Vrije dag vervalt bij feestdag
maandag 8 april 2019 om 22:09
Hallo allemaal!
Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe baan. Het is een bedrijf wat niet onder een cao valt maar zijn eigen regels toe past.
Ik werk 5 dagen in de week. Maandag en woensdag tm zaterdag. Nu kreeg ik te horen dat de week van Pasen ik omdat tweede paasdag er niet gewerkt wordt mijn “vrije” dinsdag komt te vervallen. Weet iemand of dit mag? Ik ben er namelijk niet blij mee omdat ik nu onverwacht opvang moet gaan regelen voor mijn dochter. Ze melden dit pas deze week.
Mijn collega’s geven aan dat dit “normaal” is bij dit bedrijf. Maar wanneer deze “regel” wordt toegepast is weer erg onduidelijk. Koningsdag is wel weer een dag waarop ik wordt geacht te werken. Het gaat trouwens om een administratieve kantoorbaan. Wel heeft het bedrijf winkels. Maar daar heb ik niets mee te maken.
Weet iemand of mijn vrije dag zomaar mag komen te vervallen en misschien ook of ze me standaart elke zaterdag mogen laten werken i.p.v. een roterend rooster? Alvast bedankt met het mee denken.
Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe baan. Het is een bedrijf wat niet onder een cao valt maar zijn eigen regels toe past.
Ik werk 5 dagen in de week. Maandag en woensdag tm zaterdag. Nu kreeg ik te horen dat de week van Pasen ik omdat tweede paasdag er niet gewerkt wordt mijn “vrije” dinsdag komt te vervallen. Weet iemand of dit mag? Ik ben er namelijk niet blij mee omdat ik nu onverwacht opvang moet gaan regelen voor mijn dochter. Ze melden dit pas deze week.
Mijn collega’s geven aan dat dit “normaal” is bij dit bedrijf. Maar wanneer deze “regel” wordt toegepast is weer erg onduidelijk. Koningsdag is wel weer een dag waarop ik wordt geacht te werken. Het gaat trouwens om een administratieve kantoorbaan. Wel heeft het bedrijf winkels. Maar daar heb ik niets mee te maken.
Weet iemand of mijn vrije dag zomaar mag komen te vervallen en misschien ook of ze me standaart elke zaterdag mogen laten werken i.p.v. een roterend rooster? Alvast bedankt met het mee denken.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
maandag 8 april 2019 om 22:15
Volgens mij hoort dit niet. Snap heel goed dat je er niet blij mee bent! Ik zou naar mn baas stappen om dit te bespreken
Edit: met bovenstaande doel ik op die dinsdag. Wat je vraag over de zaterdag betreft denk ik dat het volledig afhangt van de afspraken die er gemaakt zijn. Vast op zaterdag werken is niet vreemd
Edit: met bovenstaande doel ik op die dinsdag. Wat je vraag over de zaterdag betreft denk ik dat het volledig afhangt van de afspraken die er gemaakt zijn. Vast op zaterdag werken is niet vreemd
anoniem_354418 wijzigde dit bericht op 08-04-2019 22:17
44.95% gewijzigd
maandag 8 april 2019 om 22:16
In elk geval is op Koningsdag werken heel raar als het geen baan is waar dat logischerwijs bij hoort (zorg, politie, horeca, in winkel die open is etc is natuurlijk wel te verwachten). Maar je hebt het ook over zaterdag, dus blijkbaar is het nogal onduidelijk of je een gewone kantoorpand hebt of niet. Een typische kantoorbaan is namelijk niet op zaterdag, dus blijkbaar heb je toch een ander soort functie.
maandag 8 april 2019 om 22:18
Ik ken de regelgeving niet, maar vind het wel heel raar.
Werkt dit trouwens twee kanten op? Stel dat je vrije dag op maandag zou zijn, maar die vervalt ivm Pasen, mag je dan in die week een andere dag vrij? Ik denk het niet, en zou dan ook niet zomaar akkoord gaan daarmee.
Dinsdag is gewoon geen werkdag van je. Punt.
Wat voor reden geeft je werkgever hier eigenlijk voor dan? Daar ben ik wel oprecht benieuwd naar.
Werkt dit trouwens twee kanten op? Stel dat je vrije dag op maandag zou zijn, maar die vervalt ivm Pasen, mag je dan in die week een andere dag vrij? Ik denk het niet, en zou dan ook niet zomaar akkoord gaan daarmee.
Dinsdag is gewoon geen werkdag van je. Punt.
Wat voor reden geeft je werkgever hier eigenlijk voor dan? Daar ben ik wel oprecht benieuwd naar.
maandag 8 april 2019 om 22:23
Ff goed lezen, de feestdag is op maandag en daarom moet ze ineens op haar vrije dag (dinsdag) werken.ouwewijsneus schreef: ↑08-04-2019 22:21je bent altijd al vrij op de dinsdag, wat is je probleem?
dat het toevallig een nationale feestdag is?
@TO, dit mag zeker niet zomaar! Ze kunnen een wettelijke feestdag niet inruilen voor een parttime dag, die niet op die dag valt.
maandag 8 april 2019 om 22:23
Ze moet nu juist komen werken omdat ze maandag, 2e paasdag, vrij is geweest. Dat is raar.ouwewijsneus schreef: ↑08-04-2019 22:21je bent altijd al vrij op de dinsdag, wat is je probleem?
maandag 8 april 2019 om 22:27
ik las het anders maar....Gatinmijnsok schreef: ↑08-04-2019 22:23Ze moet nu juist komen werken omdat ze maandag, 2e paasdag, vrij is geweest. Dat is raar.
als je een vast rooster hebt, en dat is belangrijk, dan klopt het niet van je werkgever.
maandag 8 april 2019 om 22:29
Toen ik de maandag als deeltijddag had, had ik juist meer verlof omdat de feestdagen niet golden als werkbare dag. Er wordt bij ons gesteld dat iedereen met een x ft contract hetzelfde aantal uren moet werken, ongeacht op welke dag je deeltijd hebt.
Gevoelsmatig wordt je nu benadeeld. Je werkt fulltime en ze pikken nu een gratis vrije dag af.
Gevoelsmatig wordt je nu benadeeld. Je werkt fulltime en ze pikken nu een gratis vrije dag af.
maandag 8 april 2019 om 22:36
maandag 8 april 2019 om 22:40
Volgens mij mag dit niet. Pasen is een wettelijke vrije dag (tenzij je in de zorg zit ofzo) en hoeft niet te worden ingehaald.
Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld standaard de maandag roostervrij hebt, en daar valt een feestdag op, jij geen extra roostervrije dag krijgt om in te halen.
Een bedrijf kan je verzoeken te komen overwerken, maar dit lijkt me vrijwillig te moeten doen. Echter kan het wel in een bedrijfsreglement of contract staan wellicht en als je daarvoor getekend hebt kun je er weinig aan doen.
Heb je dat nooit eerder gehoord/gezien tijdens je sollicitatie TO?
Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld standaard de maandag roostervrij hebt, en daar valt een feestdag op, jij geen extra roostervrije dag krijgt om in te halen.
Een bedrijf kan je verzoeken te komen overwerken, maar dit lijkt me vrijwillig te moeten doen. Echter kan het wel in een bedrijfsreglement of contract staan wellicht en als je daarvoor getekend hebt kun je er weinig aan doen.
Heb je dat nooit eerder gehoord/gezien tijdens je sollicitatie TO?
maandag 8 april 2019 om 22:43
Pasen valt altijd op zondag en maandagouwewijsneus schreef: ↑08-04-2019 22:21je bent altijd al vrij op de dinsdag, wat is je probleem?
maandag 8 april 2019 om 22:46
maandag 8 april 2019 om 22:50
Er spelen verschillende dingen.
Pasen is een wettelijke feestdag en die hoor je vrij te krijgen.
Dinsdag is jouw roostervrije dag, en dan mag een werkgever je altijd vragen (of in geval van nood opdragen) om extra te komen werken. Dat geldt dan echter wel als meeruren/overwerk, dus je hoort voor die dag dan extra uitbetaald te worden of tijd voor tijd te krijgen.
De arbeidstijdenwet stelt dat je in een periode van 7 dagen minimaal 36 uur aaneengesloten vrij moet zijn. Omdat jij twee vrije dagen hebt elke week, lukt dat, en dus mag het. De arbeidstijdenwet kent geen restricties voor het werken op zaterdagen (wel voor zondagen).
Pasen is een wettelijke feestdag en die hoor je vrij te krijgen.
Dinsdag is jouw roostervrije dag, en dan mag een werkgever je altijd vragen (of in geval van nood opdragen) om extra te komen werken. Dat geldt dan echter wel als meeruren/overwerk, dus je hoort voor die dag dan extra uitbetaald te worden of tijd voor tijd te krijgen.
De arbeidstijdenwet stelt dat je in een periode van 7 dagen minimaal 36 uur aaneengesloten vrij moet zijn. Omdat jij twee vrije dagen hebt elke week, lukt dat, en dus mag het. De arbeidstijdenwet kent geen restricties voor het werken op zaterdagen (wel voor zondagen).
maandag 8 april 2019 om 22:56
Klinkt als een bedrijf waar ik kort gewerkt heb, en die valt in de categorie 'creatief met wetgeving'.
Die wilden me op 1e en 2e kerstdag naar kantoor laten komen om te werken,niet gedaan.
Na 6 weken overgegaan naar een werkgever die wel normaal omgaat met zijn personeel.
Die wilden me op 1e en 2e kerstdag naar kantoor laten komen om te werken,niet gedaan.
Na 6 weken overgegaan naar een werkgever die wel normaal omgaat met zijn personeel.
janena wijzigde dit bericht op 08-04-2019 23:49
0.18% gewijzigd
Live long and prosper
maandag 8 april 2019 om 22:58
Nummer*Zoveel schreef: ↑08-04-2019 22:50Er spelen verschillende dingen.
Pasen is een wettelijke feestdag en die hoor je vrij te krijgen. Ik lees net dat dit tegenwoordig anders is, het recht op (doorbetaald) verlof op wettelijke feestdagen is niet (meer) wettelijk bepaald. Dit moet specifiek overeengekomen worden in de CAO of arbeidsovereenkomst. Oftewel; wat zegt jouw CAO/contract over feestdagen?
maandag 8 april 2019 om 23:02
patchouli_ schreef: ↑08-04-2019 22:46Als je fulltime werkt heb je meer profijt van wettelijke dagen. Dit mogen ze compenseren.
Is dat zo? Dus als jij maandag tot vrijdag werkt en kerst valt op woensdag en donderdag, dan mogen ze je vragen een weekend te komen werken om die feestdagen te compenseren?
Pasen is ook een feestdag en TO's 'weekend' is dinsdag en zondag, lijkt mij onlogisch dat zij dan op haar vrije dag moet terugkomen.
woensdag 10 april 2019 om 09:25
Als je een vast rooster hebt en een feestdag valt op een werkdag van je, dan ben je gewoon vrij, met behoud van salaris en hoef je niets te compenseren.chocolol schreef: ↑08-04-2019 23:02Is dat zo? Dus als jij maandag tot vrijdag werkt en kerst valt op woensdag en donderdag, dan mogen ze je vragen een weekend te komen werken om die feestdagen te compenseren?![]()
Pasen is ook een feestdag en TO's 'weekend' is dinsdag en zondag, lijkt mij onlogisch dat zij dan op haar vrije dag moet terugkomen.
Dus Chocolol, je hebt helemaal gelijk.