Ouderschapsplan en RvdK

01-12-2019 11:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden ben ik geholpen op dit forum waar ik nu weer op hoop.

Mijn man of aanstaande ex loopt al een heleboel jaar bij psychologen en psychiaters vanwege psychische problemen. Twee jaar geleden heeft hij een therapie gevolgd waarna hij is gaan twijfelen of kinderen wel bij hem passen, hij is toen al eens drie maanden weggeweest zonder contact te hebben, drie maanden geleden wilde hij weer weggaan maar voordat hij weg was ben ik weggegaan zodat hij kon voelen hoe het is om alleen voor de kinderen te zorgen. Toen ik een paar uur later thuis kwam was de politie thuis omdat hij jeugdzorg had gebeld dat ze de kinderen op moesten halen. Hij is uiteindelijk weggegaan en buiten vragen hoe ik de scheiding wil regelen is er nu weer drie maanden geen contact met mij en de kinderen geweest. Vorige week zijn er gesprekken met de RvdK geweest waarbij hij aangegeven heeft afstand te willen doen van de kinderen, ik moet van hen het contact stimuleren en ervoor zorgen dat de kinderen regelmatig naar hem toe gaan.

Van zijn advocaat heb ik een brief gehad met een praktisch voorstel wat volgens mijn advocaat niet erg onredelijk is. Het ouderschapsplan slaat alleen nergens op omdat daarin staat dat de kinderen om het weekend en de halve vakanties bij hem zijn terwijl hij wat anders zegt en nu doet. Volgens mijn man is dit alleen om de scheiding zo snel mogelijk rond te krijgen en hij en mijn advocaat zeggen dat jeugdzorg of de RvdK zich er hoe dan ook mee gaan bemoeien.

Ook al vind ik het onrechtvaardig heb ik mij er bij neergelegd dat ik de zorg voor de kinderen alleen draag en dat zij nauwelijks of geen contact zullen hebben.

Wat kan ik verwachten van Jeugdzorg en wat kan ik het beste doen dat de kinderen er zo min mogelijk last van krijgen? De kinderen zijn 14 en 9 jaar.
Een beetje late reactie omdat het niet lukte om in te loggen en ik ook niet zoveel tijd/behoefte had.

In ieder geval wel bedankt voor de steunende reacties.

Ik heb niet de illusie dat een door ons zelf ingediend ouderschapsplan zomaar over genomen wordt maar er is ons wel opgedragen een eigen voorstel te doen. Ik wil de kinderen niet weghouden bij hun vader maar wel een realistisch plan waarover ik ook overleg heb met mijn advocaat maar die weet ook niet wat hij er exact mee aan moet. De raad was al vervelend naar mij en als ik een plan neerleg naar de echte wens van mijn ex vallen zij daar waarschijnlijk over maar wanneer ik (grotendeels) akkoord ga met zijn voorstel zit ik vast aan een onwerkelijk plan met de mogelijke gevolgen wanneer hij van gedachten zou veranderen. Ik ga de rechter/raad vragen een plan op te stellen.

Mijn ex heeft voorgesteld het huis onverdeeld te laten wat voor de kinderen en praktisch prima is maar dat de voorgestelde omgangsregeling pas in werking kan gaan wanneer hij een geschikt huis heeft gevonden, Jeugdzorg vindt dat ik een andere woning moet zoeken zodat hij de mogelijkheid krijgt voor geschikte woonruimte. Helaas moet ik op zoek naar een ander huis en ga ik praktisch/financieel verder achteruit dan met het voorstel van mijn ex.

VT is al meerdere keren in beeld geweest en ook jeugdzorg is al jaren betrokken, zij hebben een paar jaar geleden gedreigd met een contactverbod, uithuisplaatsing enz. vanwege de psychische problemen van mijn ex, hij heeft de raad gevraagd dit contactverbod nu in werking te zetten maar in het gesprek gaven zij aan daar niet aan mee te werken. Ze willen wel dat er minstens OTS komt en in het verslag dat nu naar de rechter is gegaan hebben zij het weer over uithuisplaatsing waarop mijn ex heeft gereageerd dat hij erkend dat dit beter is dan de kinderen bij hem te laten maar dat wanneer de raad mij en de kinderen pijn wilt doen ze hun gang moeten gaan. Volgens mijn advocaat hoef ik niet bang te zijn voor een uithuisplaatsing maar dat er waarschijnlijk wel OTS komt maar dat dit waarschijnlijk beter is dan de jeugdzorg vanuit de gemeente.

Ik heb de rest van de scheiding even laten liggen omdat vanaf volgend jaar de PA lengte ingekort word en ik twijfel of mijn ex in staat is te blijven werken en ik dus minder risico loop aan hem te moeten betalen.
Waarom moet jij van jeugdzorg op zoek naar een andere woning? Jij zorgt toch voor de kinderen, dit is echt te idioot voor woorden.

En dat ouderschapsplan is al net zo idioot, daarmee loop je kinderalimentatie e.d. mis. Zou ik dus ook niet ondertekenen.

En partneralimentatie aan zo iemand betalen zou ik ook niet doen, je moet dus al verhuizen met een hoop kosten en draagt de volledige verantwoordelijkheid voor jullie twee kinderen Dan maar geen baan!
Ga nóóit accoord met een ots, dan heb je niks meer te vertellen over je eigen kinderen.
Als je verwacht dat je ex financieel in de problemen kan raken, dan lijkt het me niet ‘praktisch prima’ om de woning onverdeeld te laten. Ik ben geen expert op dat gebied, maar loop je dan geen risico dat je ex schulden maakt en het huis verkocht moet worden?
Nog een klein puntje bij de woning onverdeeld laten. Één van beide zal de woning feitelijk verlaten. Deze persoon mag nog twee jaar hypotheekrente aftrekken. Daarna niet meer. Daarnaast zit je ook nog met een vergoeding voor "woongenot", wat door de belastingdienst als partneralimentatie wordt gezien. Kortom, aan de woning onverdeeld laten, zitten veel haken en ogen.
Er klopt geen zak van dit verhaal. De raad en jeugdzorg geven echt dit soort adviezen niet...

En bij een ots kun je gewoon nog beslissen over je kinderen hoor. Je hebt dan nog steeds gezag namelijk...
niks moet en alles mag
zij hebben een paar jaar geleden gedreigd met een contactverbod, uithuisplaatsing enz. vanwege de psychische problemen van mijn ex,

En misschien ook omdat jij je kinderen er willens en wetens aan blootstelt? Om hem even een lesje te leren notabene..
Vlinder1963 schreef:
16-12-2019 12:29
Ga nóóit accoord met een ots, dan heb je niks meer te vertellen over je eigen kinderen.
Hoewel dat niet waar is, zou het misschien niet eens zo'n slecht idee zijn...
Vlinder1963 schreef:
16-12-2019 12:29
Als er een ots wordt uitgesproken door de kinderrechter valt er niks “akkoord te gaan” hoor, dat is dan gewoon een feit. Je houdt overigens (gedeeltelijk) gezag over je kinderen.
vivautrecht85 schreef:
18-12-2019 18:40
zij hebben een paar jaar geleden gedreigd met een contactverbod, uithuisplaatsing enz. vanwege de psychische problemen van mijn ex,

En misschien ook omdat jij je kinderen er willens en wetens aan blootstelt? Om hem even een lesje te leren notabene..
Ja, een kind wordt niet zo makkelijk uit huis geplaatst, zeker niet als de andere ouder gewoon stabiel is. Ik denk dat hier echt meer aan de hand is dan je nu beschrijft.
Herfstblaadje19 schreef:
18-12-2019 18:48
Als er een ots wordt uitgesproken door de kinderrechter valt er niks “akkoord te gaan” hoor, dat is dan gewoon een feit. Je houdt overigens (gedeeltelijk) gezag over je kinderen.
Volledig, maar gedeeld met een voogdij instelling.
Yep, voogd is toegevoegd gezag. Ouders hebben dus zelf ook nog volledig gezag over de kinderen.
niks moet en alles mag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven