Nieuwe keuken

25-09-2019 15:12 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar tips voor een goede keuken.
Wij hebben al een afspraak gemaakt bij Ikea om ideeën op te doen.
Zijn de Ikea keukens een beetje goed?
Ze geven wel 10 jaar garantie vind dit best veel in vergelijking met andere keuken zaken zitten die vaak lager.

Het wordt de allereerste keuken die wij gaan uitzoeken.
Nou wil ik niet meteen bij de eerste beste zaak al beslissen.
Mijn vraag is dan ook wie weet een goede keukenzaak (niet al te duur) snap ook dat het eraan ligt wat je er allemaal in wilt ;)
Ook zijn we van plan de keuken te laten plaatsen, zijn zelf niet zo handig..

Ook heb ik geluiden gehoord dat de grotere namen zoals Mandemaker/keuken concurrent niet al te best schijnen te zijn..
Dus ik hoor graag tips en ervaringen van andere mensen.
Alvast bedankt!
Hitman47 schreef:
26-09-2019 16:23
Je hebt helemaal gelijk en tis ook net wat je wilt en wat je het waard vind.
Als ik een echte keuken prinses was en vaak mensen over de vloer zou hebben zouden wij er denk ook wel wat meer voor over hebben.

Ik weet ook niet of 5000/6000 realistisch is hoopte zelf van wel.

Een nicht van mij had een paar jaar terug een keuken van Ikea voor 4000
Wel zelf geplaatst, maar best groot en vond het een mooie keuken.
Vandaar dat ik dacht dat ons bedrag wel zou moeten kunnen.

Hoor hier op het forum toch wel een stuk hogere bedragen voorbij komen :-P
De montagekosten bij Ikea zijn best hoog vond ik. En wij zijn best handig, maar man zag het toch niet zitten om dat zelf te doen. De prijs hangt heel erg af van welke fronten je kiest, wat voor aanrechtblad, wat voor achterwand je wilt (wij hebben de achterwand hetzelfde als het aanrechtblad) en welke aparatuur je wilt. En uiteraard van de hoeveelheid kastjes. Ik zou eens naar een keukenzaak gaan met je wensenlijstje en afmetingen van de keuken en vragen wat een dergelijke keuken kost. En dan zou je best de keukenzaak kunnen nemen die je net noemde, ik ben er niet mee bekend, is niet mijn regio.
wilma36 schreef:
27-09-2019 11:48
De montagekosten bij Ikea zijn best hoog vond ik. En wij zijn best handig, maar man zag het toch niet zitten om dat zelf te doen. De prijs hangt heel erg af van welke fronten je kiest, wat voor aanrechtblad, wat voor achterwand je wilt (wij hebben de achterwand hetzelfde als het aanrechtblad) en welke aparatuur je wilt. En uiteraard van de hoeveelheid kastjes. Ik zou eens naar een keukenzaak gaan met je wensenlijstje en afmetingen van de keuken en vragen wat een dergelijke keuken kost. En dan zou je best de keukenzaak kunnen nemen die je net noemde, ik ben er niet mee bekend, is niet mijn regio.
Ja misschien dat als wij de keuken hebben uitgewerkt bij Ikea we met dat idee nog naar een lokale keukenboer kunnen gaan.

Over de plaatsing kosten kun je op de site van Ikea niks vinden..
Weten jullie nog wat die kosten toen waren?
Hitman47 schreef:
27-09-2019 15:07
Ja misschien dat als wij de keuken hebben uitgewerkt bij Ikea we met dat idee nog naar een lokale keukenboer kunnen gaan.

Daar valt weinig over te zetten. Via hun wordt er een installatiebedrijf ingeschakeld. De prijs hangt af van het werk wat ze eraan hebben.
Bij de een is dat meer dan bij de ander.
Hitman47 schreef:

Via de keukenplanner konden we dat aangeven. Het gaat per item en voor onze keuken was dat 2000 euro, waar de lokale keukenboer 1000 euro rekende. Toen kwam de totaalprijs op hetzelfde neer. Het verschil zit hem er onder andere in dat de kastjes van Ikea nog in elkaar gezet moeten worden, waar de kasten van de keukenboer al in elkaar zitten. Op zich hadden we misschien kunnen besparen op de plaatsingskosten van Ikea door zelf de kastjes in elkaar te zetten (dat kunnen we dan weer wel), maar wij vonden de keuken van de keukenboer net iets mooier als die van Ikea. En dan hadden we de keuken bij Ikea zelf op moeten halen (voor bezorgen komen er volgens mij ook nog weer kosten overheen), waar de keukenboer de keuken gewoon gratis kwam bezorgen.
Ik heb IKEA overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan.

IKEA keukens hebben andere binnenmaten omdat hun kastwanden dunner zijn. Ook het materiaal dat ze gebruiken is van mindere kwaliteit. Geen probleem als je een keuken voor niet te lang wilt maar ik wil juist een keuken voor heel lang. Ook omdat ik het belachelijk vindt om steeds maar nieuwe dingen te kopen en weer weg te gooien.

Ik wilde een keuken die echt handig was. Onze keukenboer (lokaal) gaf hele goede tips en ideeën die echt meerwaarde hadden.

Onze keukenkasten zijn al in de fabriek in elkaar gezet. Super degelijk.

En ik had vooral geen zin in gedoe. Onze keukenboer heeft vaste prijzen, en gaf duidelijk aan wat iets goedkoper of duurder maakte. De installatie van de keuken duurde anderhalve dag, en problemen werden snel verholpen. Ik ken iemand die zelf even een IKEA keuken plaatste en daar na twee weken wel spijt van had. Terwijl alle mensen die ik ken die een keuken bij de lokale keukenboer hebben gekocht, heel blij zijn. Bij eentje ging er zelfs een dertig jaar oude keuken uit van dezelfde keukenboer (en die ging vooral weg omdat ze een andere indeling wilden).

Inductie bevalt ons heel goed.
Hitman47 schreef:

Wil je t niet zelf monteren eventueel, t is echt best simpel.
Frederika-Jael schreef:
28-09-2019 01:32
Wil je t niet zelf monteren eventueel, t is echt best simpel.
Nee liever niet er moet ook nog een aansluiting komen voor een vaatwasser (zit er nu nog niet)
En er zit nu een schuine hoek in die eruit gaat.
Ik denk ook wel dat het uiteindelijk zou lukken alleen we vinden het ook wel fijn als het gewoon door vaklui gedaan word.
Dan weet je zeker dat het goed is en gaat het een stuk sneller.

Wij hebben ooit samen een tv meubel in elkaar gezet van Ikea en tis gelukt maar vraag niet hoe :facepalm:
Wij hebben allebei gewoon 2 linker handen :roll:
Gas is nog steeds een prima keuze, zeker wanneer je meterkast niet toereikend is voor een echte inductie kookplaat.

Als je nu gas hebt zal je daar ook niet zomaar af gaan. Niet in vijf jaar, niet in tien.
Hitman47 schreef:
28-09-2019 01:59
Nee liever niet er moet ook nog een aansluiting komen voor een vaatwasser (zit er nu nog niet)
En er zit nu een schuine hoek in die eruit gaat.
Ik denk ook wel dat het uiteindelijk zou lukken alleen we vinden het ook wel fijn als het gewoon door vaklui gedaan word.
Dan weet je zeker dat het goed is en gaat het een stuk sneller.

Wij hebben ooit samen een tv meubel in elkaar gezet van Ikea en tis gelukt maar vraag niet hoe :facepalm:
Wij hebben allebei gewoon 2 linker handen :roll:

Ik zou daar dan ook zeker voor kiezen. Met plaatsing koop je ook een stuk garantie. Beschadigingen bij plaatsing en mogelijke discussie over ondeskundige plaatsing koop je er ook mee af. En het gaat ook veel sneller; over elk uur dat er door een professional gemonteerd wordt doe je zelf een halve dag.

Kastjes en apparatuur kopen kan iedereen maar Juist het inmeten/opnemen/plaatsen/afwerken bepaald veel van het eindresultaat en kan niet iedereen. En als je het al kan heb je niet de ervaring en het professionele gereedschap.
Beijtje schreef:
28-09-2019 02:21
Gas is nog steeds een prima keuze, zeker wanneer je meterkast niet toereikend is voor een echte inductie kookplaat.

Als je nu gas hebt zal je daar ook niet zomaar af gaan. Niet in vijf jaar, niet in tien.
Niet eraf, wel steeds duurder.
gizzmo-returns schreef:
28-09-2019 09:36
Niet eraf, wel steeds duurder.
Ja het word misschien duurder maar wat kost het nou om te koken?
Vrij weinig toch.

Ik moet gewoon goed de voor en nadelen naast elkaar leggen en dan beslissen. Pff ben blij als het allemaal af is :-P
Hitman47 schreef:
28-09-2019 09:52
Ja het word misschien duurder maar wat kost het nou om te koken?
Vrij weinig toch.

Ik moet gewoon goed de voor en nadelen naast elkaar leggen en dan beslissen. Pff ben blij als het allemaal af is :-P

Dat hangt er ook van af of je ook gas nodig hebt voor je CV. Als je (op termijn) alleen nog gas nodig hebt om te koken is het relatief duur vanwege je vaste aansluitkosten. En zeker als je zonnepanelen hebt/overweegt is koken op elektra nog weer voordeliger.

Ik vind zelf inductie vooral veel fijner dan gas. Maar ik zou wel altijd inductie nemen en niet 'gewoon elektrisch'.
Geen van van Ikea keuken. In ons hierhuis is die volledig afgeblafderd op de randen, zonde
chentolove schreef:
28-09-2019 12:25
Geen van van Ikea keuken. In ons hierhuis is die volledig afgeblafderd op de randen, zonde
Na hoelang gebeurde dit?
En heb je daar geen garantie op?
Lijkt mij toch ook dat ze verplicht zijn een goed product af te leveren.

We hebben als besloten dat we sowieso ook bij een lokale keukenboer gaan kijken en vergelijken.
hitman47 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 14:59
Reden: Typ fout
0.38% gewijzigd
chentolove schreef:
28-09-2019 12:25

Ik zie dat dat zelfs je daartoetsenbord mee is afgeblafderd zelfs :biggrin:
Ikea geeft 25 jaar garantie en heeft een behoorlijk hoge score op klantvriendelijkheid. Dat kan je van de meeste keukenboeren niet zeggen.
SHIFTY schreef:
28-09-2019 14:24
Ikea geeft 25 jaar garantie en heeft een behoorlijk hoge score op klantvriendelijkheid. Dat kan je van de meeste keukenboeren niet zeggen.
Ja die garantie vind ik ook wel een fijne gedachte..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven