Rechten op de werkvloer

30-06-2019 21:25 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik werk in de hulpverlening en merk dat het steeds zwaarder wordt. Denk daarbij aan werkdagen van 9 a 10 uur zonder pauze, tekort aan personeel waardoor ik vaak alleen sta of met een stagiaire. Op het moment dat ik alleen sta of met de stagiaire, komt het erop neer dat ik regelmatig aan het tillen en bukken ben.

Ik vroeg me af of er meerdere vrouwen zijn die in de hulpverlening/zorg werken tijdens de zwangerschap. Ik wil graag een gesprek aangaan met mijn werkgever, maar weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan overbrengen. Ik wil mijn werkgever niet het gevoel geven dat ik de handdoek in de ring wil gooien, aangezien het om een nieuwe baan gaat...

Alvast bedankt voor het meedenken.
Werkdagen van 9 A 10 uur zonder pauzes zijn uiteraard niet toegestaan.
Klinkt sowieso niet lekker, ook als je niet zwanger bent. Maar goed. Als je niet té zeurderig wilt overkomen zou ik gewoon een gesprek aanvragen. En dan gewoon iets zeggen van; goh, ik wil helemaal niet zeuren maar ik merk gewoon dat ik er steeds meer moeite mee krijg en dat het me steeds zwaarder valt allemaal. Om te voorkomen dat ik (vroegtijdig) helemaal uitval wil ik graag weten wat er mogelijk is. Zorg dat je zelf ook al iets in je hoofd hebt, stel bijv. voor on vaker/langer pauze te nemen, geen tilwerk meer, misschien kan je tijdelijk wat meer administratief werk gaan doen. Ga niet meteen roepen over rechten en plichten, vaak komt dat niet goed over.
piepp schreef:
30-06-2019 21:29
Klinkt sowieso niet lekker, ook als je niet zwanger bent. Maar goed. Als je niet té zeurderig wilt overkomen zou ik gewoon een gesprek aanvragen. En dan gewoon iets zeggen van; goh, ik wil helemaal niet zeuren maar ik merk gewoon dat ik er steeds meer moeite mee krijg en dat het me steeds zwaarder valt allemaal. Om te voorkomen dat ik (vroegtijdig) helemaal uitval wil ik graag weten wat er mogelijk is. Zorg dat je zelf ook al iets in je hoofd hebt, stel bijv. voor on vaker/langer pauze te nemen, geen tilwerk meer, misschien kan je tijdelijk wat meer administratief werk gaan doen. Ga niet meteen roepen over rechten en plichten, vaak komt dat niet goed over.
Ik zou juist wel gaan kijken wat wel en niet mag. Zodat je niet bleu zo'n gesprek bij zo'n 'fijne' werkgever aanvraagt.

Tillen en zulke lange dagen horen niet en zeker niet als je zwanger bent.
Hoe ver ben je in je zwangerschap (even geloept: een week of 18) en weet je werkgever / leidinggevende dat je zwanger bent?
lariba wijzigde dit bericht op 30-06-2019 21:42
14.42% gewijzigd
Ik zou even je CAO erbij pakken.
Lucifer, op zich wel met je eens hoor, maar ik vind dat als je altijd al zulke lange dagen maakt en er nooit wat van gezegd hebt, je nu daar niet ineens alles op moet gooien. Dan had je er al wat van moeten zeggen voordat je überhaupt zwanger was. Want dat het niet erg gezond is, daar zijn we het vast over eens.

Tuurlijk is het wel goed om je te verdiepen in je rechten (zoals extra pauze bijvoorbeeld) maar begin niet meteen daarmee. Kijk eerst eens wat voor oplossingen de werkgever zelf voorstelt.
En als je dan toch in gesprek bent, probeer dan ook meteen er achter te komen hoe ze over borstvoedende moeders denken. Ik schat zo in dat je daar, als het zover is, ook niet de ruimte en tijd voor gaat krijgen.
Lariba schreef:
30-06-2019 21:38
Hoe ver ben je in je zwangerschap en weet je werkgever / leidinggevende dat je zwanger bent?
Uiteraard is mijn leidingggevende op de hoogte, ik ben inmiddels 5 maanden zwanger.
Torrey87 schreef:
30-06-2019 21:38
Ik zou even je CAO erbij pakken.
En de algemene wetten en jouw plichten mbt zwangerschap en werk.
Arbeidstijdenwet is ook een mooie.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/2018-01-01
https://www.vvaa.nl/voor-leden/nieuws/r ... angerschap
https://www.babyopkomst.nl/article/plic ... waar-werk/
Heb je binnenkort weer een afspraak bij je verloskundige of gynaecoloog? Misschien is het dan idee om met hem of haar te bespreken dat werken onder de huidige omstandigheden je zwaar valt. De kans is dan groot dat je het advies krijgt rustiger aan te doen.
Dit advies kun je dan weer met je baas bespreken. Als het op advies van een arts of verloskundige is, sta je misschien toch wat sterker en neemt je baas je hopelijk serieus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven