Reistijd woon/werk met baby
donderdag 2 mei 2019 om 13:54
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik willen graag aan kinderen beginnen eind dit jaar. Beiden werken wij een uur reizen van huis (beiden andere stad), wij reizen beiden met OV. We zijn allebei gelukkig op ons werk, maar is het te doen met een kleine straks?
Wat is volgens jullie de maximale reistijd naar werk met kleine kinderen?
Mijn vriend en ik willen graag aan kinderen beginnen eind dit jaar. Beiden werken wij een uur reizen van huis (beiden andere stad), wij reizen beiden met OV. We zijn allebei gelukkig op ons werk, maar is het te doen met een kleine straks?
Wat is volgens jullie de maximale reistijd naar werk met kleine kinderen?
donderdag 2 mei 2019 om 14:04
Is er iemand die je kindje in geval van nood snel op kan halen? Als hij zij ziek is bijvoorbeeld? Of kun je een opvang kiezen om de hoek bij je werk?
Ik heb soms wel lang reistijd maar mijn vriend werkt twee min bij t dagverblijf vandaan. Nou is dat wel heel luxe en toeval maar goed we zijn enkele keren wel gebeld dat ze snel opgehaald moest worden wegens ziekte
Ik heb soms wel lang reistijd maar mijn vriend werkt twee min bij t dagverblijf vandaan. Nou is dat wel heel luxe en toeval maar goed we zijn enkele keren wel gebeld dat ze snel opgehaald moest worden wegens ziekte
where ever you go, go with your heart
donderdag 2 mei 2019 om 14:04
donderdag 2 mei 2019 om 14:11
Inderdaad de achtervang bij noodsituaties moet er zijn. Is die aanwezig, dan reistijd van een uur acceptabel. Vond zelf wel dat dit prima ging toen ze naar het KDV gingen. Vanaf 7.30 uur brengen en voor 18.30 uur weer ophalen. Toen ze naar de basisschool gingen had ik gelukkig werk dichterbij. Hierdoor kon ik ze naar school brengen en daarna doorrijden en 's middags BSO. Voorschoolse is hier niet veel en lange dagen dan voor die ukkies en inderdaad laat thuis en dan nog moeten eten e.d.
donderdag 2 mei 2019 om 14:13
of een gastouder. In overleg kan er vaak veel. Hier eten onze kinderen bijvoorbeeld op vrijdag daar mee omdat wij dan allebei laat klaar zijn met werken. Thuis omkleden en naar bed.Een*Nieuwe*Lente schreef: ↑02-05-2019 14:04Misschien kunnen jullie voor opvang aan huis kiezen? Dat scheelt een hoop gedoe met ochtend- en avondspits. Kindje is dan al gewassen en heeft gegeten wanneer jullie thuis komen van jullie werk. En met een beetje geluk staat er ook nog een lekkere maaltijd voor jullie klaar, en is er gestreken![]()
donderdag 2 mei 2019 om 14:14
donderdag 2 mei 2019 om 14:16
Wij wonen momenteel 25 minuten fietsen (man) en 45 minuten OV (ik) van werk vandaan. Dat is prima. In geval van nood kan man vanuit werk naar KDV komen.
Over twee maanden moet ik 60 minuten reizen met OV en fietst man 10-15 minuten naar werk. We hebben er wel voor gekozen om een nieuwe woning te zoeken in de plaats waar één van ons werkt. Vind het een fijn idee dat één van ons snel bij de kinderen kan zijn. Als je familie hebt die deze taak ook op zich kan en wil nemen, dan lijkt de reistijd me niet per se een probleem. Behalve dat het eigenlijk wel weggegooide tijd is.
Over twee maanden moet ik 60 minuten reizen met OV en fietst man 10-15 minuten naar werk. We hebben er wel voor gekozen om een nieuwe woning te zoeken in de plaats waar één van ons werkt. Vind het een fijn idee dat één van ons snel bij de kinderen kan zijn. Als je familie hebt die deze taak ook op zich kan en wil nemen, dan lijkt de reistijd me niet per se een probleem. Behalve dat het eigenlijk wel weggegooide tijd is.
donderdag 2 mei 2019 om 14:19
Bedankt voor alle input al!
Wat achterban betreft, die is wel schaars. Schoonmoeder vertrouwen vriend en ik het niet toe (lang verhaal). Mijn familie woont ver uit de buurt, eventueel vriend zijn zussen die wel om de hoek wonen.
Ik heb het nog niet overlegd op mijn werk, want ik zou dan ook minder willen gaan werken. Nu werk ik 4,5 dag in de week (om de week een dag vrij). Met een kindje wil ik naar 4 dagen gaan. Vriend werkt al 4 dagen en blijft dat dan doen, kindje heeft dus 3 dagen p/w opvang nodig.
Ik heb wel ruimte om flexibel om te gaan met werktijden denk ik. Een uurtje vroeger/later zal geen probleem zijn. Echter is thuiswerk niet iets wat binnen mijn functie valt, maar dat kan ik tzt wel overleggen.
Wat achterban betreft, die is wel schaars. Schoonmoeder vertrouwen vriend en ik het niet toe (lang verhaal). Mijn familie woont ver uit de buurt, eventueel vriend zijn zussen die wel om de hoek wonen.
Ik heb het nog niet overlegd op mijn werk, want ik zou dan ook minder willen gaan werken. Nu werk ik 4,5 dag in de week (om de week een dag vrij). Met een kindje wil ik naar 4 dagen gaan. Vriend werkt al 4 dagen en blijft dat dan doen, kindje heeft dus 3 dagen p/w opvang nodig.
Ik heb wel ruimte om flexibel om te gaan met werktijden denk ik. Een uurtje vroeger/later zal geen probleem zijn. Echter is thuiswerk niet iets wat binnen mijn functie valt, maar dat kan ik tzt wel overleggen.
donderdag 2 mei 2019 om 14:19
Werken jullie allebei fulltime en blijft dat zo?
Heb je de mogelijkheid om structureel een dag in de week thuis te werken? En iid flexibel met uren om te gaan zodat de een vroeg kan beginnen en de ander later?
Ik heb nu een half uur reistijd, en een uur zou ik teveel vinden. Nu heb ik de mogelijkheid om 4x9 te werken, en heb ik een dag minder opvang nodig.
Heb je de mogelijkheid om structureel een dag in de week thuis te werken? En iid flexibel met uren om te gaan zodat de een vroeg kan beginnen en de ander later?
Ik heb nu een half uur reistijd, en een uur zou ik teveel vinden. Nu heb ik de mogelijkheid om 4x9 te werken, en heb ik een dag minder opvang nodig.
donderdag 2 mei 2019 om 14:39
Wij zitten ook wel een eindje van opvang/school af, rond de 45-50 minuten allebei. Gaat eigenlijk prima, ook zonder achterwacht in dezelfde woonplaats. Nu ze naar school gaan is het ook wat makkelijker ouders van vriendjes te vragen ze in geval van nood op te halen (al is het nooit nodig), Je bouwt op die manier langzaam ook je eigen netwerkje wel op.
donderdag 2 mei 2019 om 14:46
Mijn ervaring is dat het niet ideaal is maar op zich wel te doen is. Wij werken allebei 4 dagen per week en hebben ongeveer een uur reistijd (OV, deels hetzelfde traject). Ik haal onze baby en ik plan het zo dat ik 2 uur voor sluitingstijd van het kdv vertrek. Dan heb ik een uur speling en nog een noodoplossing. Als het ov echt op zijn gat ligt kan ik namelijk fietsen, daar doe ik wel ruim anderhalf uur over. En we hebben een goede band met onze buren die onze huissleutel hebben en vrijwel altijd thuis zijn, dus zij kunnen inspringen als we echt niet op tijd bij het kdv kunnen zijn.
Maar wij hebben wel het voordeel dat we vrij flexibele werktijden hebben, achtervang hebben en dat ik op meerdere manieren thuis kan komen. En dan nog vind ik het weleens onrustig, omdat ik haar toch het liefst zelf ophaal aan het begin van de avond zodat ze wel op tijd kan gaan slapen.
Maar wij hebben wel het voordeel dat we vrij flexibele werktijden hebben, achtervang hebben en dat ik op meerdere manieren thuis kan komen. En dan nog vind ik het weleens onrustig, omdat ik haar toch het liefst zelf ophaal aan het begin van de avond zodat ze wel op tijd kan gaan slapen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 2 mei 2019 om 14:56
donderdag 2 mei 2019 om 15:00
Ik heb ook een uur reistijd (ov) en mijn man 25 minuten (auto). Maar hij kan moeilijker op stel en sprong weg bij zijn werk, dus in geval van nood komt het toch vaak op mij neer. We hebben ook geen familie dicht in de buurt wonen.
Minder reistijd lijkt me ideaal, maar vooralsnog redden we het zo ook.
Wat daar wel bij helpt:
- crèche is standaard open van 7:30 tot 18:30, maar biedt ook extra opvang tot 20:00 uur. Tot nu toe slechts één keer gebruik van hoeven maken (grote treinstoring), maar vind het een erg prettig idee dat de mogelijkheid er is.
- kind krijgt bij de lunch een warme maaltijd, en eet dus op crèchedagen ‘s avonds gewoon een boterham. Zo kan ze meteen eten als we thuiskomen, dus hebben we niet de stress van met een moe en hongerig kind nog moeten koken.
- kind vindt de crèche fantastisch en slaapt daar goed, dus heeft er geen probleem mee als ze een keer een lange dag maakt.
- mijn werk is redelijk flexibel, dus als kind ziek is, kan ik meestal vrij snel weg om haar op te halen en haal ik de uren in als ze op bed ligt.
Ik ga nu wel zoeken naar een baan dichterbij, maar dat is meer omdat ze over 1,5 jaar naar school gaat. Dat lijkt me lastiger te organiseren dan nu ze nog op het kdv zit.
Minder reistijd lijkt me ideaal, maar vooralsnog redden we het zo ook.
Wat daar wel bij helpt:
- crèche is standaard open van 7:30 tot 18:30, maar biedt ook extra opvang tot 20:00 uur. Tot nu toe slechts één keer gebruik van hoeven maken (grote treinstoring), maar vind het een erg prettig idee dat de mogelijkheid er is.
- kind krijgt bij de lunch een warme maaltijd, en eet dus op crèchedagen ‘s avonds gewoon een boterham. Zo kan ze meteen eten als we thuiskomen, dus hebben we niet de stress van met een moe en hongerig kind nog moeten koken.
- kind vindt de crèche fantastisch en slaapt daar goed, dus heeft er geen probleem mee als ze een keer een lange dag maakt.
- mijn werk is redelijk flexibel, dus als kind ziek is, kan ik meestal vrij snel weg om haar op te halen en haal ik de uren in als ze op bed ligt.
Ik ga nu wel zoeken naar een baan dichterbij, maar dat is meer omdat ze over 1,5 jaar naar school gaat. Dat lijkt me lastiger te organiseren dan nu ze nog op het kdv zit.
donderdag 2 mei 2019 om 15:05
Dat zou ik niet doen. Iedere dag twee uur reizen in het ov met een baby is niet prettig, halen bij ziekte komt dan automatisch altijd op jou neer en als jij zelf een keer ziek bent of op een andere lokatie werkt, is het ineens niet te doen je kind op het kdv te krijgen.Skawa schreef: ↑02-05-2019 14:04Is er iemand die je kindje in geval van nood snel op kan halen? Als hij zij ziek is bijvoorbeeld? Of kun je een opvang kiezen om de hoek bij je werk?
donderdag 2 mei 2019 om 15:11
Wij werken allebei ook in een andere stad op 45/60 min afstand.
Hier hoeft een kind niet binnen een half uur opgehaald te worden. Dus kan ons kind door ons opgehaald worden. Familie woont nog verder dan een uur reizen. Kind kan wel door vrienden/buren opgehaald worden mocht er nood zijn.
Vriend start vroeg, ik breng kind weg, hij is daardoor vroeger thuis en ik later. Werkt allemaal prima!
Hier hoeft een kind niet binnen een half uur opgehaald te worden. Dus kan ons kind door ons opgehaald worden. Familie woont nog verder dan een uur reizen. Kind kan wel door vrienden/buren opgehaald worden mocht er nood zijn.
Vriend start vroeg, ik breng kind weg, hij is daardoor vroeger thuis en ik later. Werkt allemaal prima!
donderdag 2 mei 2019 om 15:19
Bij ons is het kdv al om 06:45 open dat is wel heel fijn mijn man rijdt vaak al om 06:00 uur weg en is dan rond 16 uur thuis en haalt haar dan op.
Ik zorg dat ik om kwart over 6 klaar ben en maak dan dochter wakker en geef haar dan haar ontbijt enzo en rond kwart voor 7 gaat ze na het kdv als ze heel erg moe is dan leg ik haar zelf daar op bed en anders gaat ze lekker spelen en ik kan voor de spits naar mijn werk rijden wat er voor zorgt dat ik maar 30 min reistijd heb inplaats van 1.5 uur in de spits. En dat zorgt er voor dat ik s avonds ook optijd thuis ben en dat we rustig kunnen eten enzo
Ik zorg dat ik om kwart over 6 klaar ben en maak dan dochter wakker en geef haar dan haar ontbijt enzo en rond kwart voor 7 gaat ze na het kdv als ze heel erg moe is dan leg ik haar zelf daar op bed en anders gaat ze lekker spelen en ik kan voor de spits naar mijn werk rijden wat er voor zorgt dat ik maar 30 min reistijd heb inplaats van 1.5 uur in de spits. En dat zorgt er voor dat ik s avonds ook optijd thuis ben en dat we rustig kunnen eten enzo