Werk & Studie alle pijlers

Salaris onderhandeling

03-08-2019 12:16 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik zeer ontevreden over mijn salaris en over het werk wat ik moet doen van mijn werkgever. Toen ik de baan aannam zou ik de kans krijgen om mij te ontwikkelen en zou ik afwisselend en uitdagend werk krijgen. Daarom heb ik de baan aangenomen.

Waar het op uitgedraaid is:
- Ik krijg alleen de makkelijkste klusjes, die niemand anders wilt doen;
- Omdat ik alle in/outs van het materieel en de klanten ken krijg ik meerdere keren per dag vragen van collega's, vooral oproepers en parttimers over hoe bepaalde dingen werken. En hoe ze dat moeten doen. Om 8:00 uur in de ochtend telefoon krijgen op mijn vrije dag. Of eigen werkzaamheden te laat aanvangen doordat iemand niet snap wat hij/zij moet doen.
- Als er iets fout gaat of er zijn storingen ben ik de eerste die gevraagd word door mijn werkgever om 'extra handelingen' te doen.
- Van de week werd ik zelfs gevraagd om een uurtje les te geven.
- Als ik van die extra handelingen wat opschrijf word niet eens de helft daarvan uitbetaald.
- Bepaalde voorbereidende werkzaamheden worden wel van mij verwacht maar opschrijven heeft geen zin, word niet uitbetaald.
- Er word maandelijks in totaal voor 2 - 3 uur tijd van mijn uren afgesnoept,
- Voorbereidende werkzaamheden + het snoepen kost mij maandelijks ongeveer 4 - 8 uur afhankelijk van de werkdruk.

Wat mij dwars zit is dat ik dit alles doe voor de laagste instapschaal waar ik al bijna 2,5 jaar in zit. Dit resulteert per maand in +/- 1600 - 1700 € op basis van 32 uur. Terwijl de heren/dames aan wie ik het soms uit moet leggen ongeveer 15 - 30 jaar bij de club zitten. Dus die vangen tussen de 2000 - 2600 € op basis van 32 uur.

De redenen dat ik hier na 2,5 jaar nog steeds werk:
- De werksfeer is uitstekend,
- De werkdruk is niet al te hoog, ondanks dat ze soms diensttijd wegsnoepen,
- Het is maar een kwartiertje fietsen van mijn huis.
- Veel tijd voor tijd dus best wat vrijetijd.
- Gebroken-diensten kan ik thuis eten.

Ik heb altijd de slechte eigenschap gehad om niet te zeggen wat mij dwars zit. En gewoon een ander werk te zoeken. En zo gauw ik wat beters had kreeg de baas een ontslagbrief en nam ik verlof op. Maar nu wil ik hier eigenlijk wel graag blijven werken. En wil daarom gaan onderhandelen met mijn werkgever.

Nu mijn vraag aan jullie beste lezers, doe ik soms te veel voor de zaak en moet ik wat vaker nee zeggen? Of vinden jullie het redelijk om te gaan onderhandelen over het loon? Wat vinden jullie een redelijk bod vanuit de werkgever en werknemer gezien?
Hoe bedoel je dat “afsnoepen” van je uren?
Ik snap het niet helemaal. Je begint je verhaal dat ze je een baan met afwisseling en uitdaging aanboden naar zegt uiteindelijk de rotklusjes te krijfen. Als ik de rest zo lees is het afwisselend en uitdagebd als je ook krijgt mag geven. Je krijgt tijd voor tijd maar extra werk wordt niet altijd uitbetaald.
Werk je vaak over of wil je voor andere werkzaamheden meer geld ontvangen?

Hier is het salaris afhankelijk van het aantal jaren werkervaring. Waarom zit je nog steeds op je startsalaris als je er aan 2,5 jaar werkt?
Haasjehop schreef:
03-08-2019 13:41
Hoe bedoel je dat “afsnoepen” van je uren?
Dat er soms 10 minuten soms zelf een halfuur/3kwartier minder is uitbetaald dan mijn werkelijke eindtijd.
Tess1981 schreef:
03-08-2019 13:45
Ik snap het niet helemaal. Je begint je verhaal dat ze je een baan met afwisseling en uitdaging aanboden naar zegt uiteindelijk de rotklusjes te krijfen. Als ik de rest zo lees is het afwisselend en uitdagebd als je ook krijgt mag geven.
Ik kreeg de belofte op afwisselend en uitdagend werk. Maar ik krijg steeds het zelfde werk, wat anderen niet willen doen. En het zijn nog eens de makkelijkste klusjes waar ik absoluut niet op zit te wachten. Bovendien ben ik het gewoon zat om constant de makkelijkste klusjes te moeten uitleggen aan mensen die het werk al veel langer doen en daarom veel meer geld vangen dan ik. Ze zijn gewoon te beroerd om zich te verdiepen in het werk.
Tess1981 schreef:
Je krijgt tijd voor tijd maar extra werk wordt niet altijd uitbetaald.
Werk je vaak over of wil je voor andere werkzaamheden meer geld ontvangen?
Het zijn gewoon werkzaamheden die ik niet heb afgesproken, maar die wel van mij verwacht worden. Terwijl ik dat dan zie als soort van overwerk of extra nevenfunctie. En daar eigenlijk wel betaald voor zou willen krijgen. En dat komt omdat men gewoon door heeft dat ik heel erg veel weet. Maar daar heb ik inmiddels zo veel eigen tijd in gestoken dat ik kennis niet meer 'gratis' wil gaan delen. Zeker omdat men zelf te beroerd is om een minuutje aandacht te besteden aan het werk.
Tess1981 schreef:
Hier is het salaris afhankelijk van het aantal jaren werkervaring. Waarom zit je nog steeds op je startsalaris als je er aan 2,5 jaar werkt?
De eerste 3 dienstjaren ga je geen schaal omhoog dat is in het cao zo geregeld. En dat vind ik oneerlijk.
Wat wil je uit een gesprek halen? Puur meer salaris? Uitbetaling van overuren? Andere taken? Probeer dat voor jezelf op een rijtje te zetten.

Kijk ook even naar wat er is afgesproken, bijv. over je taken (“uitdagend en afwisselend werk” is geen afspraak over je taak, maar mijn inziens een vrijwel standaard vacaturezinnetje), over overuren, etc.
Julide schreef:
03-08-2019 12:16
Wat mij dwars zit is dat ik dit alles doe voor de laagste instapschaal waar ik al bijna 2,5 jaar in zit. Dit resulteert per maand in +/- 1600 - 1700 € op basis van 32 uur. Terwijl de heren/dames aan wie ik het soms uit moet leggen ongeveer 15 - 30 jaar bij de club zitten. Dus die vangen tussen de 2000 - 2600 € op basis van 32 uur.
Oke, dus collega's die 15 tot 30 jaar bij de club zitten krijgen € 400 tot € 1000 meer. Dat is ongeveer € 30 per dienstjaar die je erbij krijgt. In dat perspectief zou ik niet zo snel klagen. Of zoek een andere werkgever.
Bloemenzee schreef:
03-08-2019 14:14
Wat wil je uit een gesprek halen? Puur meer salaris? Uitbetaling van overuren? Andere taken? Probeer dat voor jezelf op een rijtje te zetten.

Kijk ook even naar wat er is afgesproken, bijv. over je taken (“uitdagend en afwisselend werk” is geen afspraak over je taak, maar mijn inziens een vrijwel standaard vacaturezinnetje), over overuren, etc.
Het werk wat ik moet doen en alle extra handelingen heb ik vrede mee. Ik wil er alleen meer voor betaald krijgen, zeker omdat ik constant oudgedienden moet gaan uitleggen hoe ze dingen moeten doen. En dat wil ik niet perse in de vorm van overuren, tijd voor tijd zit me niet heel dwars. Salarisschaal heb ik het meeste op tegen.
Je schrijft zelf dat alles in de CAO vastligt. Daarnaast verdienen je collega's, gezien hun dienstjaren, relatief niet zoveel meer.
Maar hebben die oudgedienden een vergelijkbare baan als jij? Of ben jij ondersteunend? Is het je taak om ze zo nu en dan te helpen?
Het enige waar je mi een punt van kunt maken is dat er tijd die je wel gewerkt hebt, niet uitbetaald wordt. Maar hoe moeilijk is het om te zeggen als je je loonstrook krijgt 'He dat is vreemd, ik heb 120 uur gemaakt deze maand, maar er zijn er maar 115 uitbetaald. Willen jullie dat rechttrekken bij de volgende salarisronde?'

En idd nee is ook een antwoord. Mensen zijn nu eenmaal makkelijk, als het sneller is om jou te vragen iets te doen, dan het zelf op te lossen, zal de gemiddelde mens voor de eerste optie kiezen. Niet zo heel vreemd toch?
Julide schreef:
03-08-2019 13:56
Dat er soms 10 minuten soms zelf een halfuur/3kwartier minder is uitbetaald dan mijn werkelijke eindtijd.
Maar werk je niet een vast aantal uren voor een bepaald maandsalaris?

Julide schreef:
03-08-2019 14:07
Ik kreeg de belofte op afwisselend en uitdagend werk. Maar ik krijg steeds het zelfde werk, wat anderen niet willen doen. En het zijn nog eens de makkelijkste klusjes waar ik absoluut niet op zit te wachten. Bovendien ben ik het gewoon zat om constant de makkelijkste klusjes te moeten uitleggen aan mensen die het werk al veel langer doen en daarom veel meer geld vangen dan ik. Ze zijn gewoon te beroerd om zich te verdiepen in het werk.

Het zijn gewoon werkzaamheden die ik niet heb afgesproken, maar die wel van mij verwacht worden. Terwijl ik dat dan zie als soort van overwerk of extra nevenfunctie. En daar eigenlijk wel betaald voor zou willen krijgen. En dat komt omdat men gewoon door heeft dat ik heel erg veel weet. Maar daar heb ik inmiddels zo veel eigen tijd in gestoken dat ik kennis niet meer 'gratis' wil gaan delen. Zeker omdat men zelf te beroerd is om een minuutje aandacht te besteden aan het werk.

De eerste 3 dienstjaren ga je geen schaal omhoog dat is in het cao zo geregeld. En dat vind ik oneerlijk.
Dan volgen ze gewoon de CAO toch? Wat wil je hier verder mee?

Je wil je kennis niet gratis delen? Maar wat moeten ze jou dan meer betalen als dit kermis is over de simpelste dingen waar anderen geen zin in hebben? Je komt jong en een beetje vervekend over. Soms moet je eerst je kennis opdoen en laten zien wat je kan om een stapje verder/hoger te kunnen komen. Investeren in je toekomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven