Klimaathysterie

23-09-2019 15:03 1278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?

Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.

Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...

Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Eccohomo schreef:
29-09-2019 18:38
Open je ogen.
Het klimaat is het wereldwijde nieuwe verdienmodel.
Ik blijf het ongelooflijk vinden dat er mensen zijn die in dit soort mallotige complottheorieën geloven.
Fossa schreef:
29-09-2019 19:06
Ik blijf het ongelooflijk vinden dat er mensen zijn die in dit soort mallotige complottheorieën geloven.

Zij denken waarschijnlijk hetzelfde over ons.
En zo gaan we maar door.
ñuca schreef:
29-09-2019 19:08
Zij denken waarschijnlijk hetzelfde over ons.
En zo gaan we maar door.
Maar je kunt en mag die twee kanten niet als gelijkwaardig zien. Dat is nou precies wat al die door de industrie gesubsidieerde lobbyclubs en beïnvloeders met hun verwarring zaaien beogen. Het is alsof een hartchirurg een boom opzet met Gerard Joling over de oorzaken van aderverkalking.
Het doet me sterk denken aan die antivaxxers. Opeens telt de wetenschap niet meer, maar hebben ze op google gelezen dat je van vaccineren autisme krijgt. En Mien op het schoolplein zei het ook al. Dat vaccineren is één groot complot van de farmaceutische industrie en de overheid!
Je kunt ze wel als niet gelijkwaardig zien, maar daarmee ga je de discussie ook niet winnen. En ik heb ook alle informatie waar ik mijn mening op baseer van internet en tv. Dus dat argument gaat voor mij al niet op. Ik merk dat ik niet eens op een goede manier kan discussieren hier want het ontbreekt me aan de intelligentie, ik heb niet gestudeerd. Ik kan mijn mening niet onderbouwen. Het enige wat ik doe is kiezen voor wat mij het meest logisch lijkt. Maar dat doet de "tegenpartij" ook.
Wetenschappers vertellen mij iets en dus is het waar. Ja dat denk ik, maar een ander zegt hoezo dan. Die ander kan mij dan net zo goed dom vinden, omdat ik zomaar iets aanneem wat ik zelf niet heb onderzocht.
Ik ben ook geen klimaatwetenschapper, ñuca. Maar ik vertrouw wel op de wetenschap. Als eigenlijk alle klimaatwetenschappers ter wereld met elkaar de consensus hebben dat de aarde nog nooit zo snel is opgewarmd en dat de oorzaak daarvan de mens is, wie ben ik dan om te denken dat ze het allemaal mis zouden hebben?

Verder kun je het inmiddels helaas ook gewoon waarnemen. Het smelten van de ijskappen, de steeds extremere hittegolven, een sterke toename van het aantal bosbranden, heftigere tornado's... we zitten er allang middenin.
Fossa schreef:
29-09-2019 19:16
Het doet me sterk denken aan die antivaxxers. Opeens telt de wetenschap niet meer, maar hebben ze op google gelezen dat je van vaccineren autisme krijgt. En Mien op het schoolplein zei het ook al. Dat vaccineren is één groot complot van de farmaceutische industrie en de overheid!
Natuurlijk vervuilt de mens, maar wat heeft het voor zin om iets te doen terwijl de grenzen wagenwijd openstaan en er steeds meer vervuilers worden toegelaten? En ipv dat er minder plastic verpakkingen komen in de supermarkt, komen er juist meer (die eieren in plastic bijv, dat is iets van de laatste tijd)
Ik voel me dus niet geroepen zelf iets van mijn comfort op te geven, enkel zal ik eieren in kartonnen doosjes blijven kopen en als ik kan kiezen tussen aardbeien in karton of in dat harde plastic, dan kies ik ook voor karton, maar niet overal is die keus.
@redbulletje, wat je wel of niet voor het milieu en het klimaat over hebt, daar kun je hier wat mij betreft eindeloos over discussiëren. Dat is precies mijn punt. Maar betwisten wat eindeloos wetenschappelijk is onderzocht en onderbouwd, dat vind ik behoorlijk mesjogge. Vandaar mijn vergelijking met de anitvaxxers. Die doen precies hetzelfde.
Fossa schreef:
29-09-2019 20:48
@redbulletje, wat je wel of niet voor het milieu en het klimaat over hebt, daar kun je hier wat mij betreft eindeloos over discussiëren. Dat is precies mijn punt. Maar betwisten wat eindeloos wetenschappelijk is onderzocht en onderbouwd, dat vind ik behoorlijk mesjogge. Vandaar mijn vergelijking met de anitvaxxers. Die doen precies hetzelfde.
Volgens mij betwist hier niemand dat de mens op grote schaal vervuilt, maar enkel dat die opwarming van de aarde teruggedraaid zou kunnen worden als we ons huidige leefcomfort bereid zijn grotendeels op te geven.
Volgens mij zijn er hier mensen die beweren dat de opwarming van de aarde één grote scam is van overheden en 'klimaathysterici' omdat er geld mee te verdienen valt...

En jouw aanpak is er eentje van de verschroeide aarde en 'na mij de zondvloed'. Als we onze CO2-uitstoot drastisch zouden verminderen, dan warmt de aarde minder op, maar er wordt niks teruggedraaid. Niemand die dat beweert. Als we gewoon op deze voet verder leven, dan warmt de aarde misschien wel 4 of 5 graden op en sterven we uiteindelijk uit. Maar ik weet dat jij dat prima vindt.
Fossa schreef:
29-09-2019 19:16

wat een raar beeld heb jij van die antivaxxers.

die staan helemaal niet op het schoolplein naar Mien te luisteren, maar zijn te vergelijken met iemand als Door Frankema.

of antroposofisch die helemaal niet op schoolpleinen komen waar moeders Mien heten.,,,

en vaak enorm milieubewust.
wij slapen nooit.
"Klimaatwetenschappers" zijn jet lachertje van de wetenschap. Maar ze hebben nu eindelijk iets om mee te trappen, gesteund door de industrie want ja het is een verdien model.

De onderbouwing is niet zo sterk. De gehele mileuwetenschap is gebaseerd op modellen. En nee, niet 97% van de wetenschappers staat er achter. Hooguit de 97% van "zij die er bij gebaat zijn".

Er zijn te veel factoren die invloed hebben. Zelfs het weer van morgen is een gok.
Mensen mogen wel eens wat kritischer nadenken in plaats van alles klakkeloos overnemen en daarna lopen schreeuwen wat een ander schrijft.

Dat overnemen doe je op school al veel te veel. Het staat in een boek dus dan moet het wel waar zijn toch?

Nadenken is tenslotte vermoeiend.
Fossa schreef:
29-09-2019 19:06
Dit is juist iets waar de bewijzen in de dagelijkse praktijk te vinden zijn en dan vind je het een complot?
klimaatwetenschappers zijn klimaatwetenschappers omdat ze in andere wetenschappen gebuisd zijn en toch het woordje wetenschappen op hun cv willen zien staan.
Beijtje schreef:
29-09-2019 21:35
Dit is juist iets waar de bewijzen in de dagelijkse praktijk te vinden zijn en dan vind je het een complot?
Kom maar op met die onderbouwing dan.
Beijtje schreef:
29-09-2019 21:29
"Klimaatwetenschappers" zijn jet lachertje van de wetenschap. Maar ze hebben nu eindelijk iets om mee te trappen, gesteund door de industrie want ja het is een verdien model.

De onderbouwing is niet zo sterk. De gehele mileuwetenschap is gebaseerd op modellen. En nee, niet 97% van de wetenschappers staat er achter. Hooguit de 97% van "zij die er bij gebaat zijn".

Er zijn te veel factoren die invloed hebben. Zelfs het weer van morgen is een gok.
Maar het weer van gisteren niet hè? Dat vrijwel alle warmste jaren sinds de meting van de temperatuur in deze eeuw vallen is geen model, maar gewoon geschiedenis.
Subsidies, subsidies, subsidies..

Op techniek van weleer.
Beijtje schreef:
29-09-2019 21:49
Subsidies, subsidies, subsidies..

Op techniek van weleer.
Is dat je onderbouwing? En jij had iets aan te merken op de wetenschappelijkheid van het onderzoek van klimaatwetenschappers?
Ik vermoed dat de mens weinig invloed heeft op het klimaat. Aan de andere kant zijn er wel degelijk veel te veel mensen op deze aardkloot en dan bedoel ik ook echt véél te veel.
Fossa schreef:
29-09-2019 21:51
Is dat je onderbouwing? En jij had iets aan te merken op de wetenschappelijkheid van het onderzoek van klimaatwetenschappers?
Nou, in feite gebeurt dat wel. Op de EIA lijst staan technieken die al veertig jaar oud zijn. warmtepompen.
Fossa schreef:
29-09-2019 21:51

Ik noem mij geen wetenschapper.

Er zijn vele honderden miljoenen alleen al naar Tesla gegaan om maar even een voorbeeld te noemen.

Net genoeg om iedereen enthousiast te krijgen over elektrisch rijden om vervolgens de prijs voor elektriciteit een fractie omlaag te kunstelen op het moment dat je potje met geld toch niets oplevert.

Dit zijn (oa. voor de overheid) investeringen die zich later dubbel en dwars terugverdienen.

Het is overigens ook niet zo dat de tegenstanders niet geloven dat het klimaat niet veranderd. Het klimaat is tenslotte altijd aan veranderingen onderhevig. Daarom wordt ie ook per gebied vastgesteld voor een bepaalde periode.

Wat de meesten bijvoorbeeld wel vreemd vinden is dat de burger mag opdraaien voor de oplossingen die procentueel gezien niets bijdragen maar de groot vervuilers worden ontzien.

Dat dikke half miljard aan subsidie had ook aan innovatie besteed kunnen worden.

Short selling en maken dat je wegkomt is echter winstgevender.
Beijtje schreef:
29-09-2019 22:32

Wat de meesten bijvoorbeeld wel vreemd vinden is dat de burger mag opdraaien voor de oplossingen die procentueel gezien niets bijdragen maar de groot vervuilers worden ontzien.
:there:

Getallen zijn lastig.
Tinkerbell1988 schreef:
29-09-2019 21:36
klimaatwetenschappers zijn klimaatwetenschappers omdat ze in andere wetenschappen gebuisd zijn en toch het woordje wetenschappen op hun cv willen zien staan.
Vond als kind dat elfje altijd een achterlijk figuur. Sexy meid maar veel te klein om genomen te worden.
Kennelijk is er weinig veranderd.
Moirmel schreef:
29-09-2019 23:11
Vond als kind dat elfje altijd een achterlijk figuur. Sexy meid maar veel te klein om genomen te worden.
Kennelijk is er weinig veranderd.
nee de achterlijken zijn diegene die greta volgen als een blinde schapen en niet voor hun eigen kunnen denken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven