39+ weken zwanger en... Luizen
woensdag 27 november 2019 om 22:51
Ik zit even met mijn handen in mijn haar. Vrij letterlijk. Een kleine twee weken geleden kwam ik terug van de kapper en smiddags kreeg ik jeuk op mijn hoofd. Meteen gekeken naar luizen en/of neten, maar niks gevonden. Vriend ook niet. Verloskundige dacht aan stressbultjes/jeuk en ik heb het daar maar even bij gelaten.
Nu heb ik als kind alleen vaak luizen gehad (ik heb nogal een dikke bos, dus de uren durende kamsessies staan me nog levendig voor de geest) en dr jeuk ging maar niet weg.
Ik vertrouwde het dus toch niet helemaal, dus ik vanavond toch maar eens voor een grote spiegel, felle lamp er op en voor zover het ging voorovergebogen mijn hoofdhuid bekijken.
En ja hoor, ik spotte toch neten en zelf een luis. Dat verklaard een heleboel, maar is wel kut.
Ik mag geen shampoo gebruiken nu, volgens zo'n voorlichtingssite. Mijn haar uitkammen duurt letterlijk meer dan een uur (ja ook met conditioner, I know the drill, zeg maar, maar ik heb echt Heel Veel Haar), ik ben over 4 dagen uitgerekend, ik kan mezelf nooit 2x per dag gaan uitkammen de komende weken....
Naast dat ik open sta voor een goed advies wil ik vooral graag even klagen. Wat een kuttiming is dit!
Overigens ga ik morgen met de huisarts of verloskundige bellen om te vragen of er niet toch een alternatief is voor die shampoo.
Vriend gaat trouwens alle lichaamsbeharing afscheren zodat ik via hem niet opnieuw besmet kan worden. Uitwassen is godzijdank achterhaald, dus daar ga ik niet aan beginnen.
Nu heb ik als kind alleen vaak luizen gehad (ik heb nogal een dikke bos, dus de uren durende kamsessies staan me nog levendig voor de geest) en dr jeuk ging maar niet weg.
Ik vertrouwde het dus toch niet helemaal, dus ik vanavond toch maar eens voor een grote spiegel, felle lamp er op en voor zover het ging voorovergebogen mijn hoofdhuid bekijken.
En ja hoor, ik spotte toch neten en zelf een luis. Dat verklaard een heleboel, maar is wel kut.
Ik mag geen shampoo gebruiken nu, volgens zo'n voorlichtingssite. Mijn haar uitkammen duurt letterlijk meer dan een uur (ja ook met conditioner, I know the drill, zeg maar, maar ik heb echt Heel Veel Haar), ik ben over 4 dagen uitgerekend, ik kan mezelf nooit 2x per dag gaan uitkammen de komende weken....
Naast dat ik open sta voor een goed advies wil ik vooral graag even klagen. Wat een kuttiming is dit!
Overigens ga ik morgen met de huisarts of verloskundige bellen om te vragen of er niet toch een alternatief is voor die shampoo.
Vriend gaat trouwens alle lichaamsbeharing afscheren zodat ik via hem niet opnieuw besmet kan worden. Uitwassen is godzijdank achterhaald, dus daar ga ik niet aan beginnen.
woensdag 27 november 2019 om 23:16
Goed plan. Succes!Pergamon schreef: ↑27-11-2019 23:13Morgenochtend om 8.15 hang ik aan de telefoon van de HA om daarna linea recta naar de Etos te hobbelen.
Nu hopen dat de baby niet vanavond al denkt "28 november, leuke dag om geboren te worden!"
Overigens krijg ik morgen gelukkig "uitkamhulp"! Dan kan ik deels op mijn zij liggen ipv voorovergebogen. Hopelijk komen we er dan wel helemaal doorheen.
woensdag 27 november 2019 om 23:47
Dimeticon kan echt: https://www.lareb.nl/tis-knowledge-scre ... angerschap
donderdag 28 november 2019 om 01:45
gewoon onder de douche uitkammen met veel cremespoeling. de luizen spoelen weg. elke dagPergamon schreef: ↑27-11-2019 23:13Morgenochtend om 8.15 hang ik aan de telefoon van de HA om daarna linea recta naar de Etos te hobbelen.
Nu hopen dat de baby niet vanavond al denkt "28 november, leuke dag om geboren te worden!"
Overigens krijg ik morgen gelukkig "uitkamhulp"! Dan kan ik deels op mijn zij liggen ipv voorovergebogen. Hopelijk komen we er dan wel helemaal doorheen.
donderdag 28 november 2019 om 02:31
Wat een vervelende timing!
Ik heb net zelf luizen gehad via m'n oudste, kort na m'n bevalling en heb wel Dimeticon gebruikt bij borstvoeding. 1x per dag kammen is voldoende en werd door m'n partner gedaan. Ik heb ook heel veel haar. De eerste keer kammen met zo'n Kruidvat kammetje was NIET te doen, er werden allemaal haren uitgetrokken
Met de kam die bij de Dimeticon zat, ging het al veel beter.
Ik heb nog 2 dichte verpakkingen voor je, mocht je er behoefte aan hebben en hier in de buurt wonen. Had meteen groot ingeslagen
Ik heb net zelf luizen gehad via m'n oudste, kort na m'n bevalling en heb wel Dimeticon gebruikt bij borstvoeding. 1x per dag kammen is voldoende en werd door m'n partner gedaan. Ik heb ook heel veel haar. De eerste keer kammen met zo'n Kruidvat kammetje was NIET te doen, er werden allemaal haren uitgetrokken
Ik heb nog 2 dichte verpakkingen voor je, mocht je er behoefte aan hebben en hier in de buurt wonen. Had meteen groot ingeslagen
donderdag 28 november 2019 om 02:32
Volgens mij helpt dit niet, je zou zo heet moeten verhitten dat je haar eraf brandt...Deepfreeze schreef: ↑28-11-2019 02:26Stijltang goed heet zetten en stijlen maar.
Brand je zowel luizen als eitjes mee dood.
Daarna minimaal een week de meest harde wetlookgel in je haar, kunnen ze geen kant op mocht er toch nog wat overblijven.
donderdag 28 november 2019 om 03:20
Voor zulke vragen kun je altijd de apotheek bellen.
Ik heb hetzelfde gehad met 38w zwangerschap, vreselijk! Maar ik ben zelf apotheker en wist daarom dat dimeticon mocht. 15 minuten intrekken was niet genoeg, maar na een uur was alles wel dood. Als je na 9 dagen opnieuw behandelt doorbreek je de luizencyclus en hebben evt uitgekomen nieuwe luizen nog geen nieuwe eitjes gelegd. Sterkte ermee! Ik vond het ook een rotte timing maar het is goed gekomen.
Ik heb hetzelfde gehad met 38w zwangerschap, vreselijk! Maar ik ben zelf apotheker en wist daarom dat dimeticon mocht. 15 minuten intrekken was niet genoeg, maar na een uur was alles wel dood. Als je na 9 dagen opnieuw behandelt doorbreek je de luizencyclus en hebben evt uitgekomen nieuwe luizen nog geen nieuwe eitjes gelegd. Sterkte ermee! Ik vond het ook een rotte timing maar het is goed gekomen.
anoniem_149808 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 03:21
Reden: Typfout
Reden: Typfout
0.22% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 05:57
Dimeticon bestaat uit siliconen. Mijn dochter heeft twee keer luis gehad met tussenpozen van een jaar. We hebben toen Dimeticon gesmeerd (volle fles per keer), ruim een half uur laten zitten, dus langer dan ze aanraden, en dat na negen dagen herhaald. Kammen was een drama en dat hebben we overgeslagen. Gelukkig kon dat, na twee keer spul waren ze dood. Heel veel sterkte!
donderdag 28 november 2019 om 07:09
Dit, Lareb is hiervoor de meest betrouwbare organisatie in Nederland.Tmaar schreef: ↑27-11-2019 23:47Dimeticon kan echt: https://www.lareb.nl/tis-knowledge-scre ... angerschap
donderdag 28 november 2019 om 07:17
En het farmaceutisch kompas zegt ook ja: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... /dimeticon
donderdag 28 november 2019 om 08:43
Nou, dit toch zeker! Hoe klote zeg!!TijdvoorTaart schreef: ↑28-11-2019 07:34Nou, shampoo gaat dus lukken. Ik zou ook even de kapsalon bellen met de melding dat ze je luizen hebben gegeven en dat je vanmiddag op de stoep staat voor een kamsessie van het huis...![]()
donderdag 28 november 2019 om 10:06
Dit bedacht ik me later ook inderdaad. Als je denkt dat je ze bij de kapsalon gekregen hebt, zeker even melden. Want dat hoort echt niet.TijdvoorTaart schreef: ↑28-11-2019 07:34Nou, shampoo gaat dus lukken. Ik zou ook even de kapsalon bellen met de melding dat ze je luizen hebben gegeven en dat je vanmiddag op de stoep staat voor een kamsessie van het huis...![]()
donderdag 28 november 2019 om 10:13
Nou echt wel inderdaad.TijdvoorTaart schreef: ↑28-11-2019 07:34Nou, shampoo gaat dus lukken. Ik zou ook even de kapsalon bellen met de melding dat ze je luizen hebben gegeven en dat je vanmiddag op de stoep staat voor een kamsessie van het huis...![]()
donderdag 28 november 2019 om 15:54
UPDATE!
Dimeticon vanochtend vroeg aangeschaft na telefonisch contact met mijn super fijne huisartsenpraktijk. Het zijn maar hele kleine flesjes, dus ik heb er direct 2 gekocht en had zo'n 1,5 nodig om alles goed te behandelen (ja, ik heb dus ECHT veel haar). Uitgewassen en dankzij lieve hulp heb ik 2.5 uur op een stoel gezeten en is ALLES gekamd. Er leek geen einde aan te komen, maar het was wel heel gezellig. Vanaf nu dagelijks kammen (alhoewel ik vermoed dat ik tijdens de bevalling even niet ga kammen
) en over 9 dagen weer dimeticon.
Enige nadeel van dimeticon is hoe vet het is. Ik heb inmiddels 3x nagewassen met Dreft maar mijn haar blijft vettig. Maar goed, liever vettig dan constant jeuk! (ik heb nu al geen jeuk meer, alhoewel, nu ik dit typ kriebelt het overal weer
)
De baby zit er ook nog in en beweegt vrolijk, dus ook dat zit gelukkig nog helemaal goed.
Dimeticon vanochtend vroeg aangeschaft na telefonisch contact met mijn super fijne huisartsenpraktijk. Het zijn maar hele kleine flesjes, dus ik heb er direct 2 gekocht en had zo'n 1,5 nodig om alles goed te behandelen (ja, ik heb dus ECHT veel haar). Uitgewassen en dankzij lieve hulp heb ik 2.5 uur op een stoel gezeten en is ALLES gekamd. Er leek geen einde aan te komen, maar het was wel heel gezellig. Vanaf nu dagelijks kammen (alhoewel ik vermoed dat ik tijdens de bevalling even niet ga kammen
Enige nadeel van dimeticon is hoe vet het is. Ik heb inmiddels 3x nagewassen met Dreft maar mijn haar blijft vettig. Maar goed, liever vettig dan constant jeuk! (ik heb nu al geen jeuk meer, alhoewel, nu ik dit typ kriebelt het overal weer
De baby zit er ook nog in en beweegt vrolijk, dus ook dat zit gelukkig nog helemaal goed.
donderdag 5 december 2019 om 14:28
Update: ik heb nog geen baby, maar wel nieuwe luizenbabies.... Inmiddels 40+3 en ik zou nog enkele dagen moeten wachten voordat ik opnieuw met shampoo aan de slag kan. Omdat ik kammen echt ingewikkeld vind met voorover buigen etc (plus het kost me dagelijks zo'n 1.5 uur en dat vind ik nu gewoon heel pittig) ga ik overleggen of ik (gezien situatie) niet nu al weer shampoo kan doen en dan over 3-4 dagen weer. Zie het niet zitten om met zo'n jeukhoofd de bevalling in te gaan namelijk....