Werk & Studie alle pijlers

Zwakke student

25-11-2019 15:55 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht voor mijn HBO opleiding. Het begin van mijn afstudeeropdracht liep stroef. Ik kreeg geen begeleiding vanuit school of de opdrachtgever en kreeg ik pas na drie maanden de feedback dat mijn onderwerp ondermaats was. Mijn docent - begeleider heeft mij vervolgens de mogelijkheid gegeven om een ander onderwerp te onderzoeken. Deze is nu goedgekeurd en ben ik sinds kort weer gestart met mijn onderzoek. Vandaag heb ik mij opnieuw gewend tot mijn docent - begeleider om een aantal dingen helder te krijgen. Nu heeft ze mij laten weten dat ze mij een zwakke student vind die geen focus kan houden. Het feit dat ik mij niet kan wenden tot mijn docent of opdrachtgever zorgt voor enorm veel stress.

Als ik om verheldering vraag word ik in de grond gestampt dus nu ga ik blindelings aan de slag zonder dat ik inhoudelijke vragen kan stellen. Nu twijfel ik of het misschien beter is als ik verzoek om een andere docent maar dit kan ook in mijn nadeel werken. Gezien het feit dat mijn docent niet tevreden is over mij en mij een zwakke student vind zal dit vast onderling worden besproken. Ik ben in ieder geval enorm gedemotiveerd en begin nu ook aan mezelf te twijfelen.

Wat zouden jullie doen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Wat ik zou doen? Bewijzen dat ze ongelijk heeft (zoek voorbeelden, ga met je studiegenoten sparren, boor je netwerk aan om zaken na te kijken en om suggesties te doen) en zo snel mogelijk die afstudeeropdracht afronden, dan ben je er vanaf.
Het principe dat je door feedback meteen zo gedemotiveerd raakt, maakt je in mijn ogen een zwakkere student dan door weinig focus. Geef jezelf een schop en rond die opdracht af!
Wat een lekker motiverende begeleider zeg (not).
Ken je niemand in je netwerk die je kan helpen?
Iemand inhuren die je kan begeleiden. Bijv iemand die al afgestudeerd is.
ls ik om verheldering vraag word ik in de grond gestampt dus nu ga ik blindelings aan de slag zonder dat ik inhoudelijke vragen kan stellen.
Deze zin geeft al een hoop aan van wat er fout gaat. Een snelle analyse:

Jij hebt het gevoel 'de grond in gestampt te worden'.

Nu ken ik best wel wat docenten, maar die zijn er vrijwel nooit op uit om studenten 'de grond in te stampen'. Dus ten eerste denk ik dat hier iets mis is met je perceptie, en dat er sprake is van opbouwend bedoelde kritiek, ook als die kritiek hard aankomt.

Maar het kan natuurlijk zijn dat de kritiek weliswaar goed bedoeld is, maar niet terecht. Jouw keuzes zijn fantastisch, de docent heeft het fout. Maar helaas: daar heb je niks aan, want het gaat uiteindelijk om de beoordeling. Zie de docent als de klant: Ook al heeft hij ongelijk, het blijft belangrijk om de klant tevreden te houden.

En dan ga je een stap verder: dus ga ik blindelings aan de slag. Dat lijkt me een enorme kop-in-het-zand-tactiek, die vrijwel per definitie niet oplevert wat je wil. Je kunt niet aan de slag voordat je weet waar je heen moet. Vergelijk het opnieuw met een klant die onredelijke eisen heeft: Die moet je of uitleggen dat de eisen onredelijk zijn, of je raakt 'm kwijt als klant en hij gaat naar een ander, maar je moet er in elk geval met elkaar uitkomen en de verwachtingen helder hebben, en weten waar je heen wil.

Zo lang je dat niet weet, kun je beter gewoon in de supermarkt vakken gaan vullen, dat levert tenminste geld op. Maar anders moet je terug naar de begeleiders, en vragen om uitleg/richting. En als je die niet krijgt, dan kun je het beste escaleren: mentor, studentbegeleider, wat voor procedures daar ook maar voor zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Is er een studentenbegeleider met wie je een keer kan praten?

En biedt je hogeschool ook extra begeleiding voor afstudeers aan? Mijn vriend heeft ooit in een studieversnellingsgroepje gezeten, dat was voor mensen wie echt verschrikkelijk aan het falen waren met afstuderen.

En afstuderen is echt stom. Het was het stomste van mijn hele studentenperiode.... Dus realiseer je vooral ook dat je het niet leuk hoeft te vinden.
JonathanStrange schreef:
25-11-2019 16:01
Het principe dat je door feedback meteen zo gedemotiveerd raakt, maakt je in mijn ogen een zwakkere student dan door weinig focus. Geef jezelf een schop en rond die opdracht af!
Ach, hou toch op! Dit is de omgekeerde wereld. Als docent hoor je je leerlingen/studenten te motiveren. Niet de grokd in te stampen. Ik snap best dat TO ermee zit.
@TO, heb je de meeste vakken tot nu toe makkelijk gehaald? Dan is zo'n scriptie helemaal ineens een gekke gewaarwording... maar als je tot nu toe al je punten gewoon hebt gehaald, dan kun je dit ook!
nessemeisje schreef:
25-11-2019 15:58
Wat ik zou doen? Bewijzen dat ze ongelijk heeft (zoek voorbeelden, ga met je studiegenoten sparren, boor je netwerk aan om zaken na te kijken en om suggesties te doen) en zo snel mogelijk die afstudeeropdracht afronden, dan ben je er vanaf.
Dat is een belachelijk advies.

Jane242 moet een scriptie maken die voldoet aan de wensen van haar begeleider.
Dan moet ze om te beginnen weten wat de wensen/eisen zijn.

Contact houden met de begeleider is dan veel efficiënter.
(controleren of het onderwerp goed is, of ze de juiste vragen stelt, en of het voldoende diepgang heeft, kan ze beter ontdekken als ze nog bezig is)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Heeft je docent letterlijk gezegd dat je een zwakke student bent? Als dat zo is, verdient dat geen schoonheidsprijs. Maar daarnaast: herken je je in haar commentaar dat je moeite hebt met focussen? Met andere woorden: heeft ze een punt? Dan is het juist zaak om actiever begeleiding te zoeken. Je schrijft dat je pas na drie maanden feedback kreeg dat je onderwerp niet goed was. Dat komt op mij over alsof je hebt zitten wachten op feedback. Een proactieve houding -vragen om feedback, liefst met gerichte vragen- gaat je veel verder helpen dan aan blijven rommelen.
handigmetgeld schreef:
25-11-2019 16:09
Deze zin geeft al een hoop aan van wat er fout gaat. Een snelle analyse:

Jij hebt het gevoel 'de grond in gestampt te worden'.

Nu ken ik best wel wat docenten, maar die zijn er vrijwel nooit op uit om studenten 'de grond in te stampen'. Dus ten eerste denk ik dat hier iets mis is met je perceptie, en dat er sprake is van opbouwend bedoelde kritiek, ook als die kritiek hard aankomt.

Maar het kan natuurlijk zijn dat de kritiek weliswaar goed bedoeld is, maar niet terecht. Jouw keuzes zijn fantastisch, de docent heeft het fout. Maar helaas: daar heb je niks aan, want het gaat uiteindelijk om de beoordeling. Zie de docent als de klant: Ook al heeft hij ongelijk, het blijft belangrijk om de klant tevreden te houden.

En dan ga je een stap verder: dus ga ik blindelings aan de slag. Dat lijkt me een enorme kop-in-het-zand-tactiek, die vrijwel per definitie niet oplevert wat je wil. Je kunt niet aan de slag voordat je weet waar je heen moet. Vergelijk het opnieuw met een klant die onredelijke eisen heeft: Die moet je of uitleggen dat de eisen onredelijk zijn, of je raakt 'm kwijt als klant en hij gaat naar een ander, maar je moet er in elk geval met elkaar uitkomen en de verwachtingen helder hebben, en weten waar je heen wil.

Zo lang je dat niet weet, kun je beter gewoon in de supermarkt vakken gaan vullen, dat levert tenminste geld op. Maar anders moet je terug naar de begeleiders, en vragen om uitleg/richting. En als je die niet krijgt, dan kun je het beste escaleren: mentor, studentbegeleider, wat voor procedures daar ook maar voor zijn.
Hiermee ben ik het eens.

En als uw docent u werkelijk de grond in stampt, lijkt mij verstandig om om een andere begeleider te vragen.

(als die u ook de grond in stampt, wordt het een moeilijker verhaal natuurlijk...)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Heb je medestudenten of mensen uit het vak die je om advies kan vragen? Zodat je ook van een objectief persoon hoort wat die van jouw onderwerp vindt?

Jammer dat haar kritiek je zo raakt. Dat snap ik wel, het zijn harde woorden. Misschien toch eens uitspreken naar haar wat dat met je doet en wat je van haar nodig hebt om goed te kunnen afstuderen. Als dat op niks uitloopt zou ik een andere begeleider aanvragen, dan is de situatie onwerkbaar.
Hallo?!
Phineas schreef:
25-11-2019 16:43
Heeft je docent letterlijk gezegd dat je een zwakke student bent? Als dat zo is, verdient dat geen schoonheidsprijs. Maar daarnaast: herken je je in haar commentaar dat je moeite hebt met focussen? Met andere woorden: heeft ze een punt? Dan is het juist zaak om actiever begeleiding te zoeken. Je schrijft dat je pas na drie maanden feedback kreeg dat je onderwerp niet goed was. Dat komt op mij over alsof je hebt zitten wachten op feedback. Een proactieve houding -vragen om feedback, liefst met gerichte vragen- gaat je veel verder helpen dan aan blijven rommelen.
anoniem_386258 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 21:05
51.03% gewijzigd
Jane242 schreef:
25-11-2019 16:54
Mijn docent heeft die woorden letterlijk gebruikt. In alle gevallen moet het stuk worden nagekeken door zowel de opdrachtgever als de docent. Ik heb inderdaad pas na drie maanden te horen gekregen dat het niet voldoende was. Dit lag niet aan mij, hoe stom dat ook klinkt, want het is natuurlijk wel mijn opdracht. In de drie maanden heb ik 3x feedback gekregen vanuit school. Mijn opdrachtgever heeft het keer op keer af laten weten en gewoon niet gereageerd. Dit heb ik niet laten rusten, in die maanden, maar wekelijks contact proberen op te nemen. Echter, is dit in alle gevallen genegeerd. Uiteindelijk heb ik mij gericht op iemand anders uit de organisatie, een afdelingsmanager. Hij heeft het vervolgens voor mij nagekeken met wat verbeterpunten. Eenmaal het stuk weer ingeleverd te hebben op school, kwam mijn docent dat het onderwerp niet voldoende is. Ik gaf aan bij haar aan dat ik het best lastig vond, haar reactie was: “wat wil je nou dan?” Ik vroeg om begeleiding zodat ik in ieder geval goed van start zou gaan dit keer. Ik werd verwezen naar de studiehandleiding en daar moet ik het mee doen. Nu heb ik dus alsnog een poging gedaan om enige verheldering te krijgen en toen kreeg ik de reactie dat ik een zwakke student ben die geen focus heeft. Dat maakt het opnieuw vragen van feedback niet bepaald uitnodigend.
wat ik even niet snap, je hebt dus drie keer feedback op het stuk gekregen zeg je, maar wat heb je met die feedback gedaan? Want blijkbaar heb je het na 3 keer feedback alsnog niet goed genoeg verbeterd om voldoende te zijn.
Ik neem aan dat in de studie handleiding staat aan welke criteria je moet voldoen dus het is niet onverstandig om die door te nemen.
Jane242 schreef:
25-11-2019 16:54
Mijn docent heeft die woorden letterlijk gebruikt. In alle gevallen moet het stuk worden nagekeken door zowel de opdrachtgever als de docent. Ik heb inderdaad pas na drie maanden te horen gekregen dat het niet voldoende was. Dit lag niet aan mij, hoe stom dat ook klinkt, want het is natuurlijk wel mijn opdracht. In de drie maanden heb ik 3x feedback gekregen vanuit school. Mijn opdrachtgever heeft het keer op keer af laten weten en gewoon niet gereageerd. Dit heb ik niet laten rusten, in die maanden, maar wekelijks contact proberen op te nemen. Echter, is dit in alle gevallen genegeerd. Uiteindelijk heb ik mij gericht op iemand anders uit de organisatie, een afdelingsmanager. Hij heeft het vervolgens voor mij nagekeken met wat verbeterpunten. Eenmaal het stuk weer ingeleverd te hebben op school, kwam mijn docent dat het onderwerp niet voldoende is. Ik gaf aan bij haar aan dat ik het best lastig vond, haar reactie was: “wat wil je nou dan?” Ik vroeg om begeleiding zodat ik in ieder geval goed van start zou gaan dit keer. Ik werd verwezen naar de studiehandleiding en daar moet ik het mee doen. Nu heb ik dus alsnog een poging gedaan om enige verheldering te krijgen en toen kreeg ik de reactie dat ik een zwakke student ben die geen focus heeft. Dat maakt het opnieuw vragen van feedback niet bepaald uitnodigend.
Je krijgt in 3 maanden 3 keer feedback. Dat lijkt me op zich genoeg, toch? Je wordt ook geacht een beetje zelfstandig te kunnen werken.

Wat hier volgens mij helemaal fout gaat is dat de feedback in omgekeerde volgorde gegeven lijkt te worden. Je spreekt elkaar 3 keer in 3 maanden, dan komt een manager met verbeterpunten, en daarna komt de docent nog een keer met 'onderwerp niet voldoende'.

Dat zou niet moeten kunnen. Een student die met een matig onderwerp komt moet bij de eerste feedbackronde worden teruggefloten, zodat er hooguit 1 maand werk verloren is, niet 3.

Nu heb ik het vermoeden dat er meer speelt. In hoeverre komt je daadwerkelijk opgeleverde stuk overeen met de vraagstelling die je in het begin had? Een magere vraag met wat leuke opties voor 'zijsporen' kan 'net genoeg' zijn. Als een student dan uiteindelijk ook nog eens de magere vraag maar voor 80% beantwoord en alle zijsporen heeft laten liggen, dan kom je uit waar je nu bent. Maar dat is maar 1 scenario, er kan natuurlijk van alles fout gegaan zijn.

Je hebt nu twee mogelijkheden:
- De harde lijn. Keihard tegen de docent in, aangeven dat je slecht begeleid bent, dat je in eerste rondes feedback niet gewezen bent op zwaktes in je vraagstelling, dat afwijzing aan het eind niet overeenkomt met feedback halverwege, dat begeleiding onbereikbaar en traag was, enzovoorts. Dit levert je vooral aan alle kanten frustratie op: moeizaam proces, docent sacherijnig, dan moeten er anderen naar kijken die in een 'waar twee vechten hebben twee schuld' helemaal geen zin hebben om harde uitspraken te doen, en uiteindelijk ligt er nog steeds geen mooie scriptie.

- De zachte lijn. Ik denk dat dat precies is waar je docent op doelde toen ze vroeg 'wat wil je nou dan'? Wat wil je? Wat er nu ligt is niet voldoende, hoe ga je daar wel komen? Snap je hoeveel/wat er nog bij moet? Zie je kans om een en ander zo om te buigen dat het wel voldoende is, zonder al je werk weg te moeten gooien?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wanneer je het gevoel hebt dat er geen sprake is van onderling vertrouwen, is het niet gek om de afstudeercoördinator op te zoeken. Diegene kan bemiddelen. Nou ben ik er zelf een ;-D en ik zou eerst aan je vragen of je het hebt uitgesproken richting je begeleider. Soms helpt dat al een stuk, en anders is een frisse start niet per se verkeerd. Soms matcht het gewoon niet zo goed tussen student eb docent. Iemand een zwakke student noemen vind ik sowieso niet passen bij goed docentschap.

Dat neemt niet weg dat je ook naar je eigen aandeel moet kijken. Meteen concluderen dat iedereen je nu een zwakke student vindt is nogal overtrokken bijvoorbeeld. Geloof het of niet, ook docenten zien hun studenten graag afstuderen, ook al lijkt het er soms na het voor de zoveelste keer afkeuren van een onderzoeksplan niet op ;-D
Tjezus, wat vals
AngelEyes0192 schreef:
25-11-2019 16:30
Ach, hou toch op! Dit is de omgekeerde wereld. Als docent hoor je je leerlingen/studenten te motiveren. Niet de grokd in te stampen. Ik snap best dat TO ermee zit.

Ik ben reuzebenieuwd naar de andere kant van het verhaal.
Kaaaaaaaatje schreef:
25-11-2019 16:19
Is er een studentenbegeleider met wie je een keer kan praten?

En biedt je hogeschool ook extra begeleiding voor afstudeers aan? Mijn vriend heeft ooit in een studieversnellingsgroepje gezeten, dat was voor mensen wie echt verschrikkelijk aan het falen waren met afstuderen.

En afstuderen is echt stom. Het was het stomste van mijn hele studentenperiode.... Dus realiseer je vooral ook dat je het niet leuk hoeft te vinden.
Nee, helaas wordt dit niet aangeboden. Gelukkig, ik was al bang dat het aan mij lag haha.

Mijn studiepunten uit vorige jaren heb ik gelukkig allemaal behaald dus het is nu nog enkel mijn afstudeeropdracht. Het is gewoon een lastig ding om te doen en er gaat veel werk in zitten, waardoor alles wat dan fout gaat net wat harder aankomt dan gewoonlijk.
Zoals iemand anders al zei, je docent is in deze je klant. En de klant is koning.. je docent becijfert je scriptie, dus het is geen slecht idee om je scriptie te schrijven zoals je docent het graag ziet.

Wat ik zou doen in jouw geval? In iedergeval niet in de wilde weg iets gaan schrijven. Pak de handleiding van het scriptietraject er bij en kijk op welke punten je wordt beoordeeld. Leg je werk tot nu er naast en ga met een hele kritische blik eens na of je hier wel aan voldoet. Zo nee: appeltje eitje, je weet wat je moet aanpassen. Zo ja: lees nogmaals alle feedback kritisch na en kijk hoe je deze kan verwerken in je werk. Als je dit hebt gedaan een mailtje naar je docent dat je de feedback uiterst serieus neemt en hebt verwerkt en graag een gesprek met haar wil inzake de verwachtingen naar jou toe vanuit school. Aantekeningen maken en gewoon doen. Als je al je vakken en opdrachten hebt gehaald, lukt dit ook wel!

Successs
JonathanStrange schreef:
Wat een dom ge-onzin. Echt een typische viva reactie.
handigmetgeld schreef:
25-11-2019 17:12
Je krijgt in 3 maanden 3 keer feedback. Dat lijkt me op zich genoeg, toch? Je wordt ook geacht een beetje zelfstandig te kunnen werken.
Hoe lang doe je dan over een afstuderen?
Ik begeleid studenten op de universiteit, bachelor studenten moeten na 8 weken klaar zijn, die krijgen elke week feedback, een master student in 9 maanden met één keer in de twee à drie weken overleg. Zwakke studenten kunnen niet verder met de feedback van de docent, maar ze hebben altijd feedback.
Lachattenoir schreef:
25-11-2019 19:13
Wat een dom ge-onzin. Echt een typische viva reactie.

Grappig dat er zo heftig op gereageerd wordt. Ik meen het echt serieus. En niet om TO de grond in te stampen ofzo (zit zelf in mijn afstudeertraject), maar juist omdat het me opvalt dat TO geen idee lijkt te hebben waar het misgaat.

Er wordt 3 keer feedback gegeven maar er komt geen moment een punt dat het duidelijk wordt wat het probleem is? Dan heeft dat ook iets met doorvragen te maken, met je hard maken voor je onderwerp, het onderste uit de kan proberen te halen qua begeleiding. Daarna vallen over de term 'zwakke leerling' vind ik juist de omgekeerde wereld, blijkbaar probeert de begeleider TO uit de tent te lokken, of inzicht te geven in dat het zó niet gaat lukken.

Eraan trekken dus, ga in gesprek, zoek het uit waar het aan ligt en ga aan de slag. Dus word geen slachtoffer van de docent of begeleiding maar probeer zelf alles eruit te halen wat erin zit.

En als het dan niet lukt, is het helaas pindakaas, maar dan kun je zelf trots zijn op je doorzettingsvermogen.
JonathanStrange schreef:
Dit is geen normale feedback hoor. 'Zoiets kun je echt niet zeggen.
Murrmurr schreef:
25-11-2019 20:10
Dit is geen normale feedback hoor. 'Zoiets kun je echt niet zeggen.

Is dat zo? (serieuze vraag) Ik zou hier niet zo snel van wakker liggen, denk ik. Hoewel ik er best van zou balen, zou ik denk ik erg proberen te zoeken naar een oplossing en niet zo snel gedemotiveerd raken. Misschien ben ik daarin gewoon ontzettend anders dan TO, dat kan. En nee, niet leuk om een zwakke student te worden genoemd, maar ik denk dat ik 'zonder focus' eigenlijk gewoon als opbouwende feedback zou kunnen zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven