Constant hoofdluis in de klas

06-06-2019 11:42 104 berichten
De titel zegt het al, er lijkt maar geen einde aan hoofdluis in de klas van mijn zoon te komen. Hij heeft ze nu ook een aantal keer gehad. Ik blijf aan het behandelen (en na behandelen volgens schema bijsluiter) evenals het hele huis/knuffels/ beddengoed en kleding. Dan heb ik weer alles schoon, mijn zoon luisvrij maar even later is het weer raak en komt hij besmet uit school. Vind het nu echt heel vervelend worden. School besteed er heel veel aandacht aan in klassen, beleid en voorzorg. Er zijn dan waarschijnlijk toch ouders die het er minder nauw mee nemen. Wat zouden jullie doen?
@steunendetoeverlaet; leek mij ook wel een optie . Denk dat ik dit ook wel ga opgooien mochten we volgende week weer prijs hebben. In overleg met de ouders.

@belg; mijn zoon heeft geen lang haar. Gewoon dik. Heb inderdaad wel eens gedacht die tondeuse erover. Zoon wil dat zelf echt niet hebben. Tis ook maar wat dat je je eigen kind zijn haar wil afscheren om anders die er minder strikt mee om gaan.
Het-groepje schreef:
06-06-2019 11:48
Kaalscheren.
Het is ook best sneu, mijn kinderen hebben bijna nooit luis (en heel veel haar, en ik heb gezien hoe dat eruit ziet met luizen en neten dus nee echt niet)
En ik ben luizenmoeder en altijd dezelfde kinderen, altijd luis en dan ook echt onder of veel neten. En die ouders zijn er echt continu mee bezig.
Ik denk echt dat het zoiets is als altijd muggebulten/nooit muggebulten (wij hebben dus ook nooit muggebulten), gewoon pech hebben.
Dit.
Op de basisschool kregen we regelmatig bericht dat er hoofdluis was geconstateerd . Maar mijn kinderen hadden ze nooit. En daar deed ik helemaal niks voor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-06-2019 18:12

Alleen kammen en gif werken echt

Dimeticon werkt echt. Dat zijn siliconen. Gif is niet nodig en ook niet meer effectief. En al die olies en preventief behandelen zijn inderdaad ook onzin, net als luizencapes en luizenzakken.
LolitaFleur schreef:
07-06-2019 23:15
@steunendetoeverlaet; leek mij ook wel een optie . Denk dat ik dit ook wel ga opgooien mochten we volgende week weer prijs hebben. In overleg met de ouders.
Ik bedacht nog dat ze hier op school niet aan de kinderen vertellen wie er luis heeft, om pesten of uitsluiting te voorkomen.
Daarom zou je kunnen aankondigen dat je de kinderen met luis behandelt, maar ook 2 of 3 zonder luis. Je zegt dus niet wie hoofdluis heeft.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Krijg je evengoed gespeculeer. En als steeds dezelfde kinderen luizen hebben dan gaat het toch opvallen dat jantje en pietje er steeds bijzitten.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 09-06-2019 10:24
1.03% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
06-06-2019 16:13
Je gaat toch geen kinderen echt kokosolie in het haar smeren, lopen ze 8 jaar met vet haar rond.
Welnee. Ik gebruik het zelf zeer regelmatig. Geen vette bende.

Maar goed. Luizen hebben zal beter zijn.
-Darkside- schreef:
09-06-2019 10:21
Welnee. Ik gebruik het zelf zeer regelmatig. Geen vette bende.

Maar goed. Luizen hebben zal beter zijn.
Ik heb al kokos ingeslagen. Mijn zoon krijgt nu gel, maar ga zijn “ kuif “ eens met kokos in model brengen. Alles beter dan luizen
SteunEndeToeverlaet schreef:
09-06-2019 10:08
Ik bedacht nog dat ze hier op school niet aan de kinderen vertellen wie er luis heeft, om pesten of uitsluiting te voorkomen.
Daarom zou je kunnen aankondigen dat je de kinderen met luis behandelt, maar ook 2 of 3 zonder luis. Je zegt dus niet wie hoofdluis heeft.
Hier meldde de ouder het gewoon zelf:
Hè ouders, Piet heeft luizen checken jullie even extra?!
Hier op school worden de ouders ook ingelicht door leerkracht .
LolitaFleur schreef:
09-06-2019 19:00
Hier op school worden de ouders ook ingelicht door leerkracht .
Vertelt de leerkracht aan alle ouders welk kind luizen heeft??
lilalinda schreef:
09-06-2019 19:21
Hier op school niet, alleen de ouders van het betreffende kind.
lilalinda schreef:
09-06-2019 19:21
Nee, alleen aan de ouders van het betreffende kind. En een algemene mededeling voor iedereen op klasbord
alcofrolic schreef:
07-06-2019 14:25
Hier gaat het mis en dit houdt het in stand. Die shampoo of lotion of whatever is goed voor de eerste genadeklap. Maar 2 weken kammen is toch echt de volgende noodzakelijke stap. Er staat doodleuk op die verpakkingen: doodt luizen en neten in een behandeling. Maar hé, het woordje "alle" ontbreekt want dat kunnen ze niet waar maken. Het is een kutklus (zeker met 3 kinderen) maar kammen is het enige wat helpt. Vraag hulp bij het kammen!
Ik kam ook braaf dagelijks (conform RIVM advies). Alleen geen 2 keer.
Vanmorgen mee geholpen op school in klas met de controle. 2x raak.
Een jongen die ze vorige week ook had en ze nu weer/nog heeft.
En n meisje, derde week op een rij. Dan gaat er in het laatste geval toch structureel wat mis lijkt me. Het zal weer doorgegeven worden aan de ouders.

