Mode & Beauty alle pijlers

Kinderarbeid en make up

19-05-2019 18:02 16 berichten
Ik kreeg eerder vandaag deze docu als aanbeveling op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=IeR-h9C2fgc

Gaat over kinderen die illegaal in mika mijnen werken in India. Ik had zelf nog nooit van mika gehoord, gebruik ook nooit make up, maar het is dus het ingredient want zorgt voor een mooie glans.

Vond het wel een interessante docu en ik dacht laat ik die hier posten. Aangezien dierproefvrij steeds belangrijker wordt/is vind ik dat dit ook wel wat meer aandacht verdiend maar aan de andere kant wat doe je er aan? Die mensen moeten toch eten...
Bedoel je Mica?

Volgens mij zit dat ook niet in alle make-up. Gewoon labeltje lezen.

Weet wel dat het naast make-up voor heel veel andere dingen gebruikt word en niet zo gezond is om te maken.

Maar ze zijn in Nederland bezig om Mica te maken die wel veilig te fabriceren is en minder vervuilend. Geloof in de Forbo fabriek. Dan is het vooral om beter alternatief aan te bieden mbt gebrui bij meubels en vloeren enz.
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die hierin geïnteresseerd zijn: er is ook veel kinderarbeid bij het produceren van batterijen voor mobiele telefoons.
Het afschaffen van kinderarbeid heeft ervoor gezorgd dat de kinderen op zoek zijn gegaan naar andere manieren om geld te verdienen. En dat is niet mals, de plekken waar ze terecht komen. Wanneer kinderarbeid afgeschaft wordt, moet je ze ook (financieel) opvangen. Wanneer dat niet gebeurd zullen kinderen op zoek gaan naar ander werk, illegaal. Met alle gevolgen van dien. Vreselijk ja.
Sjulia schreef:
19-05-2019 18:17
Het afschaffen van kinderarbeid heeft ervoor gezorgd dat de kinderen op zoek zijn gegaan naar andere manieren om geld te verdienen. En dat is niet mals, de plekken waar ze terecht komen. Wanneer kinderarbeid afgeschaft wordt, moet je ze ook (financieel) opvangen. Wanneer dat niet gebeurd zullen kinderen op zoek gaan naar ander werk, illegaal. Met alle gevolgen van dien. Vreselijk ja.
Helemaal dit.
Sjulia schreef:
19-05-2019 18:17
Ja dat is juist het lastige eraan. Er is meestal geen alternatief op financieel gebied. Ouders verdienen te weinig om kind te onderhouden dus kind helpt mee om geld te verdienen terwijl het eigenlijk beter naar school kan gaan maar wat is belangrijker: Eten en een dak boven je hoofd of naar school gaan in die omstandigheden.
Ik denk zomaar dat deze moeilijker uit te roeien is dan vlees eten. Nu is plantaardig/vegan helemaal hip en gezond en mensen zijn dan bereid het voor hun eigen te laten.

Overstappen naar minder goedkope make-up... Tja, dat doen mensen dan niet graag voor zichzelf. Kijk maar naar de Action en de goedkope meubelzaken, er zijn maar weinigen die het voor meer willen kopen.

Ik ga de docu zeker kijken.
laatbloeiertje schreef:
19-05-2019 18:29
Ik denk zomaar dat deze moeilijker uit te roeien is dan vlees eten. Nu is plantaardig/vegan helemaal hip en gezond en mensen zijn dan bereid het voor hun eigen te laten.

Overstappen naar minder goedkope make-up... Tja, dat doen mensen dan niet graag voor zichzelf. Kijk maar naar de Action en de goedkope meubelzaken, er zijn maar weinigen die het voor meer willen kopen.

Ik ga de docu zeker kijken.
Jij koopt make up bij goedkope meubelzaken??
Ik koop alleen maar peperdure make-up. Doe ik wel heel graag voor mezelf. En vooral voor de wereld. Zo ben ik. 😅
Westerse boycotten zorgen ervoor dat meisjes in de prostitutie belanden en jongens in 't leger, omdat ze toch ergens de kost mee moeten verdienen. Dus als je de goedkope rommel niet meer koopt omdat je verantwoorde producten wil, dan zijn locals daar de dupe van.
De kinderen waren beter af in de kledingfabrieken. Daar was nog een redelijk loon (naar hun maatstaven) en een veiligere omgeving. Onze Europese normen en waarden zijn niet te vergelijken en toe te passen in 3e wereldlanden. Tragisch. Ik heb wel al een aantal andere docu’s gezien waarbij intensievere hulp werd geboden. Praten met de ouders, helpen beslissingen te maken, de kinderen begeleiden.
Ik gebruik vrijwel alleen nog natuurlijke, eerlijk geproduceerde make-up en verzorgingsproducten. Beter voor anderen en voor mezelf. Helaas is het erg prijzig, maar ik bespaar weer op andere dingen.
Sjulia schreef:
19-05-2019 18:40
De kinderen waren beter af in de kledingfabrieken. Daar was nog een redelijk loon (naar hun maatstaven) en een veiligere omgeving. Onze Europese normen en waarden zijn niet te vergelijken en toe te passen in 3e wereldlanden. Tragisch. Ik heb wel al een aantal andere docu’s gezien waarbij intensievere hulp werd geboden. Praten met de ouders, helpen beslissingen te maken, de kinderen begeleiden.
Het is iets waar heel moeilijk iets aan te doen is. Ze zoeken dan inderdaad weer andere mogelijkheden om aan geld te komen.
Sjulia schreef:
19-05-2019 18:38
Ik koop alleen maar peperdure make-up. Doe ik wel heel graag voor mezelf. En vooral voor de wereld. Zo ben ik. 😅
Ja, want de prijs zegt heel veel over de productie en de ingredienten natuurlijk. Dat weten we allemaal ondertussen wel toch? :rofl:
Lucifer2018 schreef:
19-05-2019 19:20
Ja, want de prijs zegt heel veel over de productie en de ingredienten natuurlijk. Dat weten we allemaal ondertussen wel toch? :rofl:
Nee hoor, ik bedoelde het ook meer sarcastisch. Ik koop meestal wel high end merken. In ieder geval de huid producten. Omdat ik ze beter vind, nergens anders om.
pamelacourson schreef:
19-05-2019 19:17
Ik gebruik vrijwel alleen nog natuurlijke, eerlijk geproduceerde make-up en verzorgingsproducten. Beter voor anderen en voor mezelf. Helaas is het erg prijzig, maar ik bespaar weer op andere dingen.
Ik koop al 25 jaar alles bij de Bodyshop. Omdat deze producten best duur zijn, vraag ik het ook altijd voor m'n verjaardag.
Ik weet niet of de producten van de Bodyshop d.m.v. kinderarbeid worden gemaakt, maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven