no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
woensdag 13 maart 2019 om 08:37
O, drackie, ik word al nerveus als ik je post lees 
Waarom toch zo gehaast?
Wat levert kopen- kopen - kopen je op?
Dat levert toch maar korte voldoening op.
Denk eerst even na wat een redelijk spaardoel zou zijn en pas je aankopen daar in.
Zoals iemand hierboven suggereerde, stel een planning op.
Vergeet niet dat je nu niet meer de marge hebt van een afbetaling over te slaan of terug te vragen, want als het is uitgegeven is het ook echt weg.
En je lagere inkomen is er ook nog steeds.

Waarom toch zo gehaast?
Wat levert kopen- kopen - kopen je op?
Dat levert toch maar korte voldoening op.
Denk eerst even na wat een redelijk spaardoel zou zijn en pas je aankopen daar in.
Zoals iemand hierboven suggereerde, stel een planning op.
Vergeet niet dat je nu niet meer de marge hebt van een afbetaling over te slaan of terug te vragen, want als het is uitgegeven is het ook echt weg.
En je lagere inkomen is er ook nog steeds.
woensdag 13 maart 2019 om 08:52
Ik heb geen laag inkomen? (Als je doelt op het terugbetalen van het onbetaalde verlof van man: dat is ook klaar tegen de tijd dat de lening afgelost is.)
Wat het oplevert? Nou, bijvoorbeeld weer fatsoenlijk op de bank kunnen zitten.
We hebben die aankopen allemaal al zolang uitgesteld omdat het niet kon, dat ik echt niet kan wachten tot het eindelijk wél kan!
Wat het oplevert? Nou, bijvoorbeeld weer fatsoenlijk op de bank kunnen zitten.

woensdag 13 maart 2019 om 09:30
Wel vaak dingen die ik kan gebruiken, maar niet persé op dat moment nodig zijn. Zoals bakjes, knutseldingetjes, batterijen en sokjes idd, nootjes, chocolade, wenskaarten (pakje van 10 stuks ofzo), iets handigs wat ik tegen kom, inpakpapier.Oslodeeerste schreef: ↑12-03-2019 19:11Wat ik me afvraag: als je naar de Action gaat en veeeeeeeel meer meeneemt dan wat je van plan was, wat voor dingen zijn dat dan?
woensdag 13 maart 2019 om 11:42
woensdag 13 maart 2019 om 13:29
Geen overbodige dingen, dus. Gewoon dingen die van pas komen.
...

woensdag 13 maart 2019 om 13:30
Drackie schreef: ↑12-03-2019 22:41Ik heb het moeilijk sinds mijn schoonvader gisteren de helft van onze nog openstaande schuld heeft kwijtgescholden.We hebben nog best wel veel nodig in huis. We hadden twee jaar geleden toen we hier kwamen wonen geen geld, en zo hebben we bijvoorbeeld nog steeds geen gordijnen en is onze bank heel erg versleten (doorgezakt, dus zit echt heel kut). Ik ben dus voortdurend aan het googlen op nieuwe meubels, gordijnen, van alles. Ik ben heel blij dat het straks kan, maar ik moet er echt mee uitkijken. Ik heb met mezelf afgesproken dat een bank prioriteit heeft (en nu nog niet in elk geval!) en dat de rest echt wel kan wachten, maar het liefste had ik alles al besteld.
Ook als ik straks meer geld heb, moet ik oppassen dat ik mijn mindset niet aanpas op meer geld hebben en het dus uit ga geven als water.
Op marktplaats worden heeeeeel veel gratis banken aangeboden die nog vaak erg leuk om te zien zijn. Misschien een tijdelijke oplossing voor je doorgezakte bank?

woensdag 13 maart 2019 om 16:55
Wij sparen zodra het salaris binnenkomt een vast bedrag en op de laatste dag van de financiële maand zet ik alles wat over is ook op de spaarrekening. Ook al is dat maar 10 euro.nicksen80 schreef: ↑13-03-2019 07:38Drackie wat fijn van die lening! Kan me voorstellen dat dat een heel fijn gevoel geeft.
Hier gaat het ook wel goed. Heb wel wat servies aangeschaft, maar niet gelijk alles 9 delig. Eerst goed gekeken naar wat we eigenlijk gebruiken en dus niets gekocht om maar 'een setje' te hebben. Verder laat ik, op boodschappen na, alles liggen in de winkels.
Nu is het bijna eind van de periode voor mij en dan zie ik dus dat ik wat geld over heb, wat ik niet had verwacht vooraf. Dan merk ik wel dat ik geneigd ben om te vinden dat ik van alles 'nodig' heb. Blijkbaar zijn de benodigde dingen afhankelijk van mijn banksaldo. Dat klopt natuurlijk totaal niet, maar wel fijn dat ik dat nu in de gaten heb.
Ik denk dat ik het automatisch sparen naar de andere bank maar moet gaan verhogen. Want ik kan prima van het spaargeld afblijven. Dan heb ik minder reserve op de lopende rekening, dus ook minder verleiding om te kopen omdat het geld er toch wel is. Hoe doen jullie dat? Ook vooraf en aan het einde het restant weg sparen?

woensdag 13 maart 2019 om 17:04
Net weer even mijn verbruik bekeken van gas en elektra. De jaarafrekening komt er aan. Vorig jaar meer dan 400 euro terug gehad en dit jaar was ons verbruik nog lager! Ik hoop op een mooi bedrag terug. Ik laat nu wel mijn termijnbedrag omlaag zetten. Het verschil met nu zet ik opzij zodat we sowieso niet voor verrassingen komen te staan volgend jaar. Ik ga de teruggaaf maar op de spaarrekening voor de kozijnen zetten. Hoe sneller we die bij elkaar hebben hoe beter.

donderdag 14 maart 2019 om 07:30
Drackie , meubelen zou ik sowieso nooit online bestellen.
Een nieuwe bank en eetkamerstoelen bv hoeven voor geen meter te zitten in het echt.
Heel belangrijk dat je in een winkel gaat proefzitten.
Materiaal van meubelen kan tegenvallen, je moet het zien, voelen en ervaren hoe het in het echt is. Anders doe je misschien miskopen en dat zou zonde zijn!
Een nieuwe bank en eetkamerstoelen bv hoeven voor geen meter te zitten in het echt.
Materiaal van meubelen kan tegenvallen, je moet het zien, voelen en ervaren hoe het in het echt is. Anders doe je misschien miskopen en dat zou zonde zijn!
donderdag 14 maart 2019 om 08:59
Ik hoop voor je dat je inderdaad een mooi bedrag terugkrijgt, maar met alle prijsstijgingen qua energiekosten, zou ik gematigd voorzichtig blij zijn...raindrop57 schreef: ↑13-03-2019 17:04Net weer even mijn verbruik bekeken van gas en elektra. De jaarafrekening komt er aan. Vorig jaar meer dan 400 euro terug gehad en dit jaar was ons verbruik nog lager! Ik hoop op een mooi bedrag terug. Ik laat nu wel mijn termijnbedrag omlaag zetten. Het verschil met nu zet ik opzij zodat we sowieso niet voor verrassingen komen te staan volgend jaar. Ik ga de teruggaaf maar op de spaarrekening voor de kozijnen zetten. Hoe sneller we die bij elkaar hebben hoe beter.
donderdag 14 maart 2019 om 09:05
donderdag 14 maart 2019 om 09:16
Met zo'n meevaller wordt budgetteren een stuk leuker. En als je straks je doel bereikt geeft dat veel voldoening. Hoe komt het dat je minder verbruikt?raindrop57 schreef: ↑13-03-2019 17:04Net weer even mijn verbruik bekeken van gas en elektra. De jaarafrekening komt er aan. Vorig jaar meer dan 400 euro terug gehad en dit jaar was ons verbruik nog lager! Ik hoop op een mooi bedrag terug. Ik laat nu wel mijn termijnbedrag omlaag zetten. Het verschil met nu zet ik opzij zodat we sowieso niet voor verrassingen komen te staan volgend jaar. Ik ga de teruggaaf maar op de spaarrekening voor de kozijnen zetten. Hoe sneller we die bij elkaar hebben hoe beter.
...
donderdag 14 maart 2019 om 09:54
Ja die heb ik. Ik kan per jaar, per maand, per dag en zelfs per uur zien wat ik verbruik. Na het zien van mijn verbruik in januari toch maar de thermostaat van 22 naar 21 gezet want ik schrok wel van het bedrag. En ik kan zo mijn voorschot gericht bijsturen als ik veel te veel of weinig betaal.boebezoebe schreef: ↑14-03-2019 09:05Heeft iemand hier ervaring met een 'smart meter' voor gas en electra, waar je dus zelf op je ipad of computer bijhoudt hoeveel je verbruikt en/of bespaard. Zorgt dat er ok voor dat je midner gebruikt?

donderdag 14 maart 2019 om 15:24
Het verbruikte bedrag staat er al bij, we hebben een slimme meter en ik kan zo precies zien hoeveel het ons tot nu gekost heeft, dus dat komt wel goed
Overigens zal de energiebelasting lager uitvallen aangezien de bedrijven alsnog mee moeten gaan betalen. De consument gaat minder belast worden dan aanvankelijk de bedoeling was. En de afrekening gaat voor het overgrootste deel over 2018, toen was er nog geen verhoging
anoniem_132946 wijzigde dit bericht op 14-03-2019 15:51
37.80% gewijzigd

donderdag 14 maart 2019 om 15:27
Ons maandbedrag staat sowieso te hoog. Elke keer als ze die omlaag zetten na de jaarafrekening, zet ik het weer terug. Verder proberen we wat meer op te letten. Ik heb ook een nieuwe wasmachine moeten kopen en die lijkt ook zuiniger te zijn. En dan nog de warme februarimaand.Oslodeeerste schreef: ↑14-03-2019 09:16Met zo'n meevaller wordt budgetteren een stuk leuker. En als je straks je doel bereikt geeft dat veel voldoening. Hoe komt het dat je minder verbruikt?
donderdag 14 maart 2019 om 15:40
Dat was ik ook niet van plan hoor. Ik heb het online gezien en ga het in de winkel nog bekijken.Gekopbloemen schreef: ↑14-03-2019 07:30Drackie , meubelen zou ik sowieso nooit online bestellen.

donderdag 14 maart 2019 om 18:22
donderdag 14 maart 2019 om 18:53
Had je bij het begin van “je” maand, al iets gespaard ?Vixxen schreef: ↑14-03-2019 18:22Vanaf volgende week weer loon en dan ga ik weer actief meedoen. Lukte deze maand niet echt door enkele kostenposten, waarna ik dacht 'fuck it' en niet meer op lette en daarna weer een onverwachte rekening kreeg van de zorgverzekering en nu nog 30 euro heb tot vrijdag...