? Dit hieronder is uit 2017.

Sandra is a 29-year-old London-based designer and has been to 12 weddings in the past two-and-a-half years. At every single one she’s been expected to pay for her own drinks.

This isn’t a quirk of her friendship group. According to a survey by wedding planning app Bridebook, only 21% of couples offer an open bar at their wedding, but for people outside of Sandra’s demographic, this is an odd phenomenon.
Ik vind het onderscheid tussen daggasten en avondgasten dan wel weer begrijpelijk en totaal niet vreemd.
Ik ben ook weleens naar een bruiloft geweest waar het onderscheid niet gemaakt was en dat was ook weer een hele andere bruiloft. Niet minder, maar gewoon anders.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
08-03-2019 11:15
Ik verzin het niet hoor ;-) Jij hebt recentere bladen denk ik? Dit hieronder is uit 2017.

Sandra is a 29-year-old London-based designer and has been to 12 weddings in the past two-and-a-half years. At every single one she’s been expected to pay for her own drinks.

This isn’t a quirk of her friendship group. According to a survey by wedding planning app Bridebook, only 21% of couples offer an open bar at their wedding, but for people outside of Sandra’s demographic, this is an odd phenomenon.
kan best zijn, dat die bladen juist wat traditioneler zijn. Ik ken namelijk dan weer geen bruidspaar waarvan de ouders de portemonnee trokken.
Onze generatie betaalt zelf toch??? (of ben ik genaaid door mijn (schoon)ouders?)
lilalinda schreef:
08-03-2019 11:24
kan best zijn, dat die bladen juist wat traditioneler zijn. Ik ken namelijk dan weer geen bruidspaar waarvan de ouders de portemonnee trokken.
Onze generatie betaalt zelf toch??? (of ben ik genaaid door mijn (schoon)ouders?)

Traditioneel gezien wordt er juist gebruik gemaakt van een cash bar dus die tijdschriften zijn niet traditioneler.

Het heeft ook te maken met de klasseverschillen die bij sommige dingen nog duidelijk aanwezig zijn. Rijkere ouders, van een hogere klasse, betalen eerder voor de bruiloft van hun kind dan ouders uit een lagere klasse.

En vergeet ook niet dat we het hier over Engeland hebben, op bepaalde vlakken is er een flink cultuurverschil met Nederland.
lilalinda schreef:
08-03-2019 11:24
kan best zijn, dat die bladen juist wat traditioneler zijn. Ik ken namelijk dan weer geen bruidspaar waarvan de ouders de portemonnee trokken.
Onze generatie betaalt zelf toch??? (of ben ik genaaid door mijn (schoon)ouders?)

Volgens mij is het couponnetjesgedoe juist vrij traditioneel. Maar goed, er is doorsneemensentraditioneel en middle en upper class traditioneel.
Onze generatie upper class betaalt de bruiloft nog steeds niet zelf gok ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven