Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
-Darkside- schreef:
29-06-2019 09:27
Of die mafkees wil gewoon geen antwoord geven op de vraag waarom hij niet om 7 uur s ochtends in het weekend 6 mensen staat te douchen in een bloedhete badkamer.
Is toch van de gekke dat dat zware werk door vrouwen moet worden gedaan.
Hoi collega! :hello:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
29-06-2019 12:54
Hoi collega! :hello:
:proud:
Waar het in feite op neerkomt, is dat het merendeel van de vrouwen nog steeds uitsluitend de banen doet die hun vrouwelijke voorgangers in de jaren '50 en '60 al deden: wijkzuster (tegenwoordig heeft het een andere naam, maar goed), verpleegkundige, receptioniste, secretaresse, administratief medewerker, enz. Dat er sindsdien bepaalde rechten zijn gelijkgetrokken of toegevoegd is helemaal terecht, dus laat daar geen onduidelijkheid over bestaan.

Maar emancipatie heeft dus geen significante deelname van vrouwen aan andere beroepen bewerkstelligd dan die ze50 jaar geleden ook al deden.
pejeka schreef:
29-06-2019 15:44
Waar het in feite op neerkomt, is dat het merendeel van de vrouwen nog steeds uitsluitend de banen doet die hun vrouwelijke voorgangers in de jaren '50 en '60 al deden: wijkzuster (tegenwoordig heeft het een andere naam, maar goed), verpleegkundige, receptioniste, secretaresse, administratief medewerker, enz. Dat er sindsdien bepaalde rechten zijn gelijkgetrokken of toegevoegd is helemaal terecht, dus laat daar geen onduidelijkheid over bestaan.

Maar emancipatie heeft dus geen significante deelname van vrouwen aan andere beroepen bewerkstelligd dan die ze50 jaar geleden ook al deden.

Nou meid, ik zou de barricaden op gaan.
pejeka schreef:

Je uitgangspunt, dat de emancipatie voltooid is, is dus niet waar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
pejeka schreef:

er zijn nu veel meer vrouwelijke artsen, advocaten, notarissen, leraren etc.. Dus wat je zegt, klopt niet. Bovendien werden vrouwen 50 jaar geleden zelfs geacht te stoppen met werken. In dat opzicht hebben we dus duidelijk vooruitgang geboekt.
Jij vindt het alleen niet eerlijk dat vrouwen niet willen werken in banen zoals wegenbouw, vuilnisophaal en de bouw. Maar waarom zou dat moeten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-06-2019 16:00
er zijn nu veel meer vrouwelijke artsen, advocaten, notarissen, leraren etc.. Dus wat je zegt, klopt niet. Bovendien werden vrouwen 50 jaar geleden zelfs geacht te stoppen met werken. In dat opzicht hebben we dus duidelijk vooruitgang geboekt.
Jij vindt het alleen niet eerlijk dat vrouwen niet willen werken in banen zoals wegenbouw, vuilnisophaal en de bouw. Maar waarom zou dat moeten?
Ik gaf zelf al aan dat de rechtspositie is aangepast en dat ook helemaal terecht vind, dus daar hoeft geen misverstand over te zijn.

En mijn wedervraag is dan: waarom zou dat NIET moeten? Allemaal gelijkelijk de lasten verdelen toch? Oók de baantjes die misschien niet zo aantrekkelijk zijn? Gewoon, omdat je in een geëmancipeerde samenleving allemaal in gelijken mate je aandeel levert? Gewoon, omdat het wel héél makkelijk is om dié beroepen te mijden en af te doen als "mannenwerk", maar wél te gaan steigeren als strijken of de badkamer poetsen "vrouwenwerk" wordt genoemd?
pejeka schreef:
29-06-2019 16:08
Ik gaf zelf al aan dat de rechtspositie is aangepast en dat ook helemaal terecht vind, dus daar hoeft geen misverstand over te zijn.

En mijn wedervraag is dan: waarom zou dat NIET moeten? Allemaal gelijkelijk de lasten verdelen toch? Oók de baantjes die misschien niet zo aantrekkelijk zijn? Gewoon, omdat je in een geëmancipeerde samenleving allemaal in gelijken mate je aandeel levert? Gewoon, omdat het wel héél makkelijk is om dié beroepen te mijden en af te doen als "mannenwerk", maar wél te gaan steigeren als strijken of de badkamer poetsen "vrouwenwerk" wordt genoemd?
het is geen kwestie van mannenwerk of vrouwenwerk. Jij hebt toch ook gekozen voor datgene wat je ligt en waar je denkt goed in te zijn? Dat mag iedereen. En in gelijke mate je aandeel leveren, wil niet zeggen dat je allemaal hetzelfde moet doen. Het gaat er om dat iedereen de mogelijkheid heeft om alles te doen wat je zou willen doen en daar ook gelijke beloning voor krijgt.
Maar goed, dit is volgens mij al 100 x gezegd in dit topic en je kiest ervoor om dat niet te accepteren. Jouw goed recht, maar het is wel vermoeiend
Je verzint iets wat niet waar is en vervolgens vraag je 'waarom is dat zo?'

Het antwoord is: het is niet zo.

En vervolgens maar blijven mekkeren dat je vraag niet beantwoord wordt :vechten:
rosanna08 schreef:
29-06-2019 16:18
het is geen kwestie van mannenwerk of vrouwenwerk. Jij hebt toch ook gekozen voor datgene wat je ligt en waar je denkt goed in te zijn? Dat mag iedereen. En in gelijke mate je aandeel leveren, wil niet zeggen dat je allemaal hetzelfde moet doen. Het gaat er om dat iedereen de mogelijkheid heeft om alles te doen wat je zou willen doen en daar ook gelijke beloning voor krijgt.
Maar goed, dit is volgens mij al 100 x gezegd in dit topic en je kiest ervoor om dat niet te accepteren. Jouw goed recht, maar het is wel vermoeiend
Maar... in een geëmacipeerde maatschappij bestáán er toch niet zulke dingen als mannenwerk en vrouwenwerk? Alleen maar "werk"? Dat gedaan moet worden? Dus waarom zouden vrouwen dan wél afzien van het verrichten van de fysiek zwaardere banen? Want dan is het opeens niet erg dat alleen mannen dat doen? Maar als het om een ander baantje gaat, is het opeens een reuze probleem als alleen mannen het doen?
pejeka schreef:
29-06-2019 16:42
Maar... in een geëmacipeerde maatschappij bestáán er toch niet zulke dingen als mannenwerk en vrouwenwerk? Alleen maar "werk"? Dat gedaan moet worden? Dus waarom zouden vrouwen dan wél afzien van het verrichten van de fysiek zwaardere banen? Want dan is het opeens niet erg dat alleen mannen dat doen? Maar als het om een ander baantje gaat, is het opeens een reuze probleem als alleen mannen het doen?
geef het maar toe lieverd, je vind vrouwen gewoon over het paard getilde wezens die hun gemanicuurde nageltjes niet willen beschadigen en hun hoge hakjes niet kwijt willen. En daar erger je je kapot aan en dat mag. Maar geef dat gewoon toe ipv steeds dezelfde vraag te stellen.
pejeka schreef:
Ah, je hebt een paar posts gemist zie ik.

David Dunning
rosanna08 schreef:
29-06-2019 16:55
geef het maar toe lieverd, je vind vrouwen gewoon over het paard getilde wezens die hun gemanicuurde nageltjes niet willen beschadigen en hun hoge hakjes niet kwijt willen. En daar erger je je kapot aan en dat mag. Maar geef dat gewoon toe ipv steeds dezelfde vraag te stellen.
Ik erger me daar niet aan. Waar ik me wel aan erger is dat anderen steeds van alles invullen wat niet in mijn vraag besloten lag. In plaats van gewoon een antwoord te geven.
pejeka schreef:
Ik HEB een fysiek zwaardere baan Henk; ondanks afgeronde studie ook altijd gedaan.
:byee:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
pejeka schreef:
Er zijn ook genoeg mannen die daar niet voor te porren zijn, voor fysiek zwaar werk.
Amaqanda schreef:
29-06-2019 17:06
Er zijn ook genoeg mannen die daar niet voor te porren zijn, voor fysiek zwaar werk.
Klopt. Maar ál die fysiek zware banen waar ik het over had, worden niettemin door mannen uitgevoerd, en geen vrouw te bekennen.
pejeka schreef:
Nee het is een probleem als alleen mannen het mógen doen (letterlijk danwel praktisch omdat vrouwen nooit aangenomen worden). Emancipatie betekent niet dat alles exact doormidden verdeeld moet worden, het betekent dat mensen gelijke kansen krijgen. Dus die vrouwen die wél stratenmaker willen worden, moeten die kans hebben, en niet bij voorbaat afgewezen omdat ze een vrouw zijn. Hetzelfde voor mannen die verpleegkundige of leraar willen worden.
Het gaat om de kansen en mogelijkheden, niet om de verplichting dat 50% van de stratenmakers vrouw moet zijn en 50% van de nagelstylisten man.
SHIFTY schreef:
29-06-2019 16:38
Je verzint iets wat niet waar is en vervolgens vraag je 'waarom is dat zo?'

Het antwoord is: het is niet zo.

En vervolgens maar blijven mekkeren dat je vraag niet beantwoord wordt :vechten:

Daar heb je de kern van dit topic aardig te pakken :thumbsup:
Solomio schreef:
29-06-2019 16:57
Ah, je hebt een paar posts gemist zie ik.
Zou pjk het halve forum onder de negeer hebben staan?
nausicaa schreef:
29-06-2019 17:08
Nee het is een probleem als alleen mannen het mógen doen (letterlijk danwel praktisch omdat vrouwen nooit aangenomen worden). Emancipatie betekent niet dat alles exact doormidden verdeeld moet worden, het betekent dat mensen gelijke kansen krijgen. Dus die vrouwen die wél stratenmaker willen worden, moeten die kans hebben, en niet bij voorbaat afgewezen omdat ze een vrouw zijn. Hetzelfde voor mannen die verpleegkundige of leraar willen worden.
Het gaat om de kansen en mogelijkheden, niet om de verplichting dat 50% van de stratenmakers vrouw moet zijn en 50% van de nagelstylisten man.
Als dat allemaal gen probleem is (en dat ben ik met je eens), waarom zie ik dan wel regelmatig in de actualiteit dat er "meer vrouwen" moeten zijn in bepaalde beroepen of functies, en nóóit dat er een quotum wordt gesteld voor "meer mannen" in bepaald beroepen of functies waarin mánnen ondervertegenwoordigd zijn?
-Darkside- schreef:
29-06-2019 17:12
Zou pjk het halve forum onder de negeer hebben staan?
Ik sta onder de negeer, want hij reageert echt nooit op mij.
pejeka schreef:
29-06-2019 17:13
Als dat allemaal gen probleem is (en dat ben ik met je eens), waarom zie ik dan wel regelmatig in de actualiteit dat er "meer vrouwen" moeten zijn in bepaalde beroepen of functies, en nóóit dat er een quotum wordt gesteld voor "meer mannen" in bepaald beroepen of functies waarin mánnen ondervertegenwoordigd zijn?
dan heb je duidelijk gemist dat er wel degelijk om meer mannen in het onderwijs en de zorg gevraagd wordt
wendy7373 schreef:
29-06-2019 12:13
Andersom,ik moet hier wel om lachen.

Ik heb typisch een echte mannen beroep.
Ik ben lasser,en ik werk alleen met mannen.
dat gaat goed hoor.

Maar dat vooroordeel had ik ook wel eens naar mijn hoofd gekregen voor dat mensen me zagen.

Dat zal wel een pot zijn,ik ging met een bevriend stel op bezoek bij een ander stel.
Die vrienden hadden hun verteld dat ik lasser was.
Ze hadden een bepaald beeld van me.

Ik was behoorlijk stevig,met een mannelijk kort kapsel.
Maar het tegen deel was anders.
Gewoon normaal van postuur en half lang haar,nagels heb ik ook,maar niet te lang,dat is niet echt handig met mijn werk.
Ze vroegen zich werkelijk af hoe ik het kon volhouden.

Het is vanuit mij geen vooroordeel. Ik zie best dat ook vrouwelijke vrouwen dat soort beroepen kunnen doen. Maar soms zie ik ook vrouwen die er uit de verte uitzien als een man in zulke beroepen. De vrachtwagenchauffeur die ik pas zag herkende ik pas als vrouw toen ze praatte. En bij de bouwmarkt had ik tijdje terug ook zo'n ervaring, ik zei zelfs 'meneer' tegen die dame.

Dat zou kunnen verklaren waarom Pejeka de vrouw op de steiger niet altijd herkent als vrouw.
AeonOfWinter schreef:
29-06-2019 17:04
Ik HEB een fysiek zwaardere baan Henk; ondanks afgeronde studie ook altijd gedaan.
:byee:
Henk? :sarcastic:

Ik denk altijd dat de PJ in PJK staat voor Pieter-Jan.

David Dunning
rosanna08 schreef:
29-06-2019 17:20
dan heb je duidelijk gemist dat er wel degelijk om meer mannen in het onderwijs en de zorg gevraagd wordt
Zijn daar overheidscampagnes voor die elke dag op TV zijn dan? Of worden er quota gesteld, zo van: tot 2022 worden er alleen maar mannen aangenomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven