Werk & Studie alle pijlers

Is dit niet wat karig?

05-03-2009 23:02 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij zit in een ontslag procedure. Zij en haar werkgever willen met wederzijds goedkeuren uit elkaar gaan. Er komt dus geen CWI (of hoe heet het nu?) of kantonrechter bij kijken.

Nu heeft ze een voorstel gekregen waarin staat dat ze anderhalve maand vrijgesteld wordt van werken gevolgd door het einde dienstverband en that's is. Sterker, er staat ook dat ze haar dagen op moet maken voor einde dienstverband, want ze worden niet uitbetaald. Hoe kan ze die nu opmaken als ze vanaf ondertekening niet meer hoeft te werken.

Ik vind het erg karig en volgens mij moet ze er wel wat meer uit kunnen halen. Ze werkt er drie jaar waarvan de laatste twee met een contract voor onbepaalde tijd.
quote:allesrose schreef op 18 maart 2009 @ 19:16:

Beste Wuilis,Ik ben akkoord gegaan met onttbinding van de arbeidsovereenkomst...alle papieren zijn goed gekeurd door UWV en CWI. Ik kreeg geen salaris meer, omdat dat er niet was..Heb nu wel alles ontvangen. En ja, heb me laten adviseren door CWI en UWV, en die zeiden, ja, als er geen geld meer is, dan houd t op...Maar achteraf hoor ik dus dat ik nooit had moeten tekenen....Ik ben per 1 januari ontslagen.Dat komt mij wat vreemd voor. Als er namelijk echt geen geld meer was dan had werkgever zonder enig probleem een ontslagvergunning verkregen. Een ontbindingsovereenkomst is dan niet nodig. Kun je aangeven of in de ontbindingsovereenkomst een opzegtermijn is opgenomen en of jou is geadviseerd juridisch advies in te schakelen? Weet je misschien hoe het nu gaat met de onderneming?
Als hij n ontslag vergunning had moeten aanvragen, had het nog n tijd geduurd, omdat ik mijjn salaris niet ontving,, heb ik toen getekend om in ieder geval 1 januari ww geld te hebben, en ja, ook om hem te helpen, pfff!! Ik heb 18 november getekend en t ontslag was per 1 januari. Het gaat slecht met de kadoshop, dagelijks word ik er over aangesproken..Ben niet arrogant, maar die winkel draaide op mij, er hangt geen sfeer meer, etc Het is n kadoshop , en daar hoort n vrolijke , spontane meid in te staan met n hartelijk woord voor iedereen, en goed, leuk advies. Nu staat de eigenaar van 63 jaar in de shop..
up, ik kom er morgen op terug.
Ik zit ook in een ontslag situatie en momenteel in de onderhandelingsfase.

Mijn werkgever claimt ook dat ik mijn vakantie dagen opneem in de 2 maanden die hij als opzegtermijn heeft en waarin ik niet hoef te werken. Maar ik heb ook nog veel dagen van vorig jaar die ik toen door de drukte niet op kon nemen. In totaal kom ik op 5 weken vakantie die ik dan in 2 maanden op moet maken.

Dit lijkt mij toch ook vreemd hoor....
Hallo allemaal,

Even van mijn kant een update.

Eerst wat opbiechten, de situatie zoals ik die schetste in mijn OP betreft niet een vriendin, maar mijzelf. Ik wilde voor eventuele viva-collega's enigszins onherkenbaar blijven.

Ik heb inmiddels, na contact met FNV, de vaststellingsovereenkomst ondertekent. Dit mét een ontslagvergoeding. Nu valt deze lager dan verwacht omdat sinds kort je onder de 35 een half jaar krijgt per gewerkt jaar, maar daar heb ik vrede mee.

Het ging mij vooral dat ik het idee had dat zij zich er wel heel makkelijk vanaf maakte met alleen vrijstelling te geven en dan ook nog eens de vakantiedagen niet uit te betalen. Dit terwijl in míjn beleving ik het meeste inlever in deze moeilijke economische tijden. Een principe kwestie dus.

Ik heb wel moeten onderhandelen, maar uiteindelijk toch die vergoeding gekregen.

Bedankt voor alle advies!

Ladieda, sterkte en succes met jouw onderhandelingen. Wordt jij juridisch begestaan?
gefeliciteerd haags loesje, ik heb er zo.n spijt van dat ik toen heb getekend..ben er letterlijk en figuurlijk ziek van...heb nu n inkomen van 875 per maand ww. 2 weken gewerkt, maar geest en lichaam gaan altijd samen..ik heb allerlei klachten bv depressief en overal pijn..heb hulp van maatschappelijk werkster, ik ga n assertiviteits-training doen. Maandag weer naar de dokter en om pilletjes vragen denk ik, want ik voel dat ik steeds verdrietiger word, onzeker, sluit mij af.. En ik was altijd zo positief, vrolijk, genietend van de kleinste dingen...
Hai HaagsLoesje,

Ik heb inderdaad juridische hulp via mn rechtsbijstandverzekering.

Ik zit echter ook met die vakantiedagen... Heb jij ze nu wel of niet uitbetaald gekregen? Kon het niet helemaal opmaken uit je bericht.

Heb je verder nog tips voor mij, nu jij het zelf net rond hebt?

Bedankt in ieder geval!

Groeten Ladieda
Ik moet nu weg, maar reageer straks nog. :-)
Nou, ik ben ook aan de beurt hoor!

Heb vandaag te horen gekregen dat mijn contract voor onbepaalde tijd ontbonden moet worden, wegens financiele redenen. Ik ben er werkelijk helemaal kapot van. Ze bieden mij nu ook een vaststellingsovereenkomst aan die ik kan tekenen. Hierin wordt gezegd dat ze mijn salaris betalen tot 1 mei en ik daarna nog een maand met vakantiegeld en wat toeslag krijg. Vanaf het moment dat ik dit zou tekenen zal ik worden vrij gesteld van werkzaamheden met behoud van mijn loon tot aan de einddatum (1 mei dus). De opgebouwde en openstaande vakantiedagen per de eind datum zullen geacht worden te zijn genoten en zullen derhalve niet worden uitbetaald (dit kan eigenlijk al niet gezien ik nog veel meer dagen heb en ook nog een paar van vorig jaar).

Het kwam totaal onverwachts en zo koud op m'n dak vallen, dat ik helemaal overdonderd ben. Sowieso was dit mijn eerste vaste contract, dus ik heb hier totaal geen ervaring mee. Wel is mij altijd gezegd door de werkgever dat er een andere functie voor mij binnen dit bedrijf zou zijn, als de functie op de huidige afdeling het financieel niet zou redden. Dit is nu volgens de werkgever ook niet meer van toepassing vanwege financiele problemen en zal ook in deze afdeling gesneden worden.

Ik heb vandaag meteen contact opgenomen met een juridische bijstandsadviseur. Ik heb het voorstel naar hem doorgefaxt en hij neemt hier morgen contact met mij over op. Uiteraard heb ik niks getekend vandaag en ga ik dat ook niet doen tot alles is uitgezocht. Morgen zal ik dan ook gewoon weer op het werk verschijnen.

Ik ben er zo kapot van, ik had het er vreselijk naar mijn zin, leuke collega's, leuk werk, leuk team, leuke baas (dat wel, nooit problemen gehad) en nu dit. Ik dacht echt dat mij (voorlopig) met een vast contract niks kon gebeuren, zeker gezien er nog andere mensen zijn met een tijdelijk contract.

Zie het dan ook even niet meer zitten nu........heb al veel tips gelezen hier, maar meer zijn altijd welkom!
Hoi Haags loesje,

Zelf heb ik ookal maanden te kampen gehad met het probleem wat je verteld over je vriendin.

Op de eerste plaats een baas denkt dat hij alles maar kan en mag en laat je zomaar tekenen als je niet oppast NIET DOEN DUS!!!!

Schakel altijd een bond in of een advocaat (kan ook via de reachtbijstand).

Ik heb het zelf op kunnen lossen omdat ik mondig genoeg voor ben geweest maar dan nog moet je altijd een juridisch advieseur naast je hebben.

het is tegenwoordig zo dat bazen je maar een half maand salaris hoeven mee te geven dus dat zou inhouden als je 3 jaar werkt 1,5 maandsalaris.

Je moet altijd brutaal zijn en meer vragen zoveel dat ze uit hun stoel vallen,het maakt niet uit het contract wat ze heeft is onbepaalde tijd dus ze kunnen niks of er moeten bewijzen liggen van disfunctioneren of slechte beoordeling dan is het wat anders.

Hun komen als het goed is vanzelf met een ander bod want het is een kat en muis spel wat ze spelen.

Ze kan n ooit gedwongen worden haar vakantie dagen op te nemen want daar heeft ze gewoon recht op maar ze gaat over die dagen dan wel extra belasting betalen.

Ook de werkgever heeft een opzeg termijn van 1 maand dus eerder kan hij ook niet van haar af,ze kan het ook overleggen dat hij haar 2 maanden vrijsteld van werk en wel haar loon door betaald zodat ze wat anders kan gaan zoeken.

Als je vriendin niet in de ziekte wet zit (dit is belangrijk)en ze is accoort met de gemaakte afspraken moet ze dit laten vast stellen in een overeenkomst,ook moet erin staan dat het initiatief vanuit de werkgever is en dat haar niks te verwijten valt,maar dat de samenwerking niet meer werkt en verschil van mening hebben.

Dan heeft ze recht op een ww uitkering het hangt er wel vanaf hoe lang dit heeft te maken met de aantal dienstjaren uit het verleden.

Het beste is een jurist te raadplegen en je te laten bijstaan ook al is het met vragen.

En gesprekken met de werkgever altijd met 2en gaan en niet alleen.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geholpen en als je vragen hebt hoor ik het wel.
@poeske1978: wat dacht je, beter laat dan nooit?
Enneh, poeske, hele topic doorlezen scheelt je ook een hoop tiepwerk. (plus wat halve waarheden en hele niet-kloppende zaken)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven