Bruiloften, Daggasten etc
woensdag 6 maart 2019 om 22:54
Naar aanleiding van een ander topic,
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??
In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
vrijdag 8 maart 2019 om 11:46
Ik ook, ik heb er vanavond weer eentje.COtweepuntnul schreef: ↑08-03-2019 09:28Ik houd erg van bruiloften. Met name van het feest. Lekker dansen, jurk aan, man in pak, ik houd ervan. Van die bruiloften zonder feest vind ik dus altijd maar een beetje suf. Maar ach, als zij dat zo willen...
Dus ik vind het niet erg om avondgast te zijn, maar dan ga ik niet naar de ceremonie, als er dan een gat valt. Gelukkig doet niemand dat meer in onze omgeving.
Ja ik verheug me altijd wel op het feestje![]()
vrijdag 8 maart 2019 om 12:56
Wij hadden een receptie aansluitend na het kerkelijk huwelijk.
Dat was open voor iedereen die maar wilde, ook mensen zonder uitnodiging waren welkom.
De receptie duurde 2 tot 2,5 uur, en daarna gingen we met de gasten van het avondfeest naar de feestzaal, daar was eerst het diner en daarna het avondfeest.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:03
Orangetree schreef: ↑08-03-2019 11:32Nee hoor, no way dat ik voor de bruiloften van mijn kinderen ga betalen. Missschien de jurk/pak (alhoewel de jurk dan weer duurder zal zijn dan de pakken van de jongens denk ik. Daar moet ik nog wat op verzinnen tegen die tijd
De hele bruiloft zou ik ook niet betalen. Maar een groot geldbedrag geven vind ik dan wel weer normaal als ouders zijnde.
Van de giften van mijn ouders en mijn schoonouders hebben we de feestzaal betaalt, en dat was het diner en avondfeest met alles erop en eraan.
Ik vind het niet vreemd dat je als ouders bijdraagt, zouden wij ook doen voor onze kinderen. Dat is bij ons wel normaal.
Van mijn opa en oma hebben we op onze trouwdag ook een vrij groot geldbedrag gekregen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:08
Vroeger toen mensen nog voor 't leven trouwden vond ik dat wel anders dan nu, waar men over 't algemeen binnen 'n paar jaar weer gescheiden is. Dan is het zonde van die duizenden euro's die door de plee worden gespoeld met zo'n trouwdag. Investeer dan in het huis van je kind wat ook op je eigen kinds naam staat, zodat die er in elk geval kan blijven wonen na een scheiding. Dat is beter besteed geld dan aan die hele trouwdagpoppenkast.LAgirl82 schreef: ↑08-03-2019 13:03De hele bruiloft zou ik ook niet betalen. Maar een groot geldbedrag geven vind ik dan wel weer normaal als ouders zijnde.
Van de giften van mijn ouders en mijn schoonouders hebben we de feestzaal betaalt, en dat was het diner en avondfeest met alles erop en eraan.
Ik vind het niet vreemd dat je als ouders bijdraagt, zouden wij ook doen voor onze kinderen. Dat is bij ons wel normaal.
Van mijn opa en oma hebben we op onze trouwdag ook een vrij groot geldbedrag gekregen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:12
Ja, dat ouders betalen stamt uit de tijd dat je als 18-jarige zonder ook maar enig bezit uit huis ging trouwen. Nu trouwen vele pas rond de 30 en verdienen ze vaak al meer dan de ouders ooit verdiend hebben. Ik zou van mijn ouders geen geld aannemen in ieder geval.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:13
Marana-- schreef: ↑08-03-2019 10:04Dit lijkt me ook vreselijk. En ook de massaliteit van al die gasten, bij ieder moment van de bruiloft.
Niks mis met daggasten en avondgasten, fijn dat het niet de hele dag zo massaal is.
Wat betreft het 'gat in de dag': op dit forum krijg ik steeds het idee dat mensen denken dat je expliciet voor de ceremonie bent uitgenodigd als op de kaart staat 'op vrijdag 8 maart trouwen wij om 14 uur in het stadhuis'. Zoiets is een mededeling. De ceremonie is openbaar, iedereen mag komen, ook mensen zonder kaart, maar niemand, behalve de daggasten dan wellicht, moet komen. Het is geen expliciete uitnodiging als het er zo staat.
Dat idee heb ik ook steeds meer.
Ik weet niet anders dan dat die mededeling op de kaart staat en dat het je eigen keuze is om daarheen te gaan.
Bij de bruiloften waar ik als daggast was, was dat duidelijk gemaakt door middel van een inlegvel in de kaart. Anders was ik gewoon avondgast en als ik zin/tijd had was ik ook van harte welkom bij de ceremonie.
Wel ooit een kaart gehad van een bruidspaar die totaal onduidelijk was. Gelukkig was ik niet de enige die de kaart niet snapte.
Achteraf bleek dat ze 3 verschillende kaarten hadden. 1 voor daggasten, 1 voor avondgasten en 1 voor receptie.
Bij de receptie werd daadwerkelijk gevraagd om te vertrekken. Wat een flink aantal gasten , waaronder ik, dus ook deed.
Achteraf bleek dat we wel op het avondfeest waren uitgenodigd.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:15
redbulletje schreef: ↑08-03-2019 13:08Vroeger toen mensen nog voor 't leven trouwden vond ik dat wel anders dan nu, waar men over 't algemeen binnen 'n paar jaar weer gescheiden is. Dan is het zonde van die duizenden euro's die door de plee worden gespoeld met zo'n trouwdag. Investeer dan in het huis van je kind wat ook op je eigen kinds naam staat, zodat die er in elk geval kan blijven wonen na een scheiding. Dat is beter besteed geld dan aan die hele trouwdagpoppenkast.
Ouders, schoonouders en beide grootouders hebben ook geïnvesteerd in de bouw van ons huis.
Het huis stond wel op onze beide namen en we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:16
Ik heb dan voor allevier al de hele studie bekostigd inclusief kamerhuur. Ze krijgen heus wel wat maar hoe en wat en of dat afhankelijk is van een bruiloft? Wat als er twee nooit gaan trouwen oid....LAgirl82 schreef: ↑08-03-2019 13:03De hele bruiloft zou ik ook niet betalen. Maar een groot geldbedrag geven vind ik dan wel weer normaal als ouders zijnde.
Van de giften van mijn ouders en mijn schoonouders hebben we de feestzaal betaalt, en dat was het diner en avondfeest met alles erop en eraan.
Ik vind het niet vreemd dat je als ouders bijdraagt, zouden wij ook doen voor onze kinderen. Dat is bij ons wel normaal.
Van mijn opa en oma hebben we op onze trouwdag ook een vrij groot geldbedrag gekregen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:18
Orangetree schreef: ↑08-03-2019 13:16Ik heb dan voor allevier al de hele studie bekostigd inclusief kamerhuur. Ze krijgen heus wel wat maar hoe en wat en of dat afhankelijk is van een bruiloft? Wat als er twee nooit gaan trouwen oid....
Als ze niet gaan trouwen hoef je ze ook niks te geven hé. Dan kan je investeren in hun huis bijvoorbeeld.
Of bij de geboorte van hun eerste kind.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:21
Ik kom net uit een tussengeneratie geloof ik. Mijn ouders hadden het financieel breder (met 1 inkomen) en het zijn nu heerlijk, financieel zeeeer gezonde pensionado's.Nitflex schreef: ↑08-03-2019 13:12Ja, dat ouders betalen stamt uit de tijd dat je als 18-jarige zonder ook maar enig bezit uit huis ging trouwen. Nu trouwen vele pas rond de 30 en verdienen ze vaak al meer dan de ouders ooit verdiend hebben. Ik zou van mijn ouders geen geld aannemen in ieder geval.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:22
vrijdag 8 maart 2019 om 13:26
Haha! Maar toen zaten jullie inmiddels al weer thuis in joggingpak The Voice of Holland te kijken.zand-korrel schreef: ↑08-03-2019 13:13Dat idee heb ik ook steeds meer.
Ik weet niet anders dan dat die mededeling op de kaart staat en dat het je eigen keuze is om daarheen te gaan.
Bij de bruiloften waar ik als daggast was, was dat duidelijk gemaakt door middel van een inlegvel in de kaart. Anders was ik gewoon avondgast en als ik zin/tijd had was ik ook van harte welkom bij de ceremonie.
Wel ooit een kaart gehad van een bruidspaar die totaal onduidelijk was. Gelukkig was ik niet de enige die de kaart niet snapte.
Achteraf bleek dat ze 3 verschillende kaarten hadden. 1 voor daggasten, 1 voor avondgasten en 1 voor receptie.
Bij de receptie werd daadwerkelijk gevraagd om te vertrekken. Wat een flink aantal gasten , waaronder ik, dus ook deed.
Achteraf bleek dat we wel op het avondfeest waren uitgenodigd.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 13:26
0.37% gewijzigd
vrijdag 8 maart 2019 om 13:26
Ik ben 30 en mijn generatie is de eerste die minder verdient dan hun ouders. Als ik ga trouwen zullen mijn ouders wel mee betalen. Ze geven het liever bij leven dan dat ze een erfenis achter laten.Nitflex schreef: ↑08-03-2019 13:12Ja, dat ouders betalen stamt uit de tijd dat je als 18-jarige zonder ook maar enig bezit uit huis ging trouwen. Nu trouwen vele pas rond de 30 en verdienen ze vaak al meer dan de ouders ooit verdiend hebben. Ik zou van mijn ouders geen geld aannemen in ieder geval.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:29
Ja, oké. Maar dat is niet vergelijkbaar met vroeger tijden dat mensen echt nog niets hadden bij het trouwen. Daarom kregen mensen ook een uitzet, tot en met strijkplank aan toe op hun bruiloft.AnAppleADay schreef: ↑08-03-2019 13:26Ik ben 30 en mijn generatie is de eerste die minder verdient dan hun ouders. Als ik ga trouwen zullen mijn ouders wel mee betalen. Ze geven het liever bij leven dan dat ze een erfenis achter laten.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:29
Veel horecazaken mogen niet eens tot 4 uur open blijven. Bij ons mocht het tot 2 uur.NYC schreef: ↑08-03-2019 11:05Consumptiebonnen of mensen zelf drank laten betalen vind ik echt vreemd. Zou mijn keuze niet zijn. Als de reden daarachter de oplopende kosten zijn dan zou ik kiezen voor een minder lang feest (en dat hoeft echt niet 21.00 te zijn zoals bij ons, maar bijv tot 23.00 of 0.00) dan dat ik het feest tot 4.00 laat doorgaan maar de genodigden maximaal 3 drankjes op onze kosten krijgen).
vrijdag 8 maart 2019 om 13:31
Klopt, de reden dat ouders (mee)betalen is anders.
Maar het komt nog steeds redelijk vaak vol. In mijn omgeving zie ik het in ieder geval heel veel, maar wel voornamelijk bij hoogopgeleide 'rijkere' ouders. En dan is het dus inderdaad omdat die het makkelijk kunnen missen.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:33
Mijn (nu hoogbejaarde) tantes spaarden in hun jeugd voor hun uitzet. Zoveel theedoeken, zoveel handdoeken etc.
Nu ga je naar de Hema of Ikea en gooit je kast vol
vrijdag 8 maart 2019 om 13:34
AnAppleADay schreef: ↑08-03-2019 13:31Klopt, de reden dat ouders (mee)betalen is anders.
Maar het komt nog steeds redelijk vaak vol. In mijn omgeving zie ik het in ieder geval heel veel, maar wel voornamelijk bij hoogopgeleide 'rijkere' ouders. En dan is het dus inderdaad omdat die het makkelijk kunnen missen.
Inderdaad. De reden is misschien anders, maar het is wel nog steeds zeer gebruikelijk.
Althans bij ons in de omgeving wel.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:35
Het officiele deel is vaak kort na middernacht (koffie en broodjes bal om 00.00 uur) wel afgelopen. Maar afterparty's komen geregeld voorAnAppleADay schreef: ↑08-03-2019 13:32Ik heb trouwens nog nooit een bruiloft gezien die na 2.00 nog door gaat.
Het bruidspaar gaat meestal tussen 12 en 1 ergens weg en dan loopt het feest daarna redelijk snel leeg.
Zonder bruidspaar, in de bar van het hotel, waar je allemaal verblijft. Vaak erg leuke feesten
vrijdag 8 maart 2019 om 13:35
AnAppleADay schreef: ↑08-03-2019 13:32Ik heb trouwens nog nooit een bruiloft gezien die na 2.00 nog door gaat.
Het bruidspaar gaat meestal tussen 12 en 1 ergens weg en dan loopt het feest daarna redelijk snel leeg.
Ik wel. Wij verlieten de bruiloft van een familielid pas rond 05:00 uur. En met ons vele anderen, inclusief het bruidspaar. Misschien uitzonderlijk, maar het gebeurt wel.
Is het vermelden van een eindtijd misschien regiogebonden? Oprechte vraag, want in het zuiden (waar ik vandaan kom) heb ik nog nooit een eindtijd gezien op een uitnodiging.
vrijdag 8 maart 2019 om 13:36
Ik ken het niet, hoor wel eens dat ouders kinderen helpen bij aankoop van een huis (deden onze ouders ook niet)
Maar als ik het goed herinner, kom jij uit een behoorlijk traditioneel milieu, dus ik denk, dat dan ook meer waarde (letterlijk &figuurlijk) aan een huwelijk & bruiloft gegeven wordt
vrijdag 8 maart 2019 om 13:36
Betaalt het bruidspaar dan die afterparty? Want daar ging het volgens mij over.