Constant hoofdluis in de klas

06-06-2019 11:42 104 berichten
De titel zegt het al, er lijkt maar geen einde aan hoofdluis in de klas van mijn zoon te komen. Hij heeft ze nu ook een aantal keer gehad. Ik blijf aan het behandelen (en na behandelen volgens schema bijsluiter) evenals het hele huis/knuffels/ beddengoed en kleding. Dan heb ik weer alles schoon, mijn zoon luisvrij maar even later is het weer raak en komt hij besmet uit school. Vind het nu echt heel vervelend worden. School besteed er heel veel aandacht aan in klassen, beleid en voorzorg. Er zijn dan waarschijnlijk toch ouders die het er minder nauw mee nemen. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Alecta die neten lijken idd heel veel op roos, heel lastig!
ainne schreef:
06-06-2019 13:49
Daarom ben ik ook met een vergrootglas en microscoop van mijn zoon in de weer geweest. Maar ik kon er geen neten in ontdekken (in ieder geval niet iets wat op de plaatjes van google leek).
Zij hebben er belang bij om de duurdere producten te verkopen , maar dit werkte beter en ook bij anderen in de groep.
Of het dan nog mazzel is. Maar ook voor een puist en schimmelnagel werkt het goed. En het kost ook nog weinig.
ainne schreef:
06-06-2019 13:48
Geen idee wat het merk is, maar gewoon een luizenspray die je in hetzelfde schap als die andere spulletjes vindt.
Dankje, ga ik ook eens naar kijken
Vreselijk die krengen .
Hier is het een hele periode raak geweest, werd er flauw van .
Opgelost en hoppa het was weer in de klas en ja hoor bingo thuis.
Las ooit eens de tip van haarlak opspuiten en bij meisjes ook haar invlechten en inspuiten .
Afkloppen !!! Maar hier als godzijdank 2 jaar Luisvrij .
Wittelamp schreef:
06-06-2019 13:40
Dat kan maar dan heb je gewoon mazzel gehad. Ze weten ook hóe kokosolie werkt. Het verstikt de luizen. Net als een heleboel gel smeren zou doen.
Je gaat toch geen kinderen echt kokosolie in het haar smeren, lopen ze 8 jaar met vet haar rond.
LolitaFleur schreef:
06-06-2019 13:19
Ja maar je kan van kinderen niet verwachten uit elkaars buurt te blijven. Helemaal niet in kleuterklassen. Ze spelen allemaal met elkaar en zitten naast elkaar. Wat denk je wat er gebeurt als je kind zegt; ik mag niet in jullie buurt komen ivm luizen? Snap wel waarom lucifer lacht
Yup. Vind het een hele rare suggestie. En expres hoor. ;-)
lilalinda schreef:
06-06-2019 13:21
met 2 dochters met lang haar, vonden we echt tijd voor minstens 2x daags helemaal uitkammen
Ligt er misschien ook aan dat ik niet bereid ben om een half uur eerder op te staan om nog een keer te kammen als ik ook al behandel met shampoo en 's avonds ook kam. Het RIVM zegt trouwens ook niet dat er elke dag 2 keer gekamd moet worden, dus nee, ik kom er niet eerder mijn bed voor uit.
Luizen houden van schoon haar dus het zijn vast schone kinderen die de bron zijn... dus ergens wordt er dus wel aandacht aanbesteed. Maar je kind komt niet alleen op school. Het kan ook van het buurjongetje, het neefje, het vriendje van die andere school, de sportvriendjes, vakantievriendjes etc. zijn. Sommige kinderen lijken er vatbaarder voor te zijn dan anderen. Meiden haren vast, jongens gel in en je ondervangt al een groot deel.

Het schijnt trouwens dat sommige luizen resistent zijn geworden tegen bepaalde werkzame stoffen in de gangbare shampoo. Via de apotheek en soms drogist zijn ook shampoos te krijgen met andere werkzame stoffen. Het kan dus de moeite zijn om van shampoo te wisselen als je het niet onder controle krijgt. In alle gevallen moet je ook blijven kammen. Je zou dat eens als tip op het schoolplein kunnen droppen zodat het ook bij de moeder komt van wiens kind het haar ook altijd vol blijft zitten ondanks de behandeling.

Als luizenmoeder (geef je op dan weet je wie de bronnen zijn...) ken je je klanten wel. Ik moet zeggen 2 jaar terug was het elke keer prijs en dit jaar hebben we alleen de reguliere controles na de vakanties gedaan. Ook bij kinderen die vaak last hadden 2 jaar geleden dus het lijkt soms ook meer op een epidemie.
Tmaar schreef:
07-06-2019 13:17
Ligt er misschien ook aan dat ik niet bereid ben om een half uur eerder op te staan om nog een keer te kammen als ik ook al behandel met shampoo en 's avonds ook kam. Het RIVM zegt trouwens ook niet dat er elke dag 2 keer gekamd moet worden, dus nee, ik kom er niet eerder mijn bed voor uit.
krijg jij van mij een ballon!
Toevallig kregen we vandaag (vrijdag) net weer een berichtje dat er weer/nog luizen in de klas zijn. Vandaag is het luis team weer de klas rond gegaan.
Ik heb vanaf afgelopen dinsdag mijn zoon thuis gehouden van school; ik ontdekte maandagmiddag luis en hij had in de avond ook koorts (griep). Dus deze week verder niet op school geweest.
Dinsdag heeft juf (nadat ik school heb gebeld) gelijk via klasbord en de mail gewaarschuwd betreft luizen. Dan controleer en behandel je toch? Lopen en dus vrijdag nog steeds kinderen rond met het hoofd vol. Waarschuw dan als je er niet vanaf kunt komen. Weerd dankzij het luis team. Ja dan baal ik van sommige ouders dat communicatie of actie achterwege blijft. (Snap dat sommige echt hun best doen maar geef aan als er problemen zijn er vanaf te komen)
LolitaFleur schreef:
07-06-2019 13:56
Toevallig kregen we vandaag (vrijdag) net weer een berichtje dat er weer/nog luizen in de klas zijn. Vandaag is het luis team weer de klas rond gegaan.
Ik heb vanaf afgelopen dinsdag mijn zoon thuis gehouden van school; ik ontdekte maandagmiddag luis en hij had in de avond ook koorts (griep). Dus deze week verder niet op school geweest.
Dinsdag heeft juf (nadat ik school heb gebeld) gelijk via klasbord en de mail gewaarschuwd betreft luizen. Dan controleer en behandel je toch? Lopen en dus vrijdag nog steeds kinderen rond met het hoofd vol. Waarschuw dan als je er niet vanaf kunt komen. Weerd dankzij het luis team. Ja dan baal ik van sommige ouders dat communicatie of actie achterwege blijft. (Snap dat sommige echt hun best doen maar geef aan als er problemen zijn er vanaf te komen)
misschien vanuit een andere klas? broertje/zusje??
-
lilalinda schreef:
07-06-2019 13:58
misschien vanuit een andere klas? broertje/zusje??
Ja zou kunnen, maar als je 2 kinderen hebt lijkt het me toch dat je beide controleert 😅 tis vooral van de 4 kleuterklassen dat het voornamelijk onze klas is waar het raak is. Ik ben er gewoon een beetje hopeloos van. Hier nu wekelijks standaard een lotion en shampoo behandeling uit voorzorg. Vind gewoon vervelend dat je erop kan wachten dat je zoon weer met luis thuis komt ... maar ja hoort erbij helaas ...
LolitaFleur schreef:
07-06-2019 14:03
Ja zou kunnen, maar als je 2 kinderen hebt lijkt het me toch dat je beide controleert 😅 tis vooral van de 4 kleuterklassen dat het voornamelijk onze klas is waar het raak is. Ik ben er gewoon een beetje hopeloos van. Hier nu wekelijks standaard een lotion en shampoo behandeling uit voorzorg. Vind gewoon vervelend dat je erop kan wachten dat je zoon weer met luis thuis komt ... maar ja hoort erbij helaas ...
begrijp ik hoor, wij hadden op bepaald moment ook een voorraad luizenshampoo, altijd klaar voor behandeling
En er waren kinderen waar mijn dochters niet meer mee wilden spelen, want die zaten altijd vol.

Ondertussen zijn ze puber en volgens mij sinds de brugklas geen enkele keer meer. Zag laatst nog 2 flessen luizenshampoo staan, maar durf ze nog niet weg te gooien.
Kan me voorstellen dat je die flessen nog niet kwijt wilt na zoveel gedoe. Even het vertrouwen terug vinden haha!

Ik heb me in elk geval opgeheven volgende week vrijdag mee te helpen voor de luizen controle.
Is het ook raar als ik in klasbord (school app) een tip aanreik dat het misschien handig is dat we allemaal (evt uit voorzorg) de kinderen behandelen om herbesmetting te voorkomen? Wil ook njet als zeik moeder bekend komen te staan 😅
En strakjes op de middelbare school gaat t gewoon verder, mijn stiefdochter had op haar zeventiende ineens hoofdluis O_o lang leve de selfies!
Tmaar schreef:
06-06-2019 12:57
Eh, ik heb 3 kinderen en heb ook echt geen tijd om 's morgens nog te kammen. Ik vind elke avond kammen sowieso echt meer dan genoeg, zeker als je ook al shampoo gebruikt hebt en dat na 10 dagen herhaalt. Volgens mij staat in de gebruiksaanwijzing ook niet dat je elke dag 2 keer moet kammen, maar alleen dat je de behandeling na een dag of 10 moet herhalen. Ik vind 1 keer per dag ('s avonds) het gekrijs en gedoe waar het mee gepaard gaat ook de max qua wat ik kan verdragen. En ja, we gebruiken anti klit spul.
Hier gaat het mis en dit houdt het in stand. Die shampoo of lotion of whatever is goed voor de eerste genadeklap. Maar 2 weken kammen is toch echt de volgende noodzakelijke stap. Er staat doodleuk op die verpakkingen: doodt luizen en neten in een behandeling. Maar hé, het woordje "alle" ontbreekt want dat kunnen ze niet waar maken. Het is een kutklus (zeker met 3 kinderen) maar kammen is het enige wat helpt. Vraag hulp bij het kammen!
tip: na de (zomer)vakantie zijn die middelen vaak in de aanbieding. Uit voorzorg gelijk kopen, ben je altijd voorbereid.
LolitaFleur schreef:
07-06-2019 14:23
Kan me voorstellen dat je die flessen nog niet kwijt wilt na zoveel gedoe. Even het vertrouwen terug vinden haha!

Ik heb me in elk geval opgeheven volgende week vrijdag mee te helpen voor de luizen controle.
Is het ook raar als ik in klasbord (school app) een tip aanreik dat het misschien handig is dat we allemaal (evt uit voorzorg) de kinderen behandelen om herbesmetting te voorkomen? Wil ook njet als zeik moeder bekend komen te staan 😅
maar uit voorzorg behandelen (shampoo) heeft ook geen zin. Goed controleren en bij aangetroffen luis/neet behandelen wel.
wij hebben tegenwoordig ook standaard een verpakking op voorraad. ( ook ivm mijn werk) Nemen het zelfs mee op vakantie.....hebben ze namelijk ook een keer op vakantie ontdekt, waren toen in Nederland, dus konden snel wat halen, maar in het buitenland vind ik zoiets lastiger, en ach neemt bijna geen ruimte in, dus nemen het mee.
Even denken... kun je als luizenteam die beluisde kinderen niet ter plekke behandelen?
En vóór iedereen woedend op de 'reply' drukt: Ik las laatst in de Volkskrant over wanhopige gezinnen en een nieuwe behandeling.
Een speciaal apparaat blaast warme lucht door het haar. Een half uur lang. En dan zijn alle luizen én alle neten uitgedroogd.

Dus ik denk: Speciaal apparaat? Dat warme lucht door het haar blaast? Dat heb ik thuis ook.

Probeer het eens uit op een kind met luis.
Neem een föhn met zo'n opzetstuk met punten die diep in het haar gaan. Alleen blazen vanaf de buitenkant wordt het niet. Föhn op de laagste stand die nog warm is (niet heet). Zo diep mogelijk in het haar en alles behandelen. Half uur lang.

Als dat inderdaad werkt kun je alle kinderen ter plekke behandelen.

Edit: Dat apparaat heette de LouseBuster en nu de AirAlleé, en het is uiteraard héél bijzonder en speciaal waardoor je het écht niet met een föhn kunt. Dus hop, allemaal naar de AirAlleé voor €100 per behandeling, en vooral niet die föhn proberen die we thuis op het nachtkastje hebben liggen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Ben ik de enige die bij een jongen en zo vaak prijs in de klas gewoon de tondeuse zou bovenhalen?

Al was het maar als statement naar de juf en andere ouders.
Dat je het écht wel zat raakt en dat dit dan maar de simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is.

Ik heb ooit overigens ook iets gelezen over lavendel-olie.
Dat luizen daar niet veel van moeten weten.
Geen idee hoeveel wetenschappelijke bronnen er voor zijn, maar proberen kan waarschijnlijk geen kwaad.
Belg007 schreef:
07-06-2019 18:06
Ben ik de enige die bij een jongen en zo vaak prijs in de klas gewoon de tondeuse zou bovenhalen?

Al was het maar als statement naar de juf en andere ouders.
Dat je het écht wel zat raakt en dat dit dan maar de simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is.

Ik heb ooit overigens ook iets gelezen over lavendel-olie.
Dat luizen daar niet veel van moeten weten.
Geen idee hoeveel wetenschappelijke bronnen er voor zijn, maar proberen kan waarschijnlijk geen kwaad.
Maar als je kind nu graag lang haar heeft?

Er is geen enkel bewijs dat welk type olie dan ook werkt

Alleen kammen en gif werken echt
ainne schreef:
06-06-2019 13:49
Als je kamt, blijven neten in het haar plakken. Roos kam je er zo uit. Zo kun je het verschil goed merken. Op het oog is het inderdaad heel lastig.
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven