tot welke leeftijd sliep je kind nog overdag

31-03-2009 14:11 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 2 jaar en bijna 8 maanden en slaapt overdag nog vrij veel. Als we eens weg zijn kunnen we wel makkelijk een slaapje overslaan maar als we thuis zijn wil ze 9 van de 10 x nog slapen 's middags. Dit doet ze dan ong. 1,5 tot 2,5 uur. Het leek een tijdje wat minder te zijn met slaapjes maar nu dus toch weer. Eens proberen een slaapje over te slaan (als we gewoon thuis zijn) resulteert in een heel erg moe en daardoor shagrijnig kind.

Tot welke leeftijd sliepen jullie peuters/kleuters nog overdag?
Beide kinderen voor hun 2e al geen middagslaapje. Als ze dat wel deden gingen ze tot 23.00 door. Daar hadden papa en mama weer geen zin in. Ben benieuwd wat de 3e gaat doen.
Ik denk dat ik gewoon een slaapkop heb.... Aantal slaapuren 's middags heeft geen invloed op de avond/nacht. Geldt ook voor de jongste van zes maanden.
Die van mij is 3 geweest en slaapt thuis zo 3 uur als hij de kans krijgt. Meestal maak ik hem na 2 uur wel wakker, want anders komt hij 's avonds heel laat pas in slaap en dat vind ik ook zo zielig. Op het KDV mag hij maar 1,5 uur slapen en dan is hij wel erg moe als hij naar bed moet.
Stressed is just desserts spelled backwards
.

Op de kdv moet ze tussen de middag een uurtje rustig op een matrasje liggen en mag ze niet praten, zingen rechtop zitten etc. Ze ligt dan met 2-3-4 andere kindjes op de groep zelf. Leidsters zijn erbij en doen dat stilletjes wat dingen zoals lijsten bijhouden, in schriftje schrijven. Ze slaapt niet meer in een bedje in de slaapkamer want hield daar iedereen wakker.

Toch vind ik dit vreemd hoor. kinderen die nog wel willlen slapen krijgen de gelegenheid maar kinderen die dat niet meer nodig hebben moeten dan een uur hun mond houden, niet zingen etc. RAAAAR
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn oudste sliep zelfs totdat ze 4,5 was. Na een schooldag was ze bekaf en viel al om 18.00 als een blok in slaap.

Op woe en vrijdagmiddag was ze vrij en moest ze echt even slapen.

En 's avonds dan ook gewoon weer op tijd naar bed (19.00/19.30)

Mijn zoon is nu 2.5 en bij hem hangt het erom..de ene keer wil hij niet slapen,maar dan is ie om 17.00 niet meer te pruimen van de slaap en ligt hij dus om 17.30 al in bed tot de volgende morgen 7.00 uur.

En de andere keer wil hij wel slapen en vraagt daar ook om en moet ik hem vaak na 2 uur wakker maken.
Mijn dochter sliep tot ze bijna 4 was nog iedere middag! Nu is ze bijna vijf en slaapt ze nog 1x per week een paar uurtjes in de middag. 's Avonds ligt ze om 19.00 uur erin en slaapt altijd het klokje rond.
quote:nouschi schreef op 31 maart 2009 @ 19:19:

.

Op de kdv moet ze tussen de middag een uurtje rustig op een matrasje liggen en mag ze niet praten, zingen rechtop zitten etc. Ze ligt dan met 2-3-4 andere kindjes op de groep zelf. Leidsters zijn erbij en doen dat stilletjes wat dingen zoals lijsten bijhouden, in schriftje schrijven. Ze slaapt niet meer in een bedje in de slaapkamer want hield daar iedereen wakker.

Toch vind ik dit vreemd hoor. kinderen die nog wel willlen slapen krijgen de gelegenheid maar kinderen die dat niet meer nodig hebben moeten dan een uur hun mond houden, niet zingen etc. RAAAAR

Ik vind het sowieso een vreemd iets om met een aantal kindjes op een matrasje op de groep te liggen??!!

Waar zijn de andere kinderen dan?

En waarom is er geen aparte slaapkamer?
Schrijft ze toch: die liggen in de slaapkamer. Zij kan daar niet bij, want ze houdt de rest wakker.
quote:AnAn schreef op 31 maart 2009 @ 20:40:

[...]

Ik vind het sowieso een vreemd iets om met een aantal kindjes op een matrasje op de groep te liggen??!!

Waar zijn de andere kinderen dan?

En waarom is er geen aparte slaapkamer?Zoals ik het begreep slapen die anderen kinderen in een aparte slaapkamer dus waarom moeten deze kinderen dan muisstil zijn? en ook gaan liggen.Ga iets leuks met ze doen zonder al te veel lawaai ipv in een schriftje schrijven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:fleurtje schreef op 31 maart 2009 @ 20:46:

Schrijft ze toch: die liggen in de slaapkamer. Zij kan daar niet bij, want ze houdt de rest wakker.

Ja sorry, mijn excuses , overheen gelezen!

Maar wat Nouschi ook zegt: als die kinderen geen middagdut meer doen, waarom moeten ze dan verplicht op een matrasje gaan liggen? Ze kunnen toch ook een boekje lezen, een puzzeltje maken, etc.
Oudste van bijna 4 slaapt nog iets van 1 x in de week ongeveer 2 uurtjes.

Middelste (even oud als die van jou ADL ) iedere dag nog 2 uurtjes

.

Jongste is 6 mnd en die slaapt zo ongeveer de hele dag. (f)
zoonlief is net 3 en slaapt nog graag (gelukkig) iedere middag zo'n 1,5-2 uur. Tijd voor mij om even te computeren of juist ook niets te doen!

Af en toe een dagje overslaan is trouwens ook geen probleem.
quote:AnAn schreef op 31 maart 2009 @ 20:54:

[...]

Ja sorry, mijn excuses , overheen gelezen!

Maar wat Nouschi ook zegt: als die kinderen geen middagdut meer doen, waarom moeten ze dan verplicht op een matrasje gaan liggen? Ze kunnen toch ook een boekje lezen, een puzzeltje maken, etc.

Het zij je vergeven

Zal wel een filosofie achter zitten....
Kan het me een beetje voorstellen. Want kinderen die niet meer 's middags slapen kunnen nog wel erg veel behoefte hebben aan wat rust. Dan hebben ze misschien geen slaap meer nodig. Maar wat is er mis met een uurtje rusten/zachtjes zijn? Als wij grote mensen pauze hebben en onze boterhammetjes eten, nemen we ook even een rustpauze.

Ik denk dat kinderen toch laten spelen rusten niet ten goede komt. Ze jutten elkaar dan toch op.

Op de vorige creche van dochter deden ze dat rusten op matrasjes in de ruimte ook (en stil dat ze waren joh!). Op de huidige creche spelen de kinderen gewoon door.
Zoon (zelfde leeftijd als die van jou) slaapt nog elke dag zeker 2 uur, vaak zelfs 2,5 of 3 uur, en heeft dat hard nodig. Sinds een maandje gaat hij 3 dagen naar kdv ipv 2 en ik merk echt dat hij daardoor op wo en vr extra bijslaapt. Ik hoop dat hij zijn slaapje nog lang blijft doen, ik vind het heerlijk! Het heeft geen invloed op zijn slapen 's avonds, hij slaapt van half 8 tot half 8, klokje rond dus.
Hmm, een uur lang stil liggen en zijn op een matrasje. Vink raar, een uurtje rust na de lunch vind ik niet raar. Maar waarom dan niet boekje lezen met de kindjes of een puzzeltje maken, gewoon iets rustigs. Bij die van mij zou dat volgens mij nooooit lukken, een uur stil zijn!

Maar goed, de oudste, bijna drie, slaapt elke middag nog anderhalf uur. Als het aan hem lag, zou hij nog veel langer slapen, maar ik maak hem wakker. En 's nachts slaapt hij keurig de klok rond.
De filosofie erachter is idd dat ze niet perse hoeven te slapen maar wel een uurtje rustig moeten zijn zodat ze de rest van de dag nog een beetje fatsoenlijk doorkomen :-) Dit rustuurtje vindt plaats na de lunch.

Op haar vorige kdv deden ze dat ook. Rustig een puzzel maken of boekje lezen is schijnbaar niet rustig genoeg.

Overigens hoor ik steeds dat mijn dochter niet stil blijft liggen hoor, ze moeten haar er steeds aan herinneren. Ander kindje valt regelmatig in slaap op matrasje en ik snap niet waarom ze hem dan niet in slaapkamer leggen?!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn dochter van bijna 4 jaar slaapt nog minimaal 1 x per week overdag bij. Ze heeft bijna dagelijks geslapen tot 3,5 jaar oud.
Dochter heeft tot 3,2 jaar elke middag nog in bed geslapen en na 2 uur maakte wij haar alsnog wakker. Was ze stiksjaggie maar dan deden we rolluik open en gingen van de kamer af, zodat ze na tijdje uit zichzelf uit bed kwam. Nu doen we haar niet meer naar bed, maar ze slaapt bijna elke dag nog wel uur op de bank of auto.

Ze red het echt niet helemaal zonder.

We zien wel hoe het in de toekomst gaat, voorlopig nog geen school want ze word in oktober 4jaar.
quote:Kastanjetje schreef op 31 maart 2009 @ 15:33:

Mijn beide kinderen sliepen vanaf dat ze anderhalf waren al niet meer overdag.Met mijn zoon precies zoon. Wat baalde ik ervan zeg. Het was voor mij ook het rustpuntje van de dag. Wat heerlijk dat jullie kinderen zo lang 's middags blijven slapen.
Zoon wordt eind juli 4 en slaapt nog dik 2 uur 's middags. Alleen op maandag niet, dan gaat hij naar t kdv en vindt hij het niet stoer. Zijn broertje van 10 mndn slaapt ook "maar" 2 uur 's middags, weinig slaap nodig net als mama.
Mijn zoon heeft tot hij naar de basisschool ging nog 's middags geslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven