Dochter gaat volgend jaar op kamers, snik
dinsdag 17 december 2019 om 18:59
Hallo allemaal,
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .
Mijn dochter gaat na de zomervakantie studeren in Apeldoorn.HBO studie . Het is twee uur en een kwartier reizen heen en dan weer deze tijd terug. Dus te ver. Ze wil op kamers. Ze is nu 16 jaar na de zomer net 17. Ik vind haar zo jong voor op zich zelf.
Ik voel mij er beroerd van...ik weet het ik moet haar loslaten en haar laten gaan maar mijn hart doet echt pijn ervan. Ben er misselijk van.
Hoe gaat ze dat doen? Hoe ..hoe...hoe. maak mijzelf gek. Zo ver weg van ons ik heb totaal geen invloed meer. Hebben andere moeders dit ook ? Ik stel mij vast aan , ik mag blij zijn dat ze zo zelfbewust is , zo goed weet wat ze wil.
Ook financieel het gaat wat kosten allemaal. Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt. Maar lenen zal ze wel voor een deel.moeten doen we hebben nog een dochter die studeert maar thuis woont.
Hoe brengen we het op ..krijgen geen toeslagen of aanvullende beurs want net boven de grens.
Een spaarpotje hebben we maar niet superveel.
Ik weet het even niet meer ..loslaten is zo moeilijk dat het nu al pijn doet.
Diep in mijn hart had ik.gehoopt dat ze een andere studie zou kiezen dichterbij. Jullie kunnen er niets mee ik weet het .

dinsdag 17 december 2019 om 19:25
Blijenvrij schreef: ↑17-12-2019 19:11In plaats van blij te zijn dat ze het zo goed doet, ben je alleen maar met je eigen gevoelens bezig.
Volgens mij is ze niet alleen maar met haar eigen gevoelens bezig. Anders zou ze zich dit niet afvragen.zusanne1968 schreef: ↑17-12-2019 18:59
Hoe ondetsteunen we haar we willen niet dat ze een.megaschuld krijgt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

dinsdag 17 december 2019 om 19:27
Ik begrijp het ook goed. Nu is mijn dochter pas tien, maar ik weet nu al dat ik het er ook moeilijk mee zou hebben.patchouli_ schreef: ↑17-12-2019 19:16Mijn dochter is net zo oud, ik snap je heel goed. Ik zou er buikpijn van krijgen. Maar niet omdat ik bang ben dat ze het niet redt, meer omdat ik haar gruwelijk zou missen.
Don't waste your time on jealousy,
dinsdag 17 december 2019 om 19:29
Dat is gewoon realiteit. Met ’maar’ 20-30 euro schuld aan het eind van een hbo/wo-opleiding als je uitwonend bent geweest, hebben je ouders waarschijnlijk nog steeds leuk bijgedragen of je hebt heel goed bijverdiend.
Ik heb ook niet per kind 500-700 euro per maand op de plank liggen om ze schuldenvrij de studie door te loodsen als ze op zichzelf willen. Dus dan zijn dat keuzes die ze zelf maken ja. Is niks chantage bij.
dinsdag 17 december 2019 om 19:30
Het is jong. Maar ik was ook net 17 dat ik op mijzelf ging. En dat kwam ook nog eens doordat we niet eerder woonruimte vondenGinnyJones schreef: ↑17-12-2019 19:18Is deze HBO opleiding alleen maar in Apeldoorn te doen dan? Lijkt me toch stug?
Ik begrijp je zorgen heel goed, ja, je wilt ze zelfstandig maken maar net 17 is erg jong om op kamers te gaan. Een kind van net 17 kan vaak ook helemaal de consequenties van alles goed inschatten en heeft begeleiding nodig (uitzondering daargelaten).
Ik zou toch gaan kijken voor iets dichterbij zodat ze nog een jaartje thuis kan blijven.

En ja het was een vlucht

dinsdag 17 december 2019 om 19:36
GinnyJones schreef: ↑17-12-2019 19:18Is deze HBO opleiding alleen maar in Apeldoorn te doen dan? Lijkt me toch stug?
Ik begrijp je zorgen heel goed, ja, je wilt ze zelfstandig maken maar net 17 is erg jong om op kamers te gaan. Een kind van net 17 kan vaak ook helemaal de consequenties van alles goed inschatten en heeft begeleiding nodig (uitzondering daargelaten).
Ik zou toch gaan kijken voor iets dichterbij zodat ze nog een jaartje thuis kan blijven.
Wat een vertrouwen heb jij in je kinderen. En een jaar thuis blijven omdat moeder het niet kan handelen lijkt me nou niet de meest verstandige keus. Massa's studerende kinderen die op die leeftijd uit huis gaan.

dinsdag 17 december 2019 om 19:37
dinsdag 17 december 2019 om 19:40
Bedankt allemaal voor de reacties. Ze is eenzelfstandig meisje en zelfbewust dus ze zal het wel redden. ik zal haar heel erg missen.!! Gelukkig duurt het nog even ..maar toch.
De opleiding die ze wil gaan doen is alleen daar. Security management bij Saxion. Dus ergens anders kan ze het niet volgen.
Zijn naar .open dagen geweest bij andere scholen dichterbij om te kijken naar andere studies . Deze studie past goed bij haar en ik begrijp ook dat ze hiervoor kiest.
De opleiding die ze wil gaan doen is alleen daar. Security management bij Saxion. Dus ergens anders kan ze het niet volgen.
Zijn naar .open dagen geweest bij andere scholen dichterbij om te kijken naar andere studies . Deze studie past goed bij haar en ik begrijp ook dat ze hiervoor kiest.
dinsdag 17 december 2019 om 19:41
mijn oudste en jongste hebben ook gekozen voor thuis blijven wonen. Reistijd 1 1/2 uur.. Zij hebben het wel voor over. Ze hoeven niet 5 dagen per week op school te zijn en dan is het prima te doen. Zij hebben niets met het " studentenleven" . Middelste zit op mbo (met ook een reistijd van 1 1/2 uur minimaal)
dinsdag 17 december 2019 om 19:44
Wij wonen ook op minimaal 1 1/2 uur reizen van hbo waar opleiding van hun keuze zit. Wij wonen in het noorden, platteland. Oudste studeerde in Groningen en jongste zit nu in Zwolle. Met OV 1 1/2 uur minimaal. Mbo zit op uur fietsen of half uur met bus, maar die is dus niet goed (kwalitatief) dus kozen we voor kwaliteit.. en dan is het reizen

dinsdag 17 december 2019 om 19:58
Dit.Blijenvrij schreef: ↑17-12-2019 19:11In plaats van blij te zijn dat ze het zo goed doet, ben je alleen maar met je eigen gevoelens bezig. Dat mag, even en daarna kan je je er over heen zetten, hoop ik voor jou. En ook voor haar.
Je laat het haar niet merken?
Heb je zo weinig vertrouwen in je eigen opvoeding? Als het zo'n verstandige meid is, gaat het vast goedkomen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 17 december 2019 om 20:00
https://nos.nl/artikel/2309674-ouders-m ... jslag.html
In elk geval het eerste jaar nog kinderbijslag, en dat dubbel vanwege uitwonend zijn.
https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/dub ... onend-kind
In elk geval het eerste jaar nog kinderbijslag, en dat dubbel vanwege uitwonend zijn.
https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/dub ... onend-kind

dinsdag 17 december 2019 om 20:01
Geen last van gehad. Mijn dochter ging een half jaar naar de andere kant van de wereld. Volgend jaar een jaar naar Engeland. Dat voelt dan ineens dichtbij, het bezoekt in ieder geval wat makkelijker dan Azië. Het was wel spannend en ik maakte me vooral zorgen over haar psychische gezondheid, maar het was niet zo dat ik eraan onderdoor ging.
dinsdag 17 december 2019 om 20:01
Het went. Echt. Mijn oudste ging met nog geen 17 studeren (uni) mijn middelste idem (dit jaar) en ook het huis uit (andere stad, ook uni) ze gaan fouten maken en je zal ze gaan missen, en het is echt best wel moeilijk en loslaten en vertrouwen hebben. Maar je hebt nog even. Ga er samen naartoe leven. Blijf deel van haar leven en ga bij haar langs. Ga samen shoppen voor haar kamer. Wees enthousiast en geef haar vertrouwen. Zorg dat je je zorgen niet gaat projecteren. Kinderen worden groter en hebben het vooral nodig dat je als ouders achter ze staat. Jouw gemis moet niet hun probleem worden. Het komt goed. Jullie relatie zal veranderen, maar hier ging het uiteindelijk de diepte in en hoewel me niet meer deel uitmaakte van elkaars dagelijkse leven en er veel meer gelijkwaardigheid kwam, heeft het zich ook verdiept en vind ik de relatie die ik nu met mijn grote kinderen heb alleen maar leuker. En ze doen het zo goed.
Ook jouw/jullie leven zal veranderen, maar waar ergens een deurtje dicht gaat, gaat er ook weer eentje open.
Ook jouw/jullie leven zal veranderen, maar waar ergens een deurtje dicht gaat, gaat er ook weer eentje open.
anoniem_392495 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 21:04
0.00% gewijzigd
dinsdag 17 december 2019 om 20:40
Ik zou haar altijd op kamers laten gaan, ook al is ze pas 17. Ik ging op mijn 24ste nog op kamers (woonde daarvoor welk op mezelf, maar alleen) en toch heb ik in die 4 jaar nog ontzettend veel geleerd over hoe je omgaat met mensen waar je geen band mee hebt zoals ouders of een partner.
Ik ben nooit van het 'studentenleven' geweest, dus heb nooit hele weekenden in de kroeg of op foute feestjes gehangen, maar heb wel dingen gedaan die ik anders nooit gedaan zou hebben.
Ja, die 4 jaar heeft me ook een studieschuld van 35+k opgeleverd, maar ik heb er totaal geen spijt van (of ik het leuk vind is wat anders).
Ik ben nooit van het 'studentenleven' geweest, dus heb nooit hele weekenden in de kroeg of op foute feestjes gehangen, maar heb wel dingen gedaan die ik anders nooit gedaan zou hebben.
Ja, die 4 jaar heeft me ook een studieschuld van 35+k opgeleverd, maar ik heb er totaal geen spijt van (of ik het leuk vind is wat anders).
Valhalla! Where the brave may live Forever!

dinsdag 17 december 2019 om 20:50
Zonde zeg.ExodusRedux schreef: ↑17-12-2019 19:13Mijn ouders hebben gewoon tegen mij gezegd: of je blijft thuis en je hebt geen studieschuld of je gaat op kamers maar dan heb je een schuld van 20 - 30k. Aan jou de keus.
Ik ben dus thuis gebleven.

dinsdag 17 december 2019 om 20:51
Ik weet niet of ze iedere dag naar school moet? Anders zou je vanuit financieel oogpunt ook kunnen afspreken, 1e jaar ga je op en neer. Scheelt toch 1 jaar opbouw studieschuld en vaak weet je na 1e jaar ook wel of dit echt DE studie is en voorkom je dat je bij tegenvallen studie in het 1e jaar ook weer terug moet verhuizen.
Ik hoor ook wel eens van ouders dat ze kind zelf het financieel plaatje laten maken dus wat kost alles, wat komt er binnen en wat moet je lenen en wat is je schuld dan na afronden studie. Je kunt daarna samen hiernaar kijken en overleggen wat je als ouders kunt bijleggen.
Verder vind ik het wel stoer van je dochter!
Ik hoor ook wel eens van ouders dat ze kind zelf het financieel plaatje laten maken dus wat kost alles, wat komt er binnen en wat moet je lenen en wat is je schuld dan na afronden studie. Je kunt daarna samen hiernaar kijken en overleggen wat je als ouders kunt bijleggen.
Verder vind ik het wel stoer van je dochter!
dinsdag 17 december 2019 om 21:00
Ik was ook 17 toen ik naar de andere kant van het land op kamers ging. Hoewel mijn moeder niet stond te juichen reageerde ze gelukkig ook niet zo enorm panisch als jij.
Het is overigens helemaal goed gekomen. Daar waar ik als thuiswonende puber regelmatig streken had en snachts stiekem de hort op was is het als uitwonende studente helemaal goed gekomen.
Het is overigens helemaal goed gekomen. Daar waar ik als thuiswonende puber regelmatig streken had en snachts stiekem de hort op was is het als uitwonende studente helemaal goed gekomen.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
dinsdag 17 december 2019 om 21:00
Ik was ook 17 toen ik ging studeren (HBO) en op kamers ging op drie uur reizen van huis, er waren best veel studiegenoten met dezelfde leeftijd en we trokken veel samen op.
Ik denk dat een 17-jarige veel zelfstandiger is dan jij denkt. Laat haar vooral merken dat je er vertrouwen in hebt.
Financieel: ruwweg kreeg ik 1/3 van wat ik nodig had van mijn ouders 1/3 was stufi en 1/3 haalde ik uit een bijbaantje. Dat was echt geen vetpot en terrasjes pakken zat er niet in, maar ik heb wel een ongelooflijk leuke tijd gehad op kamers
en ik heb geleerd om verstandig met geld om te gaan.
Ik denk dat een 17-jarige veel zelfstandiger is dan jij denkt. Laat haar vooral merken dat je er vertrouwen in hebt.
Financieel: ruwweg kreeg ik 1/3 van wat ik nodig had van mijn ouders 1/3 was stufi en 1/3 haalde ik uit een bijbaantje. Dat was echt geen vetpot en terrasjes pakken zat er niet in, maar ik heb wel een ongelooflijk leuke tijd gehad op kamers