Ritme/structuur in dag

27-08-2019 11:23 44 berichten
Ik vroeg mij af of jullie een bepaald ritme hebben in de dag als jullie thuis zijn met jullie kinderen.

Dus bijv. standaard om 10:00 koffie, om 13:00 lunch en om 18:00 eten.

Een vriendin gaat elke ochtend na het ontbijt de kinderen aankleden en naar het speeltuintje om de hoek. En daarna koffie, wat in het huishouden doen en daarna lunch etc.

Mijn dagen zijn eigenlijk best rommelig. Natuurlijk eten we ongeveer op vaste tijden, maar de lunch kan ook om 12:00 of 13:00, koffie pak ik wanneer ik er zin in heb, speeltuintje of kinderboerderij kan sochtends of smiddags zijn.

Nu heb ik wel kinderen in de leeftijd van 1 en 3, dus wordt ook nog niet echt gedwongen in een schoolritme.

Omdat mijn kinderen wel gebaat zijn aan structuur houd ik de slaapjes wel goed aan. Ik zou ook wel wat meer structuur krijgen in het huishouden, en in de dag zelf.

Hoe is dat bij jullie?
Morgenstond_ schreef:
27-08-2019 14:02
Best regelmatig ja. Dat mensen vergeten te eten, of vergeten hoe laat het is, kan ik me dus ook niet zo goed voorstellen ;-)

Ik vergeet best vaak om te eten. Dan krijg ik ineens enorm veel honger en besef ik dat het al 15.15 uur is en dat ik nog niet geluncht heb. Dit gebeurt niet als mijn kinderen thuis zijn, want die hebben vaak en veel trek.
Ik heb nu schoolgaande kinderen, maar in de dagen dat ik met ze thuis was had ik geen routine of dagindeling. Ik heb het nooit echt kunnen vinden met ze, ze waren beiden klaar met slapen overdag met anderhalf jaar en op die leeftijd vond ik de kinderen erg bewerkelijk, ze hadden steeds wisselende behoeftes.

Nu ze naar school gaan is er een ritme en het ochtend - en middagritme heb ik tijdens de schoolvakantie dunnetjes aangehouden. Was voor hen als voor mijzelf prettig, want zonder planning is bij een dag zo voorbij zonder wat nuttigs gedaan te hebben.
laatbloeiertje schreef:
27-08-2019 15:29
Was voor hen als voor mijzelf prettig, want zonder planning is bij een dag zo voorbij zonder wat nuttigs gedaan te hebben.

Dat vind ik juist prettig in de vakantie :$
Poppy_del_Rio schreef:
27-08-2019 15:43
Dat vind ik juist prettig in de vakantie :$
Oh, zo'n dagje hebben wij af en toe ook hoor. Maar niet 2 maanden lang iedere dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt knap als je die structuur kan hanteren, ik ben allang blij als ik een keer op tijd m’n kind op het kdv heb en zelf op de juiste tijd kan beginnen met werken.
Wel enigszins structuur in slapen en eten. Maar qua vulling daar tussen verschilt het erg hier. Meestal wel een keer op een dag een uitje, ik kijk meestal even hoe hangerig mijn zoontje is. Als dit erg hangerig is, dan is dat uitje na 15.00/16.00 smiddags zodat ik de tijd tot het avondeten makkelijker kan overbruggen.
En verder, vooral waar ik zin in heb. Op m'n werk moet ik al genoeg met veel structuur.
BescheidenBilspleet schreef:
27-08-2019 13:36
Vraag aan de structuurmensen: kijken jullie dan de hele dag op de klok? Ik probeer het namelijk wel eens, maar binnen een uur loop ik al weer hopeloos achter...
Nee ik kijk niet vaak op de klok. T is meer een volgorde dan dat ik op de minuut zit te kijken of ik mijn ritme nog haal. Het is maar een hulpmiddel voor mezelf uiteindelijk ;)
Frizz schreef:
27-08-2019 19:16
Ik vind het echt knap als je die structuur kan hanteren, ik ben allang blij als ik een keer op tijd m’n kind op het kdv heb en zelf op de juiste tijd kan beginnen met werken.
Ik las: kind op het juiste kdv :rofl:

Als ze naar school gaan, ben je ineens gebonden aan een starttijd. Toen bleken we inderdaad wel om half negen kind te kunnen afleveren. Maar dat was wel even wennen.
COtweepuntnul schreef:
27-08-2019 20:21
Ik las: kind op het juiste kdv :rofl:

Als ze naar school gaan, ben je ineens gebonden aan een starttijd. Toen bleken we inderdaad wel om half negen kind te kunnen afleveren. Maar dat was wel even wennen.
Dat lukt me nog nét!

Ja soms moet ik perse om een bepaald tijdstip starten met werk en dan lukt het eigenlijk ook wel. En nu peuter iets beter aan te sturen is zijn we soms te vroeg klaar, per ongeluk.

Maar structuur is een gewone vrije dag: nooit. Wij worden al nooit op hetzelfde tijdstip wakker eigenlijk.
Nou... Ik hou niet van elke dag om 10:00 aan de koffie bijvoorbeeld, maar als we allemaal vrij zijn dan voel ik me om 9 uur wel erg onrustig worden als de rest van het gezin geen aanstalten maakt om iets te gaan doen of plannen te maken. Dat “doen” kan ook best met z’n allen languit op de bank een film kijken zijn, of het “plan” een afspraak dat we ‘s middags pas weggaan, maar een duidelijke bestemming van de ochtend & middag vind ik fijn.
Toen mijn man nog leefde en we allebei fulltime werkten strak schema doordeweeks. Nu man niet meer leeft en ik niet meer werk alleen de ochtend doordeweeks strak want mijn twee jongsten moeten naar school. De rest van de dag zoals het loopt. Ik doe bovendien niet veel in huis, heb de hulp aangehouden met frequentie en uren als voorheen. En wat ik dan wel doe is vaak spontaan, last minute en ad hoc.

Ik pas met enige regelmaat op de peuter van vrienden. Dan is er een middagdutje als ze het nodig heeft en zijn er alle maaltijden en tussendoortjes. Als ik alleen thuis ben eet en drink wanneer ik er behoefte aan heb.

Weekenden met uitwonende/studerende kinderen en aanhang erbij in huis zijn compleet structuurloos.
Zit wel min of meer hetzelfde ritme in, maar kijk niet heel de tijd op de klok. Tijd verschilt ook wel een klein beetje. Gaat eigenlijk vanzelf...
laatbloeiertje schreef:
27-08-2019 15:29
Ik heb nu schoolgaande kinderen, maar in de dagen dat ik met ze thuis was had ik geen routine of dagindeling. Ik heb het nooit echt kunnen vinden met ze, ze waren beiden klaar met slapen overdag met anderhalf jaar en op die leeftijd vond ik de kinderen erg bewerkelijk, ze hadden steeds wisselende behoeftes.

Nu ze naar school gaan is er een ritme en het ochtend - en middagritme heb ik tijdens de schoolvakantie dunnetjes aangehouden. Was voor hen als voor mijzelf prettig, want zonder planning is bij een dag zo voorbij zonder wat nuttigs gedaan te hebben.
Ik vind mijn vrije dagen (met 2 kinderen van 1 en 3,5) altijd heel ‘nuttig’ verlopen als de kinderen lekker gespeeld hebben, de baby overdag 2 slaapjes heeft kunnen doen (want dankzij het slapen een gezellig kind ;)), we hebben gegeten en de kids ‘s avonds weer lekker gewassen in hun bed liggen en ik rond 20.00 uur in een opgeruimde kamer in alle rust op de bank kan ploffen alleen of met zn 2-en.
Tussendoor overdag wel even een ‘ uitje’, wat dat is is afhankelijk van wat ik wil/wat nodig is/waar ik (in combinatie met de kinderen) zin in heb. Dus wandelen naar de stad en daar koffie drinken/Boodschappen halen/Speeltuintje of kinderboerderij/Ronddwalen bij Ikea of een andere enigszins kindvriendelijke winkel/Afspreken met vriendinnen die vaak ook kinderen hebben
Ja, ik ben volledig doorgestructureerd, zelfs nu mijn kinderen ouder zijn. Al ervaar ik het zelf niet als dwingend, maar dat komt ook omdat ik het fijn vind.
Op vrije dagen verloopt alles toch redelijk gestructureerd. De kinderen houden hier nogal van structuur en vaste gewoontes. Veel meer dan ik eigenlijk. Voordat ik kinderen had was mijn leven vrij onregelmatig. Geen vaste tijden voor eten en slapen en het liep zoals het liep. Ik was ook niet veel thuis. Toen de kinderen heel klein waren verliepen de dagen ook zonder veel structuur. Echter sinds ze peuters zijn merk ik dat ze veel beter functioneren als de dag een zekere structuur heeft met veel vaste dingen. Dus automatisch heb ik me daarop wat aangepast. Overigens heb ik zelf ook het idee dat dagen met kleine kinderen veel productiever zijn met wat structuur en dat ik meer gedaan krijg in een dag.
De dagen dat we werk/school/crèche hebben (dus doordeweeks) verlopen sowieso al gestructureerd.
BescheidenBilspleet schreef:
27-08-2019 13:36
Vraag aan de structuurmensen: kijken jullie dan de hele dag op de klok? Ik probeer het namelijk wel eens, maar binnen een uur loop ik al weer hopeloos achter...
Niet de hele dag door maar wel regelmatig. Ik heb ook wel een vrij goede interne klok dus meestal weet ik wel ongeveer hoe laat het is. Op werkdagen zit ik natuurlijk wat meer op dat iets echt op tijdstip x moet. Op vrije dagen is het allemaal wat ruimer maar ik hou altijd wel ongeveer in de gaten hoe laat het is.
Structuur: heerlijk. Ook lekker om af en toe van af te wijken. Beetje flexibel zijn moet je je kind ook leren vind ik.
Mijn kinderen varen er ook wel bij.

5.30-6.30 (ja zo vroeg zijn ze wakker) opstaan en ontbijten daarna aankleden.
Vervolgens wat huishoudelijke taken
Oudste naar school
9.00-9.30 fruit, cracker, koffie (voor mij ;-))
Ergens naar toe of wat ik huis hangen. Spelen met jongste kind
12.00 broodje eten
Daarna wel of geen slaap (mijn peuter moet er van af)
Middag speeltuin boodschapje eten voorbereiden
Eind vd middag filmpje terwijl ik kook.
17.30-18.00 eten (soms eten ze niets haha)
Daarna knuffelen boekjes soms speeltuin of fietsen
19.00-19.30 in bad/douche
Rond 20.00 uur slapen en ik ben ook bek af.
Ik houd er niet echt een vaste structuur op aan maar uiteindelijk ontkom ik er met een baby van bijna 6 maanden en peuter van 2 niet aan. Op de dagen dat ik met ze alleen thuis ben ontbijten we als peuter wakker wordt. Baby is vaak al vroeg wakker en peuter slaapt de laatste tijd 'uit' tot een uur of half 8/8 uur. Dan moet baby (die vaak om 6u wakker is) alweer bijna slapen. Soms gaan we dan boodschappen doen als baby slaapt maar soms slaapt ze in bed en rommelen peuter en ik wat aan thuis. Of we spelen of we gaan samen schoonmaken. Of ik maak schoon en hij speelt. Dan zorg ik altijd dat hij fruit heeft gehad voor baby weer wakker wordt zodat we na het slaapje dan op pad kunnen, als het slaapje thuis was. Als het slaapje onderweg was dan eten we onderweg ergens fruit of we slaan het over. Dan lunchen we meestal rond 12u en probeer het wel zo te timen dat baby en peuter nog wel even tegelijk slapen zodat ik even kan zitten. In de middag slaapt baby vaak slecht in bed dus zijn we meestal op pad met baby in de draagdoek of in de wagen. Wat we doen verschilt. Kan simpel iets op loopafstand zijn of wat verder weg met de fiets of de auto. Ik zorg wel altijd dat ik om 5u weer thuis ben om te koken. We eten meestal tussen 18 en 1830 maar voor de gezelligheid aan tafel is het beter om eerder te eten alleen is man meestal laat thuis.
In de weekenden is het allemaal wat losser merk ik. Wel belangrijk om niet vergeten peuter eten te geven als we onderweg zijn, want anders wordt die chaggo :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven