Geld & Recht alle pijlers

Burn-out werkgever stuurt aan op ontslag

23-12-2019 20:38 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik zit met een lastige kwestie.

Op dit moment zit ik thuis met een burn-out en merk dat mijn werkgever lastig doet over terugkeer. Re-integratie plannen komen ze niet mee. Nu kreeg ik in voorgaande gesprekken al het idee dat ze mij eruit willen zetten.

Nu vraag ik mij het volgende af:
Wat is nu verstandig om te doen? In principe wil ik niet weg, maar als ze zo doen dan hoef ik ook niet te blijven.

Maar hoe pak ik dit het beste aan? Want technisch gezien mogen ze me niet ontslaan dus ik kan het uitzitten tot ik beter ben, maar wat gaan ze dan doen? Als ze nu al niet met een vervangende werkplek willen komen.

Ik kan er ook in meegaan, maar loop ik dan niet het risico dat ik er karig vanaf kom?

Ik bel morgen ook even met mijn rechtsbijstand, maar voor mijn nachtrust vraag ik het hier ook alvast even.
biol schreef:
23-12-2019 21:17
Niemand kan je dwingen nee, maar als je werkgever hard kan maken dat jij niet voldoende hebt meegewerkt aan re-integratie kan dit zeker wel loonsancties opleveren.
En wie zegt dat TO dat niet heeft gedaan?

Niet ingaan op een raar idee door een ziek iemand en dan daarna de werkweigeringkaart roepen en aansturen op een vaststelling duidt meer op een een werkgever die de re-integratie juist moeilijk maakt.

Of op forummers die echt een heel raar beeld hebben van rechten en plichten van werknemers en werkgevers.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 21:24
10.15% gewijzigd
louti schreef:
23-12-2019 21:16
Ja maar dan heb je dus sowieso geen ww recht.
En dat is dus niet waar

https://ontslag.nl/wederzijds-goedvinde ... cht-op-ww/
Hecamel schreef:
23-12-2019 21:15
Maar als ik beter ben en er is geen andere werkplek gevonden, wat dan?

Dan kun je gewoon op je oude plek toch?

Hecamel schreef:
Ik werk gewoon mee aan integratie. Ik weet niet waar jullie lezen dat dat niet zo is.

Jij lijkt te weigeren om te gaan werken als dat in je huidige team is, dat kan gezien worden als niet meewerken aan re-integratie:

Hecamel schreef:
23-12-2019 20:49
Als ze een andere plek in de organisatie voor me hebben kan ik wel voorzichtig weer aan het werk. Het had niet met de werkzaamheden te maken, maar met het team
Hecamel schreef:
Ik werk gewoon mee aan integratie. Ik weet niet waar jullie lezen dat dat niet zo is.

Als je werkgever zegt dat je alleen op die plek kunt re-integreren, doe je dat dan ook? Vraag svp je rechtsbijstand na of je kunt weigeren om op die ene afdeling te werken.
Op zich is het goed dat jij wel open staat voor mediaton, blijf dat vooral zeggen, dan is je werkgever degene die aan dat deel niet meewerkt.
Hecamel schreef:
23-12-2019 21:23
En dat is dus niet waar

Dit geldt alleen als je niet ziek bent. En dan nog beoordeelt het UWV en niet de werkgever of een advocaat of jij idd recht hebt op WW.
S-Groot schreef:

Jij lijkt te weigeren om te gaan werken als dat in je huidige team is, dat kan gezien worden als niet meewerken aan re-integratie:
Maar dat verwachten ze ook niet van me. Ze hebben dat gevraagd, ik heb aangegeven wat er speelde. En zij gaven aan dat zij dat inderdaad ook niet meer zagen zitten omdat ik dan binnen een half jaar weer thuis zou zitten.
Luci_Morgenster schreef:
Nog zo een.
Echt niemand kan je dwingen ( door middel van werkweigering te roepen) om in een groepgesprek deel te gaan nemen mbt je burnout.

Als het onderdeel is van je re-integratie moet je wel oppassen om niet degene te zijn die re-integratie belemmerd. Rechtsbijstand zal hier in moeten adviseren.
S-Groot schreef:
Dit.
Hecamel schreef:
En dat is dus niet waar

Als je ziek bent is de kans dat je welk uitkeringsrecht dan ook verspeelt bij een VSO, zie je eigen link.
Luci_Morgenster schreef:

Niet ingaan op een raar idee door een ziek iemand en dan daarna de werkweigeringkaart roepen en aansturen op een vaststelling duidt meer op een een werkgever die de re-integratie juist moeilijk maakt.

Of op forummers die echt een heel raar beeld hebben van rechten en plichten van werknemers en werkgevers.
Jij moet beter lezen.. er wordt wel degelijk in gegaan op het “rare” idee. Maar er wordt ook aangegeven wat de risico’s zijn.. dat rare idee is dat de werkgever aanstuurt op een vaststelling. Dat is een gevoel dat to heeft, maar is niet bevestigd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ben je burn out (van je werk)?

Of vind je je huidige werkplek (en daarbij dan vooral het team) niet prettig.

Wat is dan het verschil met het gewoon niet meer naar je zin hebben op je werk waarbij men normaal gesproken op zoek gaat naar wat anders.

Of hebben er verwijtbare zaken zoals bijvoorbeeld pesterijen oid plaatsgevonden?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Overigens is er nog geen enkel plan van re-integratie gemaakt. Ik belemmer nog helemaal niets.

Maar mijn vraag ging niet over of ik nu wel of niet werkweiger, maar wat ik moet doen als ze aansturen op een ontslag.
Hecamel schreef:
23-12-2019 21:30
Overigens is er nog geen enkel plan van re-integratie gemaakt. Ik belemmer nog helemaal niets.

Maar mijn vraag ging niet over of ik nu wel of niet werkweiger, maar wat ik moet doen als ze aansturen op een ontslag.

Dat is al meermaals gezegd: niet op ingaan. Zet je in voor je re-integratie.
Vera8 schreef:
23-12-2019 21:29
Ben je burn out (van je werk)?

Of vind je je huidige werkplek (en daarbij dan vooral het team) niet prettig.

Wat is dan het verschil met het gewoon niet meer naar je zin hebben op je werk waarbij men normaal gesproken op zoek gaat naar wat anders.

Of hebben er verwijtbare zaken zoals bijvoorbeeld pesterijen oid plaatsgevonden?

Het verschil met een burn-out en het niet meer naar je zin hebben is best groot. Dat je deze vraag stelt maakt dat je niet precies weet wat het verschil is.

Wat er is voorgevallen doet in deze niet ter zaken.
Hecamel schreef:
23-12-2019 21:30
Zeggen dat je daar pas over wil praten als je beter bent, en hen wijzen op de wederzijdse reintegratieverplichtingen.
Luci_Morgenster schreef:
Nog zo een.
Echt niemand kan je dwingen ( door middel van werkweigering te roepen) om in een groepgesprek deel te gaan nemen mbt je burnout.
Heb je enige juridische achtergrond op dit gebied? UWV kan je zeker dwingen om mee te werken aan je reïntegratie. Doe je dat niet krijg je een sanctie. Want dan weiger je werk. En als zij voorstellen om een groepsgesprek aan te gaan heb je weinig te willen. En dan hoeft het niet over je burnout te gaan, maar kan het wel over de dynamiek in het werk gaan.

Wat ik uit het verhaal opmaak is dat TO niet terug wil in haar huidige team. Zij wil in een ander team. Een goed werkgever kijkt naar oplossingen. Maar zonder medische grond of zwaarwegende belangen zijn zij niet verplicht om zomaar ergens anders te plaatsen of een functie te creëren. TO meent dat die ruimte er wel is, maar het is niet aan haar om dat te bepalen. De werkgever zit met een werknemer (to) die alleen iets wil op haar voorwaarden.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
S-Groot schreef:
23-12-2019 21:31
Dat is al meermaals gezegd: niet op ingaan. Zet je in voor je re-integratie.
Snap ik! Ga ik dus ook niet doen.

Maar, wat dan als er geen andere plek is. Dat ik dus niet kan re-integreren?
Betekent dat dat ik dan ziek thuis blijf? Kan me moeilijk melden als ze geen andere plek voor me hebben.

En echt ik wil weer aan het werk. Alleen is dat dus niet mogelijk in dat team.
Je denkt al veel te ver door, leef iets meer in het nu en werk aan jezelf. Wat doe je er op dit moment aan om weer beter te worden? Wat je dan exact voor een werk gaat doen zie je daarna wel weer. Een burn out is heel heftig en je moet eerst zorgen dat je daar goed uit komt.
Dat ze van je af willen is niet heel erg gek, als werkgever heb je liever niet iemand die gevoelig is om uit te vallen. Maar daar gaat het helemaal niet om, dat is niet jouw probleem. Zorg eerst dat je aan jezelf werkt, als dat goed zit kan je ook niet weer thuis komen te zitten doordat je in een team werkt waarin je je niet prettig voelt.
Luci_Morgenster schreef:

Na deze reactie van jou twijfel ik echt aan jouw juridische kennis op dit vlak.
Toen ik ging re-intergreren was er ook geen plek door een overname die had plaats gevonden waardoor alle functies gewijzigd waren. Mijn leidinggevende (die overigens heel graag van me af wilde) heeft ingestemd dat ik een soort bezigheidstherapie ging doen en een collega ging helpen met een aantal klussen. Ze zullen altijd iets voor je moeten creëren/regelen voor de uren dat jij belastbaar bent. Of dat iets is wat jij echt leuk vindt staat daar buiten.
envelop wijzigde dit bericht op 23-12-2019 21:38
10.47% gewijzigd
Hecamel schreef:
23-12-2019 21:35
Snap ik! Ga ik dus ook niet doen.

Maar, wat dan als er geen andere plek is. Dat ik dus niet kan re-integreren?
Betekent dat dat ik dan ziek thuis blijf? Kan me moeilijk melden als ze geen andere plek voor me hebben.

En echt ik wil weer aan het werk. Alleen is dat dus niet mogelijk in dat team.

Hoezo, je kunt toch terug naar je huidige plek?
louti schreef:
23-12-2019 21:32
Heb je enige juridische achtergrond op dit gebied? UWV kan je zeker dwingen om mee te werken aan je reïntegratie. Doe je dat niet krijg je een sanctie. Want dan weiger je werk. En als zij voorstellen om een groepsgesprek aan te gaan heb je weinig te willen. En dan hoeft het niet over je burnout te gaan, maar kan het wel over de dynamiek in het werk gaan.

Wat ik uit het verhaal opmaak is dat TO niet terug wil in haar huidige team. Zij wil in een ander team. Een goed werkgever kijkt naar oplossingen. Maar zonder medische grond of zwaarwegende belangen zijn zij niet verplicht om zomaar ergens anders te plaatsen of een functie te creëren. TO meent dat die ruimte er wel is, maar het is niet aan haar om dat te bepalen. De werkgever zit met een werknemer (to) die alleen iets wil op haar voorwaarden.
Nee hoor. Ik snap niet zo goed waar je die aannames vandaan haalt. Je kent de situatie niet, maar oordeelt wel dat ik alleen iets wil op mijn voorwaarden.

Ik ga de situatie niet uit de doeken doen hier, maar de wg geeft aan mee te willen werken aan een andere plek. Dat zegt mijns inziens genoeg over de situatie.
louti schreef:
23-12-2019 21:32

TO is nog helemaal niet in beeld bij het UWV. Dat komt pas als TO een uitkering aanvraagt. De werkgever kan wel een loonsanctie opleggen als zij niet meewerkt aan de re-integratie.

Maar waarom überhaupt een discussie over een groepsgesprek? Daar heeft TO het toch nooit over gehad? Ze heeft alleen gezegd dat werkgever mediation adviseerde, maar dat kan net zo goed mediation tussen TO en werkgever zijn.

Eens.
S-Groot schreef:
23-12-2019 21:38
Hoezo, je kunt toch terug naar je huidige plek?
Nee dat kan niet.
Hecamel schreef:
En dat is dus niet waar

Nogmaals, wat velen hier al benadrukken is er dan geen recht op uitkering. Het is geen juridische website. Laat je alsjeblieft informeren door de rechtsbijstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven