eetprobleem 12 weken oude baby
donderdag 9 april 2009 om 16:04
donderdag 9 april 2009 om 16:12

donderdag 9 april 2009 om 16:19
Aha, een flesweigeraar.... pfoe, hier ook met 12 weken gehad ondanks om de dag een flesje oefenen. En net toen hij naar de creche ging. Maar gelukkig legde hij zich er heel snel bij neer. Ik hoor het heel vaak rond die leeftijd. De tips die ik heb toegepast:
- kleiner speentje (Aventfles eruit en Difrax erin)
- speen dopen in de moedermelk voor je het aanbiedt
- iemand anders de fles laten geven (en zelf even weggaan)
- speentje even tussen je borsten bewaren
- inderdaad die Tommee Tippeefles
- er schijnt ook een 'breast flow' fles te zijn die het uitstekend doet bij flesweigeraars
- oefenen met een klein beetje melk in de fles als ze nog niet superhongerig is
Sterkte!
- kleiner speentje (Aventfles eruit en Difrax erin)
- speen dopen in de moedermelk voor je het aanbiedt
- iemand anders de fles laten geven (en zelf even weggaan)
- speentje even tussen je borsten bewaren
- inderdaad die Tommee Tippeefles
- er schijnt ook een 'breast flow' fles te zijn die het uitstekend doet bij flesweigeraars
- oefenen met een klein beetje melk in de fles als ze nog niet superhongerig is
Sterkte!
donderdag 9 april 2009 om 16:27
Lastig zeg! Hier (gelukkig) geen ervaring, baby is 11 weken oud, dus misschien komt het hier ook nog. Wel heb ik die Breastflow-fles (omdat mijn dochter slecht aanhapte, wilde ik haar techniek niet nog verder vernaggelen met een gewone speen), en die bevalt heel goed. Qua zuigtechniek is dat hetzelfde als de borst. Maar het is geloof ik ook weer geen garantie dat het goed gaat, er zijn ook baby's die deze fles ook weigeren.
Die tip van oefenen met een beetje melk voor de baby heel hongerig is, begrijp ik nooit zo goed. Zo lang wacht je toch sowieso niet met voeden?
Die tip van oefenen met een beetje melk voor de baby heel hongerig is, begrijp ik nooit zo goed. Zo lang wacht je toch sowieso niet met voeden?

donderdag 9 april 2009 om 19:20
quote:wen schreef op 09 april 2009 @ 16:27:Die tip van oefenen met een beetje melk voor de baby heel hongerig is, begrijp ik nooit zo goed. Zo lang wacht je toch sowieso niet met voeden?Ik schreef ook wanneer ze nog niet zo hongerig is. Kindjes die uit zichzelf komen kunnen op het moment dat ze dan 'eindelijk' mogen drinken heel verontwaardigd zijn als ze ineens een fles krijgen ipv de borst die ze verwachten. Dus als ze niet zo hongerig zijn - zeg oefen met 30 ml anderhalf uur na een voeding - dan wil het soms wel lukken.

vrijdag 10 april 2009 om 07:22
Dan mist die persoon inderdaad de vroege hongersignalen, huilen is altijd te laat...
Laat ik hem dan zo stellen.... biedt nog een beetje melk aan in een flesje vrijwel direct na je kindje heeft gedronken. Misschien dat ze alleen een beetje speelt met de speen - ze is immers al verzadigd - maar dat is ook een vorm van onderzoeken.
Ik begrijp trouwens wel dat kindjes zichzelf niet (snel) laten verhongeren. En in situaties bij de creche toch heel snel hun verzet opgeven. Laat wel de leidsters de borstvoeding in het begin kleine porties (50 ml) opwarmen. Het kan zijn dat eerst geweigerd wordt en dat ze een uurtje later wel wil drinken. Dan is het zonde als al een gehele voeding ongebruikt de gootsteen in is verdwenen.
Laat ik hem dan zo stellen.... biedt nog een beetje melk aan in een flesje vrijwel direct na je kindje heeft gedronken. Misschien dat ze alleen een beetje speelt met de speen - ze is immers al verzadigd - maar dat is ook een vorm van onderzoeken.
Ik begrijp trouwens wel dat kindjes zichzelf niet (snel) laten verhongeren. En in situaties bij de creche toch heel snel hun verzet opgeven. Laat wel de leidsters de borstvoeding in het begin kleine porties (50 ml) opwarmen. Het kan zijn dat eerst geweigerd wordt en dat ze een uurtje later wel wil drinken. Dan is het zonde als al een gehele voeding ongebruikt de gootsteen in is verdwenen.

vrijdag 10 april 2009 om 11:59
Oh ja, vergeet nog iets ..... heel onpersoonlijk misschien, maar mijn zoontje wilde bijvoorbeeld wel het flesje in een wippertje drinken (was inderdaad een van de trucs uit de trucendoos van de ervaren leidster op zijn groep). Op schoot had hij teveel de associatie met de borst en hapte in de bloezen van de leidsters. Later kon het wel gewoon. Hij heeft daarna tot 14 maanden zijn flesjes en later tuitbekers met gekolfde melk zonder problemen gedronken. Het lukt jullie vast!!
zaterdag 11 april 2009 om 22:17
Helaas kan een baby ook blijven weigeren.... Mijn dochter weigerde toen ze ca 12 weken oud was ook de fles. Alles geprobeerd, ook in overleg met lactatiekundige (misschien kan die je nog helpen?).
Nu was mijn dochter zowiezo 'eigenwijs' en eet ze liever niet dan iets wat ze niet lekker vindt. Dit doet ze trouwens nog steeds, ze is nu anderhalf en eet ongeveer de helft van de keren warm eten, de andere keren niet omdat ze het niet lust.
Maar goed, mijn dochter dronk dus helemaal niets. Ik heb uiteindelijk 2 maanden van mijn ouderschapsverlof gebruikt (gaf rust toen ik die beslissing genomen had) en heb mijn dochter de ochtenden al wel naar het dagverblijf gebracht en daar tussendoor gevoed. Zo wende ze al wel aan het dagverblijf.
Vanaf 4 maanden zijn we pap (rijstebloem) gaan geven met een lepeltje. Ook kreeg ze vanaf toen een fruithap. Dit hebben we rustig opgebouwd tot ze eerst een ochtend en daarna een dag (met 2-3 x pap en 1x fruit) zonder mij kon. Vanaf 6 of 7 maanden dronk ze trouwens wel uit een fles!
Een belangrijke tip was ook om een nieuwe manier een paar dagen lang te proberen, dus niet elke keer een andere fles of iemand anders die het geeft.
Succes!
Nu was mijn dochter zowiezo 'eigenwijs' en eet ze liever niet dan iets wat ze niet lekker vindt. Dit doet ze trouwens nog steeds, ze is nu anderhalf en eet ongeveer de helft van de keren warm eten, de andere keren niet omdat ze het niet lust.
Maar goed, mijn dochter dronk dus helemaal niets. Ik heb uiteindelijk 2 maanden van mijn ouderschapsverlof gebruikt (gaf rust toen ik die beslissing genomen had) en heb mijn dochter de ochtenden al wel naar het dagverblijf gebracht en daar tussendoor gevoed. Zo wende ze al wel aan het dagverblijf.
Vanaf 4 maanden zijn we pap (rijstebloem) gaan geven met een lepeltje. Ook kreeg ze vanaf toen een fruithap. Dit hebben we rustig opgebouwd tot ze eerst een ochtend en daarna een dag (met 2-3 x pap en 1x fruit) zonder mij kon. Vanaf 6 of 7 maanden dronk ze trouwens wel uit een fles!
Een belangrijke tip was ook om een nieuwe manier een paar dagen lang te proberen, dus niet elke keer een andere fles of iemand anders die het geeft.
Succes!
zaterdag 11 april 2009 om 22:25
Nog wat dingen die ik geprobeerd heb:
-breast bottle (hielp even), inderdaad met kleine beetjes warme melk
-anderen laten geven, als ik er wel/niet was
-laten 'spelen' met een fles met bv water erin
-laten zuigen aan een fopspeen (deze weigerde ze ook, ze duimde ook niet)
-wipper (was al genoemd)
-lighouding (alsof ze aan de borst lag, en dan met de breast bottle)
-liedjes zingen tijdens borstvoeding, en dan dezelfde tijdens de fles geven
Misschien heb je er wat aan.
-breast bottle (hielp even), inderdaad met kleine beetjes warme melk
-anderen laten geven, als ik er wel/niet was
-laten 'spelen' met een fles met bv water erin
-laten zuigen aan een fopspeen (deze weigerde ze ook, ze duimde ook niet)
-wipper (was al genoemd)
-lighouding (alsof ze aan de borst lag, en dan met de breast bottle)
-liedjes zingen tijdens borstvoeding, en dan dezelfde tijdens de fles geven
Misschien heb je er wat aan.