1 meisje mag standaard niet gecontroleerd worden door moeder. Misschien bang voor overlopen ?
Of bang dat zij de luizen heeft en ze gepest gaat worden.

Ik weet niet welke leeftijd je zoon heeft, maar hier nam een instromer in de kleuterklas van mijn jongste luizen mee van de kinderopvang.

De oudste heeft ook constant luizen in haar klas, het hele schooljaar al. Gelukkig heeft zij nog geen luizen gehad, maar word echt heel nerveus van het idee dat het maar blijft leven in haar klas.

Mijn dochters hebben krullen dus die was ik 2x per week, de rest sproei ik met water en breng het in model. Misschien kun je zelf ook kijken of het niet zoveel nodig is de haren te wassen. Schoon haar trekt het snelst luizen aan, schijnt.
Het boeit luizen niet of haar vies of schoon is.
Ik was laatst inval luizenmoeder. Mijn theorie is nu dat luizen-ze houden van warmte- graag op hoofden zitten met veel haar. Bij de kinderen met van dat hollandse vlashaar waar je zo op de hoofdhuid kijkt: geen luis te bekennen. Kinderen met veel, dik of krullend haar: luizen, neten of oude neten. Helaas hoort mijn eigen dochter hier ook bij, 1 kind met luizen en hoppaa, ze heeft ze meteen. En helaas, ik dan ook. Allebei een enorme bos haar..
Die kam die wordt aangeraden (Assy?) krijgen wij niet eens door ons haar hier. Donker haar, dus je ziet sowieso niets.
Ik ben het na een jaar helemaal beu dus bij mijn dochter gaat de schaar in haar prachtige lange haren...
Iedere dag kammen werkt hier nul komma nul, we hebben zoveel haar dat er gewoon altijd luizen niet gevonden worden. Ik heb standaard lotion met demeticon in huis en nu dus maar de schaar erin helaas.
Mijn kinderen hebben ook luizen gehad. Het is een klus..... 2X per dag een uur per kind kammen. Ja.... ze konden dus niet afspreken en was er zo wat de hele dag mee bezig. Na 2 weken wel luis en neetvrij.
Ik ben luizenmoeder. Altijd dezelfde kinderen die maanden aan een stuk luizen/neten hebben.
Het ligt aan de ouders. Mijn nichtje heeft al een paar jaar continu luizen, want moeders maakt de behandeling niet af, dus ze worden ook steeds resistente.

Ik ben nooit bij haar zonder m'n hoofddoek op.
DeKenau schreef:
17-06-2019 11:08
Ik was laatst inval luizenmoeder. Mijn theorie is nu dat luizen-ze houden van warmte- graag op hoofden zitten met veel haar. Bij de kinderen met van dat hollandse vlashaar waar je zo op de hoofdhuid kijkt: geen luis te bekennen. Kinderen met veel, dik of krullend haar: luizen, neten of oude neten. Helaas hoort mijn eigen dochter hier ook bij, 1 kind met luizen en hoppaa, ze heeft ze meteen. En helaas, ik dan ook. Allebei een enorme bos haar..
Die kam die wordt aangeraden (Assy?) krijgen wij niet eens door ons haar hier. Donker haar, dus je ziet sowieso niets.
Ik ben het na een jaar helemaal beu dus bij mijn dochter gaat de schaar in haar prachtige lange haren...
Iedere dag kammen werkt hier nul komma nul, we hebben zoveel haar dat er gewoon altijd luizen niet gevonden worden. Ik heb standaard lotion met demeticon in huis en nu dus maar de schaar erin helaas.
Heb je een steiltang? Met m'n kroeshaar was dat een super efficiënte en snelle oplossing. Eerst brand je ze dood, dan de kam er doorheen, dan een paar dagen later weer een steiltang en klaar.
Brr sommige ouders zijn zo gemakzuchtig of onhygiënisch..

Regelmatig luizen komt omdat ouders niet goed behandelen of niet goed controleren om er tijdig bijzijn.

Vertel je kinderen om uit de buurt te blijven. En spuit ze goed in met haarlak of gel.
Met onhygiënisch heeft het weinig te maken en je kunt als buitenstaander zeker niet oordelen of ouders gemakzuchtig zijn. Oudste dochter heeft even luizen gehad, ik heb me helemaal sufgekamt en gewassen, uiteindelijk waren ze wel weg, maar zaten er nog oude neten in haar haar. Die kreeg ik er niet uitgekamd. Kwam er weer een berichtje van school dat kind luizen had. Ging ik zelf kijken, ging het om één oude neet. Ja doeg.
"Hebben ze wel luizenzakken voor de jassen op school?"
werd gevraagd.

Hoeft allang niet meer, behandelen en kammen kammen kammen kammen dagelijks kammen kammen kammen kammen :bonk:
Wij worden er ook echt gestoord van
justagirly wijzigde dit bericht op 18-06-2019 16:07
4.04% gewijzigd
"maakt de behandeling niet af, dus ze worden ook steeds resistente"

Dit is flauwekul.
justagirly schreef:
18-06-2019 13:09
"maakt de behandeling niet af, dus ze worden ook steeds resistente"

Dit is flauwekul.
Dat is wat ons wordt verteld op de school van nichtje.

Rivm zegt dat ze niet weten of het zo werkt, dus sowieso geen flauwekul en toch wel iets om rekening mee te houden omdat het wel zo kan werken.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/hoofdluis

Edit: er wordt onderaan de pagina toch gewaarschuwd voor resistentie.
anoniem_310897 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 14:17
8.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven