Zorgen om overgewicht moeder
donderdag 18 april 2019 om 20:14
Mijn moeder heeft al bijna haar hele leven overgewicht. De laatste jaren wordt het steeds erger en inmiddels is ze morbide obees. Ook krijgt ze steeds meer lichamelijke klachten. Ze heeft een te hoge bloeddruk, hartklachten en last van haar gewrichten.
Gisteren liep ik even met haar mee naar de bakker om de hoek. Normaal gesproken een wandeling van minder dan 5 minuten, maar wij hebben er ruim een kwartier over gedaan, omdat ze twee keer tussendoor moest gaan zitten vanwege de pijn in haar benen en omdat ze buiten adem was.
Ik maak me erge zorgen om mijn moeders gezondheid. De afgelopen jaren heb ik haar dit al meerdere keren verteld en geprobeerd haar te helpen gezonder te leven. Maar elke keer wordt ze flink boos als ik erover begin. Ze weigert in te zien dat haar gewicht een probleem is, heeft een hekel aan sporten en beweegt vanwege de pijn nu nog amper, maar blijft doorgaan met te veel eten.
Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het zo moeilijk om toe te kijken hoe ze steeds verder aftakelt en ben bang haar te verliezen. Maar tot nu toe leidt elke poging tot een gesprek hierover tot ruzie. Wie heeft er tips?
Gisteren liep ik even met haar mee naar de bakker om de hoek. Normaal gesproken een wandeling van minder dan 5 minuten, maar wij hebben er ruim een kwartier over gedaan, omdat ze twee keer tussendoor moest gaan zitten vanwege de pijn in haar benen en omdat ze buiten adem was.
Ik maak me erge zorgen om mijn moeders gezondheid. De afgelopen jaren heb ik haar dit al meerdere keren verteld en geprobeerd haar te helpen gezonder te leven. Maar elke keer wordt ze flink boos als ik erover begin. Ze weigert in te zien dat haar gewicht een probleem is, heeft een hekel aan sporten en beweegt vanwege de pijn nu nog amper, maar blijft doorgaan met te veel eten.
Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het zo moeilijk om toe te kijken hoe ze steeds verder aftakelt en ben bang haar te verliezen. Maar tot nu toe leidt elke poging tot een gesprek hierover tot ruzie. Wie heeft er tips?
donderdag 18 april 2019 om 21:36
De kans dat iemand met morbide obesitas blijvend afvalt en op een gezond gewicht blijft is ongeveer 3%. Op de leeftijd van 61 lijkt die kans me nog lager.
Je moeder vindt het zelf ook heus niet leuk om morbide obers te zijn en als ze het kon had ze er wel wat aan gedaan.
Maar het is niet zo simpel om gewoon minder en gezonder te eten. In theorie natuurlijk wel, elk pondje door het mondje inderdaad, maar als je altijd honger en trek hebt, eten super lekker vindt, gewend bent om veel te eten, emoties er mee verzacht etc. dan is het intens moeilijk om dat helemaal om te gooien en ook nog eens vol te houden.
Ik denk zelfs dat de succeskans om te stoppen met roken of een alcoholverslaving te overwinnen groter is dan morbide obesitas zonder operatie de baas te worden.
Ik kan me voorstellen dat ze dat wegstopt en negeert. Ze heeft nml een groot probleem waar helemaal geen makkelijke oplossing voor is en het is super irritant als een ander dan gaat zeggen wat je best weet maar waar je geen oplossing voor ziet.
Misschien komt ze nog in aanmerking voor een gasttic bypass maar als dat niet zo is, laat haar dan in haar waarde en zeur niet aan haar hoofd.
Je moeder vindt het zelf ook heus niet leuk om morbide obers te zijn en als ze het kon had ze er wel wat aan gedaan.
Maar het is niet zo simpel om gewoon minder en gezonder te eten. In theorie natuurlijk wel, elk pondje door het mondje inderdaad, maar als je altijd honger en trek hebt, eten super lekker vindt, gewend bent om veel te eten, emoties er mee verzacht etc. dan is het intens moeilijk om dat helemaal om te gooien en ook nog eens vol te houden.
Ik denk zelfs dat de succeskans om te stoppen met roken of een alcoholverslaving te overwinnen groter is dan morbide obesitas zonder operatie de baas te worden.
Ik kan me voorstellen dat ze dat wegstopt en negeert. Ze heeft nml een groot probleem waar helemaal geen makkelijke oplossing voor is en het is super irritant als een ander dan gaat zeggen wat je best weet maar waar je geen oplossing voor ziet.
Misschien komt ze nog in aanmerking voor een gasttic bypass maar als dat niet zo is, laat haar dan in haar waarde en zeur niet aan haar hoofd.
donderdag 18 april 2019 om 21:48
Jessiweasley_91 schreef: ↑18-04-2019 20:40Eerst en vooral een erg dikke knuffel want dit is geen leuke situatie. Ik snap hoe je je voelt want ik heb ook een moeder die morbide obees is en die ik ook al jaren probeer te overtuigen om iets te doen aan haar gewicht. Zij werd ook altijd boos als ik er over begon, of ze begon over iets anders en negeerde dan compleet wat ik had gezegd.
Ik probeerde haar wat te motiveren door haar een dieetboek cadeau te doen en haar te beloven dat als ze de tips zou opvolgen en zou afvallen ik haar dan zou trakteren op een etentje in mijn lievelingsrestaurant (een restaurant met voornamelijk gezonde en erg lekkere gerechten ) maar toen was ze zelf achter mijn rug daar al gaan eten dus hopla.. dat was weer niet gelukt
Nu heb ik haar eindelijk kunnen overtuigen om naar een diëtist te gaan. Ik ben met haar meegegaan en ik heb haar achteraf uitgebreid gecomplimenteerd dat ze dit toch al had gedaan. Nu is het alleen hopen dat ze werkelijk de tips opvolgt...
Nu als je morbide obees bent is het ook niet simpel meer om te beginnen diëten want je moeder zal ook wel weten dat ze een erg lange weg te gaan heeft vooraleer ze terug een gezond gewicht heeft. Ik zou dit zeker ook vermelden bij haar dat je dit ook weet dat het moeilijk is maar dat je haar wil steunen en etc (indien je het op die manier nog niet hebt gezegd ) misschien helpt het als jij en je vader samen met haar eens aan tafel zitten en jullie dan echt jullie zorgen uiten naar haar toe ?
En ja ... Als dat echt allemaal niet lukt , ga je het jammer genoeg op een bepaald moment moeten loslaten. Uiteindelijk is het iets dat ze zelf moet doen.
Pffff. Met zo'n dochter heb je geen vijanden meer nodig. Dieetboeken cadeau doen....seriously?!! Arme moeder.
donderdag 18 april 2019 om 22:00
Ik heb een heel dik familielid, is al haar hele leven half invalide en kon nooit goed bewegen. Zit door het overgewicht in combinatie met haar handicap ook in een rolstoel.
Familie heeft haar van alles beloofd als ze een gasttic bypass zou nemen. Wil ze echter niet. Ze heeft al zo weinig en geniet van het snoepen en vele ongezonde eten en ze wil niet dat dat haar ontnomen wordt.
Inmiddels is ze bijna 70. Het is nou ook weer niet zo dat je perse omvalt voor je 50ste als je (veel) te zwaar bent.
Familie heeft haar van alles beloofd als ze een gasttic bypass zou nemen. Wil ze echter niet. Ze heeft al zo weinig en geniet van het snoepen en vele ongezonde eten en ze wil niet dat dat haar ontnomen wordt.
Inmiddels is ze bijna 70. Het is nou ook weer niet zo dat je perse omvalt voor je 50ste als je (veel) te zwaar bent.
donderdag 18 april 2019 om 22:25
Ik begrijp je zorgen. Ze zijn terecht.
Maar...
Iemand met morbide obesitas wéét al dat die te dik is. Hij/zij heeft een spiegel en het is niet nodig dat jij er ook telkens opnieuw over begint. Niets is zo demotiverend (ja, echt) voor iemand met morbide obesitas dan mensen die telkens weer opnieuw over dat gewicht beginnen.
Laat het met rust.
Laat haar met rust.
Want echt, het werkt alleen maar averechts en ze zal zich alleen nog maar slechter voelen.
Maar...
Iemand met morbide obesitas wéét al dat die te dik is. Hij/zij heeft een spiegel en het is niet nodig dat jij er ook telkens opnieuw over begint. Niets is zo demotiverend (ja, echt) voor iemand met morbide obesitas dan mensen die telkens weer opnieuw over dat gewicht beginnen.
Laat het met rust.
Laat haar met rust.
Want echt, het werkt alleen maar averechts en ze zal zich alleen nog maar slechter voelen.
donderdag 18 april 2019 om 22:36
Echt heMarvelousMrsMaisel schreef: ↑18-04-2019 21:48Pffff. Met zo'n dochter heb je geen vijanden meer nodig. Dieetboeken cadeau doen....seriously?!! Arme moeder.
donderdag 18 april 2019 om 23:00
donderdag 18 april 2019 om 23:21
Wat is de rol van je vader? Eet hij ook zo ongezond en veel? Kookt hij wel eens gezond? Gaat hij met haar wandelen of fietsen of wat dan ook? Gaan ze uberhaupt wel eens wat doen als ze zo weinig kan? Neemt hij haar alles uit handen en faciliteert hij haar omdat zij het "niet kan"?
Ik vraag het omdat het herkenbaar is bij een stel dat ik ken en dat is een neerwaartse spiraal omdat zij denkt iets niet meer te kunnen (of soms bang is dat iemand ziet dat ze er moeite mee heeft), hij het uit handen neemt en ze zo steeds minder en minder kan en onderneemt.
Ik vraag het omdat het herkenbaar is bij een stel dat ik ken en dat is een neerwaartse spiraal omdat zij denkt iets niet meer te kunnen (of soms bang is dat iemand ziet dat ze er moeite mee heeft), hij het uit handen neemt en ze zo steeds minder en minder kan en onderneemt.
donderdag 18 april 2019 om 23:44
Ik heb helaas geen pasklaar antwoord voor de lastige situatie waar je in zit.
Jouw vraag deed me wel denken aan een artikel dat ik vandaag las over overgewicht en wat mij aan het denken heeft gezet. Wie weet heb je er wat aan:
https://highline.huffingtonpost.com/art ... -is-wrong/
Jouw vraag deed me wel denken aan een artikel dat ik vandaag las over overgewicht en wat mij aan het denken heeft gezet. Wie weet heb je er wat aan:
https://highline.huffingtonpost.com/art ... -is-wrong/
donderdag 18 april 2019 om 23:54
Dit vind ik toch ook wel wat overdreven. Mss niet allemaal even handig maar ze bedoelt het goed, ze zit in met haar moeder. Logisch toch?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑18-04-2019 21:48Pffff. Met zo'n dochter heb je geen vijanden meer nodig. Dieetboeken cadeau doen....seriously?!! Arme moeder.
Herkenbare situatie, mijn ma worstelt ook al met haar gewicht zolang als ik me kan herinneren. De laatste jaren is het enorm verergerd. Ik weet niet of ze morbide obees is omdat ze haar gewicht niet wil zeggen maar ik vrees dat het niet veel scheelt. Maar dan wel op mijn oom zijn gewicht commentaar geven.
Veel meer dan je nu doet kun je niet doen vrees ik. Je kunt haar niet dwingen hé. Maar ik snap je frustratie en machteloosheid, ervaar het zelf ook.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
vrijdag 19 april 2019 om 07:14
Uiteindelijk zal ze het zelf moeten willen om af te vallen. Ik ken iemand die ook veel te zwaar was. Hoe meer we het daar over hadden, hoe meer de hakken in het zand gingen, zeg maar. Op een gegeven moment had hij er zelf genoeg van, ook last met bewegen. Daarna in een jaar 40 kg afgevallen.
Ze zal zelf een keer iets mee moeten maken waardoor voor haar de maat vol is en ze aan de slag gaat.
Ze zal zelf een keer iets mee moeten maken waardoor voor haar de maat vol is en ze aan de slag gaat.
vrijdag 19 april 2019 om 09:06
quattro-stagioni schreef: ↑18-04-2019 22:25Ik begrijp je zorgen. Ze zijn terecht.
Maar...
Laat het met rust.
Laat haar met rust.
vrijdag 19 april 2019 om 09:14
Ik was ook veel te zwaar. Je moet zelf het licht zien. Je weet best dat je te dik bent, je wilt het natuurlijk ook anders. Maar je moet zelf de knop omzetten. En dat is super lastig. Als mensen mij ongevraagd dieetboeken cadeau hadden gedaan waren die nu ontvriend. Waar bemoeit die dochter zich mee? Je wilt niet weten hoeveel er in de wereld 'met de beste bedoelingen' kapot gemaakt wordt.aquake82 schreef: ↑18-04-2019 23:54Dit vind ik toch ook wel wat overdreven. Mss niet allemaal even handig maar ze bedoelt het goed, ze zit in met haar moeder. Logisch toch?
Herkenbare situatie, mijn ma worstelt ook al met haar gewicht zolang als ik me kan herinneren. De laatste jaren is het enorm verergerd. Ik weet niet of ze morbide obees is omdat ze haar gewicht niet wil zeggen maar ik vrees dat het niet veel scheelt. Maar dan wel op mijn oom zijn gewicht commentaar geven.
Veel meer dan je nu doet kun je niet doen vrees ik. Je kunt haar niet dwingen hé. Maar ik snap je frustratie en machteloosheid, ervaar het zelf ook.
vrijdag 19 april 2019 om 09:15
Nou ja, het is wel haar moeder. Dat is ook meteen precies wat ik er niet aan begrijp. Als mijn kind zich zulke ernstige zorgen over mij zou maken, zou ik mij toch echt achter de oren gaan krabben. Het zou zeker niet averechts werken, want als moeder wil je de zorgen van je kinderen juist wegnemen als dat ook maar enigszins kan.viavia2013 schreef: ↑19-04-2019 09:06wat kunnen mensen toch dom zijn! Het is niet jouw leven, het werkt alleen maar averechts.
vrijdag 19 april 2019 om 09:52
Ja. Diegene weet zelf toch ook wel dat het een goed idee is om af te vallen? Net als dat mensen tegen je zouden zeggen dat je je huis wat vaker moet poetsen. Dat soort dingen weet je zelf ook wel. Maar het weten en het doen is wat anders. Je doet nogal af aan iemands intelligentie om dit soort 'slimme' opmerkingen te maken.
Je kunt best het onderwerp een keer tactisch aansnijden. Dan merk je vanzelf of mensen openstaan voor hulp. Mijn vriendinnen zeiden toen ook altijd (als ik er zelf over begon) "als je er iets aan wilt doen, steun ik je". Meer heb je niet nodig. Maar dat gepush en dieetboeken geven..... bah.
vrijdag 19 april 2019 om 09:56
Kennelijk is het een teken van liefde om je moeder zich te laten doodeten. Alles beter dan je met je eigen moeder bemoeien want hé, het is haar leven.
vrijdag 19 april 2019 om 10:03
Je moeder is een volwassen vrouw. Met beschikkingsrecht en zo, hè. Je kunt tegen een anorexiapatiënt ook niet schreeuwen dat ie moet gaan eten en dan gaat het alweer. Je denkt te simpel. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
vrijdag 19 april 2019 om 10:04
Het lijkt me een kwelling om je moeder zo te zien, TO, dus ik begrijp dat je je zorgen maakt en er wat aan wilt doen. Ik weet echter niet of je dat zomaar kan. Afvallen uit motivatie voor een ander, want voor zichzelf hoeft het blijkbaar niet, is niet haalbaar op de lange termijn. Zeker als je al zo ver heen bent, dan zie je het gewoon niet als je 5 kilo afvalt. Het zal haar een heel lange adem kosten en ik kan ook goed begrijpen dat je er op die leeftijd geen zin meer in hebt.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een 'interventie' organiseren met je vader, haar eens neerzetten en beiden vertellen hoe jullie je er onder voelen en jullie zorgen hebben om de toekomst.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een 'interventie' organiseren met je vader, haar eens neerzetten en beiden vertellen hoe jullie je er onder voelen en jullie zorgen hebben om de toekomst.
vrijdag 19 april 2019 om 10:06
Nee, door blijven drammen tegen iemand die zich waarschijnlijk al ellendig en mislukt voelt en de grip helemaal kwijt is geraakt, dát werkt...
vrijdag 19 april 2019 om 10:07
Precies dat.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑19-04-2019 10:03Je moeder is een volwassen vrouw. Met beschikkingsrecht en zo, hè. Je kunt tegen een anorexiapatiënt ook niet schreeuwen dat ie moet gaan eten en dan gaat het alweer. Je denkt te simpel. Je hebt geen idee waar je het over hebt.
vrijdag 19 april 2019 om 10:08
Ik denk dat je veel meer bereikt als je je op de klachten richt en niet op wat jij als oorzaak daarvan ziet.Poppy_del_Rio schreef: ↑19-04-2019 09:56Kennelijk is het een teken van liefde om je moeder zich te laten doodeten. Alles beter dan je met je eigen moeder bemoeien want hé, het is haar leven.
Zo kort kunnen lopen, dat kan heel goed een teken zijn van lekkende hartkleppen, verstopte aderen, vocht achter de longen en meer van zulks. Dat zijn acute problemen die acuut kunnen worden opgelost.
Zoals gezegd hebben ook slanke mensen dat soort problemen. Daarvan zeg je toch ook niet dat ze eerst maar eens 10 maanden aan een heftig dieet moeten? Nee, tegen slanke mensen zeg je: ga eens naar de huisarts en laat je bloed testen, misschien moet je naar de cardioloog. Lekkende hartkleppen is een mechanisch probleempje, maar dichtgeslibde aderen kunnen heel goed met voedsel te maken hebben. Zowel voor slanke als dikke mensen. Voor beide kan dan een aanpassing in het dieet helpen. Maar dat doe je nadat je de acute problematiek opgelost hebt en bovendien laat je een deskundige vaststellen wat het probleem is en hoe dat opgelost moet worden. Anders is het echt niet veel meer dan fatshaming. Je ziet iemand met overgewicht, die persoon heeft een medisch probleem, de oplossing is dus stevig afvallen. Je ziet iemand zonder overgewicht, die persoon heeft exact hetzelfde medische probleem, de oplossing is.... iets heel anders? Vooroordelen dus.
Dikke mensen hebben overigens niet altijd een eetverslaving.