Ik wil een keizersnede

07-04-2009 12:45 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,

Ik weet dat er sommige vrouwen hierover gaan vallen maar ik wil toch iets vragen.

Ruim een jaar geleden ben ik bevallen d.m.v. een keizersnede omdat mijn zoon in een stuit lag! Nu wil ik graag weer zwanger worden maar ik wil ook bevallen d.m.v. een keizersnede.

Nu vinden jullie me misschien een lafaard dat ik de weeen storm niet aankan, maar ik ben als de dood dat mijn oude litteken scheurt en hierdoor mijn kind niet gezond ter wereld kan komen.

Ik weet niet in hoeverre ik een keizersnede kan eisen!

Kan iemand me dat vertellen?

Alvast bedankt
Ik ben van de 1e bevallen via een spoed ks omdat de kleine (grote) niet wilde indalen en ontsluiting niet vorderde.

Ik was er bij de 2e ook weer bang voor en heb van te voren gevraagd aan de gyn of het nu weer een ks kon worden maar de gyn vond dat ik het nu best gewoon kon proberen, de 1e bevalling zegt niets over hoe de 2e gaat verlopen, maar zei wel dat er sneller ingegrepen zou worden. De 2e is geboren via een vaginale bevalling toen 1e dochter 19 maanden was en de bevalling is verder goed verlopen. Ik heb wel om een ruggeprik gevraagd omdat ik continue een weeënstorm had die ik niet meer op kon vangen. Ik vond het achteraf echt een fijne bevalling en vooral het herstel achteraf was een stuk sneller (ondanks knip en ruptuur) en dat vond ik een groot pluspunt tov de keizersnee.
Mardejo: Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Jouw reden voor een keizersnede is natuurlijk heel anders.

Ik ben er nogal onzeker over hoe de gynaecoloog reageert als ik vraag om een tweede keizersnede.
Ik heb ook de eerste via een keizersnede gehad, spoed.

Bij de zwangerschap van de tweede heeft de gyn ook gezegd dat ze eerst gaan proberen of het vaginaal kan. Omdat bij de eerste nooit duidelijk is geworden waarom zoon niet verder zakte. Ik zag ook wel op tegen de bevalling ( weer een spoedkeizersnede ??) maar dat is geen reden ( in het UMCG ) om meteen een keizersnede te plannen.Ze hebben me wel verzekerd dat ze het niet zover laten komen als vorige keer ( was thuisbevalling in eerste instantie ). Er zou sneller ingegrepen worden als duidelijk werd dat het dezelfde kant op zou gaan. De bevalling begon dmv gebroken vliezen, dus hup met ambulance naar ziekenhuis ( dochter was niet volledig ingedaald ) en aan een natuurlijke bevalling begonnen. Halverwege werd duidelijk dat het niet opschoot en toen ben ik meteen naar de O.K. gereden voor een keizersnede.
quote:Pauline65 schreef op 07 april 2009 @ 12:49:

Volgens mij valt er helemaal niks te kiezen en al helemaal niks te eisen.

Ik ken diverse vrouwen waarbij de eerste geboren is via een keizersnede en de tweede 'gewoon'.

Je moet wel sowieso in het ziekenhuis bevallen.

Maar waarom niet je angsten bespreken met de verloskundige of gyneacoloog ipv meteen over een keizersnee eisen te gaan beginnen??Ik mocht ook kiezen hoor. Mocht een geplande keizersnee, maar mocht ook op de natuurlijke manier bevallen. In dat laatste geval kon ik ten alle tijden zeggen: Schluss, ik wil een keizersnee.
quote:return_of_kreng schreef op 07 april 2009 @ 13:02:

Check wel even je ziektekostenverzekering. Het zou zomaar kunnen dat je een flink deel van de kosten zelf moet betalen als er geen medische indicatie is.De eerste bevalling van TO was een KS, dat betekent dat de tweede bevalling áltijd een medische wordt.
Er is alleen een grote reden om bij een tweede het toch op de natuurlijke manier te proberen: ook al gaat het herstel snel, feit is dat je veel minder met je eerste kind kunt doen ivm tillen.
@Fleurtje: zie ook mijn post van 12:56 u.
quote:Pauline65 schreef op 07 april 2009 @ 12:56:

@Suze, dat is dan waarschijnlijk per ziekenhuis verschillend; want een kennis van mij is 2 maanden geleden vaginaal bevallen van de 2e, terwijl de eerste met een KS is geboren.

Haar gyn. zei dat ze nooit zonder enige (medische) reden op voorhand al tot een KS besluiten; omdat het een operatie is en blijft met alle daarin klevende risico's en bezwaren.Pauline, wat bedoelde je met 'zie post van 12.56'? Doel je op dat het per ziekenhuis verschillend is? Dat zou idd kunnen, ben daarom ook erg blij met het ziekenhuis waar ik ben bevallen....
Ik ben ook bevallen met een ks de eerste keer.

Voor mij is dat het enige bekende en ook ik ben goed hersteld erna.. ik ben nooit op de normale manier bevallen en vang daar natuurlijk alleen maar de akelige verhalen van op... :-)... dus dan denk ik ook wel eens van "doe mij maar een ks"

Ben wel blij met de info die bgb heeft gegoogled..:-)

Nu ik zwanger ben van de tweede heb ik inderdaad bij de gyn gesprek gehad en die gaf ook aan dat er eerst gewoon geprobeerd wordt, maar inderdaad sneller wordt ingegrepen.

Ook hielp het mee dat ik de vorige keer tot 8cm ontsluiting ben gekomen (totdat duidelijk was dat de kleine in nood kwam en mijn weeen ondanks opwekking wegvielen)..

De kans dat het dan deze keer wel zou kunnen lukken is groter..

Dus ik zie het eigenlijk wel tegen die tijd.. als ik met 36 weken weer naar de gyn moet.
Eigenlijk hoefde ik er zelf niet om te vragen, toen ik voor controle bij de gyn. kwam, begon hij er zelf over. Ook meteen over de pijnbestrijding. 't Was mijn feestje, zei hij.
quote:Zoyla schreef op 07 april 2009 @ 12:56:

Ik geloof, pin me er niet op vast, dat je kan kiezen in sommige ziekenhuizen, op je eigen risico dat wel, voor een keizersnede. Staat me iets bij dat dat in Leewarden zo is.is toch altijd voor eigen risico, of wat bedoel je hiermee?
Je mag dus zelf kiezen als er bij de eerste bevalling een goede reden is geweest om een keizersnede uit te voeren?
In Nederland heb je niet zo veel te kiezen; er wordt voor jou gekozen als je zwanger bent. Helaas is dit zo.
BIJ MCH is een gyn, die op wens, met goede rede dat wel, dus bij de eerste veel 'ellende', een KS uitvoert.
quote:troeleke schreef op 07 april 2009 @ 14:44:

Je mag dus zelf kiezen als er bij de eerste bevalling een goede reden is geweest om een keizersnede uit te voeren?

Nou bij mij was dat dus niet zo. Je mag niet kiezen. Er wordt wel rekening gehouden met de voorgeschiedenis, maar t is niet zo dat je bij 1e een keizersnede had je dat automatisch ook bij de 2e krijgt. Ik zou als ik jou was gewoon eens de gyn bellen om te informeren. En dan kun je twijfels ook voorleggen.

Jouw angst, voor het scheuren van het litteken is niet zo vreemd en heeft je gyn vast eerder gehoord. Maar die angst is bij veel ziekenhuizen geen reden voor een geplande keizersnede. Het is wel zo dat juist de kans dat het kan scheuren de reden is dat je sowieso bij de 2e in het ziekenhuis bevallen moet.
dubbel
Een vriendin heeft bij de 1e een KS gehad. En mocht omdat ze zo ontzettend opzag tegen de bevalling zelf mogen kiezen of ze vaginaal of via een KS wou bevallen. Dus ja die mocht wel zelf kiezen.
Ding: Wat was de reden van haar eerste KS???

Verschilt het niet per ziekenhuis?
Troeleke, zelf kreeg ik de eerste keer een ks omdat de bevalling erg lang duurde en de ontsluiting niet vorderde en zelfs terugliep. Tweede keer mocht ik dus kiezen. Mocht ik ooit weer zwanger worden, mag ik weer kiezen. Ik dacht dat het dan standaard een ks zou worden, maar dat is dus niet zo.
Fleurtje, je ontsluiting liep terug? Hè, je ging weer "dicht" zeg maar?

Ik leer elke dag weer iets nieuws!
Fleurtje: Bij jouw was er dus een hele andere reden als bij mij.

Daarom ben ik zo bang dat hij mijn vraag raar vind en dus zegt dat ik normaal moet bevallen.
Yep, liep terug. Ging ongeveer zo: 2-3-6-3-2-3-4-5-3----------6. Krijg je ervan als je mee gaat persen...
Nooit geweten dat dat kon. Maar goed, zit me nu te bedenken, na de bevalling sluit de boel natuurlijk ook weer, maar ja, te druk met wat-moet-ik--nou-toch-met-dit-blauwe-wurm om bij dat soort dingen stil te staan.
Het is geen rare vraag troeleke. Alleen is het, wat hier al door meerdere mensen gezegd wordt, wel afhankelijk wat de reden van de vraag is. De reden van je eerste ks was niet als gevolg van een gecompliceerde bevalling. Dat maakt de kans dat een gyn erin mee gaat, wel wat kleiner (overigens niet onmogelijk hoor!). Als je ww-zwakte hebt gehad, of een kindje dat niet 'past' etc, is de kans groot dat het dan weer gebeurt. Daarom mogen die mensen kiezen. Maar bij jou weet je nog niet hoe het gaat lopen, omdat je nooit een wee gehad hebt.

Mocht het nou gebeuren dat je gyn er niet in mee gaat (om wat voor reden dan ook), dan zou ik in elk geval regelen dat er zwart op wit staat dat er bijvoorbeeld een ruggenprik komt. Die mag je namelijk wel 'eisen' (mits jij en je baby het verder goed doen uiteraard).

Maar maak het vooral bespreekbaar, nogmaals het is geen gekke vraag!
hoi Troeleke,

Ik heb drie jaar geleden ook een (spoed)keizersnee gehad, vanwege een zogenaamde niet vorderende uitdrijving. Ik ben nu weer zwanger (morgen uitgerekend..). In het OLVG in Amsterdam, waar ik onder controle ben en dus ergens tussen nu en 2 weken ga bevallen, is steeds geadviseerd om het eerst op de gewone manier te proberen. Pas toen ik er naar vroeg, hoorde ik dat ik wel voor een geplande keizersnee MAG kiezen als ik wil, maar dat het niet wordt aangeraden. Ik wil dat overigens ook niet; o.a. omdat ik erg gerustgesteld ben door alle verzekeringen dat ze dat litteken echt heel goed in de gaten houden (permanente ctg vanaf het begin van de bevalling) en me bij het eerste teken dat er iets mis kan zijn naar de ok sturen. En de bevalling moet opschieten ("we eisen progressie"), anders wordt het ook weer een keizersnee. Het fijne van normaal bevallen lijkt mij dat je in principe meteen naar huis mag. En met een driejarige in huis zes weken niet mogen tillen is ook niet echt handig. Ik zou het dus gewoon aan je gynaecoloog vragen, zoals anderen ook al aanraadden. Als jouw ziekenhuis je niet de keuze geeft en je weet zeker dat je liever een keizersnede wilt, kun je misschien nog switchen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven