Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 13:50
Geen idee, denk het wel. Weet niet waar je op doelt in elk geval.doornroosje9 schreef: ↑02-11-2019 13:23Ik hoop dat het inmiddels beter gaat met jou?
Edit: of verwar ik jou nu met iemand anders?
zaterdag 2 november 2019 om 13:50
Sjansje, voor mij is het een kind en badwaterverhaal.
Het zijn namelijk niet steeds dezelfden die fel reageren, hoewel het per onderwerp soms wel dezelfden zijn.
Stel dat je dat zou verbieden, dan ben je de felheid en eerlijkheid van dit forum kwijt.
Dan zou je het koetsiekoetsieknuffelenrespectforum van het hoogverheven groepje dat graag anderen omlaag trapt om hun punt te maken ( ja, ik ben me ervan bewust dat ik nu de grootste schreeuwen uit dit topic als voorbeeld neem en met hun eigen gedrag belachelijk maak) krijgen. Lijkt me verschrikkelijk.
Het zijn namelijk niet steeds dezelfden die fel reageren, hoewel het per onderwerp soms wel dezelfden zijn.
Stel dat je dat zou verbieden, dan ben je de felheid en eerlijkheid van dit forum kwijt.
Dan zou je het koetsiekoetsieknuffelenrespectforum van het hoogverheven groepje dat graag anderen omlaag trapt om hun punt te maken ( ja, ik ben me ervan bewust dat ik nu de grootste schreeuwen uit dit topic als voorbeeld neem en met hun eigen gedrag belachelijk maak) krijgen. Lijkt me verschrikkelijk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 2 november 2019 om 13:53
Echt om te kotsen dit. En echt, staf me maar hoor. Wie maakt jou hier degene die anderen toespreekt als ware ze moeder teresa?pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Best heftige verhalen ook, en knap om je zo kwetsbaar op te stellen.
Ik denk wel dat wanneer je al niet lekker in je vel zit, rot reacties op een forum het laatste zetje is. Het is denk ik een combinatie van. Neemt niet weg, dat ik het heel droevig vind.
Het popie jopie groepje kan nu niet meer ontkennen dat er veel mensen last hebben van hun harde woorden en lollige reacties. Toch lees ik tussen de regels door dat sommige al iets milder worden in hun sterke mening.
Zie Maud ook een hand in eigen boezem steken, vind ik echt heel tof. Daarmee zeg je niet dat je van mening verandert, maar je houdt jezelf iig wel een spiegel voor.
Dat heb ik hier gisteren ook gedaan. Ik heb gezegd dat ik in het begin te aanvallend hier heb gereageerd, daar schieten we niks mee op.
Het is voor mij ook niet een kwestie van willen winnen, of verliezen, maar dat iedereen zich hier weer vrij voelt om te posten en te reageren. Een kutopmerking moet iedereen een keer kunnen incassseren. Maar het continu uitlachen en onderuit halen van "het groepje" kan mijns inziens niet langer.
zaterdag 2 november 2019 om 13:53
Mijn groepje zoek ik vooral uit op humor.
Maar, helaas blijken er in dat groepje ook mensen te zitten die nogal gek zijn op schoppen-onder-de-kont, wat ik dan weer heel vervelend vind.
De zure 'waarom-heb-je-ooit-kinderen-gekregen-met-die-man'-reacties komen in mijn humorgroepje niet voor, maar weer wel in mijn anti-relatie-groepje, maar ik reageer dan weer nooit zo.
Kortom: in al mijn groepjes zitten mensen waar ik helemaal niet mee in dat groepje wil, maar waar ik wel mee in een ander groepje wil.
Maar, helaas blijken er in dat groepje ook mensen te zitten die nogal gek zijn op schoppen-onder-de-kont, wat ik dan weer heel vervelend vind.
De zure 'waarom-heb-je-ooit-kinderen-gekregen-met-die-man'-reacties komen in mijn humorgroepje niet voor, maar weer wel in mijn anti-relatie-groepje, maar ik reageer dan weer nooit zo.
Kortom: in al mijn groepjes zitten mensen waar ik helemaal niet mee in dat groepje wil, maar waar ik wel mee in een ander groepje wil.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 14:01
En eens.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
zaterdag 2 november 2019 om 14:03
Ik begin te begrijpen waarom je het vaak met jezelf oneens bentSolomio schreef: ↑02-11-2019 13:53Mijn groepje zoek ik vooral uit op humor.
...
zaterdag 2 november 2019 om 14:05
Het fijne is wel dat de discussie zeer gelijkwaardig verloopt, ik ben daar namelijk erg goed in.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
zaterdag 2 november 2019 om 14:06
Waarom mogen forummers niet met elkaar in discussie? Waarom moet jij bepalen wie wie met rust laat, wie geen pb mag sturen en wat hij of zij met zijn of haar excuses moet doen?? Vanwaar die bemoeizucht? Het gaat in de verste verte niet om jou. Leave Britney alone
Let’s Go Brandon!
zaterdag 2 november 2019 om 14:08
Omdat hier niet alleen leuke en gezellige mensen zitten. Maar ook serieus gestoorde mensen die niets liever doen dan via pb contacten leggen en eventueel zelfs mensen stalken.Lange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:06Waarom mogen forummers niet met elkaar in discussie? Waarom moet jij bepalen wie wie met rust laat, wie geen pb mag sturen en wat hij of zij met zijn of haar excuses moet doen?? Vanwaar die bemoeizucht? Het gaat in de verste verte niet om jou. Leave Britney alone
zaterdag 2 november 2019 om 14:09
Noem jij dát een discussie? Of bemoeizucht?Lange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:06Waarom mogen forummers niet met elkaar in discussie? Waarom moet jij bepalen wie wie met rust laat, wie geen pb mag sturen en wat hij of zij met zijn of haar excuses moet doen?? Vanwaar die bemoeizucht? Het gaat in de verste verte niet om jou. Leave Britney alone
Daar ben ik dan wel weer stil van. Stil in de betekenis van uitgepraat.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 2 november 2019 om 14:13
Baggal schreef: ↑01-11-2019 14:44Bijval krijgt iemand van mij alleen als ik het met haar (hem?) eens ben en dat baseer ik dan op de inhoud van de post en niet op de nick van de desbetreffende forummer. Sterker nog, ik ben het wel eens oneens geweest met sommige mensen in een bepaald topic waar ik het in een ander topic dan weer compleet mee eens ben. Dat is onderwerp afhankelijk, maar niet nick afhankelijk zoals hier ten onrechte wordt gesuggereerd. Tuurlijk vallen sommige nicks mij meer op dan anderen en ben ik het vaker eens met bepaalde mensen, maar dat is een andere discussie.
Eens
Ik ben dan ook een groepjeshopper, denk ik.
Later is nu
zaterdag 2 november 2019 om 14:14
zaterdag 2 november 2019 om 14:14
Dat kan Coco toch ook zelf bepalen? Want ze gaf hem zelf toestemming om dat pb te sturen? Dat antwoord gaf ze zelf. En daarom is het raar als 3 uur later iemand binnen komt stormen met zo een over the top jank reactie.
Let’s Go Brandon!
zaterdag 2 november 2019 om 14:17
Helemaal niets raars aan. Het enige wat raar is, is dat jij zo hoog van de toren blaast over zaken die je niet snapt.Lange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:14Dat kan Coco toch ook zelf bepalen? Want ze gaf hem zelf toestemming om dat pb te sturen? Dat antwoord gaf ze zelf. En daarom is het raar als 3 uur later iemand binnen komt stormen met zo een over the top jank reactie.
Wel can you put your hands in your head, o no!
En die groepjeshopper valt in mijn hoofd bij het groepje grasshoppers.
Nu zie ik dus een sprinkhaan die met zijn voorpoten zijn kop spiest.
( wat nog altijd beter is dan IRL, waar sommigen elkaar opvreten)
Ik vermoed dat de context je wat ontgaat want het gaat niet alleen over dit topic en niet alleen over vandaag. Maar echt, dit is volkomen terecht, geloof meLange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:14Dat kan Coco toch ook zelf bepalen? Want ze gaf hem zelf toestemming om dat pb te sturen? Dat antwoord gaf ze zelf. En daarom is het raar als 3 uur later iemand binnen komt stormen met zo een over the top jank reactie.
Welke mogelijkheden zijn er nog meer?Grobbekuiken_ schreef: ↑02-11-2019 13:34Goh, berouw na de zonde....nadat ik weet niet hoeveel forummers je verteld hebben dat wat jij deed echt van de zotte is.
Hoeveel waarde hebben die excuses dan vraag ik me af.
- alle bemoeienis links laten liggen en niks van aantrekken.
- als niemand er zich bemoeid had, afwachten of excuses vanzelf kwamen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 2 november 2019 om 14:19
Sja, je kunt alles steeds opnieuw op gaan schrijven, of je onderschrijft een reactie. En als je dat niet doet, lijkt het net of die persoon alleen staat in zijn/haar mening. Overigens doen 'beide kanten' aan het 'dit' en/of '+1' dus wie je nou wat verwijt snap ik niet helemaal.Lange-met-een-korte schreef: ↑01-11-2019 16:00Wat ook het gevoel van groepjes vorming sterkt voor sommigen maar niet per definitie bijdraagt aan het vormen van een groepje zijn de “ dit” reacties. Dat is wel populair bij verschillende mensen hier actief op dit topic.
De dit, eens en +1 na een bericht van iemand met hetzelfde standpunt hebben verdere geen toegevoegde waarde. Als je zelf je standpunt niet kunt verdedigen of duidelijk kunt maken of daar de moeite niet voor wilt nemen kun je net zo goed niks opschrijven. En als bijvoorbeeld steeds dezelfde 4 personen die reacties geven bij 10 verschillende topics kan ik best begrijpen dat dat lijkt op een groepje. Het elkaar napraten, steeds reageren op elkaars “ grapjes” en voor een nick opkomen ipv de inhoud van haar of zijn posts ook gebeurt ook bij bepaalde gebruikers op dit forum. En vooral bij onderwerpen waar een serieuze ondertoon aan hoort te zitten is dit soort post gedrag storend. Dat versterkt het gevoel dat er een groepje is.
Later is nu
zaterdag 2 november 2019 om 14:20
weet je, ik snap dit, ik zie ook best dat er geregeld dingen gepost worden die daaraan bijdragen. Waar ik wel tegen ageer, is dat dit louter wordt toegeschreven (niet zozeer door jou, begrijp me niet verkeerd) aan het napraatcluppie, want dat is gewoonweg niet waar. En dat zorgt ervoor dat een aantal mensen op de achterste benen gaan staan, terecht in mijn ogen.sjansje schreef: ↑02-11-2019 13:41Voor mij is botsen met iemand het probleem niet, logisch dat het kan knallen als je een andere mening hebt.
Voor mij is het meer de intimiderende sfeer die maakt dat ik vooral meelezer en geen meeschrijver ben.
Dus het pakken op woordgebruik, spelfouten, geen ruimte laten voor een andere mening. Vaak ervaar ik dat een discussie niet mogelijk is (bijvoorbeeld bij topics over alternatieve geneeswijze, paranormale dingen, maar ook mensen die niet zo handige keuzes gemaakt hebben in hun leven) omdat het meteen de grond word ingetrapt.
Dat maakt voor mij de sfeer hier vaak onveilig en onprettig.
Ik lees ook dat veel anderen dit zo ervaren, en ergens vind ik dat best jammer.
Want misschien dat als ik en die anderen vaker zouden (durven) meeschrijven, er op den duur een andere dynamiek zou zijn. Maar ja, waarom zou je dat doen, als je je niet veilig voelt?
En zo is die circel ook weer rond...
En als iemand zoals Pilatuspas zegt, we moeten het samen gezellig maken enz terwijl ze zelf sneer, na sneer, na sneer uitdeelt. Ja doeg, de groeten zeg
nogmaals, niet persoonlijk tegen jou, want ik ben het deels met je eens
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 2 november 2019 om 14:20
Ik heb oprecht geen groepje volgens mij. Ik wissel ook te vaak van nick. Ik ben het met sommige mensen vaker eens dan anderen of ik waardeer hun schrijfstijl. Napraat is best leuk als je op de hoogte wilt blijven en om om de paar weken weer dezelfde types te zien binnenvallen die komen vertellen dat napraat stom is. Zo gaat het al jaren.
Kan deze discussie nu weer in de ijskast? Het is tijd voor kersttopics nu Hij die niet genoemd mag worden niet meer besproken mag worden. En de borstvoeding/flesvoeding mag ook wel weer eens, gevolgd door hoe vaak en grondig een mensch dient te douchen.
Kan deze discussie nu weer in de ijskast? Het is tijd voor kersttopics nu Hij die niet genoemd mag worden niet meer besproken mag worden. En de borstvoeding/flesvoeding mag ook wel weer eens, gevolgd door hoe vaak en grondig een mensch dient te douchen.
zaterdag 2 november 2019 om 14:21
Dit.Dreamer schreef: ↑02-11-2019 14:19Sja, je kunt alles steeds opnieuw op gaan schrijven, of je onderschrijft een reactie. En als je dat niet doet, lijkt het net of die persoon alleen staat in zijn/haar mening. Overigens doen 'beide kanten' aan het 'dit' en/of '+1' dus wie je nou wat verwijt snap ik niet helemaal.
zaterdag 2 november 2019 om 14:23
Ja nu mag ik niets zeggen want als ik zijn naam noem ben ik in overtreding. De volledig gelijkwaardige medewerker van Sinterklaas
zaterdag 2 november 2019 om 14:23
je mag best met elkaar in discussie, maar daar was hier geen sprake vanLange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:06Waarom mogen forummers niet met elkaar in discussie? Waarom moet jij bepalen wie wie met rust laat, wie geen pb mag sturen en wat hij of zij met zijn of haar excuses moet doen?? Vanwaar die bemoeizucht? Het gaat in de verste verte niet om jou. Leave Britney alone
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best