Ben ik de slechte persoon?

21-12-2019 20:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar heeft mijn mentale gezondheid een loopje met me genomen. PTSS en een zware depressie. Mijn toenmalige partner (relatie van 3,5jaar)had het ook erg zwaar en heeft toen besloten om zijn spullen te pakken. Na 3 weken kwam hij weer terug maar toen is hij afgelopen juli definitief gegaan. Gelukkig was ik al gestart met intensieve behandeling want ik voelde me erg in de steek gelaten door hem waardoor ik het leven niet meer zag zitten. Het gaat nu eindelijk weer beter met me, voel me redelijk stabiel, eigenlijk wel goed en nu wil hij mij terug.. Ik hou super veel van hem en 3 maanden geleden had ik hem met open armen ontvangen, want ik wilde niets liever dan hem terug, dat heb ik hem ook gezegd. Maar nu weet ik het eigenlijk niet. Ik voel me nu echt prima. Maar vraag me af of ik de slechte persoon ben als ik hem eigenlijk gewoon niet meer wil zien en voor mezelf kies aangezien ik hem wel eerst heb gezegd hem terug te willen. Ben benieuwd wat buitenstaanders hier van vinden.
Ik vind je juist heel verstandig! Gevoelens veranderen en je bent natuurlijk niet op afroep beschikbaar wanneer t hem uitkomt.
Nee hij. Wat een slappe zak om er tot 2x toe vandoor te gaan. En als het misschien ooit weer eens slecht met je gaat, pakt hij dan weer zn koffers?
ik geef mn bek ook maar een douw
Je wilt iemand die er voor je is in goede en slechte tijden toch?
Geen van beide is de slechte
Madeliefjees schreef:
21-12-2019 22:31
Nee hij. Wat een slappe zak om er tot 2x toe vandoor te gaan. En als het misschien ooit weer eens slecht met je gaat, pakt hij dan weer zn koffers?
Dit ja. Ik zou er ook niet meer aan beginnen TO.
Nee.

Je bent hem niks verschuldigd. Het is zwaar voor een partner als de ander ziek is, maar als hij jou niet kan ondersteunen op de momenten dat je dat het hardst nodigt hebt, heb je hem ook niet meer nodig als het goed gaat.

Je vriend had ook hulp in kunnen schakelen met hoe hij hiermee om moest gaan. Hij had jou kunnen ondersteunen en daarnaast genoeg ruimte en tijd voor zichzelf inplannen.
Hij is twee keer weggegaan, niet iedereen kan het aan.

Al was hij wel gebleven, jij hebt nu geen behoefte meer aan een relatie, dus daar ligt je antwoord, daar is niks slechts aan! Gebruik de ruimte die je nu hebt om verder te werken aan je herstel en te ontdekken wie je bent.

En knap van je dat je het afgelopen jaar zo goed aan jezelf hebt gewerkt :hug:
Wat heerlijk dat je dit voelt toch eigelijk?
Fijn dat je je zo top voelt en weet wat je wil. Ga daarvoor!
Wat een onzin om “de slechte” aan te willen wijzen
Je voelt je nu goed. Blijf bij dat gevoel en bij zoals het nu is. Jij kan en mag voor jezelf kiezen en doe dat dan ook. Niets mis mee, ook niet om de man volledig uit jouw leven te zetten. Dit is wat je voelt en vindt en dat is jouw goed recht. Je bent hem écht niets verschuldigd omdat hij jouw ex is. Integendeel je bent alleen jezelf iets verschuldigd en dit is dat jij je gezond en goed blijft voelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
BlaZoo schreef:
21-12-2019 23:09
Precies er bestaat in deze denk ik geen 'goed'en 'slecht'. Wel mensen die elkaar niet meer nodig hebben. En TO bedenk ook dat toen jij je zo slecht voelde dit met allerlei zaken te maken heeft gehad en een partner kan daar een structureel onderdeel van zijn. Geen idee of hij dit ook was maar nu je al langere tijd zonder hem leeft gaat het wel veel beter met je.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Waarom moet het label goed of slecht op jou geplakt worden?

Het kan simpelweg zo zijn dat jij bent veranderd en dat er niet genoeg gevoelens over zijn om het nog eens te proberen.
anoniem_393563 wijzigde dit bericht op 22-12-2019 07:11
0.28% gewijzigd
Leg dat eens voor aan je therapeut. Als je zo denkt is er nog werk aan de winkel.

Waarom zou jij slecht zijn omdat je iemand die jou 2 keer in de steek laat (en dan nog op een moment dat je hem echt nodig had) niet meer wil terug nemen?
Dat is net heel verstandig want als er weer wat mis gaat is hij terug weg.
BlaZoo schreef:
21-12-2019 23:09
Schuldgevoelens zijn heel normaal bij PTSS, dus het kan goed daarvandaan komen.

Ik vind de tip om hier met je therapeut over te praten dan ook een goede, TO!
Hij is weggegaan, het is uit. Waarom maakt het uit of jij hem nu niet meer terug hoeft?

Wat me heel verstandig lijkt maar snap het probleem niet helemaal.
Je bent goed bezig. Ik zou absoluut niet weten waarom jij slecht zou zijn, waarom er überhaupt over "slecht" moet worden gesproken. Iemand die jou tot twee keer toe in de steek laat tijdens een moeilijke tijd en weer terug komt nu het beter gaat zou ik ook niet meer in mijn leven toelaten. Dan maar slecht ;-)
Je ex is een grote jongen, die redt zich ook zonder jou wel.
Je doet nu alsof je na bet stuklopen van een relatie de slechterik moet aanwijzen. Meestal is die niet zo eenduidig aanwezig hoor. Mensen veranderen en gevoelens veranderen. Jullie behoeftes en wat je de ander te geven hebt komen niet overeen.

Ik vind het ook wat voorbarig om de ex meteen als slappe zak neer te zetten.
Bedankt voor jullie lieve reacties! Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om iemand als slecht te bestempelen al snap ik dat dat zo over kwam. Ik neem mijn ex helemaal niks kwalijk, hij heeft er erg onder geleden en ik was in die tijd ook niet bepaald een leuk persoon. Maar het schuldgevoel heerst, omdat ik hem had gezegd hem terug te willen. Ik zoek nog steeds veel naar bevestiging, om zeker te weten dat het niet aan mij ligt. Klinkt zo stom als ik dat uitspreek maar hoort helaas nog bij het ziektebeeld. Diep van binnen wist ik het antwoord waarschijnlijk al en jullie reacties hebben er voor gezorgd dat ik dat nu zelf ook geloof. Ik hoorde vaak wat negatievere reacties over een forum, maar ik wil jullie echt heel erg bedanken voor jullie goede raad!

P.s. Dit ga ik zeker nog aan mijn therapeut voorleggen! Ik zie hem nu voor het eerst 3 weken niet en daar waar ik de laatste afspraken bijna geen dringende vragen heb gehad komt nu dit op mijn pad. Goede oefening voor mezelf wel ;)
GreenLadyFern schreef:
21-12-2019 22:37
Nee.

Je bent hem niks verschuldigd. Het is zwaar voor een partner als de ander ziek is, maar als hij jou niet kan ondersteunen op de momenten dat je dat het hardst nodigt hebt, heb je hem ook niet meer nodig als het goed gaat.
Bedankt voor deze 💙
Op het moment dat je zei dat je hem terug wilde, wilde je dat waarschijnlijk ook, maar nu niet meer, en dat is ook je goed recht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
22-12-2019 16:00
Op het moment dat je zei dat je hem terug wilde, wilde je dat waarschijnlijk ook, maar nu niet meer, en dat is ook je goed recht.

Mee eens. Het is goed zo TO.
Hij liet je vallen toen je hem heel hard nodig had. Wie zegt dat hij dat niet opnieuw doet? Kun je daar mee leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven