Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Elke keer als ik de topictitel zie: Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen....
Vind ik dat die laatste 3 woorden gewoon overbodig zijn.

Ik mis vrouwen......
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Rockstarter schreef:
22-06-2019 20:30
Speciaal voor jou, hierbij nogmaals de link naar een recent wetenschappelijk onderzoek, waarom veel vrouwen in Nederland parttime werken:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/
Heeft te maken met (traditionele) sociale normen en rolpatronen.
Maar de enigen die dat kunnen doorbreken, zijn de vrouwen zélf. Door bijv. tegen hun man te zeggen: als jij nou 3 dagen per week gaat werken en een stukje zorg voor het thuisfront op je neemt, dan ga ik voluit voor fulltime werken. Maar heel veel vrouwen doen dat niet. En wat denk je dan, dat als je het niet eens binnen je eigen relatie kan regelen, dat dan de samenleving het wel even voor je regelt?

Maar als je, single en wel, op je 30e al begint je aantal arbeidsuren terug te brengen naar parttime, zonder dat er ook nog maar een maatschappij of een relatie of een gezin is die je daartoe drijft, maar puur omdat je eigenlijk vindt dat andere dingen in je leven belangrijker zijn dan werken, dan is dat je goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn dat mensen die wél fulltime doorbouwen aan hun loopbaan vaak eerder op de lijst staan voor promotie dan jij.
Ik zag laatst op de website van een schildersbedrijf dat ze 2 vrouwen in dienst hebben. En niet voor de kleinere klusjes, beide allround schilder.
Ik vond het wel leuk om te zien.
In het hoveniersvak kom je ook steeds meer vrouwen tegen.
Solomio schreef:
21-06-2019 08:42
Helderziend? Ik? Die zag ik niet aankomen......

Zie je, ik heb gelijk gekregen dat je gelijk zou krijgen.

Maar eerlijk is eerlijk, met PJK is de toekomst ook wel heel makkelijk te voorspellen. Het is gewoon een wandelend recept voor oogkleppen: "men neme een bord .. "
De kortzichtigheid van TO en soortgelijke bange mannen is één van de belangrijkste drijfveren om vooral vast te houden aan het bevorderen van vooral meer vrouwen.
pejeka schreef:
22-06-2019 22:40
Maar de enigen die dat kunnen doorbreken, zijn de vrouwen zélf. Door bijv. tegen hun man te zeggen: als jij nou 3 dagen per week gaat werken en een stukje zorg voor het thuisfront op je neemt, dan ga ik voluit voor fulltime werken. Maar heel veel vrouwen doen dat niet. En wat denk je dan, dat als je het niet eens binnen je eigen relatie kan regelen, dat dan de samenleving het wel even voor je regelt?

Maar als je, single en wel, op je 30e al begint je aantal arbeidsuren terug te brengen naar parttime, zonder dat er ook nog maar een maatschappij of een relatie of een gezin is die je daartoe drijft, maar puur omdat je eigenlijk vindt dat andere dingen in je leven belangrijker zijn dan werken, dan is dat je goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn dat mensen die wél fulltime doorbouwen aan hun loopbaan vaak eerder op de lijst staan voor promotie dan jij.
Oh? Ik heb ft gewerkt. Op dit moment niet omdat mijn werkgever dat gewoon niet biedt èn omdat ik nu met parttime meer verdien dan mijn fulltime werkende man.
Had ik toch gelijk dat ik door ben gaan leren nadat ik voor minimumloon dat mannenwerk deed (wat je totaal negeert).

Ik vind dat wel best. Waarom zou ik eigenlijk 40 uur werken als ik met 32 prima verdien en ook nog eens extra vrije tijd heb?
Is dat het soms? Ben je jaloers dat vrouwen zo slim zijn om voldoende vrije tijd op te eisen en jij vast zit aan meer dan 40 uur?

Lelijke eigenschap hoor, jaloezie.
Zet voor jezelf eens op een rijtje wat je graag wil (meer vrije tijd bv) en probeer dat voor elkaar te krijgen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
pejeka schreef:

Waarom vrouwen dat niet doen? Omdat dat hun ideaal niet is. Beiden parttime is hun ideaal. Werk om te leven, doe leuke dingen. Niet thuiskomen om de wacht af te lossen maar om samen te zijn als gezin.
pejeka schreef:
Ja, die vrouwen zijn er. Punt van de discussie in dit topic is echter nou juist dat óók vrouwen die wel degelijk evenveel werkervaring meebrengen als mannen en die evenveel uren en even flexibel kunnen werken (of wat er dan ook maar gevraagd wordt in een bepaalde positie) tóch minder kans op die baan hebben door discriminatie.

Dan kun je wel gaan roepen dat er ook vrouwen zijn die een parttimebaan wel prima vinden en geen topfunctie ambiëren, maar dat was de discussie niet.

Ik ken trouwens bar weinig vrouwen die voordat er kinderen zijn al parttime gaan werken. En de meeste mannen die ik ken gaan óók minder werken als er kinderen zijn. In mijn omgeving gaat dat echt mooi gelijk op (ik weet dat dat lang niet overal zo is!). Dan is het raar dat die vrouwen op de werkvloer nog steeds anders behandeld worden dan de mannen.
pejeka schreef:

Dat klopt dus in veruit de meeste gevallen niet, in het artikel wordt alles precies uitgelegd (basis van wetenschappelijk onderzoek). Maar goed, ik krijg de indruk dat jij er niet voor openstaat. Ik laat het, net als verschillende andere forummers, hierbij.
SHIFTY schreef:
22-06-2019 23:35
De kortzichtigheid van TO en soortgelijke bange mannen is één van de belangrijkste drijfveren om vooral vast te houden aan het bevorderen van vooral meer vrouwen.
Inderdaad! Een aantal "priviliged middle aged white men" ( zo wordt deze groep genoemd in trainingen die diversiteit en inclusiviteit binnen bedrijven willen bevorderen) voelt zich bedreigd door al die getalenteerde vrouwen, maar ook mensen met een andere culturele achtergrond of ouderen op de arbeidsmarkt.

Tijdens een van die trainingen wisten een paar heren me oa te vertellen dat er totaal geen salaris verschil is tussen mannen en vrouwen, met exact dezelfde baan/ verantwoordelijkheden en ervaring. Verder komen de huishoudelijke taken echt niet voornamelijk bij de vrouw terecht, zij zetten toch de vuilnis buiten. Dit waren serieuze reacties anno 2018.

Lekker makkelijk om dit soort zaken te ontkennen/ bagatelliseren vanuit jouw luxe, bevoordeelde, positie.
pejeka schreef:
22-06-2019 10:40
In de wetenschap e.d. wordt niet naar man of vrouw gekeken. Allang niet meer. Het aantal vrouwelijke artsen in ziekenhuizen is bijv. net zo hoog als het aantal mannelijke. Dus ook bij de TU zal gekeken worden welke inzichten en vaardigheden je meebrengt die bijdragen aan het wetenschappelijk proces, en of je dan een man of een vrouw bent, zal hen worst zijn. Het is echt niet zo dat ze een vrouw met briljante inzichten aan de kant schuiven om een middelmatige man aan te nemen. Dus ik snap heel dat gedoe niet dat er de komende jaren alleen vrouwen mogen worden aangenomen. Volkomen belachelijk zelfs.
Bij de faculteit Bouwkunde bevinden zich veel studentes. Ik denk dat het voor hén prettig is als ze niet alleen gedoceerd worden door mannen, maar óók door vrouwen. Net zoals op de lagere school mannen positief gediscrimineerd worden, omdat dat beter is voor jongens. Snap je dat?
Rockstarter schreef:
23-06-2019 08:46
Inderdaad! Een aantal "priviliged middle aged white men" ( zo wordt deze groep genoemd in trainingen die diversiteit en inclusiviteit binnen bedrijven willen bevorderen) voelt zich bedreigd door al die getalenteerde vrouwen, maar ook mensen met een andere culturele achtergrond of ouderen op de arbeidsmarkt.

Tijdens een van die trainingen wisten een paar heren me oa te vertellen dat er totaal geen salaris verschil is tussen mannen en vrouwen, met exact dezelfde baan/ verantwoordelijkheden en ervaring. Verder komen de huishoudelijke taken echt niet voornamelijk bij de vrouw terecht, zij zetten toch de vuilnis buiten. Dit waren serieuze reacties anno 2018.

Lekker makkelijk om dit soort zaken te ontkennen/ bagatelliseren vanuit jouw luxe, bevoordeelde, positie.
Als je in een bedrijf werkt met een CAO, kán er geen verschil in salaris zijn, want dan staat er gewoon een bepaalde schaal voor een bepaalde functie. Ongeacht of het een man of een vrouw is die die functie vervult.

En dat de huishoudeljjke taken voornamelijk bij de vrouwen berusten, ligt aan een gebrek aan assertiviteit van die vrouwen binnen hun eigen relatie. Je kan twee dingen doen: ofwel zonder mopperen het hele huishouden doen, ofwel met je vent om de tafel gaan en de taken eerlijk verdelen. Maar dat moet je zelf doen. Kan niemand anders voor je doen en als je het niet doet, is dat ook niemands schuld behalve je eigen.
pejeka schreef:
23-06-2019 11:21
Als je in een bedrijf werkt met een CAO, kán er geen verschil in salaris zijn, want dan staat er gewoon een bepaalde schaal voor een bepaalde functie. Ongeacht of het een man of een vrouw is die die functie vervult.

En dat de huishoudeljjke taken voornamelijk bij de vrouwen berusten, ligt aan een gebrek aan assertiviteit van die vrouwen binnen hun eigen relatie. Je kan twee dingen doen: ofwel zonder mopperen het hele huishouden doen, ofwel met je vent om de tafel gaan en de taken eerlijk verdelen. Maar dat moet je zelf doen. Kan niemand anders voor je doen en als je het niet doet, is dat ook niemands schuld behalve je eigen.
Want mannen zijn geen volwassen mensen met hersens die ook zelf kunnen bedenken dat het huishouden zichzelf niet doet? Vrouwen zijn er blijkbaar dus ook nog verantwoordelijk voor om mannen aan te sturen in taken die bij het volwassen leven horen en ervoor te zorgen dat hij dergelijke taken ook uitvoert? Ik ben het helemaal met je eens dat zowel mannen als vrouwen hun eigen grenzen moeten bewaken. Ik vind het echter heel typisch dat jij hier alle schuld bij de vrouwen neerlegt en niet eens lijkt te willen overwegen dat mannen hierin net zo goed, of wellicht nog meer, tekort schieten.

Vrouwen lijken tegenwoordig wel overal verantwoordelijk voor te worden gehouden. Doodvermoeiend.
pejeka schreef:
Dan kan er nog steeds verschil zijn: in functieschaal, in aantal functiejaren.
Daarin zit namelijk de onderhandelingsruimte als je naar een nieuwe baan gaat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
pejeka schreef:

Tja, en toch stromen mannen vaak een paar treden hoger in dan vrouwen. Op basis van ervaring worden ze dan in in de geldende schaal niet op trede 1 geplaatst maar juist hoger.
Solomio schreef:
23-06-2019 11:28
Dan kan er nog steeds verschil zijn: in functieschaal, in aantal functiejaren.
Daarin zit namelijk de onderhandelingsruimte als je naar een nieuwe baan gaat.
Klopt, dus dan moet je als vrouw goed onderhandelen, net zoals mannen doen.
pejeka schreef:
23-06-2019 11:31

Dus er is wel verschil in salarissen, ook al is er een CAO?

pejeka schreef:
Timetraveler schreef:
23-06-2019 11:25
Want mannen zijn geen volwassen mensen met hersens die ook zelf kunnen bedenken dat het huishouden zichzelf niet doet? Vrouwen zijn er blijkbaar dus ook nog verantwoordelijk voor om mannen aan te sturen in taken die bij het volwassen leven horen en ervoor te zorgen dat hij dergelijke taken ook uitvoert? Ik ben het helemaal met je eens dat zowel mannen als vrouwen hun eigen grenzen moeten bewaken. Ik vind het echter heel typisch dat jij hier alle schuld bij de vrouwen neerlegt en niet eens lijkt te willen overwegen dat mannen hierin net zo goed, of wellicht nog meer, tekort schieten.

Vrouwen lijken tegenwoordig wel overal verantwoordelijk voor te worden gehouden. Doodvermoeiend.
Je bent nergens verantwoordelijk voor. Maar als je het niet eens bent met de taakverdeling thuis, moet je aan de bel trekken. Bij je eigen vent. Kan niemand anders voor je doen en is ook niemand anders zijn schuld of fout als je het niet doet.
Als ik dan toch volledig genegeerd word, laat ik het topic ook wel links liggen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
pejeka schreef:
Ja en als je dan altijd en eeuwig bij alleen mannelijke leidinggevenden moet onderhandelen is het als vrouw natuurlijk maar de vraag of je dan ook echt op basis van hetzelfde onderhandelen dezelfde beloning krijgt. Of dat je 7 stappen verder moet onderhandelen terwijl een man bij stap 4 al de gevraagde beloning zou krijgen bijvoorbeeld. Daarbij is het ook gek dat vrouwen zich blijkbaar moeten gaan aanpassen aan de heersende mannelijke norm; een mannelijke leidinggevende zou zich ook kunnen verdiepen in man-vrouw patronen en zich er bijv. van bewust worden dat vrouwen al, helaas, vanaf de kleuterschool veel meer worden aangeleerd om vooral lief en bescheiden te zijn.

O en op de werkvloer vaak ook nog eens op sociale skills worden beoordeeld, meer dan mannen. Toch ergens wel hypocriet om dan vrouwen ook weer af te fakkelen als ze niet hard genoeg onderhandelen.
pejeka schreef:

Is toch raar anno 2019 dat de vrouw de man moet aansturen in het huishouden?

Dat ze assertief genoeg moet zijn om op haar initiatief de taken te verdelen. Is best gek natuurlijk!

Dat als ze die taken dan verdeeld heeft en zelf even uitvalt dat de vent alleen zijn eigen deel doet en niet bedenkt dat haar deel ook nog opgepakt moet worden?

Nou heb ik zelf die strijd direct aan het begin van onze relatie gestreden en mijn man is het daar helemaal mee eens, maar ik zie bij vrienden en familie hoe zoiets ook vijfentwintig jaar of meer een strijd kan blijven.
pejeka schreef:

Al kan je goed onderhandelen, de start is al schreef. Het eerste aanbod is al niet gelijk. Dus als je er allebei vijf treden bij kunt onderhandelen zit je nog steeds met een verschil.
pejeka schreef:
23-06-2019 11:34
Je bent nergens verantwoordelijk voor. Maar als je het niet eens bent met de taakverdeling thuis, moet je aan de bel trekken. Bij je eigen vent. Kan niemand anders voor je doen en is ook niemand anders zijn schuld of fout als je het niet doet.

Maar waarom doet die vent niks uit zichzelf? Omdat hem dat van huis uit anders is aangeleerd.

In de kleuterklas zie je al verschil als je kinderen de huishoek laat opruimen. Op de en of andere manier doen meisjes dat beter/sneller/slimmer. Nog nooit een meisje horen zeggen dat de jongens moeten opruimen, jongens zeggen wel regelmatig dat in het spel het meisje de moeder was, dus dat zij moet opruimen.

Meisjes ruimen overigens ook beter de bouwhoek op.
pejeka schreef:
Maar de enigen die dat kunnen doorbreken, zijn de vrouwen zélf.
pejeka schreef:
.. dat de huishoudeljjke taken voornamelijk bij de vrouwen berusten, ligt aan een gebrek aan assertiviteit van die vrouwen binnen hun eigen relatie ..
pejeka schreef:

Als jij vindt dat vrouwen voor zichzelf moeten opkomen, wat zeur jij dan dat vrouwen de beste baantjes inpikken? Dat lijkt mij een uitstekend bewijs dat ze voor zichzelf opkomen :idee:
pejeka schreef:

Degene die hiervoor zouden moeten zorgen zijn dé mannen. Door bijv. tegen hun vrouw te zeggen: als ik nou eens 3 dagen per week ga werken en een groot deel van de zorg voor het thuisfront op me neemt, dan kun jij ook je dromen op carrière gebied waarmaken.

En wat denken die mannen wel niet. Ze willen 'vrouwenbaantjes' inpikken en kunnen het niet eens zelf regelen. En dan verwachten dat de vrouwen het wel even voor je regelen.

Maar als je, single en wel, op je 30e al begint je aantal arbeidsuren terug te brengen naar parttime, zonder dat er ook nog maar een maatschappij of een relatie of een gezin is die je daartoe drijft, maar puur omdat je eigenlijk vindt dat andere dingen in je leven belangrijker zijn dan werken, dan ben je wel heel goed bezig. Je hebt nl. door dat het leven meer te bieden heeft dan werken en geld. En het geeft je dan ook nog de mogelijkheid om je dusdanig te ontwikkelen dat je een topfunctie ook in veel minder uren, op een gezonde manier in balans met je gezin en / of andere ambities en wensen, kan vervullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven