Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
YellowLemon schreef:
30-04-2019 12:17
Hij is bij mij toch opeens weer gaan groeien, ik had te hard geroepen dat hij verdwenen is. :biggrin:
Gelukkig maar :biggrin: , het is een prachtige plant :heart: . Naar de bloemen ben ik ook benieuwd.
Voor iedereen een groene tuin
Mijn larven zijn binnen :hyper:

Ik geloof dat het niet gaat regenen hier vandaag, dus ik ga ze zo maar direct uitzetten. Ben erg benieuwd.
Calamitycat schreef:
30-04-2019 12:02
Welkom :)
Ik vrees dat het gras er niet mooier van wordt. Ook is het lastig dat, als je moet maaien, dat je dan steeds het hele zitje weg moet halen.
Al eens aan een vlonder gedacht?
Dankjewel. Ik had er nog niet eens aan gedacht dat maaien dan zo omslachtig zou worden, vlonder lijkt ons ook mooi idd nu we er zo over nadenken.
Gaan van het weekend eens uitgebreid inlichtingen winnen over wat de mogelijkheden zijn.
Maktub schreef:
30-04-2019 11:57
Wow friezin, wat een geld. Maar ook, wat een gigantische tuin, als dat alleen al je voortuin is. Valt mijn tuintje van 30m2 bij in het niet :p
ik heb alleen maar een voortuin, maar het is idd een groot ding
Ik heb een offerte van 2500 voor opnieuw indelen, herstraten (op10m2 30x30 na huidige stenen) en leggen van graszoden. C.a. 3 dagen werk.
Been there, done that, got the T-shirt.
ik heb een oprit die bestraat moet worden, waar nu grind in ligt. Dat is 60m2, dan groter terras maken, dat wordt ook ong 60m2 (herbruiken stenen en nieuwe). Border versmallen en nieuwe border aanleggen. Schutting van ong 3,5 meter. En dan hok met carport plaatsen (hok 3 x 4 en carport 3 x5). En dan nog nieuw grasveld, dat is ong 50 m2. En dan elektrisch in carport ed
Welkom DDDoekje.
@Friezinnetje, wat een heerlijke grote tuin gaat vast heel mooi worden. Ze durven wel te vragen wat een bedrag zeg.

Had nog wat foto's beloofd dit staat nu in bloei...hoop dat het lukt :)
anoniem_129784 wijzigde dit bericht op 13-10-2019 10:56
57.45% gewijzigd
Mooi Merel, prachtige clematis. Ik moet eigenlijk ook nog een vroegbloeiende hebben, die van mij zitten nu net de knoppen in.
Wat mooi Merel!

Friezinnetje, ik zou het opdelen in stukjes. Grind 'gratis afhalen' op facebook.
Hok met carport zeker apart doen.
Ben echt zo'n oregano fan geworden. Het is een woekeraar maar wel een leuke. Kan niet wachten tot het allemaal gaat bloeien! De knoppen in de jasmijn zien er ook veelbelovend uit, dat ruikt zooo lekker. En ben blijf dat ik de hibiscus niet gesnoeid heb, zie de eerste bloemknoppen al zitten. Vorig jaar deed ie niets, waarschijnlijk ook droogte en hitte.
Ben benieuwd of m'n dropplant nog opkomt, ben ik ook groot fan van.
CC, veel liefs en sterkte!
Dank je Case-je :bigkiss:

Mooie foto's zijn er weer geplaatst hier :heart:
Ik kan ook niet wachten tot de Toscaanse jasmijn gaat bloeien.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
De net geplante jasmijn begint hier ook te groeien ben benieuwd hoeveel tijd hij nodig heeft om de muur te bedekken.

Bieslook in bloei
En nog wat beloofde foto's
Afbeelding

Clematis groeit door de rode cornouille
Afbeelding

Bloemetje van de buurvrouw
Afbeelding

Zaailing van de boom van de buurvrouw, maar zolang die bloeit laat ik hem nog even staan
Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wat een kadootjes van je buur Eve.
Kruipende flox en een sering :heart:
Maktub schreef:
30-04-2019 13:39
Mijn larven zijn binnen :hyper:

Ik geloof dat het niet gaat regenen hier vandaag, dus ik ga ze zo maar direct uitzetten. Ben erg benieuwd.
Jaaaaa, ik heb net een zakje met 50 stuks in mijn rozenstruiken gehangen: eten maar jongens! En ik heb meteen ook 15 miljoen nematoden (wat? en hoeveel?) in mijn tuin uitgegoten: hoop zo dat het werkt!

Wat een geweldige foto's zie ik allemaal weer voorbij komen trouwens. Ik heb nog steeds geen foto's gemaakt; maar poeslief is wel weer terug, sinds gister! Dus nu weer tijd voor andere dingen gelukkig.
Dat is fijn Streepje. En ik hoop dat de beestjes hun werk doen.

Hier is de hovenier geweest. De eerste week van juni gaat de boel op de schop.

Alleen moet mijn hybiscus wel naar de kapper anders kan hij niet verplant worden. Geen bloemen dus dit jaar :cry:
@ merel, je hebt een mooie japanse esdoorn staan!
@neweve, jouw sering is helemaal :heart:
Mijn witte sering heeft ooit 1 keer gebloeid, maar nu al jaren niet meer.
@ streepje, fijn dat jouw kat terug is. Nu gelukkig geen zorgen meer.

Vandaag na het werk heb ik nog even het gras gemaaid. Daarna ziet de tuin er altijd op zijn mooist uit:
Afbeelding
Voor de geinteresseerden: De basis van de tuin (grote bomen en struiken) is 20 jaar oud. De lagere beplanting is nu 8 jaar oud.

Afbeelding
Ons :puppy: op het tuinpad.
Duet mijn liefde voor jouw tuin gaat echt nooit meer over :$ Zó mooi! :heart:
Purr-a-noia
Duet, wat een prachtige tuin heb je ❤️ Die fantastische bomen en al die ruimte 😊

Hier weer begonnen met werken maandag, wordt de hele dag geleefd. Dan is het zo lekker om thuis in de tuin te rommelen. Ik zou niet zonder kunnen, winters duren ook veel te lang wat mij betreft!
Heb nematoden even gegoogled
;-D hoop dat ze doen waar ze het beste in zijn.
Fijn dat poes terug is

Neweve, wat een mooie foto’s . Lekker veel kleur in je tuin!

Friezin, met zo’n grote offerte kan ik me hoge kosten voorstellen. Misschien helpt het om losse offertes op te vragen voorde verschillende grote klussen en de overige werkzaamheden zijn misschien goedkoper uit te besteden. Slim inkopen kan veel schelen.
Prachtige tuin Duet :heart: , hoe groot is je tuin eigenlijk ?
Voor iedereen een groene tuin
Neweve, ook jouw foto's zijn fantastisch! I :heart: bieslookbloemen.
Purr-a-noia
Ik denk dat ik me toch moet gaan verdiepen in het foto gedoe, alhoewel waarschijnljk valt het dan tegen. Maar ben allang blij dat we weer een tuintje hebben. Bij het stukje (iets van 3 bij 3 vierkant) met een vijvertje zijn veel zaden van plantjes gekomen. Zelfs aardbei zit er tussen. Verder heb ik in potten kruiden, peulen, bonen etc. En jn een stukje waar de vlinderstruik zit hebben we een stukje van 30 x 1,50 waar ik heel veel bijenzaden etc heb gestrooit (alles gratis dus ben benieuwd). Voor staan planten met bloemen en hebben we nu bloeiende kruipers tussen gszet.
Ik vind het heerlijk om iets te doen met bloemen en kruiden etc.
Prachtige tuin Duet.

Mijn hotel heeft wat kamers verhuurd:

Afbeelding

En in juni wordt mijn tuin verbouwd. Daarna mag ik ook los :cheer2:
Ik denk dat ik me toch moet gaan verdiepen in het foto gedoe, alhoewel waarschijnljk valt het dan tegen. Maar ben allang blij dat we weer een tuintje hebben. Bij het stukje (iets van 3 bij 3 vierkant) met een vijvertje zijn veel zaden van plantjes gekomen. Zelfs aardbei zit er tussen. Verder heb ik in potten kruiden, peulen, bonen etc. En jn een stukje waar de vlinderstruik zit hebben we een stukje van 30 x 1,50 waar ik heel veel bijenzaden etc heb gestrooit (alles gratis dus ben benieuwd). Voor staan planten met bloemen en hebben we nu bloeiende kruipers tussen gszet.
Ik vind het heerlijk om iets te doen met bloemen en kruiden etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven