Werk & Studie alle pijlers

Relatie met collega

15-05-2019 20:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond,

Graag heb ik jullie advies nodig.

Het volgende is het geval. Sinds een jaar werk ik op een afdeling als senior binnen een grote organisatie. Altijd hardop geroepen dat ik geen relatie wil met iemand van het werk. Maar het is mij toch overkomen.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn leidinggevende is niet op de hoogte hiervan. Het liefst houd ik het ook voor mij omdat ik ook niet weet hoe serieus de relatie verder gaat uitpakken en ik het vervelend zou vinden dat mensen ervan afweten als de relatie weer over is. Enig belangrijke punt hierin is wel dat de collega om wie het gaat een junior is en ik diegene ook heb ingewerkt. Ben ik verplicht dit te melden bij mijn leidinggevende en bij het verzwijgen hiervan, kan dit consequenties hebben, in ontslag?
Volgens mij ben je dat niet verplicht.
Nu ben ik erg van de die lekker waar je zin in hebt en leve de liefde enzo, maar dit is bij de meeste bedrijven nor done en kan alleen maar gemeld worden in geval van intern ergens anders solliciteren op een andere locatie en bij dan aangenomen worden melden waarom je hebt gesolliciteerd en weg gaat.
Je kunt dit uiteraard niet in deze gezagsverhouding maken op de meeste werkplekken, dus of geen relatie of elders gaan werken. Als je echt een senior positie hebt weet je dat denk ik zelf wel, stel je voor dat een junior met dit verhaal naar je toekomt.
Het-groepje schreef:
15-05-2019 20:39
Nu ben ik erg van de die lekker waar je zin in hebt en leve de liefde enzo, maar dit is bij de meeste bedrijven nor done en kan alleen maar gemeld worden in geval van intern ergens anders solliciteren op een andere locatie en bij dan aangenomen worden melden waarom je hebt gesolliciteerd en weg gaat.
Je kunt dit uiteraard niet in deze gezagsverhouding maken op de meeste werkplekken, dus of geen relatie of elders gaan werken. Als je echt een senior positie hebt weet je dat denk ik zelf wel, stel je voor dat een junior met dit verhaal naar je toekomt.
Zijn ze daar zo streng op. Verschil in hiërarchie snap ik. Maar dan denk ik meer aan leidinggevende met iemand onder de leidinggevende. Ik beoordeel de junioren verder niet en heb ook geen invloed op hun functioneren.
phoebe04 schreef:
15-05-2019 20:47
Zijn ze daar zo streng op. Verschil in hiërarchie snap ik. Maar dan denk ik meer aan leidinggevende met iemand onder de leidinggevende. Ik beoordeel de junioren verder niet en heb ook geen invloed op hun functioneren.
Ik weet niet waar je werkt. Maar ik heb op redelijk losgeslagen plekken gewerkt (zelf werktijden bepalen, woeste borrels op vrijdag, groepen mensen die met elkaar ik vakantie gingen, etc) waar men juist hierin heel strikt was.
Daar moest je echt op een andere locatie gaan werken.
Ik zou dat als werkgever graag gemeld zien, ook al is het pril. Ik zou dat dan als werkgever overigens niet delen met anderen binnen het team.
Je kunt hierom niet zomaar ontslagen worden, wel zou het kunnen dat er gekeken wordt naar bijv overplaatsing naar een andere afdeling of vestiging.
Ik vind het wel apart dat je dat altijd riep. Waarom?

Ik zou het wel melden. Het komt toch uit.

Ga jij over een eventuele promotie? Dan is het helemaal netjes omdat over te dragen.
kopjechino schreef:
15-05-2019 20:39
Volgens mij ben je dat niet verplicht.
Moet bij ons gemeld worden en indien op dezelfde afdeling wordt een van de twee overgeplaatst. Ligt dus echt aan bedrijf
Oké bedankt voor de reacties
Ik heb ook een relatie met een collega en wij hebben het wel vrij snel verteld aan de leidinggevenden. Binnen de meeste bedrijven wordt er toch wel geroddeld dus ik had liever dat we het zelf vertelde dan dat het achter onze rug om gebeurde.
Hier heeft het geen problemen opgeleverd en werken we nog steeds allebei op dezelfde afdeling. Zolang je je eventuele privé problemen niet meeneemt naar het werk maakt het hier niks uit. Hangt dus denk ik helemaal van het bedrijf af.
Bij ons hadden Pietje en Jantje een relatie. Groot bedrijf maar beiden zaten op dezelfde afdeling. En Pietje was daar ook nog de leidinggevende van Jantje. Dat was best gek. Inmiddels hebben ze allebei (apart van elkaar) gedoe gehad en zijn ze beide weg.

Hangt er vanaf hoe close jullie samenwerken en of er leidinggevende posities t.o.v. elkaar zijn. Moet de één de ander beoordelen bijvoorbeeld? Dan zou ik het niet gek vinden dat werkgever dit wil weten en bijv voorstelt dat er eentje naar een andere afdeling gaat.
Maar ben je gewoon collega’s en is de één niet meer dan de ander, dan zie ik het probleem niet.
Bij de meeste bedrijven en organisaties ben je verplicht het te melden. Maf, maar toch zo.

Ik werk in het onderwijs en er zijn zelfs scholen waar collega’s dan naar andere locaties moeten of verzochten worden elders te gaan solliciteren. Gelukkig genoeg scholen waar dat absoluut niet hoeft. Mijn ex-man en ik hebben een tijdje op dezelfde school gewerkt.
Overigens is op diezelfde school nu dikke hommeless omdat twee teamleiders die een relatie met elkaar hebben beide ziekgemeld zijn omdat een van beide niet meer kan werken vanwege verziekte werkomstandigheden...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
15-05-2019 22:17
Bij de meeste bedrijven en organisaties ben je verplicht het te melden. Maf, maar toch zo.

Ik werk in het onderwijs en er zijn zelfs scholen waar collega’s dan naar andere locaties moeten of verzochten worden elders te gaan solliciteren. Gelukkig genoeg scholen waar dat absoluut niet hoeft. Mijn ex-man en ik hebben een tijdje op dezelfde school gewerkt.
Overigens is op diezelfde school nu dikke hommeless omdat twee teamleiders die een relatie met elkaar hebben beide ziekgemeld zijn omdat een van beide niet meer kan werken vanwege verziekte werkomstandigheden...
Zouden wij op dezelfde school werken? Zelfde situatie hier. Motto van de directeur: ‘sexcollega’s, excollega’s’, waarbij de koppeltjes dan onmiddellijk op verschillende plekken gezet werden...
Ik zou het eerst nog een tijdje aankijken, en héél discreet zijn. Dus geen etentjes waar je collega's kunt tegen komen, niet hand in hand op straat etc. Kijk eerst maar eens of het echt gaat werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven