HBO - Associate Degree
zondag 2 juni 2019 om 17:45
Na mijn 18e gelijk gaan werken, ouders die altijd blut waren, etc. Nu ben ik 27 en bezit ik over een iq van 114, dus ik wil gaan studeren. Wel wil ik een veilige route kiezen, vandaar dat ik een 2 jarige HBO Associate Degree opleiding wel zie zitten. Waarschijnlijk gaat het wel een opleiding worden, die weinig te maken heeft met mijn werkverleden. Heb trouwens alleen een vmbo diploma (Economie).
Ervaringen? Baankansen? Waarde diploma? Vertel mij alles erover wat je weet alstublieft. Alle tips en kennis zijn welkom!!
Momenteel heb ik 4 opleidingen, die mij wel wat lijken. Eerst wil ik nog een open dag bezoeken, etc. ICT - Internet of Things heeft op dit moment mijn voorkeur.
Maintenance & Mechanics
Engineering
ICT - Service management
ICT - Internet of Things
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... te-degree/
Ervaringen? Baankansen? Waarde diploma? Vertel mij alles erover wat je weet alstublieft. Alle tips en kennis zijn welkom!!
Momenteel heb ik 4 opleidingen, die mij wel wat lijken. Eerst wil ik nog een open dag bezoeken, etc. ICT - Internet of Things heeft op dit moment mijn voorkeur.
Maintenance & Mechanics
Engineering
ICT - Service management
ICT - Internet of Things
https://www.hogeschoolrotterdam.nl/ople ... te-degree/
zondag 2 juni 2019 om 19:39
Alleem VMBO en een Ad lijkt mij te weinig basis.
Een werkgever zal eerder kiezen voor iemand die al een afgeronde mbo4 opleiding heeft in die richting. Die zullen veel meer een gedegen practische basis hebben dan jij.
Je kunt dan beter een volledige HBO opleiding volgen.
een Ad zonder relevante mbo4 is eigenlijk net niets.
Bij diverse hbo ict opleidingen komt meer dan genoeg natuurkunde en wiskunde om de hoek kijken (vooral bij embedded systems)
Het aantal studenten dat in het 1ste jaar al stopt met een ict opleiding is groot....
Een werkgever zal eerder kiezen voor iemand die al een afgeronde mbo4 opleiding heeft in die richting. Die zullen veel meer een gedegen practische basis hebben dan jij.
Je kunt dan beter een volledige HBO opleiding volgen.
een Ad zonder relevante mbo4 is eigenlijk net niets.
Bij diverse hbo ict opleidingen komt meer dan genoeg natuurkunde en wiskunde om de hoek kijken (vooral bij embedded systems)
Het aantal studenten dat in het 1ste jaar al stopt met een ict opleiding is groot....
zondag 2 juni 2019 om 20:20
Of ik haal die ad en plak er nog 2 jaar aan vast voor een volwaardig HBO-diploma._Branwen_ schreef: ↑02-06-2019 19:27Dit idd. Heb je dan geen achterstand op mensen met een volledig HBO diploma als je op HBO functies solliciteert. En bij MBO4 functies zullen mensen reageren die een volledige 3 á 4-jarige MBO opleiding hebben gevolgd. HBO AD lijkt mij vooral handig voor mensen die al een diploma in het vervolgonderwijs hebben, bijvoorbeeld MBO-ers die zich verder willen opleiden. Als je dan toch HBO wil gaan doen, haal dan een volledig HBO diploma. En als je het, zoals je in je OP aangeeft, echt veilig wil doen, ga dan MBO4 doen. Krijg je ook nog stufi die omgezet wordt in een gift bij het behalen van het diploma binnen 10 jaar.
zondag 2 juni 2019 om 21:36
Een AD is gewoon een volwaardig diploma, een hbo graad. Bij alle nieuwe vormen zal je mensen horen roepen dat je beter de oude manier ( mbo 4 of hbo) kunt doen. Dat zeiden ze tegen mij ook
. Ik ben een AD gaan volgen voor een carrière switch. In het werkveld werd het enthousiast ontvangen en ik heb ook nog voor mijn afronden een contract aangeboden gekregen.
Tegenwoordig is het ook wel bekend wat niveau 5 precies inhoudt en wat de voordelen zijn ten opzichte van niveau 4 en de verschillen met niveau 6. Het fijne is dat je na die 2 jaar een erkende graad hebt en dan altijd nog kunt beslissen of je er nog eens 2 jaar aan vastplakt.
Tegenwoordig is het ook wel bekend wat niveau 5 precies inhoudt en wat de voordelen zijn ten opzichte van niveau 4 en de verschillen met niveau 6. Het fijne is dat je na die 2 jaar een erkende graad hebt en dan altijd nog kunt beslissen of je er nog eens 2 jaar aan vastplakt.
zondag 2 juni 2019 om 23:38
Precies dit. Thanks!!Gentle2000 schreef: ↑02-06-2019 21:36Een AD is gewoon een volwaardig diploma, een hbo graad. Bij alle nieuwe vormen zal je mensen horen roepen dat je beter de oude manier ( mbo 4 of hbo) kunt doen. Dat zeiden ze tegen mij ook. Ik ben een AD gaan volgen voor een carrière switch. In het werkveld werd het enthousiast ontvangen en ik heb ook nog voor mijn afronden een contract aangeboden gekregen.
maandag 3 juni 2019 om 06:54
Bij bv de fontys zijn de ad programmas apart en dan kun je niet direct doorgaan voor een volledige hbo opleiding.... dus houd daar ook rekening mee.
het zijn daar echt aparte trajecten..dus ja, nogal zuur als je denk zomaar door te kunnen stromen als achteraf bljjkt dat je nog een x aantal vakken uit leerjaar 1 &2 opnieuw moet doen alvorens je verder kunt gaan in de door jouw gewenste richting voor een volledige hbo.
het zijn daar echt aparte trajecten..dus ja, nogal zuur als je denk zomaar door te kunnen stromen als achteraf bljjkt dat je nog een x aantal vakken uit leerjaar 1 &2 opnieuw moet doen alvorens je verder kunt gaan in de door jouw gewenste richting voor een volledige hbo.
maandag 3 juni 2019 om 10:04
maandag 3 juni 2019 om 10:50
Er zijn veel functies waarbij ze "hbo-niveau" vragen en daar kun je prima met een AD terecht is mijn ervaring. Sterker nog ik zit met een alleen een p op een volwaardige hbo functie. Er waren gewoon weinig mensen beschikbaar.
Maar: das in de huidige arbeidsmarkt. Als er weer een crisis uitbreekt en er is een overschot aan personeel dan gaan mensen met een complete bachelor wel voor.
Maar: das in de huidige arbeidsmarkt. Als er weer een crisis uitbreekt en er is een overschot aan personeel dan gaan mensen met een complete bachelor wel voor.
maandag 3 juni 2019 om 11:51
Is ook mijn ervaring. Op zo'n diploma doorgroeien bij je huidige werkgever geen probleem, in deze markt een baan vinden ook niet, maar zodra er een crisis is of er geen tekort is in jouw werkveld, sta je zonder dat diploma toch echt met 3-0 achter.Attawo schreef: ↑03-06-2019 10:50Er zijn veel functies waarbij ze "hbo-niveau" vragen en daar kun je prima met een AD terecht is mijn ervaring. Sterker nog ik zit met een alleen een p op een volwaardige hbo functie. Er waren gewoon weinig mensen beschikbaar.
Vraag van mijn kant: is een AD echt een MBO+ / HBO graad? Ik dacht dat een 2 jarige AD ongeveer gelijk stond aan een 4 jarige MBO?
En o ja; voor die 21+ toets zou ik echt wel even gaan leren voor de relevante vakken. Je IQ heeft niet zoveel te maken met je slagingskansen, je hebt gewoon bepaalde kennis nodig.
maandag 3 juni 2019 om 20:35
Het is een erkende hbo graad. Het is niveau 5, dus een niveau hoger dan mbo niveau 4. De bachelor is nu niveau 6 geworden. Het hbo bestaat nu uit 2 niveau’s i.p.v. 1, net zoals het mbo bestaat uit 4 niveau’s. Als je het zoals het mbo zou willen indelen dan zou het hbo 1 (AD) en hbo 2 ( bachelor) zijn. Maar het is dus allebei hbo niveau met dezelfde toelatingseisen.Bospaddestoeltje schreef: ↑03-06-2019 11:51Vraag van mijn kant: is een AD echt een MBO+ / HBO graad? Ik dacht dat een 2 jarige AD ongeveer gelijk stond aan een 4 jarige MBO?
maandag 3 juni 2019 om 22:27
AD opleidingen liggen onder vuur. Werkgevers zegt het weinig. Het is lager dan HBO niveau maar de opleiding is wel aan een HBO-instelling gevolgd en op het AD-diploma staat de naam van een HBO-instelling. Dat is moeilijk te plaatsen.
Mede daarom zijn sommige (grote) HBO-instellingen de AD-opleidingen aan het uitfaseren.
Dus ja, een (verkorte) HBO-opleiding volgen is dan waardevoller zowel voor jezelf als voor het werkveld.
Mede daarom zijn sommige (grote) HBO-instellingen de AD-opleidingen aan het uitfaseren.
Dus ja, een (verkorte) HBO-opleiding volgen is dan waardevoller zowel voor jezelf als voor het werkveld.
maandag 3 juni 2019 om 22:33
dinsdag 4 juni 2019 om 00:49
Gentle2000 schreef: ↑03-06-2019 20:35Het is een erkende hbo graad. Het is niveau 5, dus een niveau hoger dan mbo niveau 4. De bachelor is nu niveau 6 geworden. Het hbo bestaat nu uit 2 niveau’s i.p.v. 1, net zoals het mbo bestaat uit 4 niveau’s. Als je het zoals het mbo zou willen indelen dan zou het hbo 1 (AD) en hbo 2 ( bachelor) zijn. Maar het is dus allebei hbo niveau met dezelfde toelatingseisen.
Complete onzin wat je hier noemt.
MBO4,
HBO is niveau 5
Ad is een tussen graad tussen MBO4 en HBO en absoluut niet niveau 5! zelfs op de website van de overheid staat dit duidelijk vermeld....
dinsdag 4 juni 2019 om 08:57
dinsdag 4 juni 2019 om 09:04
Ik had er echt nog nooit van gehoord, niveau 5 en 6, maar wat topicstarter zegt klopt. AD is blijkbaar niveau 5, HBO niveau 6 en master niveau 7. Een systeem om opleidingen europees te vergelijken.studiemiepmiep schreef: ↑04-06-2019 00:49Complete onzin wat je hier noemt.
MBO4,
HBO is niveau 5
Ad is een tussen graad tussen MBO4 en HBO en absoluut niet niveau 5! zelfs op de website van de overheid staat dit duidelijk vermeld....
https://www.nlqf.nl/nlqf-niveaus
dinsdag 4 juni 2019 om 09:11
Het zit dichter bij MBO+ dan bij HBO. In mijn branche (ICT) zit er een groot verschil tussen AD en BSc, al zou dat voor andere branches anders kunnen liggen.Bospaddestoeltje schreef: ↑03-06-2019 11:51
Vraag van mijn kant: is een AD echt een MBO+ / HBO graad? Ik dacht dat een 2 jarige AD ongeveer gelijk stond aan een 4 jarige MBO?
dinsdag 4 juni 2019 om 09:48
Als het goed is zit er inderdaad verschil tussen de niveau’s, dat mag ik hopen althans
Quote uit het eerder aangehaalde document:
De Ad is een hbo-opleiding op het hbo-niveau en heeft andere eindkwalificaties dan de Bachelor binnen hetzelfde hbo. Om de generieke eindkwalificaties van de Associate degree te beschrijven is in kaart gebracht welke niveaubeschrijvingen er binnen opleidingen, nationaal en internationaal gehanteerd worden.
Op Europees niveau zijn er acht niveaus bepaald waar elke onderwijssysteem mee ingedeeld kan worden. Zo staat het mbo-3 voor niveau 3, het mbo-4 voor niveau 4, de universitaire Masters voor niveau 7 en de universitaire en hbo-Bachelors voor niveau 6. Het niveau 5 had tot 2006 in Nederland vooralsnog geen vaste plek in het hoger onderwijs. Daar is met de Ad verandering in gekomen, eerst met pilots en na gebleken succes als een eigenstandige hbo-opleiding met een studieduur van twee jaren.
Verschillende kaders zijn geïnventariseerd en met elkaar vergeleken. Deze kaders zijn o.a. de Dublin Descriptoren voor de Short Cycle Higher Education2, het European Qualifications Framework (EQF) en de Nederlandse uitwerking (NLQF)3 daarvan, uitwerkingen van het eindniveau mbo-4 geformuleerd in kwalificatiedossiers, het NVAO-accreditatiekader, het ZelCom-model van Saxion Hogeschool en andere niveaubeschrijvingen uit profielen en beroepskolombeschrijvingen, het Ad in perspectief van de Rotterdam Academy 4 en het rapport Eindniveau Associate degree van het landelijk netwerk Ad5.
dinsdag 4 juni 2019 om 13:53
nou op de site van de overheid staat toch heel wat anders 
overigens hecht ik als werkgever weinig waarde aan alleen een middelbare school opleiding VMBO en dan 2 jaar Ad.
Dan veel liever VMBO en een MBO4 (mts), als je dan een aanvulling als een Ad doet dan zie ik het nut nog wel maar anders vind ik het wel heel dunnetjes allemaal.
Die Ad website vind ik een beetje van wij van WC eend gehalte.
overigens hecht ik als werkgever weinig waarde aan alleen een middelbare school opleiding VMBO en dan 2 jaar Ad.
Dan veel liever VMBO en een MBO4 (mts), als je dan een aanvulling als een Ad doet dan zie ik het nut nog wel maar anders vind ik het wel heel dunnetjes allemaal.
dinsdag 4 juni 2019 om 14:21
welke site van de overheid?studiemiepmiep schreef: ↑04-06-2019 13:53nou op de site van de overheid staat toch heel wat anders
Die site heeft het dan namelijk fout.
Het is gewoon internationaal gezien niveau 5. Bachelor is niveau 6.
En dat jij het niet meer waardevol vindt dan mbo4 is dan jammer. Het is een hoger niveau dan mbo4. Dat is gewoon aangetoond (en ik heb er voor mijn werk best een aantal bekeken en kunnen vergelijken met bachelorniveau en kan dat ook beamen).
Ad's zijn relatief nieuw. En dus moeten sommige mensen er net als jij duidelijk nog aan wennen. Maar dat zegt niets over het niveau. Ik ben er van overtuigd dat het over een aantal jaren gewoon een heel normaal diploma is wat op de juiste waarde geschat gaat worden.
dinsdag 4 juni 2019 om 14:22
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ate-degreestudiemiepmiep schreef: ↑04-06-2019 13:53nou op de site van de overheid staat toch heel wat anders
staat toch echt dat het een niveau is tussen mbo4 en hbo bachelor in. En dat klopt. Het zit precies tussen niveau 4 en 6 (bachelor in). Het is nameljjk niveau 5.
dinsdag 4 juni 2019 om 14:26
Hbo is geen niveau. Op het hbo worden tegenwoordig opleidingen op niveau 5 (ad),6 (bachelor) en 7 (master) aangeboden. Ad zit dus niet dichter bij mbo dan bij hbo. Het zit er precies tussen in. Dus als mbo+ voor jou precies tussen mbo en bachelor in zit klopt dat. Het verschil tussen ad en bachelor is ongeveer gelijk aan het verschil bachelor en master.
dinsdag 4 juni 2019 om 18:43
Ik denk dat jouw kennis van de Ad hetgeen is wat dunnetjes is. Niet vervelend bedoeld, maar je bent niet op de hoogte van de niveau’ s ( noemt dit “complete onzin”) en hebt ook geen idee waar de daadwerkelijke inhoud van deze opleidingen uit bestaat.studiemiepmiep schreef: ↑04-06-2019 13:53
Ieder zijn ding natuurlijk ( en als je niveau 4 of 6 prefereert is dat ook helemaal prima), maar het is wel belangrijk dat de juiste informatie wordt verteld.
anoniem_386704 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 18:46
0.08% gewijzigd